Synnyttämään lähteminen

Emilia -82

Satasella mukana keskusteluissa
Itse tässä olen jo miettinyt synnyttämään lähtemistä ja sitä että voi joutua yksin menemään taksilla. Laskin juuri, että meiltä sairaalaan maksaisi n. 70€. Onko kenelläkään tietoa mistään korvauksista?
Nyt vaan sitten odotellaan että alkaako tämä synnytys lapsivesien menolla vai supistuksilla. 
 
Hei!
Mielestäni korvauksia voit saada Kelalta ja ne on mahdollista saada joissain tapauksissa suorakorvausmenettelyyn perustuen jo taksissa. Tämmöisessä tilanteessa sinun kustannukset reissua kohden olisivan 18,50 €.

"Matkakorvaukset
Voit saada korvausta julkiseen tai yksityiseen sairaanhoitoon, raskauteen ja synnytykseen liittyvistä matkoista, kun kustannukset yhteen suuntan ylittävät omavastuun." "Maksat yhteen suuntaan tehdystä matkasta 9,25 euron omavastuuosuuden. Kela korvaa sen ylittävät kustannukset."

Tarkempia tietoja voit vielä tarkistaa Kelan sivuilta.

Toivottavasti tämä auttaa eteenpäin ja vähentää huoliasi!
 
On se joo hyvä miettiä jo valmiiksi. Viimeksi en ollut tosta Vauvan odotus äidille-kirjasta lukemaan edes mitä sairaalaan mukaan kun olin vasta lukenut rv 34 asti ja poika syntyi 34+5 viikolla. Että tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta että pitää lähteä synnyttämään. Eniten taisi kuitenkin olla anoppi järkyttynyt kun sille yritettiin soittaa eikä vastannut ja sit saatiin yksi tuttu sinne pimpottelemaan ja herättämään että lähdetään synnyttään, että tulisi noi isommat katsomaan kouluun.  Mutta kyllä se lapsi sieltä pihalle tuli vaikka en ollut kaikkia kappaleita kirjasta lukenut. 

Nyt parempi valmistua tapahtumaan ajoissa, etenkin kun toinen tulossa, niin ei voi vaan lähteä. 
Alussa aika kului hitaasti, mutta omasta mielestä nyt menee viikot hurahtamalla ohi. Ja ehkä olen vähän hätähousu joka asiassa 
 
Mäkin varmistin eilen appivanhemmilta, että onko heillä reissuja suunnitteilla helmi-maaliskuulle ja pyysin heitä ottamaan koirat, kun h-hetki koittaa. Pitää muistaa hyvissä ajoin antaa vara-avain että pääsevät hakemaan elukat, jos tuleekin äkkilähtö tai jotain, ettei mieskään pääse siirtämään hauvoja.

Ja oman sairaalakassin lisäksi pitäisi muistaa hyvissä ajoin pakata koirillekin reissutavarat kasaan. Kaikkea sitä joutuukin muistamaan. :D
 
Mulle tullaan tekemään suunniteltu sektio ahtaan lantion vuoksi niin päivämärä on sitten etukäteen tiedossa. Tietenkin sitten, jos tulee jotain yllättävää niin lähtö voi tulla aiemminkin. Anoppi meinasi tulla katsomaan esikoista, muta en ole yhtään varma haluanko häntä meille, hän loukkasi minua aika pahoin tässä lähiaikoina ja mieskin on melko kypsänä aiheeseen liittyen! Eiköhän joku ystävistämme pääse esikon seuraksi, aamu ja päivä menee kuitenkin koulussa ja iltapäiväkerhossa.

