Synnytyksestä palautuminen ja kuntoon pääseminen

Mun maha on ilmeisesti vaan pelkkää löllöä kun en mä vaan löydä mitään rakoa vatsalihasteni välistä. Tai siis niitä vatsalihaksia ylipäätään... :P
 
Mä saankin mun jumppakortin takaisin jo maanantaina, kun kaveri saa kortin muualta. Päästään yhdessä jumppaan :) Jälkitarkastuskin on maanantaina niin saa kuulla joko sitä saa tehdä mitä vain :)

Oon yhden kerran ollut yksin sauvakävelemässä ja tuloksena oli aivan JÄRKYTTÄVÄN kipeät siipilihakset! Olisi ehkä pitänyt vähän muistaa venytellä...
 
Ahh mikä fiilis, lihakset jumissa mutta ai että oli ihanaa käydä eilen treeneissä!!
Huomasin kyllä ettei nivuset ole vielä palautuneet synnytyksestä ihan täysin. mutta suurin huoli oli kuitenkin virtsankarkailu äkkinäisissä liikkeissä, mut eipä sitäkään esiintynyt!
Isillä taas oli pieni huoli kotona kun tyttö kieltäytyi syömästä pullosta :/ saas nähä miten jatkon käy...täytyy varmaan ruveta pumppailemaan ja syöttää pullosta jotta tottuu siihenkin...
 
Ekat jumpat takana. Olin kahtena päivänä peräkkäin bodypumpissa. Ensin 45min kevyesti ja sitten seuraavana päivänä 60min vähän isommilla painoilla. Ensin lähinnä sattui, kun kroppa oli niin jumissa, mutta sitten alkoi tuntua ihanalta. Selässä ja hartioissa erityisesti. Nehän ne pahiten tuon 5kg puntin kantamisesta jumittuukin. Nyt on sitten aika makoisan kipeät etureidet ja pakarat.

Huomasi kyllä aika selkeästi, että rauhassa sitä täytyy kuitenkin aloitella. Keskivartalon tuki ei tosiaan ollut entisenlaisensa. Vatsalihaksia tehdessä yritin muistaa ottaa lantionpohjanlihakset samalla mukaan, ettei niiden treenaus unohtuisi.

Ootteko muuten jo juosseet? Jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, ettei ole mitään syytä olla juoksematta, mutta itseään kuunnellen, kun tuo lantionpohja ei ole entisessä kunnossa. Jotenkin vain on kyllä kynnys lähteä juoksemaan. Voisi ehkä aloitella sillä, että menisi hiihtämään.
 
Mä olisin halunnut tällä viikolla aloittaa kuntosali- ja aerobic-treenit, mutta viikonloppuna iski influenssa :( 
Mutta miten on mahdollista, että olen 5 päivää ollut oikeasti syömättä mitään lämmintä ruokaa (ei maistu mikään oikein vieläkään), mutta paino ei ole pudonnut yhtään!!! Masentavaa.
 
Voi kuinka kurjaa Vilukissa, että oot joutunut sairastamaan. Ei sairastaminen koskaan oo kivaa, mutta pienten lasten kanssa vielä kurjempaa, kun lasta täytyy kuitenkin hoitaa, vaikka olisi itse kuinka kipeä.

Sulla istuu kilot tiukassa. Ehkä kuulut niiden joukkoon, joilla ei imetysaikana lähde paino putoamaan vaan kilot alkaa sulaa vasta sitten, kun imetys loppuu. Tsemppiä!

Mun pitäis varmaan lähteä ostamaan uimapukua... Raskausarvet on vähän vaalentuneet, mutta napa on ihan kauhean näköinen musta pallero. Voisi luulla, että se kuuluu keskelle takapuolta :( En tosiaan näyttele sitä bikineissä, jos se tuollaiseksi jää...
 
