Suurperheellisten pulinapalsta <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja twisted
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja tähän talo asiaan et ite oon 13 lapsisesta perheestä jossa oli lapsille vaan kaks isohkoa makuuhuonetta ja hyvin pärjättiin.

Meillä 130 neliöinen talo, jossa viis makuuhuonetta. Yhdessä nukutaan me aikuiset, toisessa on 2 pikkutyttöä, kolmannessa isot kaks tyttöä ja neljännessä pojat. Yks on toimisto/varasto käytössä. Ainut mikä alkaa ahdistaa on ettei säilytystila riitä, meillä ei oo mitään lämmintä varastoa niin kaikki vauvan kovat, kaukalot, sitterit ym. pyörii pitkin kämppää ko ei oo mitään säilytystilaa niille. Talvikappeille ei oo oikein tilaa missään ym. Oon kyl miettiny et pitää vissii uhrata kohta tuo yks makuuhuone kokonaan varastoksi.
Ymmärrän tuon varastohuone mietintäsi. Mulla oli vauvaa odottaessa sitteri ja kaukalo ulko-oven saranapuolen yläpuolelle seinään kiinnitetyissä pyöräkoukuissa roikkumassa. Hyvin mahtui ovesta kulkemaan, vaikka vähän kulkureitille näyttivät osuvankin. Meillä 34m2 sis sauna eli ahtaasti kolmisin asutaan eikä myöskään ole mitään lämmintä varastoa. Niinpä sauna on muuttunut " laittomaksi" kausivaatevarastoksi, jossa myös säilytän mm. pesuaineet poissa pienten ulottuvilta.

Muokattu viimeksi:
Mä oon ihan unohtanut tämän ketjun! Mutta niin tuttua pohdintaa työn ja perhe-elämän yhdistämisestä. Mä en vaan ole saanut sitä toimimaan. Raha se on tiukassa täälläkin ja haluaisin vähän ylimääräistä, jotta olisi helpompi toteuttaa haaveita (ihan esim vaikka että vähän uudempi auto tuon 20v vanhan auton tilalle). Mutta on ihan kreisiä, että omat pienet on päiväkodissa klo 7-17. Aina tippa linssissä lapsia sinne kuskasin ja nimenomaan minä kuskasin, kun mies on yrittäjä niin hänellä työajat aina elää. En oikein kokenut sitä reiluksi lapsia kohtaan, niin olen ollut kotona vaan...

Haluaisin kyllä jonkun osa-aikatyön tai mieluusti oman yrityksen, jossa voisin tehdä vähän vähemmän töitä ja saada nämä palaset paremmin loksahtelemaan yhteen. Vielä sitä omaa juttua etsiskelen, että mitä sitä voisi alkaa tekemään työkseen...

Meillä myös mies yrittäjä. Omat varjopuolensa siinäkin, mutta kyllä mäkin oon haaveillut jos keksisi jonkun oman jutun ja alkaa yrittäjäksi. Toki mun täytyisi luonnettakin kasvattaa, oon ehkä liian empaattinen, säälin ja en varmaan osaisi laskuttaa niin kuin kuuluisi vaan menisi helposti hyvän tekeväisyydeksi 🤣 🙈 ja jotenkin sellaista rohkeutta ja itsevarmuutta tarvitsisin. Mutta lasten kannalta se olisi paras kun voisi itse vaikuttaa omiin työ aikoihin. Toinen olisi jos keksisi jonkun etätyön... 🤔

Minä olen keksinyt jotain mitä yrittää tässä suurpehepyörityksen ohessa; sijoittaminen. Se on sopinut minulle sillä kun minulla on aikaa just vaikkapa muutaman kerran päivässä tarkistaa kurssit ja joko reagoida tai sitten ei, ja tietysti seurailla aihepiirin keskusteluita. Toki se vaatii että on vähän sitä pääomaa jolla tehdä vaikkapa päiväkauppaa. Tällä hetkellä se on jotain jota teen mielen virkistyksen vuoksi, mutta olisihan tuossa potentiaalia enempäänkin kun opin paremmaksi ja alan pyörittämään vähän isompaa salkkua. Tai kasvaahan se salkku hiljalleen toki itsekseenkin tällä tavoin jos ei tarvitse nostaa varoja kulutukseen.

Muokattu viimeksi:
Oonkohan tervetullut tänne vaikka vasta kolmas tulossa ja hädin tuskin suurperhe siis. 🤭

Teidän keskustelut on aina niin ihania ja inspiroivia että ihana lukea. Meille on siis tulossa kolmas ja hän paljastui ultrassa tytöksi, mikä oli suuri yllätys. Aluksi olin jotenkin paniikissa ja vähän maassakin, mutta nyt tuntuu että tää on niin ihanaa ja toivon että kaikki menee hyvin loppuun asti. 😍

Oonkohan tervetullut tänne vaikka vasta kolmas tulossa ja hädin tuskin suurperhe siis. 🤭

Teidän keskustelut on aina niin ihania ja inspiroivia että ihana lukea. Meille on siis tulossa kolmas ja hän paljastui ultrassa tytöksi, mikä oli suuri yllätys. Aluksi olin jotenkin paniikissa ja vähän maassakin, mutta nyt tuntuu että tää on niin ihanaa ja toivon että kaikki menee hyvin loppuun asti. 😍
Tervetuloa mukaan ja onnea odotukseen! Onhan se 3 lasta jo länsimaisessa mittakaavassa paljon. Ajattelen että suurperheellisyys on filosofia ja suunta, suureksi perheeksi tullaan yksi kerrallaan. :smiling-eyes:

Takaisin