Synnytyksestä palautuminen ja kuntoon pääseminen

Lejon

Vauhtiin päässyt keskustelija
Miten teillä on lähtenyt synnytyksestä palautuminen käyntiin ja ootteko seuranneet, paljonko esim. painoa jäi sairaalaan? Mulla on lähtenyt palautuminen hyvin käyntiin. Sunnuntaina, kun kotiuduttiin olin vielä aika hellänä ja jouduin kaupassa miehelle sanomaan koko ajan, että älä mee niin kovaa. Innostuin myös kotona ensimmäisenä päivänä hääräämään vähän liikaa ja se otti voimille. Tällä viikolla onkin ollut jo paljon parempi olo. Välillä tikit kinnaa, mutta pääasiassa pystyn olemaan ihan normaalisti, istumaan kovalla keittiöntuolillakin ilman ongelmia. Ruoka ja vatsan toiminta on mulle ongelmia. Vaikka yritän syödä koko ajan ja isompia määriä, mulla on koko ajan joko nälkä tai sitten vatsa menee sekaisin noista isommista määristä. Olen surutta ottanut energiaa nyt sitten myös esim. suklaasta, mitä en yleensä juuri koskaan syö. Huomaa kyllä, että imetys vie älyttömästi energiaa.

Mulle tuli kokonaisuudessaan 9kg painoa, joista sunnuntaina kotiutuessa oli jäljellä 2. Tänään aamulla vaaka näytti tasan tarkkaan niitä lukemia, joista ennen raskautta lähdettiin. Kroppahan onkin sitten hyvin toisen näköinen. Vatsa on löysä ja pömppö, ja luultavasti myös jaloista on lähtenyt lihasmassaa.

En ole päässyt ulkoilemaan vielä juurikaan. Meidän vaunut on vielä matkalla, joten ei ole niin yksinkertaista lähteä ulos. Olen päässyt tähän mennessä postilaatikolle ilman vauvaa :D En jaksaisikaan mitään lenkkiä vielä tehdä, mutta olisi kiva sen verran käydä ulkona, että saisi edes vähän raitista ilmaa. Toivottavasti ne vaunut tulevat pian niin päästään esim. lähikauppaan pienen kanssa. Yksin kun ei vaan tule lähdettyä, vaikka voisihan mies vauvaa pienen hetken katsoa.
 
No nyt pääsee jo ihan hyvin liikkumaan ja pystyy istumaan missä tahansa. Istuin mä kyllä ekan viikon aikana jo pari kertaa kovalla tuolilla, mut ei se kivaa ollu. Ulkona oon käyny pari lenkkiä heittämässä yksin vauvan kanssa ja miehen kans kerran ihan pienellä. Ja kauppaan oon menny myös ilman extralenkkejä. Kohta oon menossa taas pidemmälle kävelylle ja siitä kauppaan.

En tajunnu kotiintullessa käydä vaa-alla, mut 2vko synnytyksestä oli raskauskiloja jäljellä vaan 3,5kg ja yhteensä tuli 12. Nyt en tiedä mikä on tilanne. Kroppa on tosiaan vähän eri näkönen kun ennen, mut munmielestä maha on nyt kutistunu ja kiinteytyny hyvin siitä mitä oli ihan alussa. Vähän tekis mieli jumppaan jo, mut ei sinne kyllä vielä oo menemistä muutamaan viikkoon. Mulla on salikortti jäissä helmikuun alkuun asti. Siihen asti pelkkää vaunuilla ulkoilua ja kotona tietty vois tehä jotain lihaskuntoa sit myöhemmin kun jaksaa kiinnostaa tarpeeks :)
 
Mulla tuli raskauskiloja yhteensä 15 ja vielä on 1,5 kiloa jäljellä kun viikko sitten synnytin. :)

