Synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Beluga
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ehkä ei tosiaan kannata vielä panikoittamaan itseään synnytyksellä. Ensi viikolla neuvola, niin kysellään siellä sitten mikä se tilanne on ja kerron sitten noista peloista nyt kolmannella käynnillä tavattavalle omalle neuvolantädille. 

Mieheni kysyi tuossa pari päivää sitten, kuinka kauan siellä synnytyssairaalassa sitten ollaan. Nii-in. Kuinka kauan siellä ollaan? Riippuu tietty kuinka kauan synnytys vaiheineen kestää, mutta sen jälkeen, jos äidillä tai vauvalla ei ole mitään erityistä huolta aiheuttavaa?

Sairaalassaoloaikakin voi vaihdella kunnittain, mutta täällä Turun seudulla ensisynnyttäjät on yleensä ainakin sen 3 päivää, uudelleensynnyttäjät yleensä 2 päivää tai jos ovat oikein hyvinvoivia, sekä äiti että lapsi niin voivat lähteä jo 1 vuorokauden jälkeen, kunhan lastenlääkäri on tehny sen tarkistuksen vauvalle :)

Ja kyllähän jotkut uudelleensynnyttäjät synnyttää jopa polikliinisesti, eli 6h päästä kotiin :)

Meidän kunta maksaa 4 ensimmäistä sairaalaolopäivää :) Ja itse olin esikoisesta sen 3 päivää synnytyksen jälkeen.

Neeuska, onpa aika mukava kun kunta maksaa ekat päivät! Voikun meilläkin olisi. Kakkosesta tuli sairaalalaskuja oikein kaksi kappaletta, eli äitin ja vauvan sairaalapäivät erikseen! Siitä kyllä jo soitin sairaalaan ja kysyin että miksi ihmeessä ne ei voisi olla samalla laskulla...

Mä luulen että se tavallisin sairaalassaoloaika on noin 2-3 päivää, riippuen äidin ja vauvan voinnista. Mä olin ekan jälkeen muistaakseni kolme tai neljä yötä (sektion jälkeen) ja tokan kanssa kolme yötä (taas sektion jälkeen), mutta silloin olisin halunnut lähteä jo kahden yön jälkeen. Tuumivat vaan, että kyllä se sektion jälkeen haluavat sen kolmannen yön mut vielä pitää.

Mulla on pari kaveria, jotka ovat käyneet synnyttämässä toisen (tai kolmannen) lapsensa polikliinisesti, eli silloin tosiaan tuon kuuden tunnin jälkeen pääsee kotiin ja sitten sairaalassa pitää vaan käydä vauvan kanssa muutamana päivänä. Yksi valitsi tämän sen takia, kun kotona oli juuri 1-vuotta täyttänyt esikoinen, eikä halunnut olla hänen luotaan poissa pidempään kuin sen yhden yön, jona heidän toinen lapsensa syntyi. Isä ja esikoinen ajoivat äidin alkuyöstä sairaalaan ja aamulla sitten hakivat kotiin vauvan kanssa :). Musta tuntuisi kyllä aika hurjalta.

Minä lähinnä täällä jännään että eteneekö raskaus normaalisti ja pääsen Hyvinkäälle synnyttämään, vai joudunko Naistenklinikalle.

Mä oon menossa Jorviin synnyttämään. Kertokaapa te fiksummat, et miten se oikeen meenee, miten paljon mies saa olla siellä sairaalassa myös...? Jos ei oo mitään perhehuonetta, niin onko mies siellä sit vaan vierailuaikana käymässä? Jotenkin tuntuu kamalalta, että jää sitten yksin sinne vauvan kanssa ja kaikki on ihan uutta! :/

Vierailuajoissa on sairaalakohtaisia eroja, mutta useimmiten isä saa olla miten paljon vaan noin klo 9/10-20/21 välisenä aikana. Jorvissa muistaakseni tämä systeemi, eli ainoastaan yö on kokonaan rauhoitettu. Muille vieraille on sitten se noin tunti per päivä vierailuaikaa.

Meillä mies oli esikoisen kanssa Naistenklinikalla mun kanssa käytännössä koko päivät. Kävi yön kotona ja sit tietysti päiväsaikaan välillä jossain syömässä. Se oli kyllä kiva. Kakkosen kanssa olikin sitten tylsää sairaalassa, kun mies oli vaan ekan päivän ja sitten seuraavat kotona esikoisen kanssa ja kävivät vaan joka päivä varsin nopeasti. Olikin sitten itsellä kova hinku kotiin.

Takaisin