Toivottavasti pääset pian treenaamaan Vilukissa!
Mä oon kans alotellu jumppaa ja salille sain myös ohjelman. Sitä en oo vielä päässy testaamaan, koska maanantaina vasta sain sen printattua ja oli jtoain miks en päässy salille (en muista enää :D ) ja tiistaina oli tuplajumpat. Ke piti päästää mies lenkille ja tehä muita juttuja ja eilen vaan yksinkertasesti laiskotti. Sunnuntaina pääsen salille+jumppaan :)

Juoksemista en oo kokeillu, mut mä en olekaan juoksijaihminen. Raskausarvet on mulla mun mielestä yhtä kirkkaat kun synnytyksen jälkeen.. Mut mul on tosi vaalea iho. Ei tosiaan bikineissä tarvii hyppiä missään vielä :D mut mä en hirveesti niitä muutenkaan oo käyttäny. Tykkään enempi sellasista uimatopeista. Ja kun en oo missään rantalomilla hetkeen ollukaan, ni eipä senkään takia oo tullu käytettyä.

Ihanaa kyllä kun on päässy jumppaamaan! Kokeilin tiistaina uutta laja ja tykästyin heti. Siinä ainakin tulee hiki ja kasvaa kunto ja varmana lähtee kiloja senkin avulla. Jospa kesällä olis tyytyväinen kroppaansa :)
 
Painoa synnärille mulla jäi 6kg ja siitä seuraavan viikon aikana tippui loput raskausaikana tulleet kilot kun nesteet lähti kehosta. Mulla tuli raskausaikana todella paljon turvotuksia, niin sitä nestettä tosiaan riitti. Oli ihana kun etenkin jalat ja naama palautui normaaliksi kun turvotukset lähti :D

Kevyesti olen aloittanut reenaamisen nyt taas, jospa tässä pikkuhiljaa tulee sitten lihakset ja kuntokin vielä takaisin :)
 
Itsellä poika syntyi 4.11.2012, raskauskiloja tuli se n.14kiloa, kuusi jäi jäljelle kun synnytin ja nyt on niistä mukana kolmisen kiloa. Itse olen jo käynyt spinningissä ja jumpissa tammikuun alusta alkaen, mieli olis vetänyt jo joulukuussa, mut onneks salikortti oli tauolla loppuvuoteen asti :D Itse koen oloni tosi hyväksi ja terveydenhoitajakin jälkitarkastuksessa totesi että ei uskois et oon 2kk sitten synnyttänyt, nythän siitä on se 12 viikkoa! Olen palautunut siis tosi nopeata. Synnytys kesti alle 6h, mikä on vähän ensikertalaiselle, luomuna jouduttiin vetämään, tosin oli helppo synnytys vaikka imukupilla piti ottaa vauva ulos. Kahteen viikkoon en kunnolla istunut mutta muuten tosi nopea palautuminen. Terkkari neuvolassa epäili että vahva tekijä miksi palauduin niin nopeata + että synnytys ei ollut paha, oli raskauden aikainen liikunta+ että olen ollut jo sitä ennen hyvässä kunnossa (mutta ei tietty takaa, mutta on avuksi). Joten ei kait ne turhaan painota raskauden aikaista liikuntaa, se on sitten jokaisen oma päätös millä tavalla sen toteuttaa. Itse jouduin viimeisellä raskauskuukaudella luopumaan rakkaista lajeista, mutta silloin olo oli jo sen verta tukala että kävelylenkit riitti kyllä :D Mutta olen ollut kyllä tyytyväinen omaan palautumiseen ja jos ei tuota rakasta todistuskappaletta olisi, niin en kyllä itekään enää uskois että oon synnyttänyt :) Saas nähä jos joku päivä nro 2. tulee, että meneekö yhtä mallikkaasti :D Mutta nyt nautitaan taas liikunnantuomista iloista kuin myös rakkaasta nappisilmästä!
 
Oi mä oon niin onnellinen... lauantaina saunassa mun navasta alkoi kuoriutua vanhaa ihoa ja jäljellä on huomattavasti vaaleampi napa :) Jeij, ehkä se siitä palautuu normaalin näköiseksi vielä joskus.

Mä yritän kävellä vaunujen kanssa ainakin jonkinlaisen lenkin joka päivä, yleensä suht pitkän, kun neiti herää yleensä edelleen vaunujen pysähtyessä. Ihan joitakin kertoja on jatkanut uniaan. Sen lisäks käyn jumpissa mahdollisuuksien mukaan eli miehen työvuorojen mukaan pääsen menemään. Tainnut tulla 3 ns. kunnon treenipäivää nyt edellisten parin viikon aikana per viikko.

