Synnytykset uusimaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja kizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä päädyin synnyttämään lopulta Hyvinkäällä ja olen oikein tyytyväinen päätökseeni. Synnytys käynnistettiin yliaikakontrollissa raskausmyrkytyksen takia, ja vietettiin sairaalassa 5 päivää, maanantaista perjantaihin, eli tuli aika tutuksi tuo paikka.

Tarkkailuhuoneessa, jossa olin ekat 1,5vrk ei ollut tukihenkilölle sänkyä, vain patja ja nojatuoli, mutta tämä on itseasiassa nykyään muuttunut ja tarkkailuhuoneessakin on nykyään toinen sänky tukihenkilöä varten (lähteenä Hyvinkään synnytysosaston Instagram). Onneksi asuttiin suht lähellä ja ekana yönä en tarvinnut tukea niin puoliso meni kotiin nukkumaan. Muuten tarkkailuhuone oli ihan mukava.

Kaikki kätilöt olivat tosi mukavia, apua sai nopeasti kun kutsunappia painoi, eikä tuntunut mitenkään kiireiseltä. Ei edes silloin syntymää edeltävänä yönä, kun kaikki viisi synnytyssalia oli käytössä, ja neljässä samaan aikaan h-hetket käsillä (minä siellä viidennessä odottelemassa vielä omaa h-hetkeä), ja heillä oli siis neljä kätilöä vuorossa, ja työskentelevät normaalisti pareittain synnytyksessä. Silti ehtivät tulla minunkin luo kun kutsuin, ja ilmeisesti hanskasivat hyvin nuo muutkin synnytykset vaikka olikin tilanne päällä monessa paikassa samaan aikaan. Kiire ei tässäkään kohtaa näkynyt ja kaikki kätilöt olivat kiireestään huolimatta ihania.

Istukka jouduttiin irroittamaan käsin leikkaussalissa, sielläkin henkilökunta oli mukavaa, ja mies oli ohjattu perhehuoneeseen. Oli kai jätetty vähän ”oman onnensa nojaan” vauvan kanssa, ja me ei saatu mitään kivaa tarjotinta syntymän jälkeen, kun piti sinne leikkaukseen mennä ja sieltä palattuani ei sellaista huoneeseen tuotu (enkä osannut sitä kysyä kun en tajunnut). Mutta ilmeisesti sellaisen kyllä normaalisti sai, koska siinä käynnistelyn lomassa näin avonaisesta synnytyssalin ovesta tarjottimen jossa oli kaksi skumppalasia.

Perhehuone oli ihan mukava, normaali sairaalahuone kahdella sängyllä ja omalla vessalla.

Ammekin olisi löytynyt, mutten sinne käynnistyksen takia päässyt. Sain yhdeltä kätilöltä akupunktiota korviin. Joogaliinoja mainostavat, mutta niitä ei tarjottu. Ehkä olisi pitänyt tajuta kysyä.

Joka tapauksessa jäi oikein hyvä kuva Hyvinkäästä synnytyssairaalana, voin suositella!

Jorvi vai Naistenklinikka? Meillä on molemmat yhtä pitkän välimatkan päässä. Ehkä Jorviin jopa helpompi reitti niin ei tarvi ruuhkaan jäädä
Me päädyttiin vuosi sitten Jorviin (Espoon sairaalaan) ja hyvät kokemukset jäi. Ei kiireen tuntua (meillä sattui kyllä sinänsä hyvä tuuri, kun oli ehkä normaalia rauhallisempi päivä). Uudet tilat olivat hyvät, amme löytyi kylpyhuoneesta. Vuodeosastolla perhehuoneet, joka mahdollisti isän jäämisen yöksi.

Kokemuksia Lohjasta?
Pohdin sen ja NK välillä.

Ei kokemuksia mutta menisin Lohjalle tai Hyvinkäälle. Jotenkin jäänyt sellainen fiilis Espoosta ja NK:sta et vähän tuurista kiinni miten kiire näkyy ja jos se näkyy niin voi näkyä tosi negatiivisesti.

Itse synnytin Hyvinkäällä ja syntymää edeltävänä yönä oli kaikissa saleissa synnytys käynnissä ja lähes kaikissa (paitsi mun huoneessa) oli h-hetket melkein samaan aikaan, ja silti kätilöt ehtivät käydä myös mun luona vaikka kiire oli, eikä mulle näkynyt kiire mitenkään.

