Mulle oli järkytys, kun samassa sairaalassa synnyttänyt ystäväni oli kertonut, kuinka synnytys on ihana kokemus ja kuinka kivuista ei tarvi kärsiä, vaan kaikenlaisia kivunlievityskeinoja ja lääkkeitä saa jos haluaa. No, mä en tosiaankaan voi sanoa synnytystä ihanaksi kokemukseksi eikä mulla tehonnut mikään kivunlievityskeino (vesi, jumppapallo, lämpö/kylmäpussit jne) eikä myöskään suonensisäiset lääkkeet eikä ilokaasu ja olin tosi pettynyt siihen, että ystävä valehteli mulle tuolla tavalla. Vasta myöhemmin tajusin, että synnytys on tosiaan jokaiselle ihan erilainen kokemus riippuen oman kehon reagoinnista, vauvan koosta ja asennosta ja sairaalan henkilökunnasta. Ja itse henkilökohtaisesti uskon, että ihan kaikki on synnytyksessä mahdollista niin hyvässä kuin pahassa. En esim. ollut edes tiennyt, että on sellainen mahdollisuus, ettei istukka tulekaan ulos, vaan se joudutaan nukutuksessa käsin irroittamaan. En tiennyt, ennen kuin itselle kävi niin.
Oon kertonut liioittelematta tai mitään pois jättämättä synnytyksestäni niille, jotka ovat halunneet kuulla millainen synnytyskokemus mulla oli. Mutta oon aina sanonut lopuksi, että sulla voi olla ihan erilainen kokemus, paljon helpompi, nopeampi ja kivuttomampi.
Mä en pelännyt synnytystä yhtään ennen ekaa synnytystä, vaikka olin kuullut kaikenlaista. Luinkin jostain vauvalehdestä, että ennen pelkopolilla suurin osa kävijöistä oli ensisynnyttäjiä, jotka pelkäsivät synnytystä, koska eivät tienneet mitä odottaa. Nyt suuri osa pelkopolille hakeutuvista onkin uudelleensynnyttäjiä ja että jossain on vikaa, jos niin monelle jää huono kokemus synnytyksestä.
Tällä hetkellä pelkään niin paljon sitä kipua, että haluan ehdottomasti pelkopolilla kuulla, voisivatko he tehdä ensi kerralla jotain eri tavalla, että synnytys olisi nyt miellyttävämpi kokemus. Tiedän että synnytyksen kuuluukin sattua ja ettei kivutonta synnytystä ole olemassakaan, mutta ei minun mielestäni synnytyksen kuulu kuitenkaan olla sellainen kokemus, että kohtuuttomista kivuista joutuu kärsimään niin kauan, että oikeasti luulee, ettei säily synnytyksestä hengissä.
Mutta tämä on vaan oma mielipiteeni ja kunnioitan kyllä kovasti niitä, jotka siitä koitoksesta selviävät ilman kivunlievitystä.