Synnytyksen taisteluvammat ja niistä toipuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sanoja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi että nyt nousi kuumekin :(. Ei katottu ultralla kun synnytykses tuli istukka kokonaisena. Ei millään jaksaisi mennä päivystykseen viikonloppuna :(. Mulla jälkitarkastus endi viikolla kun synnytyksestä 7- viikko

Ninnuli kerroit aiemmin et sulle laitettiin laskeumarengas, onko sulla todettu joku laskeuma? Onko sulla jotain oireita? Olen nimittäin itse alkanut epäilemään laskeumaa kun on niin jännä painon tunne alapäässä ja on niitä virtsanpidätys ongelmia.. täytyisi ehkä käydä jossain lääkärissä kun jälkitarkastus on mulla samoin tuolloin 20.päivä ens kuuta.

Joo siis vajaa pari viikkoa sit tunsin suihkussa käydessä et alapäästä pullistuu ulos jotain ja soitin sit heti seuraavana päivänä lääkärille ja sain ajankin samalle päivälle. Totesi että on emättimen etuseinämän laskeuma (eli virtsarakko pullistaa ulos) ja sain viikon aikaa miettiä et laitetaanko laskeumarengas vai koitanko olla ilman sitä (on mahdollista et tuntuu koko ajan tai tuntuu ikävältä seksin aikana) ja eilen nyt sit laitettiin se rengas eikä se tunnu ollenkaan. Toivottavasti nyt korjaantuis itsestään ettei leikata tarveis. On tää kuitenkin parempi vaihtoehto kuin kohdunpohjan laskeuma.

Noi kuulostaa kyl laskeuma vaivoilta. Kannattaa käydä lääkärissä jos mietityttää. Laskeumat on kuulemma todella yleisiä mut niistä ei vaan puhuta ja kaikki ei ees hakeudu hoitoon niiden kanssa.

Noita erinäköisiä vaivoja, joita raskaudesta tai synnytyksestä aiheutuu, on hirveästi ja niistä kerrotaan ja puhutaan tosi tosi vähän. Toki osa säästyy lähes kaikelta, mutta sitten noi ikävämmät vaivat on oikeasti ikäviä. Ja monia voisi varmaan auttaa jos vaan ajoissa pääsisi hoitamaan niitä.

Niin mulla toi jälkitarkastusaika tulee 7 viikkoo synnytyksestä, ja aika varattiin neuvolan puolesta. Ekalla kotikäynnillä täti toi ajanvarauskortin samalla.

Joo siis vajaa pari viikkoa sit tunsin suihkussa käydessä et alapäästä pullistuu ulos jotain ja soitin sit heti seuraavana päivänä lääkärille ja sain ajankin samalle päivälle. Totesi että on emättimen etuseinämän laskeuma (eli virtsarakko pullistaa ulos) ja sain viikon aikaa miettiä et laitetaanko laskeumarengas vai koitanko olla ilman sitä (on mahdollista et tuntuu koko ajan tai tuntuu ikävältä seksin aikana) ja eilen nyt sit laitettiin se rengas eikä se tunnu ollenkaan. Toivottavasti nyt korjaantuis itsestään ettei leikata tarveis. On tää kuitenkin parempi vaihtoehto kuin kohdunpohjan laskeuma.

Noi kuulostaa kyl laskeuma vaivoilta. Kannattaa käydä lääkärissä jos mietityttää. Laskeumat on kuulemma todella yleisiä mut niistä ei vaan puhuta ja kaikki ei ees hakeudu hoitoon niiden kanssa.

Heips tuolta helmikuisista! Mulla oli tuo sama. Säikäytti kun huomas jotn outoa alakerrassa mutta mulle lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa että ajan kanssa ne kudokset palautuu eikä edes maininnut mistään renkaasta tai että pitäisi varoa jotn liikkeitä. Tietty eri asia jos oireilee ja tulee ulos asti tavaraa. Inhottaa kun olisi sydämen tykytykset jääneet väliin jos joku olisi kertonut että tämmöinenkin on mahdollista sunnytyksen jälkeen, huoh!

Voi että nyt nousi kuumekin :(. Ei katottu ultralla kun synnytykses tuli istukka kokonaisena. Ei millään jaksaisi mennä päivystykseen viikonloppuna :(. Mulla jälkitarkastus endi viikolla kun synnytyksestä 7- viikko

Mulla oli myös täydellinen istukka (ainakin kätilöiden+lääkärien mukaan) 2 synnytyksen jälkeen mutta silti jäi tavaraa kohtuun ja tulehdusta tuli molempien synnytysten jälkeen. Vaadi ultrausta ettet turhaan vedä antibiootteja!

Nyt onkin tikit ropisseet vauhdilla. Eilen 2 viikkoa synnytyksestä ja kahtena viime päivänä tippunut 5 tikkiä matkasta. Enää yksi jäljellä. Selkeästi on parantunut olo muutenkin, kudokset ei ole enää megakipeät ja voin seisoa useamman tunnin ilman välitöntä tarvetta päästä makuulle.

