Synnytyksen jälkeiset oireet

Nojes.. Taitaa menkat alkaa.. >.< olisin Nii toivonu et tällä täysimetyksellä pysyisivät poissa vielä pitkään...

Mun menkat tais tulla jo viikolla 4. Onneks niitä seuraavia ei oo näkyny, jospa sain hämättyä ne pillereillä pois ;)

Mun mielestä vauva on vaan mainio tekosyy puhua itsekseen ilman että vaikuttaa ihan hullulta :-) kaupassakin on kiva käydä kun voi koko ajan höpistä jotain muka vauvalle ;-) tosin mun miehen mukaan mun jutut on välillä niin hulluja että ei se vauva niissä tilanteissa tee musta yhtään järkevämmän oloista ;-)

Eihän se oo itekseen puhumista, jos vauva on paikalla :) mäkin höpisen kyllä poitsulle vaikka sun mitä... Välillä näyttää niinku se ois ihan jutussa mukana, kun juttelee takaisin. Mut yleensä näyttää siltä et "äiti, ei enää kertaakaan sitä lässynlässynlää-rakastan-sinua eikä enää YHTÄÄN pusua!!!!" :grin

Täällä asustaa myös yksi murehtia äiti :shy: En uskaltanut lukea sitä tekstiä kun tiedän että paniikki iskisi... Miehelle kauhuissani kerroin tekstistä kun sen huomasin netissä. Mies siihen totesi että älä murehdi tollasia! No sitten mies meni lukemaan itse tekstin ja kohta se oli mun luona huolestuneen näköisenä ja sanoi, että kauhia tapaus... Veti teksti sitten miehenkin ihan sanattomaksi ja surulliseksi :sad001

Juu siis sillähän se vauva itsekin kielen oppii, että sille puhutaan. Ilman puheen kuulemista ei voi puhua itsekään, kun ei ymmärrä sen merkityssisältöjä.

Mä oon edelleen hirvee huolehtija. Välillä aina kauhu kuvat vilisee silmissä mitä voi tapahtua, yleisimmin tää iskee väsyneenä vaan.
Ja meillä tota puhetta riittää, kun muksut oo koskaan hiljaa :grin Ja mä pälätän tytölle koko ajan :)

Vaikka meillä vauvan pinnis on alle metrin päässä mun puolen sängystä, öisin kun on syöty ja käyn pesemässä pullon, takasin sänkyyn tullessa en nuku ennekuin olen varmasti kuullut vauvan hengityksen.
Pelkään kätkytkuolemaa varmaankin vaikean raskauden takia, kun kaikkia uhkailuja kuunteli 9kk vammaisuudesta diabetekseen ja vauva olikin terve.

Samalla pelko on ehkä osa nöyryyttä, kun lukee/kuulee toisten menetyksistä, miettii väkisin omaa menneisyyttä ja tekojaan:
Olenko ansainnut terveen lapsen, jonka saan pitää.

Ainakin itse joskus ajattelen näin, liekö huono itsetunto?

Mä kuuntelen ja tarkistelen hengitystä myös. Se vaan kuuluu asiaan. Vähemmän tosin tulee nyt käytyä enää kokeilemassa, että hengittääkö poika ku mitä se sillon alussa oli.

Sitä sanotaan, että; kel onni on, se onnen kätkeköön.

Minä en. Oon vahvalla päällä ja sitä mieltä että olen vuosien odotuksen ja muiden vaikeuksien jälkeen vauvani ansainnut ja sitä ei kukaan ota multa pois!! Tulossa ensimmäinen äitienpäivä moneen vuoteen kun mun ei tarvitse salaa itkeä tuskasta, katkeruudesta ja kateudesta.

Kaikkea muuta paskaa tässä on nyt saanu sitte kevään aikana kärsiä, mutta vauva on täydellinen. Rakas, komea poika. :Heartblue

Onks kaikilla hävinny jo vatsalihasten erkauma eli ootteko uskaltanu jo tehä kunnon vatsalihasliikkeitä? Must tuntuu et mulla on vieläki liian iso, ku semmoin kumpu ilmestyy tohon ylävatsalle aina jo yrittää tehä vähänkää rankempaa vatsalihasliikettä, ni oon sit edelleen tehny vaan kevyitä liikkeitä ja paljon toistoja :depressed:

Mulle lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa että pitäis 6kk odottaa et tekee suoria vatsoja. Pilates ja siis syvät vatsalihakset siis ok jo nyt. Ei kyllä edes katsonut mun erkaumaa enkä mä tiedä onko edes ollut sitä kun ei musta siinä mitään väliä ole ollutkaan ja vatsalihakset on ollu käytössä koko raskauden ajan. Yritin tunnustellakin mutta en tiedä mikä on tilanne. Tuntuu niiiin pitkältä ajalta tuo 6kk. Nim. Hääkunnossa elokuussa, makso (melkein) mitä makso ;)

Mulla ei ole vielä ollut jälkitarkastusta kun on vasta keskiviikkona, mutta esikoisen syntymän jälkitarkastuksessa kysyin myös lääkäriltä tuota asiaa ja kerroin, etten ollut vielä uskaltanut vatsoja treenata, jolloin katsoi minua ihmeissään ja totesi, ettei sille enää mitään estettä ollut. Silloin aloitin treenaamisen sen noin 2kk synnytyksen jälkeen, eikä kyllä ollut mitään ongelmia. Nyt aloitin omatoimisesti jo 6 vkoa synnytyksen jälkeen eikä minulla enää siinäkään vaiheessa mikään pullottanut tms. Tuo 6 kk on kyllä jotain ihan päätöntä.

Mitkä vatsalihakset?? :eek::grin En mä oo paljo miettiny mitään lihasjuttuja ku oon pihahommissa repiny ja punnertanu... :wideyed: Ehkä se ei haittaa.

Miullekkin sanottiin et 6 vko jälkee on ok treenata. Vatsalihasten väli on vajaa sormen levyne, ei varmaan sen lähempänä oo koskaa ollukkaa. En oo nyt kuitenkaa vielä mitään treenannu.. :D

Tosta kätkytkuolema-jutusta: sai mutkin taas pelkäämään asiaa kun näin sen jutun. Olin kyllä jo ennen vauvan syntymää peloissani ja tietoinen asiasta; mun vanhin serkkuni kuoli kätkytkuolemaan... :sad001

Mulla lähti vihdoin ja viimein eilen illalla viimeiset tikit! Viisi viikkoa synnytyksestä, alkoi ärsyttämään kun neuvolassa sanoivat et joillain saattaa mennä neljäkin viikkoa ja sit meni yli sen... Sanoisivat vaan suoraan kuinka kauan pahimmillaan menee! Mutta nyt taidan olla sit täysin toipunut synnytyksestä, ainakin oma fiilis on sellainen. Raskaudesta toipuminen on sit asia erikseen :D

Takaisin