Synnytyksen jälkeiset oireet

Mä poltan sillon ku toi nukkuu vaubuissa ja en muista millon viimeks oisin syönny ruokaa lämpimänä.. Varmaa sillon ku se oli äidil hoidos.. Että sillee :/

Newi: tunnistan myös itseni esikoisen vauva-ajasta. Muistan istuneeni sohvalla kuolemanväsyneenä lykkimässä pää punaisena huutavaa vauvaa vaunuissa. En tuntenut enää mitään, surua, iloa tai varsinkaan rakkautta vauvaa kohtaan. Se on raskas vaihe, voimia siihen. Toivottavasti sulla on ymmärtävä neuvolantäti, jonka kanssa saisit juteltua. Neuvolan kautta voisi päästä juttelemaan myös psykologin kanssa, eihän se väsyä tai vauvan itkua vie, mutta saisi sanoa ääneen jollekkin kaikki omat pahat ajatukset ja "kaataa väsyn" toisen niskaan. Ja mikä tärkeintä, nähdä ettei tuomita. Me ollaan kaikki vaan ihmisiä :) asuuko sulla kyläilyetäisyydellä ketään, jonka luokse voi mennä käymättä suihkussa, eikä vauvan itku haittaa? Mä pakkaan lapset autoon ja lähdetään mummolaan silloin kun tiskivuoren yli ei näe hanaa ja lapset kiukuttelee.

Samat sanat myös tiadalle <3 yksin valtavan elämänmuutoksen läpikäyminen on rankkaa. Ja sitähän se juurikin on, etenkin ekan vauvan kohdalla. Jos sun äiti auttaa mielellään vauvan kanssa, niin ota kaikki apu vastaan mitä saat. Onko ronsun allergia varmistunu :/ ?

Kovasti tsemppiä ja jaksamista jokaiselle vauva arjen keskellä!!! Muistakaa levätä aina ku mahdollista ja ottaa kaikki mahdollinen apu vastaan, se sotku ja paha siivosin ei katoo sieltä kotoa mihkää ne ehtii tehä myöhemminkin. Tärkeintä on nyt oma ja vauvan hyvinvointi!
Haleja jokaiselle äidille :love022, ootte maailman parhaita äitejä omalle mussukallenne, muistaa se vaikkei se aina tuntuis siltä :Heartbigred:Heartbigred

Täällä on kanssa ollut hurlumheitä ja olen saanut useamman raivarin en vauvan vaan miehen kanssa.
Se on työtön nyt ja kämpän vuokrasopimus loppuu huhtikuussa ja uudesta ei ole vielä tietoa, me tullaan vaven kanssa Suomeen.
Olen hoitanut kaikki yöheräilyt kun vauva on 100 % rintaruokittu, samoilla silmillä kun herään imettämään vaihdan myös vaipan joten se menee samaan univelkaan ja olen tähdentänyt miehelle että hän voi keskittyä työnhakuun mutta..
Se työnhaku vie päivästä n 12 tuntia !!!
Sen lisäksi että hoidan 99% vauvan mies vahtii nukkuvaa vauvaa että pääsen suihkuun/ syömään jne n tunnin päivässä, minä käyn kaupassa mies tekee ruokaa ehkä 2 krt viikossa vauvan pyykkejä ei ole pessyt kertaakaan 2 kertaa on 5 viikon aikana laittanut kuivumaan koneesta ja se perkule kehtaa rutista että on villakoiria, näissä tilanteissa olen ojentanut vauvan hänelle jottei totaaliräjähdys säikäytä vauvaa ja lähtenyt kauppareissulle yksin.
Meillä ravaa välittäjä esittelemässä asuntoa uusille vuokralaisille ja niille on kerrottu taloudessa asuvan pienen vauvan ja on sovittu että sovitaan näytöt hyvissä ajoin ja että joskus voi olla että joudutaan sanomaan ei ( näytön aikana meidän pitää olla kotoa poissa) mies on niin kiltti että eilen tuli riita siitä että se oli mennyt sopimaan näytön alle 24 h varoajalla mitään mun kanssa keskustelematta ja perusteli päätöstä sillä että välittäjä pyysi nätisti. No se oli ajattelematta sopinut sen just vauvan päiväuniaikaan kun se ottaa pisimmät torkut niin ois voinut itsekin nukkua ne toiset päiväunet synnytyksen jälkeen 20.02..
Nuku kun vauva nukkuu my bare ass se aika menee omia perustarpeita tyydyttäessä kuten ruoka juoma.
Sitten se jumalauta kehtaa esittää vaatimuksia siitä kuinka kauan hän haluaa vauvaa rintaruokittavan ja kuinka kuulemma maitoa kyllä riittää niin kauan kuin vauva imee...
Päivittäin joudun muistuttamaan parvekkeen oven kunnollisesta sulkemisesta tupakalle mennessä ja käsien pesusta sen jälkeen ennen vauvaan koskemista ja kehtaa valittaa että vauvan harsossa on kakkatahra että se pitää valkaista kloorilla johon totean että no shit Sherlock saattaa pyllyharsossa olla läikkä mutta se on pesty 60 asteessa joten pöpöt lienee kuollut ja että vauva sietää omia eritteitä paremmin kuin myrkyllisiä kemikaaleja nikotiinia ja voimakkaita pesuaineita.. Huoh.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mutta toki unohdin varsinaisen pointin eli itsellä ns äidin rakkaus syttyi suht nopeasti vaikka ensimmäinen viikko oli outo ja vauva oli ikäänkuin epätodellinen. Huutoraivareiden keskellä ajattelen kaikki vauvat huutavat tai itkevät huolimatta siitä miten hyvää hoitoa tai kuinka paljon rakkautta ne saavat. Ne kommunikoi itkulla.
Pyhä kolminaisuus vaippa tissi syli niitä toistaen laulaen hyssyttäen kävellen vauva sylissä tai lähelle ottaen ja tukkaa suukottaen hiljaa matalalla äänellä päänahkaan puhuen on raivarit talttuneet tähän saakka.
Mua ehkä enemmän pelottaa ne uhmaiät sen jälkeen kun niillä on hampaat suussa ja sanat hallussa mutta holtti hukassa :)
Jokainen vaihe on ohimenevä mutta se korvautuu uudella joka tuo mukanaan uudet ilot ja uudet huolenaiheet.
Puhukaa puhukaa ja puhukaa ja ottakaa tarjottu apu vastaan :)

