Synnytyksen jälkeiset vaivat

Imj

Jostain jotain jo tietävä
Ajattelin aloittaa keskustelun synnytyksen jälkeisistä vaivoista. Eli vaivoista, jotka ovat ilmenneet vasta synnytyksen jälkeen tai ovat pahentuneet synnytyksestä.

Itselläni vaiva on nyt todella pahat liitoskivut. Ponnistusvaiheessa jokin rusahti/naksahti lonkissani/alapäässäni ja heti synnytyksen jälkeen en pystynyt kävelemään askeltakaan. Kivut olivat ihan hirvittävät ensimmäisen vuorokauden ja sain niihin tulehduskipulääkkeitä, mutta kipujen pahentuessa ei enää nekään riittäneet vaan jouduin vanvemmille lääkityksille. Tästä seurauksena en sitten tietenkään voi imettää vaan joudun pumppaamaan maidon pois viemäriin. Nyt synnytyksestä viikonpäivät ja edelleen pahoja liitoskipuja häpyluun seudulla. Käveleminen haasteellista ja kipulääkkeitä menee 4 tunnin välein ja edelleen myös sitä vahvempaa, joka estää imettämisen. Kuvia ei sairaalassa otettu. Onko kenelläkään kokemusta tai muuten vinkkejä, mikä helpottaisi oloa niin että voisi edes ne vahvat kipulääkkeet jättää pois, jolloin imetys onnistuisi. Huolena kun on myös se, että vauva kun on nyt oppinut tuttipulloon, että miten sitten enää oppii rinnalle ja miten edes rintamaito riittää, kun saa tuttipullosta jo aika satseja...
 
Mä muistan, että olin esikoisen synnytyksen jälkeen tosi itkuinen .... tunteet meni vuoristorataa. Saatoin vaan katsoa tuhisevaa vauvaani ja itkeä onnesta kauan aikaa...
 
Tiällä on nyt pahimman luokan hiiva, ihan koskee.. Samalla kun kutittaa niin vietävästi :( Mietin ensin että on pissatulehdus kun koskee aina vessassa käydessä, mut nyt oon luokitellu sen hiivaks tuon kutinan takia.. Just kun aattelin että selvisin vähällä kun ei alapää muuten kärsinyt synnytyksessä niin tulee tämmönen. No se ei auta kun lääkettä hakee ja olla sohvalla ylösalaisin. On meinaan just semmonen olo kun siinä mainoksessakin...

Sen lisäksi on ihan kamalaa syödä ruokaa! Ensinnäkään ei edes maistu hirveästi(mikä on ihan hullua kun vertaa siihen ruokahaluun mikä raskauden aikana oli..) ja syönnin jälkeen ihan samantien oikein kivistää mahaa ja ripuli lentää. Onneks ei ihan ummella maha ole, vieläkin jännittää kaikennäkönen ponnistaminen :D

Onko muilla tämmöstä?

Niin ja vielä semmonen, välillä tuntuu selässä ihan kauheelta, siis siinä kohdassa mihin epiduraali pistettiin.. Siihen pistokohtaan sattuu ja selässä tuntuu kamala paine.. Taidan kuitenkin kuvitella että siihen sattuis vielä? Meinaan siis että mua "koskee" verikokeidenkin jälkeen viikon käsivarteen :D
 
Peräpukamat unohdin mainita! Niitäkin on. Tuli jo pari kuukautta sitten.
 
Mulla on kans tota ruokahaluttomuutta.. Ei vaan yksinkertasesti maistu just mikään. Ei edes sellaset himoruuat mitä teki mieli raskaus aikaan..

Ummetus vaivaa ja pahasti.. ollaan nyt oltu 1,5viikkoo kotona ja oon kakalla käyny 2kertaa... Laxoberonii kiskonu jos auttas mut eih.. Tänä aamuna tuli pikkukakka ilman kipua ja voi että, oisin voinu laulaa hallelujaa! Peräpukamia oli ainakin raskausaikaan eli olettasin että on vieläkin.. en oo ihan varma. Ne ei oo ikinä kauheesti vaivaillu.
Sitten on tietty noi alapääkivut.. kirvelee, paineen tunne, polttelee, juilii... Onneks jokapäivä on vaan helpompaa.. Tikit ei oo sulanu, en sitten tiiä koska pitäs edes sulaa ku lääkäri oli aika nihkee.. kysyin siltä kuinka monta tikkiä tuli niin vastaus oli "kylhän näit tuli" ja kun kysyin et kauan menee et ne sulaa niin se vastas et "no jos ei jälkitarkastukseen mennes ni sit lääkäri poistaa ne".. en ymmärrä miksi se on niin vaikeeta vastaa suoraan..
 