Sairaalakassia ja sen sisältöä en ole yhtään vielä miettinyt, mutta ehkä joulukuussa voisi miettiä, minulla kun on se ennenaikaisuuden riski hematooman takia. Esikosta minulla oli paljon ylimääräistä mukana, olisin pärjännyt ihan hyvin omilla pesuaineilla, liivinsuojilla, imetysliiveillä ja lukemisella. Olin leikkauksen jälkeen niin väsynt, että nukuin aika paljon, eikä aika käynyt pitkäksi. Myös vaipanvaihtoihin ym. meni kauheasti aikaa kun se oli niin uutta itselle. Kotiin lähdin samoissa äippähousuissa missä tulinkin, ei puhetkaan, että olisin saanut vanhat housut päälle... eli yksi vaatekerta oli turhaa mukana.
 
En tiedä onko sitä välttämäti hätähousu, kun synnytykseen valmistautuu henkisesti jo tässä vaiheessa :) Ite odotan sitä ihan pöljänä.

Sairaalakassiin varaan ekasta kerrasta viisastuneena lisää liivinsuojia. Viimeksi mukana olivat vain äitiyspakkauksen kestoliivinsuojat, niillä ei kovin pitkälle pötkitty :D Onneksi asutaan sen verran lähellä sairaalaa, että mies voi tuoda kotoa kaikenlaista tarvittavaa, jos tulee kiiruslähtö eikä kassi ole valmiina. Jotain mässyä ajattelin ottaa myös mukaan, jos makeanhimo yllättää. TYKSissä oli kyllä sen verran hyvää ruokaa, etten kyllä usko kuolevani nälkään. Oli kyllä niin ihanaa kun sai kerrankin valmista ruokaa jälkkäreineen kaikkineen. Yölläkin hiippailin sairaalan jääkaapille hakemaan jugurttia...

yosa81: Mulla on myös ollu anopin kanssa eripuraa asioista, ja ymmärrän, että tuo lapsenvahdiksi kutsuminen ärsyttää. Meidänkin anoppi tulee hoitamaan esikoista siksi aikaa, kun menen synnyttämään. Meidän välimme eivät ole varsinaisesti tulehtuneet, mutta yhdessäolo on jotenkin vaivalloista. Sillä on jotain minua vastaan ja syyttää perättömästi ties mistä, anteeksi pyytelemättä... Mä olen jättänyt ne haukut omaan arvoonsa, mutta ärsyttää vain, kun saa aina olla varpaillaan sen tyypin seurassa. Anopeista voisi kyllä kirjoittaa tarinaa kokonaisen foorumin verran! Toivottavasti välinne paranevat synnytykseen mennessä hieman, tai sitten saat jonkun toisen teille lasta hoitamaan.
 
Meilläkin anoppi olettaa olevansa automaattisesti lapsenlikkana ja jos aivan pakko niin onkin. Ei muuten. (kun ei tiedä ollanko siellä edes selviä...)

Sanoinkin miehelle, että ehkä meillä on aikaa viedä lapsi isomummummulle...

Nyt vain (onneksi) mies on alkanut hermoilla synnytystä, vaikka en muista että olisi sen viimeksi niin rankkana ottanut! Tunteet tietysti pinnassa ja stressaavaakin. Ehkä hän jääkin sitten lapsen kanssa. Aika näyttää.
En usko, että miehen läsnä olo olisi aivan välttämätöntä.

Sairaalakassia en ole juuri ajatellutkaan, vaikka muuten kaikki lähes valmiina! Aika turha oli viimeksi. Paljon voi mies tuoda tullessaan ja eniten tarvitsee vasta kotiin lähtiessä!
 Omat kengät tai kunnon pohjalliset olivat ainoat jota oisin viimeksi synnyttäessä tarvinnut! Mehua oli talon puolesta, musiikkia en kaivannut...
Seuraavana päivänä alkoi kaivata radiota ja lukemista.
 
aargh!! mulle iski nyt paniikki! Esikoinen leikattiin rv 38+4, laskeskelin, että tuo tulee nyt täyteen helmikuun puolessa välissä ja siihenhän ei ole kuin 2 kk aikaa!! Vielä ei ole ollut lääkärikäynneillä puhetta milloin sektio tullaan tekemään, mutta varmaan jo ens kerralla siitä puhutaan, ainakin toivon niin.