Nyt sitten useamman avautumisen jälkeen on vesilasi täynnä kahvikuppi nenän alla ruoka valmiina lautasella kommentin kera pitää saada ruokaa sisään että tulee ruokaa ulos. Jep..
Sain näköjään myös viimeyönä herran heräämään kirjaimellisesti mun arjen realiteettiin: aloin antamaan cuplatonta nyt myös yötissillä kun maha alkoi vaivata selvästi ja vauvalla on hyvin lyhyt sytytyslanka (mamman suola ja pippuri) että ekasta inahduksesta kunnon huutoon menee n 10 sekuntia ja se ennätti parkuun saakka kun pumppasin rinnasta vähän maitoa lusikkaan ja cuplatonta siihen ja mies heräsi joka kerta ( aikaisemmin ei kun ennätin lykätä tissin suoraan suuhun ) ennen itkua niin se totesi tänä aamuna että olipa teillä rankka yö viime yönä johon totesin että samat 3 herätystä oli viime yönä kuten kaikkina muinakin..eli se on varmaan luullut että yöt nukuttaa läpeensä ilman herätyksiä ja hänen mittapuulla yö on rankka jos itkua kuuluu :S

Newi ja tiada hurjasti jaksamista, puhukaa ja ottakaa kaikki mahdollinen apu vastaan <3

Mä muista myös esikoisen aikaan et se rakkauden tunne ei heti tullu, tai tuli tavallaan mut oli paljon jotenkin rankempaa se vauva aika enkä jotenki tajunnu nauttia siitä nyt oon ottanu kaiken irti ja nautin vaikka tämä vauva onki ehkä vaativampi tapaus.. Tähän vauvaan rakkaus syttyi kyllä heti ekoina päivinä, imetyksellä varmaan jonkunlainen osa siihen ja tietty seki kun ei tarvinnu olla vauvasta erossa kun yksi yö. Esikoisesta olin yöt erossa ekat 2 viikkoa kun oli vauvateholla.

Meillä mies on aika huono omatoimisesti tekemään mitään, mut sit kun puhuin sille tästä niin nyt se siivoaa ja tekee kotihommia ilman ey tarttee kovin monesti komentaa ja pitää vauvaa ja hoitaa vaipanvaihdot aina iltaisin töiden jälkeen, koska miusta on tärkeetä et saa jotenkin luotua vauvan kanssa sitä suhdetta kun minä kuitenkin hoidan imetyksen 24/7 ja vauva on miussa kiinni koko ajan sen vuoksi. Onneks tajusi lopulta et sen pitää osallistuu tähän hommaan yhtälailla.. pelaamiset ym. Oon rajoittanu siltä pariin kertaan viikossa ja mieluiten silllo kun vauvan kaa menen ite jo nukkumaan.

Tiada huomenna on lapsilisäpäivä, helpottaa vähän yh-äitin maitorahahuolia!
Joo arvaa vaan unohinko hakee koko paskaa ku äiti sano,et sen pitäis tulla ku tieto lapsen sytymästä on menny kelalle niia utomaattisesti tajusin tossa eilen sitte ku äiti kysy et onko mulle tullu ja sanoin ettei oo nii tarkistaa kelan sivuilta,ettei ollu mitään mainintaa koko lapsilisästä! Noh soitin sinne ja sano ettei pysty maksaa sitä huomiseks ku se ois pitäny hakee eikä kukaan kertonu mulle eli ei siis edelleenkään mitään hajuu,koska tulee rahaa..

Mä muuten oon aina tiputellu suoraan vauvan suuhun kaikki tipat, Deet, maitohappobakut, cuplatonit... Ja sit imetys siihen päälle yleensä, että menevät suusta masuun asti.

Ei tuossa suuhun pudottamisessa varmaan mitään vikaa oo kunhan ei osu se putelin suu huuliin yms.

Tippuuko muilla hiukset päästä? Siis ihan kirjaimellisesti? Mies silitti äsken mun päätän ihan hellästi niin tippui samalla tuppo tukkaa. Ja nyt kun sit kokeilin ja haroin hiuksia niin niitä vaan lähtee ja lähtee... hui

Raskausaikanahan tukan lähtemisen pitäisi hidastua ja vastaavasti sitten synnytyksen jälkeen alkaa "sulkasato", kun ne ylipitkään päässä olleet hiukset lähtevät kerralla. Täällä tosin vielä tukka tiukasti päässä, mutta esikoisen jälkeen noin kävi.

Takaisin