Muuten on ihan hyvin lähtenyt palautuminen käyntiin, tosin sain heti seuraavana päivänä synnytyksestä kauheen flunssan niin tässä sitä ollaan sitten köhitty ja niiskutettu viikon verran.. Ja pari päivää kotiutumisen jälkeen oli pää vähän pehmeä ja ihan sekasin kun ei kroppa pysynyt vielä mukana menossa. 2 tikkiä sain ja yks jo lähti, joten sekin alkaa jo helpottamaan. :) Lantiopohjalihaksia kovasti reenaillaan ja imetellään, ja niin kauan kun kaikki pysyy hengissä niin hyvin menee.... :D
 
Marzipaani, mulla on kans salikortti vuokralla tammikuun loppuun saakka. Saa nähdä, mikä silloin on tilanne. Odottelen kyllä kiltisti jälkitarkastukseen ennen kuin lähden mitään kunnon treenejä tekemään. Sen verran oon kuullut "kauhutarinoita" ja mihinkäs sitä kiire. Toivon kuitenkin, ettei se jälkitarkastus menisi sinne 12 viikkoa synnytyksestä, koska sitten voisi olla jo nuppi jumissa, jos sinne asti pitäisi odottaa.

Lantionpohjalihaksia on täälläkin yritetty muistaa treenata. Täytyisi vielä perehtyä noihin sairaalasta saatuihin ohjeisiin, jos sieltä löytyisi hyviä neuvoja, miten tehdä siitä mielekkäämpää.
 
Mulla raskauskiloja jäljelllä pari, toistakymmentä kiloa kuitenkin tuli kaikenkaikkiaan. Tikit sulivat pois muutamassa viikossa. Jälkivuoto loppui reilu viikko sitten. Hyvin pystyy jo tekee kaikkea, mitä ennen synnytystäkin. Tänään alkoivat sit ekat menkatkin, saa sit rätti haaruksissa viettää vielä jonkun aikaa..

Lenkillä käyn päivittäin. Vaikken imetä, energiaa kuluu muuhun, mm. touhukas esikoinen pitää siiä huolen ;).
 
Mulla jäi sairaalaan 26 raskauskilosta vaan 6.kg... :( Kiva kun ei vieläkään mahdu mihinkään muihin kuin niihin kaikista isoimpiin äitiyshousuihin....

Mulle tehtiin synnytyksessä episiotomia, joka on kyllä ollut kipeä mutta hiljalleen helpottaa. En tosin vielä voi istua missään kovin kovalla pinnalla. Pelkään myös että revin ne tikit ihan varmasti jossain vaiheessa rikki (vaikka olisko se edes mahdollista, en tiiä). Muutenkin olo on ollut aika kurja: koko selkä, hartiat ja niska jumissa joka alkoi varmaan jo sieltä synnytyksen ponnistuksesta kun jännitin koko kroppaa. Siitä kun sit siirtyi makaamaan sairaalasänkyyn neljäksi päiväksi ja hyviä imetysasentojakin on ollut vaikea löytää niin nyt kyllä särkee ikävästi :/ Ja välillä ihan huimaa, mikä johtuu lihasjumien lisäksi varmaan myös siitä etten koskaan muista juoda tarpeeksi. En osaa vielä sanoa varmaksi, mutta tuntuu että tuo imetys kyllä vie energiaa ja voimia, sen verran runsaasti tuota maitoakin tulee.

Haaveena olisi saada joululahjaksi salijäsenyys, jotta vois ryhtyä ensi vuoden puolella laittamaan itseään edes jonkinmoiseen kuntoon. Katsotaan sitten miten käy.

 
Mä en oo nyt puntarille uskaltautunut, kun paino putosi raskautta edeltäviin lukemiin jo ensimmäisellä viikolla ja nyt tuntuu, että vaan laskee ja laskee. Toki mulla oli ennen raskauttakin muutama rasvakilo, joita en jää suremaan, jos katoavat, mutta lähinnä tahti hirvittää. Ehkä se vain kuuluu tähän alkuun?

Ekalla viikolla vatsa oli järkyttävä pömppö ja ajattelin, että jääkö se oikeasti tällaiseksi, mutta nyt kun pikkuinen on jo reilu pariviikkoinen niin mun vatsa on kyllä hyvin kutistunut. Vielä pientä pömppöä on jäljellä ja tokihan se on löysä kuin mikä. Mutta enää ei ahdista mennä ihmisten ilmoille ilman vauvaa. Aiemmin kun ajattelin, että näytän kivasti lihavalta...