Laskeumaa olen tarkkaillut peilin avulla, mutta ei näyttäisi tulleen. Kai siitä vielä jälkitarkastuksessa saa varmistuksen. Jäähän tuo värkki näköjään vähän erilaiseksi repeämän myötä, mutta eipä se kai haittaa. Ei tässä valitettavasti taida kroppa enää muiltakaan osin näyttää yhtä hehkeältä kuin 10 vuotta sitten :)

Laskeumia ei näe perus tarkastuksessa sen takia ne jää usein lääkäreiltä huomaamatta ja hoitamatta. Mullakin pullottaa etuseinämä ulos seistessä mut maatessa ei, joten lääkäri tutki mut niin et seisoin.

Mistä se pullotus oikein tulee? Sieltä sisältä vai jostain tuosta reunoilta? :D vai mitenkä..? Mulla nimittäin joku sellanen "ylimääräinen" lirpake roikkuu tuossa tikkien huudeilla mut ajattelin että se on osa sitä leikkausta..

Itsellä paikat lähtenyt hyvin parantuu tai siis kai jo lähes parantuneet.Tikkejä näkyvissä enää yksi.Pystyn normaalisti lenkkeilee ja istuu ym tai jo pari viikkoa pystyny niin tekemää.Olen myös käynyt pari kertaa ratsastamassa kevyesti.Pari viikkoa vielä pitäisi jaksaa odottaa että pääsisi keskivartaloa vahvistamaan.

Pikkumyy, mullakin roikkuu lirpakkeita :grin. Mut ei ne mielestäni ole tuota laskeumaa. Lirpakkeet lienee vaan venyneitä kudoksia ja muita, kaippa ne siitä paranee tai sitten ei, kuka tietää. Olisko ollu tammikuisten tai helmikuisten odottajien ketjuissa oli muistaakseni Mörri Möykky linkannut tuosta laskeumasta artikkelin, jossa oli kuvia (ei heikkohermoisille...). Ainakaan semmosia ei mulla näy.

Multa lähti eilisissä petihommissa vikakin tikki ja nyt on siis se vaihe ohi. Pyörän selkään en kyllä vielä uskalla, vaikka toi repeämä on hyvin parantunut niin ajatus ei tunnu oikein hyvältä.

Sietlä sisältä oikein pullottaa ulos. Mulla kun on etuseinämän laskeuma niin mulla on jotkut kudokset revenny synnytyksessä niin että virtsarakko "roikkuu" niin et se pullottaa ulos.

Mulla ei pullota ulkona mutta sormella tuntuu kun sisällä roikkuu. Ja eilisen lenkin jälkeen tosi kova paineen tunne alapäässä. :|

Juttelin jälkitarkastuksesta ja kierukasta tuossa oman lääkärin kanssa ja hän oli vakaasti sitä mieltä, että pitää odottaa, että tulee 8 viikkoa synnytyksestä täyteen. Lähinnä siis liittyy siihen, että kohdun seinämät on varmasti "kestävät" ja palautuneet, kun kierukka laitetaan. Näinpä siis siirsin oman varatun ajan siten, että tuo 8 viikkoa on täynnä. Ei tässä muuten olisikaan mikään kiire, mutta kun niiden kumien kanssa pelailu on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin hanurista... ;)

Multa leikattii eppari ja tikkejä sinne jonkun verran meni kahteen kerrokseen. Kahtewn viikkoon en pystyny istumaa ja söin hemmetisti särkylääkkeitä. Sen jälkee ei oikeestaa oo ollu kipeä juuri ollenkaan. Tänää synnytyksestä tasan kuukausi. Me ei mun miehen kanssa olla harrastettu seksiä n. 7 kuukauteen koska hän ei halunnu. Pelkäs että satuttaa vauvaa ja.se jäi sitteb kokonaan. No eilen yritettiin ekaa kertaa siis toosi pitkään aikaan mut stoppasin sen saman tiwn ku alko kiristää siitä epparin kohalta tosi paljon. Kuuluuko sen tuntua tosi kireeltä ja sattua vai onko mahollisuus että se repeää vielä? Haluaisin yrittää, ja kestän kyllä kivun mutta.pelottaa jos.sieltä repeää jotain. Mitään tikkejä ei kai oo jäljellä enään

Kyllä mulla repeämän ja nirhaumien (joissa tikit oli) kohdat oli selkeästi arkoja seksiä harrastaessa. Tuntui siltä että tosiaan ne on revenneet ja limakalvot vielä tosi arat, vaikka liukkaria olikin. En kyllä tuosta ole ite huolissani, aika rajuja juttujahan nuo on kudoksille. Jos tikit on lähteneet niin tuskin siitä enää repeää? Muistaakseni eppariarvesta etenkin sanotaan, että se voi olla pitkäänkin kova tai kireä tms. Auttaisko siihen liukkari tai oisko joku muu öljy tms, jolla sitä vois "pehmentää"?

Takaisin