Muuten on ihana päästä liikkumaan, mutta se pumppaaminen... sitä mä edelleen stressaan! Nyt kun tulin perjantaina treeneistä niin neiti oli sopivasti herännyt ja nälkäinen, mutta sitten ei enää suostunutkaan ottamaan rinnasta, kun heruminen kesti liian kauan :( Ilmeisesti treenaamisella vaikutusta? Ootteko muut huomanneet?
 
Mä yritin testailla että ovatkohan nuo vatsalihakset palautuneet, mut ei mun vatsapömpän läpi oikein tunnu. Ehkä ne on. Eilen olin ekaa kertaa body-tunnilla ja jaksoin yllättävän hyvin! Ehkä se auttaa, että raskauden jälkeen syke nousee nopsaan ylös, eli keho toimii sillä lailla paremmin kuin ennen. Aikaisemmin mulla on ollut juuri tuo ongelma, että en saa sykettä tarpeeksi ylös (paitsi sitten jos pistän kunnolla vastusta esim. crosstraineriin, mut sit syke hyppää melkein maksimiin ja oon ihan hapoilla!) Ainoastaan vatsatreeni oli kyllä aika tuskaa kun ei jaksanut tehä paljon mitään... Mutta kyllä jotain lihaksia on vielä olemassa :) Ja kun katseli siinä peilikuvaansa niin sai kummasti motivaatiota puristaa vielä vähän lisää... :P
 
Lejon minä joudun pumppaamaan rinnat tyhjiksi ennen treenejä (kerran jäi tekemättä ja rintatulehdus oli hyyyvin lähellä) ja tuntuu että maitoa ei sitten ole tarpeeksi kun tulen kotiin ja tyttö haluaa rinnalle. Treenikaveri kertoi myös että maidon maku voi muuttua jos treenaa ja maitohappoja pääsee maitoon yms.
Kyllä tyttö imee rintaa mutta itsellä vihloo rintoja kun tyhjenevät "liikaa" ja tyttö joutuu tosissaan tekemään töitä ruokansa eteen. Muutenkin tuntuu että maitomäärä on vähentynyt. Aiemmin tullut tytöllä painoa 300g/vko mutta nyt oli tullut 300g kahdessa viikossa...
 
Mä en oo yrittänytkään kokeilla olisko vatsalihakset palautuneet. Sain vatsaohjeet mitä synnyttäneenä voi turvallisesti tehä ja niitä teen salilla. Sillon kun salille pääsen :D Sain saliohjelman 2vko sitten ja kerran oon käyny. Tosin tykkäsin olla pitkästä aikaa ihan salilla, ni kyllä sinne tulee nyt mentyä kun on se ensimmäinen kerta takana. Huomenna taas pitäis mennä.

Niin ja masunasukki12: Jossain vaiheessa se painonnousu vauvoilla rauhottuu eikä kasva niin järkyttävää tahtia. Ei siis välttämättä johdu maidontulon vähenemisestä toi muutos teillä. Mulla ei oo hajuakaan millasissa viikkolukemissa meillä mennään, kun viimeks ollu neuvola joulukuussa ja me ei kotona olla punnittu kun tasan kerran. Mut poika on tyytyväinen ja syö hyvin, ni kasvua tapahtuu kyllä. Meillä tosin mennään korvikkeella eikä rintamaidolla.
 
Noin mäkin oon ymmärtänyt, että se kasvu hiukan tasaantuu. Eihän sitä vois vauva samaa vauhtia kasvaa kuin noina ekoina viikkoina (meillä ainaskin tuli pituutta ja painoa ihan silmissä aluksi), muutenhan vauva ois joku 150cm ja 20kg ensimmäisen vuotensa lopulla :P 

Mä jatkan tätä mun elämäntaparemppaa, eli kilot veks ja ruokavalio kuntoon :) Tänään sitten zumbaamaan.... :D
 
Mä en enää muista mihin asti terkkari sano, et kasvu on huimaa ja n.200-300g/vko tulee painoa ja sit se hidastuu. Ehkä joku n5kg? No jotain sinnepäin :) Muuten meillä tosiaan olis jättiläisvauvat kohta :D