Mua ahdisti raskausaikanakin ne äitiyshousujen mahatuubit ja nyt en voisi kuvitellakaan vetäväni sellaista tän löysän ja hellän vatsanahkani peitoksi. Onneksi mulla on parit matalavyötäröiset farkkulegginssit, jotka jää sopivasti mahan alle. Toisia käytin pitkälle raskauttakin, mutta enimmäkseenhän täällä ollaan olohousuissa kotosalla.

Kivastihan sulla oli Vilukissa 3kg pudonnut edellisestä, että eiköhän ne lähde sulamaan sielläkin. Tsemppiä!
 
Piti tänä aamuna lähteä koiran kanssa aamulenkille niin kas vaan kun en mahtunut toppatakkiini! :( Housuista nyt puhumattakaan... Todella nöyryyttävää, että täytyis vielä synnytyksen JÄLKEENKIN turvautua miehen vaatteisiin(!) Raskausaikana oli sentään se maha siinä "puskurina", mutta ilmeisesti huijasin vaan itseäni luulemalla että maha sen takin täytti... Nyt kun vielä ulkona on tuollainen sää, niin mua oikeasti pelottaa etten pääse koko talvena ollenkaan ulos. Mies ehdotti että etsitään jostain hänen vanhoja lasketteluvaatteitaan mulle, mutta yritin sanoa ettei se nyt ole se pointti tässä...
 
Minusta palautumisen kannalta hyvin oleellista on nukkuminen. Kilot lähtevät sitä mukaa, kun saa levätä. Tämä tosin on välillä vauva-arjessa mahdoton yhtälö. :/ Monilla myös imettäminen/maidonnousu aiheuttaa turvotusta ja painonnousua, kun hormonituotanto muuttuu, mutta se menee ajan kanssa onneksi ohi.

Minulla olo on onneksi jo ihan normaali. Oli oikeastaan jo pari päivää synnytyksen jälkeen. Esikoisen kanssa ei ollut näin, joten nyt tätä osaa arvostaa. Minun synnytykseni meni niin, että mitään repeämiä tms. ei tullut, joten paraneminen on tästäkin syystä ollut nopeaa. Jälkisupistukset olivat TODELLA kipeitä, mutta ne loppuivat viikon jälkeen. Otin ihan kunnolla särkylääkkeitä, niin selvisin niistä. Osasin kyllä varautua, kun ekan synnytyksen jälkeen tilanne oli sama. Oikeastaan jälkivuoto on enää ainoa asia, mikä muistuttaa synnytyksestä. Kilot ovat myös lähteneet, mutta jäljellä on vielä esikoisesta tulleita kiloja. Ehkä nekin lähtevät tästä talven aikana tai sitten ei, en jaksa niistä murehtia.

Ulkona olen käynyt päivittäin. Mies on hoitanut vauvaa ja antanut maitoa pullosta, niin olen päässyt esikoisen kanssa ulkoilemaan. Ja olen nukkunut aina, kun siihen on ollut mahdollisuus.

Hiuksia on jo nyt alkanut lähteä päästä, se on kyllä ihan hanurista, mutta täytyy käydä apteekista hakemassa taas Priorin-kapseleita, niin eiköhän uusi tukka kasva pian vanhan tilalle. Mutta tämäkin loppuu viimeistään sitten, kun imetys loppuu.

Tsemppiä kaikille synnytyksen jälkivaivoihin. Onneksi palkinnot tehdystä työstä ovat niin ihania, että kyllä se auttaa jaksamaan. Mutta tiedän omasta (vanhasta) kokemuksesta, että raskauteen liittyvät vaivat ei kyllä tosiaan lopu synnytyssaliin, vaan vielä pitkänkin ajan jälkeen voi tulla eteen jotain. Nimimerkillä mm. kohtutulehdus, emättimen leikkaus, peräpukamaleikkaus takana päin...
 