Mulla ainut vaiva jälkivuodon lisäksi tällä hetkellä on tuo kohtutulehdus. Inhottava vaiva. Ja varsinkin kun pitää syödä noita antobiootteja niin on vauvan mahassa vielä enemmän ilmaa, kun ennen. No onneks tietää, et se on vaan sen 10 päivää ja sit helpottaa..
 
Täällä vaivaa alapään kutina, kipu yms niin ja ummetus! Mulle laitettiin kuulemma "muutama" tikki ja pari päivää onkin pelottanut, että onko niille tikkeille käynyt jotain(?) kun on ollut niin hankala olla, mutta ehkä se onkin ollut tuota sulamista. Synnytyksestä on 9pv ja käytän kyllä edelleen käsisuihkua pissalla käydessä ja aijon käyttää niin kauan ettei enää satu. Luumuja oon syönyt tuohon ummetukseen, sanoivat sairaalasta että auttaa - ehkä ne on vähän auttanutkin.
 
Kare: kannattaa heti yrittää tehä kaikkensa et se ummetus katoaa..

Mulla on ollu kaameeta ummetusta ja en käyny viikkoon kakalla, vaikka siis oikeesti yritin kaikkeni. Söin kolme päivää putkeen laxoberonia, söin luumuja ja lakua, join teetä (mikä saa mulla mahan sekasin) ja ei mitään! Eilen alko jo olee ihan hirveet vatsakivut ja olin jo ihan valmis tänään hakee sellasen peräruiskesetin apteekista, mut onneks sit tänä aamuna vatsa toimi.. aivan liian vauhdilla tosin ja varmaan siitä syystä on alapäähän sattunu tänään ihan ekstrapaljon.. Nyt vastaan tuli TAAS uus tukos ja koko hanuri aivan tulessa ku mitään ei jälleen kerran saa ulos.. ei vaan uskalla pinnistellä ku on noita tikkejä..
Mulla synnytyksestä 15päivää ja käytän edelleen käsisuihkua joka vessassa käynnin jälkeen.

Oottekos muuten synnyttäneet huomannu kuinka paljon nykyään säästyy vessapaperia ku ei tartte käydä veskissa joka tunnin välein :D
 
Ihanat kakkakeskustelut täällä :D Väsyneenä hieman naurattaa..

Mulla alkaa perse olla ihan tulessa, laulaa ihan kamalasti päivän aikana. Eli meillä miiima menee sitä vessapaperia, enemmän itseasiassa ku raskaana ollessa :D Käyn pissilläkin enemmän (!!) ku vielä pari viikkoo sitten. On vissiin sittenkin ne järkyttävät raskauskilot ollu turvotusta, synnytyssaliin jäi nimittäin 12kg ja nyt on hikoilun ja pissan mukana lähteny muutama lisää. En siis edelleenkään imetä ja sain silti pikadieetin :D Ihan hullua. Eikä tarvinnu vyötäröö oottaa sittenkään pitkään.

Ainiin, voiko ulkoiset peräpukamat hävitä itsestään? :o Mulla ei olevinaan tunnu niitä enää..
 
No lisää kakkajuttua :-)  Miima ja muutkin, tuli mieleen että luontaistuotekaupoistahan saa semmosia hedelmä-kuitupuristeita, jotka laittavat mahan toimimaan ns. pehmeesti mutta tehokkaasti! Siinä oli muistaakseni ihan varoitus, että ensi annoksena suositeltiin puolikasta kuutiota illalla ja sitten rupeaa aamulla tapahtumaan...ja jos ei niin kokonainen kuutio sitten. Ainakin vois testata, jos ei vaan meinaa helpottaa?  Niiden nimeä en nyt muista kyllä....
 
Meillä kolme viikkoa synnytyksestä ja jälkivuotoa edelleen. Välillä näyttää että ois loppumassa kun tulee melkein kirkasta limasta vuotoa, mutta sitten yhtäkkiä tuleekin taas verta. Aivan tylsää, loppuis jo!
 
Samoin Kare täälläkin, 3vko on vuotoa ollut. Välillä tuntuu että loppuu, mut sit seuraavana päivänä tuleekin enemmän ja taas verisempää.
 
Meillä on neiti nyt yli 5vko ja edelleen jälkivuoto vaan jatkuu. Onneks kyl aika niukkana jo. Sais kyllä pikku hiljaa alkaa jo loppumaan..
 
Mulla edelleen tuo sectiohaava oireilee... kursivat niin lujaa kokoon, että haava tuntuu aika kireeltä tuolla vatsan peitteiden sisältä. Haava tihuuttaa myös hieman verta, en käsitä miks sitä verta tulee. Terkka katsoi haavan viime viikolla ja sanoi, että se näyttää erittäin siistiltä. Itse tuota haavaa on vaikea seurata, koska tuo tyhja nahkapussi retkottaa jkv tuossa edessä ja mua ällöttää nostella sitä samoin kosketella sitä haavaa. Haavan pesun voin just just tehdä, ei paljon muuta.