Oletteko nähneet paljon unia synnytyksestä? Itse en ole synnytyksestä nähnyt unta, mutta vauvasta muuten kyllä.
 
Mie sain just äitiyspakkauksen, joten niiden tarpeiden pesu ja laitto on vielä pahasti kesken. Jonnin verran olen jo alitajunnassa miettinyt, mitä otan sairaalaan mukaan mutten ole mitään pakannut. Täältä onneks vanhemmilta, viisaammilta ja kokeneemmilta saa hyviä vinkkejä mitä kandee valmiiksi kassiin pakata. Kiitos siitä :)

yosa81, mie oon nähnyt aiempina vuosina joskus ihan ilman raskautta synnytys/lapsen saanti unia, mutta nyt raskauden aikana ekan näin tuossa pari viikkoa sitten. En siitä kauheasti muista yksityiskohtia, mutta unessa sain tytön :) 
 
Itsellä tuli viimeksi äkkilähtö synnyttämään, joten eipä ollut vielä sairaalakassi pakattuna rv:lla 34+4. Silloin en edes ollut vielä lukenut että mitä kannattaa ottaa sairaalaan mukaan. Kutimet otin mukaan ja sairaalasta ostin jonkun vauva lehden, minne sitten taakse rupesin kirjaamaan supistuksia kun niiden aika tuli. Lehti on edelleen tallessa. Minä pääsin synnytyksestä seuraavana päivänä jo kotiin,  mutta poika jäi vielä viikoksi sairaalaan, jotenka ei tarvinnut edes miettiä pojalle vaatteita mukaan tai edes turvakaukalon kiinnitystä autoon vielä siinä vaiheessa. 

Eipä siellä ihmeitä tarvinnut. Mukavat ja puhtaat vaatteet millä lähteä sairaalasta. Oma dödö, naamarasva ja hammasharja mukaan. Omat hiustenhoitotuotteet mukaan jos haluaa. Kai siellä luulisi hiustenkuivaajan löytyvän. Vauvalle vaatteet mukaan. Jos paljon odottelua, niin kutimet tai kirja mukaan. Käteistä mukaan niin saa kahviossa käytyä. Liivinsuojia ja siteitä saa sitten sairaalsta. 

Liivinsuojista parhaimmat oli joku halppis merkki. Kestoliivinsuojat erottuivat todella hyvin paidan läpi, en tykännyt. Kun imetin, niin toinen tissi vuosi aina hirveesti. Kun aloitin karppaan jossain välissä, niin maidon tihkuminen loppui melkein kokonaan imetyksen aikana. 
 
Mulla menee suunniteltuun sektioon, joten päivä tulee olemaan etukäteen selvillä. (Siitä enemmän tossa neuvola- ja ultrakuulumiset osiossa..) Tosin koskaanhan ei tiedä, jos bebe päättäkin yrittää tulla aiemmin.
Mitään en aio kuitenkaan pakkailla vielä aikoihin, ja jos niin tulee, että lähtö onkin aikaisemmin, ni mies voi tuoda tavarat perässä.

Synnytysunia on nähty pariin otteeseen ja aika friikkejä sellaisia. Varmaan tulevat uniin, kun bebe peuhaa yöaikaan masussa.
 
Nyt rupesi vielä se mietityttämään että osaa lähteä sopivaan aikaan sinne sairaalaan. Viimeksi kun meni vedet ja oli ennenaikaisena tulossa, niin sain lähteä heti sairaalaan. Sitten kun lopulta pääsin ponnistusvaiheeseen, niin se kesti vain 1-2min. Toivottavasti ei synny olkkariin tai autoon. 
 