Huomaa miten nopeampaa synnytyksestä palautuminen on, kun ei ole mitään tikkejä. Esikoiselta olin niin kipeä ettei tarvinnut pariin viikkoon istua kuin toisella kannikalla. Nyt selvisin ilman tikkauksia onneksi. Synnytin 10.11. ja 9 päivää siitä lähdin ekalle hölkkälenkille ja nyt on salitreenitkin taas kuvioissa. Aika tukkoistahan tuo meno vielä on, eikä kovin pitkiä lenkkejä vielä uskalla hölkätä.
Toukokuussa ajattelin taas juosta puolimaratonin, joten kun ilmoittautuu niin on hyvää motivaatiota käydä lenkillä. Vauvan hoito kuitenkin etusijalla vaikka kiva se on itsekin taas tehdä omia juttuja välillä. 
 
Ootpa sä Ninny uskaltautunut aikaisin hölkälle ja salille. Mua on sen verran peloteltu, että vaikka olo on hyvä niin odottelen kiltisti sinne jälkitarkistukseen kunnon treenien kanssa.

Tänään kävin puntarilla ja nyt -1,5kg raskautta edeltäneeseen tilanteeseen. Synnytyksestä huomenna kolme viikkoa. Suklaan syömisen lopetin, kun tytöllä alkoi vatsa vaivaamaan. Yritän syödä reippaasti, mutta nähtävästi silti mennään miinuskaloreilla. Vatsa menee sekaisin, jos yritän syödä enemmän kerralla, joten ilmeisesti pitäisi olla koko ajan syömässä.
 
Mulla on vielä 15kg synnytystä edeltävään painoon. Miten ihmeessä te muut ootte noin nopeasti saaneet kilot veks...? Mulla kyl nyt on ihan ylensyömisestä tullutta läskiä, eli ei taidakaan ihan heti lähteä. Inhottavaa vaan kun esim. talvitakki ei mahdu päälle :(
 
Mä en tiedä, mulla vaan lähti kilot.. 2 on vieläki jäljellä raskaudesta tulleita. Alle kk ja pääsee jumppaan! Salikortti on jäädytettynä enää tän kuukauden ja sit aion kyllä mennä ainakin 2krt/vko. Noi kilot varmaan muuten lähteny ihan sillä, et koska toi poika päivisin vaatii huomiota ja pitää muutakin tehä, niin syöminen siirtyy ja siirtyy. Ihan alkuun saatoin syödä aamupalaa ja sit vasta 17-18 välillä ruokaa, kun mies tuli töistä kotiin ja kokkas tai sit odotettiin, et poika nukahtaa taas ja saatiin syötyä yhdessä. Päivällä menee helposti aika pyykkeihin ja pieneen rentoutumiseen kun poika nukkuu. Se nälkä ilmottaa olemassaolostaan vasta kun on liian myöhästä, eli on taas poitsu sylissä ja kädet sidottuina siihen. raskauden aikana oli helppo syödä mitä vaan ja millon vaan ja siitä mulla varmaan tullu kiloja kans. Osa oli kyllä siinä loppuvaiheessa ihan selvästi turvotusta.

Eilen kävin pienellä kävelyllä tuolla pakkasessa ja totesin, et ei ihan farkuilla pärjää, kun jalat jäätyy. Pitää joku pvä päästä ostamaan kerrastohousut ja pistää ne verkkareiden alle aina kun lähen vaunujen kans ulos. Toppahousuihin en tänä talvena aio satsata, koska ajattelin olla pari kokoa pienempi syksyyn mennessä. Sitten ostan kunnon housut ulkoilua varten ja jonkun paremmin ulkoiluun sopivan takin myös. Ja joulun jälkeen alkavista alennuksista käyn kattelemassa joko on talvikengät alessa, niin sais ulkoilukengät vähän halvemmalla, kun ajattelin nyt panostaa laatuun ja ostaa ihan kunnolliset. On kivempi kävellä vaunujen kanssa ja ens talvena sit pystyy olemaan muksun kanssa ulkona lumileikeissä jne mukana. Tänään pitää nyt pärjätä jollain trikoo/legginssi+verkkarit yhdistelmällä ja vähän huonommilla talvikengillä. Ulos on kuitenki pakko päästä!
 
