Suurperheellisten pulinapalsta <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja twisted
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Toivottavasti oli ihana äitienpäivä kaikilla! Huonosti olen osallistunut viimeaikoina keskusteluihin täällä, lueskelemassa käyny kyllä, mutta kirjottelut jääny vähiin.. vertaistuki tosiaan tulee tarpeeseen.
Täällä vietettiin eilen mukavaa äitienpäivää , ekaa kertaa seitsemän lapsen äitinä 🥰😊
Pienin on ihan piakkoin jo 9kk , mihin tämä aika rientää 😅🥺

Onnea tänne kaikille vauvan saaneille ja plussanneille tasapuolisesti ❤️❤️..

Täällä piinailu ja epätietoisuus raskauden kestosta jatkuu.. Tänään oli hcg kontrolli mittaus, viikko sitten ensimmäinen. Viime viikolla ultrassa raskaus ei vastannut viikkoja, jota osaisin kyllä odottaakin. Ylihuomenna uusi ultra, jospa nyt viimein pieni näkyisi :folded:

Täällä piinailu ja epätietoisuus raskauden kestosta jatkuu.. Tänään oli hcg kontrolli mittaus, viikko sitten ensimmäinen. Viime viikolla ultrassa raskaus ei vastannut viikkoja, jota osaisin kyllä odottaakin. Ylihuomenna uusi ultra, jospa nyt viimein pieni näkyisi :folded:

Pidetään peukkuja 🙏❤️

Nepeta Cataria onnea teille pikkusesta. Ollu kyllä nopea synnytys:Grinning Face With Smiling Eyes:Mut onneks ehit ponnistukseen kumminki spinaalin saamaan.

Ja joo...nuo jälkisupistukset... huoh. Aina ne unohtaa, mut "kiitos" muistutuksesta... En kyllä niitä yhtään oota. Tuntunu tosiaanki et joka lapsen jälkeen ne on ollu pahempia ja imettäminen on ihan tuskaa ko yrität siinä pysyä paikallaan ko supistaa ja nänneihin sattuu. Noh yritän olla miettimättä ja valmistautua vaan synnytykseen. Ois vielä reilu pari kk aikaa la:han. Mut tiiä että se aika menee niiiiin nopeaa, varsinki ko kesä tulee ja lapsetki jää lomalle.

Moro, millä mielellä täälä porukkaa oottaa kesää? Itellä vähän kauhistuttaa. Mies lähti reissuhommiin ko ei löytyny muita töitä ja oon nyt sit suurimman osan kesää yksin viiden lapsen kans joista vanhin siis 9v. En oo saanu vieläkään ilmotettua koululaisia millekkään leireille tai kethoihin. Ne ois varmasti hyvää ajanvietettä. Onneks pienemmät on osan kesästä hoidossa. Hirveen pitkiä reissujakaan ei oo tiedossa ko heinäkuunloppu puolella varmaan tää vauveli syntyy ja ei enää jaksa ison mahan kans istua kovin pitkiä matkoja autossa. Et kesä ollaan kotona ja yritetään keksiä tekemistä päiviin. Aattelin kaikki pieniä juttuja tehä, esim. käydä leikkipuistoissa ym. Kaikkien kans ei oikein uskalla uimaankaan lähteä ko ois liian monta vahdittavaa ko kukaan lapsista ei osaa vielä uida. Mut tuli mieleen et onhan tuola varastossa muuten se pieni lasten uima-allas pitää seki kaivaa esiin. siinähän pienimmät ainaki viihtys. Oisko joillain lisää ilmasia helppoja ideoita miten keksiä tekemistä lasten kanssa kesällä?

