Synnytyksen jälkeiset vaivat

Shakira, kuulostaapa kurjalta :/  Onneksi vissiin pääsit sitten nopeasti tsekattavaksi, parempi niin kuin joutua pitkään murehtimaan ja kärsimään, että mikä siellä sitten ois.

Mulla on nyt nelisen viikkoa synnytyksestä, ja IHO kuivunut tosi paljon! Oikein omaan käteen tuntuu, että karhean ja kuivan tuntuinen kauttaaltaan. Oon rasvaillut sen minkä kerinnyt, (aina ei kerkiä kun joku huutaa...) mutta ei kovin tunnu auttavan. Samoin suupielet tuntuu hajoavan herkästi, onkohan mulla joku puutos? Onkos muilla moista?
Mietin, että saattaahan toi imetys viedä mun omia varastoja vaikka ja kuin, mistäpä sen tietää...Monivitamiinia syön kylläkin. Jos ei helpota niin jälkitarkastuksessa pitää kysellä, se ois syyskuun lopussa. MUOKS, kappas miimahan olikin just kerinnyt tuosta ihon kuivumisesta mainitsemaan, nonniih eli on sitä sitten liikkeellä!

Jälkivuoto sen sijaan aika kivasti helpannut jo, ei loppunut mutta aika hiipumaan päin ainakin nyt.
 
Tämä on puhdasta mutua omien kokemusten pohjalta, mut jos iho kuivuu kovin, niin tarkistaisin riittävän juomisen lisäksi et ruokavaliossa on riittävästi (hyvää) rasvaa... varsinkin nyt jos rintamaidossa sitä rasvaa annetaan ahkerasti eteenpäin.
 
Kävin siellä gynellä ja kaikki vaikutti olevan kunnossa, paitsi emättimeen (just sinne syvälle missä kipu on) oli tullut joku rikko (tätä nimitystä lääkäri käytti) yhdynnässä kun limakalvot niin ohuet ja arat... :/ Itestään pitäs parantua. Alavatsaan sattu ihan hulluna, kun ultras sisäkautta ja just oikeen syvältä, mut ei siellä mitään näkyny. Ja katteli ultralla vielä aika pitkään. Edelleen on alavatsa vasemmalta kipee, gyne sano että kannattaa jälkitarkastuksessa vielä pyytää kunnon tutkimus.
 
Minttuliina, kuulostais ihan loogiselta kyl joo.
Nyt koitankin vedellä salaatin päällä öljyä, kasvirasvalevitteitä käyttää, avokadoa popsia...kaipa noista saa just niitä sopivia rasvoja. :) Harmi kun ei suklaan syömisellä voi kuitata "sopivien" rasvojen saantia, ois kyllä helppoa. ;)

Shakira, nonniih, hyvä että jotain selvyyttä sitten. Mullakin ollut pari kertaa jotain hassua sisäpisto-fiilistä, tosin olin kai sisältäkin hieman revennyt joten voi olla jotain semmosta ihan...seksiä ei ole vielä täällä viitsitty koittaa, kaipa sitä kohtapuoliin varovasti vois koittaa sitäkin.
 
raskaus aikana kipeytyi häntäluu ja synnytyksen jälkeen paheni, lieviäliitos kipuja joita ei ollu raskausaikana yhtään, ruokahaluttomuus ja babyblues joka alkaa oleen ohitse :) onneks
 
Neuvolalääkärin mukaan mulla on kohtutulehdus... :( Ei oo kovia kipuja, paitsi jos painelee alavatsaa. Antibiootteja siis vaan naamariin.
 