Meillä on kummatkin synnytykset olleet Hyvinkäällä ja sekä minä että mun mies ollaan oltu tyytyväisiä sairaalan toimintaan. Synnytyksissä oli aina henkilökuntaa paikalla kun tarvittiin eikä kiireen tuntua ollut. Kätilöt ovat myös meillä olleet mukavia ja kertoneet, kysyneet ja keskustelleet mitä tapahtuu.
Kummallakin kerralla saimme perhehuoneen. Nyt tämän toisen kanssa lapsivuodeosastoa oli uudistettu, joten perhehuone oli tilavampi ja viihtyisämpi ja niistä löytyy nykyisin suihkutkin. Aiemmin kun oli yhteiset kaikille.
Löytyy myös hyvin maksutonta parkkitilaa.😊

Ja ainiin osastolla on myös mahdollista osallistua yleiseen fysioterapeutin ohjaukseen. Olisikohan nyt ollut 3:na päivänä viikossa. On siis yleisesti kaikille ja aika ympäripyöreästi toki kerrotaan toipumisesta, lantionpohjasta jne. Oli myös vauvan käsittelyyn liittyviä juttuja. Esikoisen kanssa osallistuin. Silloin olin ainut osallistuja, joten ehti ainakin vastailla mun kysymyksiin. 😄Mutta oli kiva lisä, en tiedä onko yleisesti kaikissa hus:in sairaaloissa😊

Muokattu viimeksi:
Kokemuksia Lohjasta?
Pohdin sen ja NK välillä.

Itse sain esikoiseni Lohjalla kesällä 2023. Synnytyksen aikana henkilökunta oli ihanaa, mutta kaikista eniten arvostin esikoisen ensimmäisten päivien aikana saamaamme kiireetöntä neuvontaa ja opastusta aina, kun sellaista tarvitsi. Kaikkiaan todella hyvä kokemus! Yhtä lukuun ottamatta kaikki kuulemani kokemukset Lohjasta ovat olleet positiivisia (ja sillä yhdellä synnytys oli ollut haastava, joten välttämättä kokemukseen ei synnytyspaikka ole niinkään vaikuttanut).

Harmi, että seuraavaa en enää ehdi Lohjalla synnyttää, joten todennäköisesti päädytään Hyvinkäälle.

Nostaisin tätä keskustelua.

Mikä mahtaa olla tämän ajan tilanne naistenklinikalla?
Hyvinkäästä huono kokemus, joten sinne en haluaisi yleisen fiiliksen vuoksi vaikka varmaankin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto muuten.

Hyvinkäästä huono kokemus, joten sinne en haluaisi yleisen fiiliksen vuoksi vaikka varmaankin voisi olla ihan hyvä vaihtoehto muuten.
Synnytin pari vuotta sitten Naistenklinikalla. Pitkä ja komplisoitunut synnytys, joka päättyi kiireelliseen sektioon. Hoidon laatu oli täysin kiinni siellä sillä hetkellä vuoroon sattuneista henkilöistä. Oli hyviä ja välittäviä työntekijöitä, mutta myös aivan järkyttäviä tapauksia. Sama vaihtelu jatkui osastolla, jossa jouduttiin vauvan kanssa olemaan viikon verran. Siellä joutui lääkärikin jo ärähtämään hoitajien juttuihin, kun vähättelivät parhaansa mukaan mokiaan.

Olen kuullut myös hyviä kokemuksia Naikkarista eli vähän arpapeliä sinne meno. Toisaalta siellä on valmiudet mikäli jotain menee pahasti pieleen, mutta hoitajissa ja kätilöissä on käsittääkseni vähän sitä mitä on saatu, kun hyvistä työntekijöistä on pulaa.

Mulla ei ole viimeisen reilun viikon kokemusten perusteella Naikkarista muuta kuin hyvää sanottavaa. Kävin vielä synnytysosaston henkilökuntaa jälkeenpäin erikseen kiittämässä, jäi ensisynnyttäjänä ja riskiraskautena niin hyvä olo kokemuksesta. Ainoastaan yksi hoitaja lapsivuodeosastolla hoiti hommansa mielestäni aika vasemmalla kädellä (toinen vauva joutui sinivalohoitoon, mua ei ohjeistettu millään tavalla vaan jätettiin vain vauva lampun alle meidän huoneeseen ja siinä se), mutta en häntä joutunut kohtaamaan kuin sen pari kertaa yhden yövuoron aikana.

Toki meillä oli helppo synnytys ja kaikilla kaikki alusta lähtien jotakuinkin hyvin, mutta uskaltaisin väittää että ne kauhukokemukset Naikkarista ovat kuitenkin pienehkö vähemmistö.

Mun kokemus Naistenklinikalta on elokuusta 2023. Käynnistyksessä vietettiin kolme päivää, synnytyssalista vietettiin about 12 tuntia ja päästiin sieltä perhepesähotelliin. Tältä vuodelta kokemusta on Hyvinkään ultrasta ja Naistenklinikan pelko- ja äitiyspolilta.