Mullakin on vielä 7 kiloa tiputettavana jotta olisin taas entisissä mitoissani...
Noin 20 kiloa tuli kaikenkaikkiaan raskauden aikana ja 13 kiloa on tähän mennessä "sulaneet" pois (tosin täälläkin tuo syöminen helposti unohtuu kun neiti on niin usein rinnalla) mutta nää viimeset kilot tuntuu olevan vähän tiukemmassa...Isäntä kyllä väittää mun laihtuvan silmissä...
Eilen tuli palautumiseen hiemaa takapakkia, kun jouduin hakemaan lääkäristä tupla-antibiootit kohtutulehdukseen...Lääkäri varoitteli että tästä määrästä antibioottia saattaa mennä oma sekä lapsenkin vatsa sekaisin :/ nyt kauhulla odottelen niitä unettomia kiukkuöitä :/
Itse ajattelin odottaa jälkitarkastukseen asti ennen kuin palaan liikuntaharrastuksien pariin, vaikka hinku päästä liikkumaan onkin jo hirmu kova!! Kohta sais jo luvan kanssa lähteä vaunulenkeillekin ellei nyt ihan vedä noita pakkasia överiksi tuolla ulkona :)
 
Onpa monilla lähtenyt kiloja tosi paljon! Mä en tiedä paljon itelläni on lähtenyt, kun en omista vaakaa, mutta maha ainakin katosi alle viikossa, mistä olin tosi yllättynyt. Ja kun imetän niin paljon, en ehdi ihan hirveästi syödä päivän aikana, joten nykyisellään maha on luultavasti pienempi kuin ennen raskautta. Tosin vanha takki ei mene vielä ihan niin helposti kiinni kuin aikaisemmin, eli leveyttä on ehkä jäljellä vielä :) 

Kävin eilen kävelyllä (en ollut päässyt moneen päivään), ja yhessä vaiheessa vastaan tuli lenkkeilijä, ja sen nähtyäni en malttanut olla ottamatta muutamaa hölkkäaskelta... Yhteensä taisin hölkätä melkein kilometrin kun vähän innostuin, en osaa sanoin kuvailla miten ihanaa se oli ekaa kertaa 8 kuukauden tauon jälkeen!! Onneksi ei aiheutunut mitään ongelmia, en tiedä miten järkevää on hölkkäillä 3 viikkoa synnytyksen jälkeen kun ei säilynyt ihan ehjänä, ei varmaan kauheen. Nyt sitten olenkin taas rintatulehduksen takia kuumeessa niin ei voi oikein mennä ulos ollenkaan. En millään malttais odottaa seuraavaa lenkkiä, tai sitä että pääsee bodypumppiin :)
 
Me saatiin nyt eilen vihdoin kauan odotetut vaunut. Annoin vaunukaupalle kyllä palautetta asioiden huonosta hoitamisesta. Ollaan nyt sitten kärrytelty heti ekan vuorokauden aikana kolmeen otteeeseen. Eilen ihan kokeeksi ja tänään on sitten kärrytelty kauppaan ja äitin nettishoppailuja hakemaan... Tyttö nukahtaa saman tien vaunuihin, mutta kun ollaan päästy kotiin ja oon siirtänyt vaunut terassille niin herää heti eli vaunujen pitäisi tytön mielestä ilmeisesti olla koko ajan liikkeessä... Taidan olla kovassa kunnossa kesään mennessä, jos pitää alkaa 2-3h kärrylenkkejä tekemään ;)
 
Mites teillä muilla on palautuminen synnytyksestä alkanut ja onko kilot jo karisseet? Mulla painonlasku on pysähtynyt ja vielä olis jotain 14kg lähtöpainoon. Liityinkin just Kalorilaskuriin (taas) ja jälkitarkastuksen (9.1.) jälkeen aattelin käydä hankkimassa ittelleni salijäsenyyden... Jospa ensi kesäksi olis omissa mitoissa :P 
Muuten ärsyttää tämän synnytyksen jälkeinen vaivaisuus, vatsa ei nimittäin vieläkään toimi kunnolla ja sen seurauksena on sitten tulleet kaikki muutkin perinteiset vaivat... :/
 