Joo-o. Kävin siis ihan ekaks yksityisellä, sit oli jälkitarkastus ja nyt kävin vielä terveyskeskuksessa lääkärillä. Mulla alavatsa vasemmalta puolelta kipee ja vaikkei se kipu mitään ihan järkyttävää oo (kun mä ite koen olevani KIPEÄ sitten kun en pysty sen kivun kanssa enää olemaan), niin ei kyllä missään nimessä normaalia. Yksityinen ei löytänyt tähän mitään selitystä, jälkitarkastuksessa oltiin sitä mieltä että se on kohtutulehdus. Noh, kun kivut vaan lisäänty kävin vielä terveyskeskuslääkärillä joka oli sitä mietä ettei se missään nimessä ainakaan kohtutulehdus oo. Epäili tyrää. Edelleenkään ei siis oo mitenkään kunnolla tutkittu ja ohjeeksi sain vaan seurata tilannetta kotona - huolimatta siitä että noi kivut tosiaan vaan lisääntyny. Eli vielä kerran maanantaina yksityiselle ja maksan sitten vaikka miljoonan mut haluan kyllä tietää mistä kyse... No joo, en mä ihan miljoonaa mut aika lähelle kumminkin! ;)
 
Kuulostaa inhottavalta, Shakira, ja varsinkin tuo epätietoisuus! Toivottavasti syy selviää ja hoituu pian.
 
Ja taasen lääkärikäynti takana. Gyne tutki nyt ihan kunnolla, teki kunnon sisätutkimuksen, ultrasi ja paineli masua vaikka kuinka kauan. Oli sitä mieltä, että siellä on joku lihas saattanut synnytyksessä revähtää tai venähtää, eikä osannu sanoa miks ei sitten heti synnytyksen jälkeen oo kipuillut. Yks mahdollisuus on kuulemma myös se, että kohdunkannatin on jotenkin vaurioitunut tai sinne on saattanut tulla verenpurkauma. Tälläset on kuulemma pitkään kipeitä. Kohtutulehdukseen hän ei uskonut eikä tyrään. Ja sanoi, että täytyy tosiaan vaan seurailla tilannetta ja jos kipu vaan jatkuu tai kipeytyy lisää niin sitten uudestaan tutkittavaksi. Eipäs tässä sit muu auta, on vaan inhottavaa kun koko aika sattuu. :/ Gyne sano vielä, että tommosille lihasjutuille pitää vaan antaa aikaa, että niitä ei pysty oikeen mitenkään hoitamaan. Eli siis odottavalla kannalla ollaan, toivottavasti pian jo helpottais.
 
Shakira, just. Kurja kun kukaan noista lääkäreistä ei selvästikään ole keksinyt mitään ilmiselvää syytä, niin saat olla ikäänkuin koekappale oireidesi kanssa, että annetaan ajan kulua, katellaan jne...ei kiva. No toivotaan että oiskin vaan joku lihasjumahdus ja lähtis nopeesti helpottamaan.
 
No niimpä. Tää vika lääkäri tutki kyllä ihan kunnolla ja oli eka kellä ei vaikuttanut olevan kiire minnekään. Olin siellä varmaan 50 min - eli ihan rauhassa tsekkas paikat. :) Mut joo, toivotaan että alkais helpottaa. :)
 
Shakira, onpas kurjaa kun ei osata sanoo mikä siel kipuilee.. mut oli mikä hyvänsä niin toivottavasti kohta jo helpottaa :)

Mulla on vieläkin häntäluu aivan sairaankipee.. mietin et oiskohan se murtunu synnytyksessä kun ei siihen ikinä ennen oo sattunu näin, mut sit taas se kipu helpottaa kun istun joten eiköhän se murtumaepäily sille mee pois :D tiiä sit miks se on niin kipee.. Viimisimmätkin kivut oli jo poissa mutta tuli kun tulikin takas.. huoh.. alapäätä taas juilii aivan hulluna jos seisoo/kävelee paljon. Muutama viikko sitten tuntui kauheeta kipua alapäässä ja oli ihan sellanen tunne kun siihen palelis kokoajan. siis ihankun olis joku kylmäpussi housuissa. särkylääke ei tehny mitään. lekuri sanoi että kuulostaa hermokivulta, kun ne revenneet hermot korjaantuu niin se kipu voi kuulemma olla mitä vaan ja siihen ei auta mikään. ja se huomattiin! nää jälkikivut on ollu niin pitkiä ja kivuliaita et ihan näiden takii en oo enää varma haluunko ikinä enempää lapsia.. ei ne raskausajan mitkään tai synnytyskivut oo mitään verrattuna tähän..
 
Takaisin
Top