Jälkivuotoa täälläkin vielä jonkin verran, ja juuri näin, just kun ajattelit sen loppuvan sitä alkaa taas tulemaan. Noh, mullahan ei ole aikaa kun reilut pari viikkoa vauvan tulosta. Ekalla kerran jälkivuoto loppui aika äkkiä, ja mulla alkoi kuukautisetkin jo 4 vkon kuluttua vauvan tulosta...ihan yhtä nopeaa palautuminen ei ole ollut tällä kertaa.
 
Annel onko sulla siinä haavassa kuivuneita vipaakkuja? Niitä jos on ja ne pääsee irtoomaan sieltä alkaa helpolla tulemaan verta kun ne paakut on tukkinu sen verentulon eikä se ole päässyt parantumaan niistä kohdista. Itellä irtos yhestä kohtaa viimeviikolla suihkussa semmoinen veripaakku ja verta tuli kuin seulaa mutta tyrehtyi sitten kun laitoin siihen sellaisen vanulapun eteen hetkeksi,naapurissa asuu lääkäri ja kysyin siltä sitten asiasta niin kertoi ettei niitä verihyytymiä saisi tulla siihen siksi suihkutella monta kertaa päivässä ja antaa ilmakylpyjä. Ne hyytymät estää haavan normaalia pinta umpeutumista. Mä vietin saunatakkipäivän seuraavana päivänä verentihkumisesta ja suihkuttelin 5krt.päivässä haavan ja nyt on ihan täysin kiinni ja parantunut haava. nyt suihkutan haavaa aina 2krt.päivässä vielä.
 
mira88, tuo pitää paikkaansa. Mä olen ollut näemmä turhan laiska/kiireinen suhkuttelemaan/tuulettemaan tuota haavaa.Kaksi kertaa päivässä olen sitä suihkutellut, mutta ilmeisesti se on ollut liian vähän... mutta mun elämässä on vain aamuja ja iltoja, päivät vaan menee. Haava oli välillä hyvässä kunnossa kun pidin haavasidosta siinä haavan päällä, mutta sitten ajattelin, että nythän se on hyvässä kunnossa...ja nämä lämpöset ilmat + mun järkyt hikoilut eivät ole varmaankaan parantaneet asiaa.
 
Voihan... Mulla on perjantaista asti tuntunut tosi kipeeltä tuolta ihan syvältä emättimestä... :/ Ja koko ajan vaan on kipeämpi, istuessa tuntuu että joku siellä painaa. Ihanku ois jotain ylimääräistä. Ja sit samaan aikaan alko sattua vasemmalle puolelle alavatsaan. Mitähän tää oikeen vois olla? Inhottavaa. :( Meen tänään käymään gynekologilla, josko sieltä sais vastauksen. Jälkitarkastusta ei oo vielä ollu, pääsen vasta reilun viikon päästä.
 
Shakira, mulla oli samanlaisia oireita silloin, kun oli jäänyt kohtuun istukan palasia synnytyksestä. Kohtu oli kyllä supistunut ja emätin siistissä kunnossa, mutta ainoastaan ultralla nähtiin, että on edelleen tavaraa sisällä. Itsekin sain jälkitarkastuksessa puhtaat ja terveen paperit ja siitä ei mennyt kuin pari päivää, niin istuin naistentautien päivystyksessä... Tällä kertaa ei ollut vuotoja, ainoastaan kipuja. Aikaisemmalla kerralla olikin sitten niin rajuja vuotoja, että mentiin ambulanssilla...

Eli suosittelen varaan ajan paikkaan, jossa kohtu voidaan ultrata. Ei ne muut tarkastukset auta yhtään mitään, kun ei nähdä että onko tyhjentynyt vai ei.
 
mulla kesti se verinen jälkivuoto vaan alle 2viikkoo mut sellast keltasta vuotoo tulee vieläkin ja synnytyksestä nyt 8vk. Nyt viikon verran alkanu vaikuttaa siltä et olis loppumaisillaan, mut sit välil aina sitä tulee enemmän.. mutta on siis koostumukseltaan nykyään ihan valkovuotomaista, on vaan väriltä keltasta.
Peräpukamat ilmeisesti tuli jäädäkseen.. huoh.. Iho myös reagoi mitä ihmeellisemmin. Mulla on iho kuivunu tosi pahasti ja ekaa kertaa ikinä iski jalkasieni. Lääkäri sano että raskaus- ja imetysaikaan immuniteetti laskee ja voi iskeä kaikenmaailman sairauskii mitä ei oo ennen ollu. Aika hanuristahan tää on.
Häntäluu on myös aivan törkeen kipee edelleen.
kaikenkaikkiaan vielkin särkee ja juilii ja muuta mut joka päivä on vähän helpompaa.
 
Takaisin
Top