Mun piti mennä salille, mut mies jäi vielä bänditreeneihin töiden jälkeen. Ilmotin meneväni huomenna sit :D En mä jaksa enää seiskan aikaan lähtee mihinkään treenaamaan. Kerran elämässäni oon zumbaa kokeillu ja siihen kertaan se jää :D Käytiin kaverin kanssa, kun sain hänelle viikkopassin silloiselle salille ja kokeiltiin tollasia uusia juttuja yhessä. Kun en uskaltanu yksin mennä nolaamaan itteäni zumbaankaan :D
 
Täällä foorumillahan on ihan kuollutta :/

Meille (tai oikeastaan minulle) on tullut esiin uusi ongelma. Paino ei meinaa pysyä ylhäällä... Olen kyllä onneton syömään, mutta olen nyt yrittänyt suurentaa annoksia ja syödä useammin = eipä oikeastaan vaikutusta. eikä tällaista ongelmaa ole ennen ollut :/ olen jo pari kertaa saanut aamulla hypoglykemia-kohtauksen ja siitä on ilo kaukana. Painoa on jo kolme-neljä kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Ja isäntä valittaa kun farkut pussittaa ja näytän ihan luurangolta.. 
Toiset harmittelee kun paino ei putoa, mutta kyllä siitä painon putoamisestakin voi tulla ongelma...Onko kellään samaa ongelmaa?

Paljonkohan sitä pitäisi syödä enemmän nyt kun imettää? tietääkö joku?
 
masunasukki12, todellakin on samaa ongelmaa. Mulla paino myös -5kg raskautta edeltäneeseen tilanteeseen ja syön kyllä ihan ok, mutta parantamisen varaakin on ja ihan selvästi enemmän saisi syödä. Toki lihaksiakin on lähtenyt, että ihan täysin ei voi laihtumisen piikkiin tuota painonlaskua laittaa. Kun imettää, pitäisi syödä 500kcal ekstraa. Ei tosiaan oo mikään ihan helppo tehtävä, jos/kun se pitäisi saada hyvistä lähteistä.

Mullakaan ei kaikki vaatteet meinaa pysyä päällä, mutta en ole lähtenyt uusiakaan kauheasti ostamaan. Vielä ainakaan.

Ärsyttää, kun oon nyt viimeisen kuukauden ollut enemmän tai vähemmän kipeänä. Nyt jaksan jo päivärutiinit hoitaa ja vähän uskaltaudun kävelylenkillekin. Pahimmillaan pyysin isovanhemmat avuksi, että sain levättyä ja tyttö pääsi ulkoilemaan. Nyt pelkään, että menee poskionteloihin :(
 
No juu, kiva että jollakulla on tuollainen ongelma... Mulla kun on vielä 6kg liikaa raskautta edeltäneeseen painoon ja siitäkin olisi ollut ehkä kilo tai pari varaa pudottaa :( Äitiysvaatteista melkein kaikki on liian isoja, mutta omat pieniä. Ja mä teen joka päivä koiran ja vaunujen kanssa tunnin lenkin enkä syö juurikaan mitään herkkuja. Että ongelmansa kullakin... Miksi just mulle on annettu tämmöset geenit!!!
 
No jos Vilukissa yhtään lohduttaa, niin mulla on varmaan vielä joku +12kg siihen päälle, mitä ennen raskautta painoin. :D 
Eikä helpota, etten oo pahemmin koskaan mitään liikuntaa harrastanu saati tykännyt siitä... Nyt oli vaan pakko ottaa vähän itseään niskasta kiinni, niin on tässä nyt kolmatta viikkoo jaksettu salilla käydä.

Millasta liikuntaa täällä mammat nykyään harrastaa (aika vanhoja noi alkupään viestit jo...)? 
Itse käyny nyt siis salilla jonkun 3-4krt/vko. Siellä alkuun 20-30min juoksuu tai pyöräilyy ja tunti lihaskuntoo. Kotona sit crosstrainerilla 15-30 min, ihan miten poika antaa aikaa. Kick boxingia oon kans miettiny alottaa, mut on vaan jotenki niin iso kynnys yksin sinne lähtee. :) Kuinka usein salilla kävijät treenaatte, millasilla painoilla, mitä sarjoja?
Oon miettiny jos nostais noi salipäivät viiteen, mut tuleekohan siihen sit lepoa tarpeeksi? Esim. joku kädet/olat 2xvko, jalat/peppu 2xvko ja 1xvko selkää, rintaa, vatsoja ja muita näitä tukevii lihaksia?
 
Takaisin
Top