Raskauskilot on kai kaikki lähteny, mut ei oo paikat palautunu niin että menis entiset housut jalkaan. Tai menee, mut ne saa mahan näyttämään kauheelta, ni ei vielä voi käyttää. 2.1 jatkuu salijäsenyys ja alkaa jumppaaminen. Mulla on myös 3 tapaamista pt:n kanssa, ni saan hyvät neuvot miten alottaa pitkän tauon ja raskauden jälkeen. Mies on kuunnellu mua ja osti noi tapaamiset joululahjaks :) olisin muuten ite ne maksanu, kun halusin vähän potkua ja tsemppiä muualtakin kun kotoota.
 
Mulla pysähtyi myös painonlasku onneksi, koska laski tosi nopeasti alle lähtöpainon. Maha on edelleen löysä ja napa näyttää mustelmaiselta, molemmin puolin (ylä- ja alapuolella) näkyy raskausarpia. Toivon, että se tuosta ajan kanssa edes vähän paremmaksi muuttuu.

Mä oon tehnyt kärrylenkkejä melkein joka päivä. Ostin itselleni joululahjaksi Icebugin nastalenkkarit ja nythän niitä tarvii, ainakin täällä meillä on pirun liukasta enkä taitaisi ilman niitä lenkille lähteäkään. Jumppakortin saan takaisin 1.2. ja kyllähän sitä tekisi jo mieli mennä. Kaveri tarjosi omaansa parin viikon reissunsa ajaksi vuokralle, mutta en uskaltanut ottaa, kun pelkäsin, että innostun ihan liikaa. Tosin nyt äsken kun kokeilin tuntui jo siltä, että vatsalihasten välissä ei olisi enää rakoa.

Mulla on jälkitarkastus 14.1, että sen jälkeen voin sitten hyvillä mielin liikkua niin paljon kuin "sielu sietää" :)
 
Täällä raskauskiloja jäljellä noin 3kg (eka neuvolaan jos vertaan). Pudotettavaa ois tosin sen lisäksi noin 12kg. Uskon et noi loputki raskauskilot lähtee suhteellisen nopeesti ku maltan jättää herkut pois mut sit toi muu ylimääräinen onki sit eri juttu! Kesään mennessä ois kiva saada edes jotain noista pois. Mulla on turha haaveilla salille pääsystä ku mies rakentaa illat ja viikonloput mut täytyy alkaa ottaan hyötyliikunnasta kaikki irti. Tähän on kyl hyvä toi taapero joka pitää liikkeessä. Eilen oltiin tunnin verran ulkona ja koko sen ajan pukkasin lunta tai vedin esikoista pulkalla. Tollasia ku alkais joka päivä tekemään ja jättäis herkut pois niin kyl se siitä. Noi herkut onki mulle se pahempi paikka. Onneksi en oo neitokaisen masuvaivojen vuoksi pystynyt paljon suklaata syömään mut pullaa yms. onki sit menny senki edestä. Taidan minäki antaa itselle armoa sinne jälkitarkastukseen asti ja sit alan tosissaan tsemppaileen. Täytynee muuten sanoa et sekin on hyvä et joudun nyt joka päivä tekemään kunnon ruokaa päivällä esikoiselle ja samalla syön sitä itsekkin. Esikoisen aikaan söin aina päivällä jotain helppoa einestä tai leipää tms. Sit tulikin illasta syötyä mitä sattuu. Nyt syön 2 lämmintä ruokaa päivässä, joten illan herkuttelut ovat jääneet. Nyt kun jättäisi vielä ne päiväpullat pois niin hyvä tulee.. :) Ai niin se piti vielä mainita tuosta kotona liikkumisesta et mun tuttu laihdutti tanssipelillä varmaan sen 20 kiloa ku ei myöskään salille päässyt miehen reissutyön vuoksi. Ajattelin testailla samaa, päivällä kun vauva nukkuu voidaan esikoisen kanssa vähän zumbailla.. ;D
 
Takaisin
Top