Käynnistyksestä Naikkarilla: saatiin kokea käynnistys kaikilla mausteilla. Pelkoa ja inhoa Naikkarille aiheutti heti alkuun yläkanttiin tehty vauvan painoarvio, jonka perusteella paikalle kutsuttu erikoislääkäri yritti hienoisesti painostaa sektioon. Miehen tuella pidin pääni ja sain yrittää alatiesynnytystä.
Käynnistyksessä käytettiin ensin misoprostolia, sitten ballonkia ja lopuksi vielä oksitosiinia. Enimmäkseen kätilöt olivat mukavia, pari aivan helmeä ja yksi haahka, joka vaikutti myöhemmin sype-pelkoon. En saanut yhtenä yönä kipulääkettä, koska ko. haahka totesi ilmeisesti, ettei migreenistä ole haittaa. Ei tullut enää loppuyöstä vaikka paikalle hälytettiinkin, joten mies lähti aamulla apteekkiin 🙄

Synnytyssalista on pelkästään hyviä kokemuksia, mitä nyt yksi epiduraali meni pieleen, mutta se olisi voinut tapahtua missä vain kun tiedoissani ei ole mainintaa lievästä skolioosista mikä tuli vasta synnytyssalissa ilmi 😅 Kätilö ehti vaihtua kerran ja oli kyllä molemmat ihania. Loppuun asti synnytyksen hoitanut kätilö oli 11/10. Kiirettä en ehtinyt silloin huomaamaan kun oli vähän muutakin siinä 😂

Perhepesähotelli oli ihan jees, mutta suuri osa hoitajista ei tainnut lukea mitä oltiin käyty läpi ennen sinne tuloa. Oltiin tosi väsyneitä molemmat, minä aivan loppu. Kaikki ohjeistus olisi pitänyt lukea qr-koodien takaa ja imetysopastukseen kysyin monta kertaa "näytä ja kirjaa ylös, oon niin väsynyt, ettei mulla ole aivokapasiteettia enää jäljellä". Miehelle ei puhuttu englantia, jotta hän olisi edes ollut kartalla. Tämän takia vauvan paino droppasi ja ekat päivät oli pelkkää huutoa. (Onneksi neljäntenä päivänä oma neuvolatäti tuli kotikäynnille, niin saatiin apua mitä tarvittiin.)

Nyt kuopuksen kanssa oli tarkoitus mennä Hyvinkäälle synnyttämään, mutta päätettiin ultrien perusteella mennä Naikkarille, minne saatiin sit sype-käyntikin. Hyvinkäällä Ekassa ultrassa kätilö oli myöhässä puoli tuntia ja ultrasi sitten niin vauhdilla, että jäi fiilis juosten kustusta ultrasta 🙄 Toisella kertaa kätilö runnoi mahan mustelmilla metsästäessään rakenneultrassa vaadittuja mittoja. Kun valitin kivusta, vastaus oli yrmeä, että nämä mitat tarvitaan ja ei ole hänen vikansa, jos lapsi on huonossa asennossa ja äiti on lihava 😐

Päätettiin siis palata Naikkarille. Siellä on remontit valmistuneet ja käynnistysyksikkö vaikuttaa tosi kivalta. Synnytyspelkopolin kätilö oli ihana ja samoin kaikki lääkärit, jotka ovat sen jälkeen käyty läpi kontrolleissa ja tämän viikon epäonnistuneessa käynnistyksessä. Kiirettä pitää ainakin lääkäreillä, mutta muuten oli aika leppoisa tunnelma.

Katsotaan miten käy kun mennään uudestaan yrittämään käynnistystä ensi viikolla 😁 Päivittelen sitten lisää.

Osaisiko joku avata miten HUS Naistenklinikan Perhepesähotellin hinnat menevät?

HUSin nettisivuilla osataan kertoa, että perhehuoneessa synnyttävältä ja puolisolta peritään molemmilta hoitopäivämaksu. Perhepesähotellista sanotaan, että Perhepesähotellissa ei laskuteta tukihenkilön, puolison tai vastasyntyneen sisarusten yöpymisestä, mutta heidän ruokailunsa ovat omakustanteisia mutta sivuilla ei missään mainita, minkä hintainen yöpyminen Perhepesähotellissa on?

Me oltiin Perhepesähotellissa, ja muistaakseni maksettiin vaan se 66,90€/vuorokausi. Sain ruoat siellä (kävin hotellin buffassa syömässä) ja mies osti aamupalan ainakin pari kertaa + illallisen ja sitten kävi myös kaupasta ostamassa syötävää.

Mitähän ihan perussynnytys maksaa? Meillä varmaan Hyvinkää valikoituu synnytyssairaalaks ja kiinnostaa tietää vähän hintaa etukäteen. Mies sai just hammaslääkäristä laskun ja järkytti kun siinä jopa tarkastus maksettiin erikseen ja hinta oli keusotella melkein tuplat Helsinkiin verrattuna. 😅 Raukka oli myös varautunut maksaan nelinumeroista summaa synnytyksestä mutta ei kai se voi niin paljon maksaa ellei viikoiksi joudu sairaalaan?

Takaisin