Totesin tässä, että voisi alkaa valmistautumaan siihen synnärille lähtöön. Tai oikeastaan siihen takaisin tuloon.
Eli olis pakattava vauvan kotiin paluu vaatteet, kun eihän mies niitä noista laatikoista löydä! Pitää laittaa pienten ja vähän isompien vaatteiden pinot, kun ei voi vielä tietää tulijan kokoa.
Kaipa tuo mulle osaa jotain tuoda sen kummempia pakkaamatta.

Sitä varsinaista sairaalakassia en ole kummemmin ajatellut, vaikka voishan sitä jotain heittää jo kasaan jos vaikka kiiruskin tulee.
Suklaata, kengät ja liivinsuojat... tartteeko sitä nyt muuta? Vauvan katsojat voi tuoda sitten lisää. Samaten jos se "oleskelu" siellä sattuukin venymään.
 
Minkä verran vauvalle tarvii olla vaatteita mukana? Siis esim. yhdet / kahdet / kolmet vaatteet? Puetaanko sitä jo pian syntymän jälkeen niihin omiin vaatteisiin, vai onko eka jotain sairaalan?
 
sairaalassa on vauvoille vaatteet (kietasubody ja potkarit) eli ihan turha omia raahata :) laittaa ennemmin vauvan kotiintulo vaatteet kaukaloon jonka isi tai vastaava tuo hakiessaan
 
Toi olikin hyvä idea tuo kaukaloon vauvan tavaroiden laittaminen. Ei tarvi miehen muistaa muuta kuin ottaa kaukalo tavaroineen mukaan. 
 
Synnärillä on kyllä vaatetta, mutta esim meidän just kolmekiloiselle tytölle ne oli hurjan isoja. Sukulainen keräsikin omn "mininsä" jälkeen omat ja tuttujen minivaatteet synnärille lahjoitettavaksi, että olisi ihan pienillekin vaatetta.

Mulla on katsottuna jo yksi pikkuinen body joka hyvällä tuurilla mahtuu just kotiintulo vaatteeksi. Varalle pitää varmaan laittaa vähän isompikin, jos se ei sovikaan.
Varaan myös sukkahousut, hihallisen potkarin/villapuvun, toppapuvun, alusmyssyn, hatun, töppöset ja kintaat. (meillä ei ole sellaista lämpöpussia)
Hirvittää vähän ne mahdolliset pakkaset, kun vastasyntyneet kuitenkin kylmää herkästi...
 
Hui, synnytys lähestyy.. enää n. 4 viikkoa sektioon. Rupeekin olla tukala olo, että ei tarvii enää kauan odotella. Sairaalakassia en oo vieläkään pakkaillut. Jos nyt sattuukin käymään niin, että bebe tulee ennen aikojaan tai on muuten vaan pieni niin meillä on edellisten ensivaatteet vielä säilössä jopa koosta 46 ylöspäin. Hätätapauksessa ohjeistan miestä kasaamaan tarvittavat kamppeet mukaan.
 
Mulla oli sairaalakassi jo valmiina reilu 3 viikkoa sitten ja nyt on noin viikko laskettuun jäljellä.Laitoin myös samoihin aikoihin vauvan huoneen kuntoon ja lakanat sen sänkyyn.Olen jo tuulettanutkin niitä lakanoita peittoineen kun pölyyntyvät vaan käyttäjäänsä odottaessa.

Rupesin hätäilemään kun mulle on toitotettu jo monta kuukautta, että lähtö voi tulla milloin vain.Inhottavaa kun se toitottaminen meni mulle perille enkä ole ollut sitten niin rauhallinen asian suhteen kun aiemmin.Mutta sinänsä hyvä  kun kaikki on valmista niin ei tarvitse sitten laittaa kun kotiin tullaan.

Toinen syy miksi haluan, että kaikki on valmista,on anoppi, joka vastoin tahtoani on tulossa meille siivoamaan ja järjestelemään kun olen synnyttämässä.Enkä halua, että hän alkaa järjestelemään vauvan tavaroita tai minunkaan tavaroita ja etsimään minulle ja vauvalle tarvikkeita.
 
Takaisin
Top