Moro, millä mielellä täälä porukkaa oottaa kesää? Itellä vähän kauhistuttaa. Mies lähti reissuhommiin ko ei löytyny muita töitä ja oon nyt sit suurimman osan kesää yksin viiden lapsen kans joista vanhin siis 9v. En oo saanu vieläkään ilmotettua koululaisia millekkään leireille tai kethoihin. Ne ois varmasti hyvää ajanvietettä. Onneks pienemmät on osan kesästä hoidossa. Hirveen pitkiä reissujakaan ei oo tiedossa ko heinäkuunloppu puolella varmaan tää vauveli syntyy ja ei enää jaksa ison mahan kans istua kovin pitkiä matkoja autossa. Et kesä ollaan kotona ja yritetään keksiä tekemistä päiviin. Aattelin kaikki pieniä juttuja tehä, esim. käydä leikkipuistoissa ym. Kaikkien kans ei oikein uskalla uimaankaan lähteä ko ois liian monta vahdittavaa ko kukaan lapsista ei osaa vielä uida. Mut tuli mieleen et onhan tuola varastossa muuten se pieni lasten uima-allas pitää seki kaivaa esiin. siinähän pienimmät ainaki viihtys. Oisko joillain lisää ilmasia helppoja ideoita miten keksiä tekemistä lasten kanssa kesällä?
Aidatut puistot tai muut alueet on isomman poppoon kanssa hyviä. Meillä tykätty ollut myös uimaranta, jonka lähellä iso leikkipuisto niin pystyy vahtimaan samalla pienempiä puistoilijoita ja isompia uimareita, pienet ei yleensä jaksa kauan uida tai sitten ottaa hiekkalelut mukaan. Pienet paikalliset eläinpuistot on myös kivoja ja niihin saa monesti kesäpassin edullisesti jolloin voi käydä vaikka päivittäin.
Maja tai teltta ulos ja sinne viritellä leikkiä. hiekkalaatikko toki myös. Eväsretkelle lähimetsään tai luontoon.

Muokattu viimeksi:
Liputan pihalle laitettavan teltan puolesta. Meillä on viihtyneet niin teinit kuin pienemmätkin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Myös pieni kahluuallas vesileikkejä varten on ollut kiva, vesipyssyt, hiekkalaatikko. Viltti pihalle ja piknik, myös leikit on mukavia viltin päällä. Saippuakuplien puhaltaminen ja niiden poksauttelu.

Hyviä ideoita! Mun pitäis ostaa kans halpa teltta pihalle, niin saavat siellä leikkiä 😄 meillä mahtuisi myös sisälle teltta ja siellähän olis hauska olla "retkellä"!

Minä oon kans kesän yksin lasten kanssa, kun mies on yrittäjä ja kesällä tehtävä töitä kun niitä tuntuu nyt riittävän. Lapset jää ensi viikon jälkeen kesälomalle kaikki. Ruoankulutus on todnäk huimaa, mutta pitää keksiä halpaa ja helppoa 🙈 toisaalta helppoa, kun saadaan tulla ja mennä omien aikataulujen mukaan. Pitää itse lomailla sitten syksyllä 😅

Muokattu viimeksi:
Joo, omalla pihalla mekin yritetään enimmäkseen viihtyä. Uimareissut keskitetään merenrantaan, vesi syvenee hitaasti ja on yleensä sen verran viileää et vaatii sisua kahlata syvälle. Täydellinen siis useammalle ipanalle kun mukana on alta kouluikäisiä. Kumpa vielä saataisiin minulle auto kuntoon kesäksi, 7-paikkainen Kia Carnival sanoi itsensä irti talvella ja ostettiin sitten tavis 5-paikkainen korvaaja siksi aikaa et mies ehtii laittelemaan tuon kuntoon, sen verran urakkaa kertyi. Mutta sitten kun tuo möhkäle on kunnossa niin pääsen liikkumaan taas isommalla porukalla. Toki hyvin tämäkin on toiminut et jätetään osa poppoota kotiin, minun esikoinen on ehtinyt jo järkevään ikään ja rahalla saa lastenvahtipalveluita. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Kiitti ideoista! Tuon teltan vois kyllä rakentaa pihalle. Meiltä löytyy yks vanha teltta sen vois pystyttää ulos jossa voisivat leikkiä. Tänään kaivettiin varastosta pieni kahluuallas. Se vaan on niin pieni että ei siihen kovin monta lasta mahu.

Mut joo kyllä tähän kesään on asennoiduttava silleen että mulla työt alkaa ko lapset jää lomalle, lomailu alkaa tosiaan sit syksyllä :)

Mites on kesä mennyt? Mitä teitte/teette juhannuksena?

Me ollaan taisteltu vuoronperään hajoavien autojen kanssa 😵 en ymmärrä miksi on näin surkeaa tuuria. Miehen auto on vaihteeksi korjaamolla. Rahaa palanut ihan hirveästi niihin tässä parin kuukauden aikana. Taitaa jäädä miehen kesäloma ensi kuulta kun tehtävä rahaa autojen takia (yrittäjä)..

Juhannus käytetään lattian maalaukseen 😅 remonttikin jumittaa kun rahat menee niihin autoihin... 😓

Mulla on jotenkin itsetunto ihan maassa kun kaikenlaista sattunut tässä taas. En ymmärrä miksi iso perhe on jotenkin silmätikkuna ja herkästi kommentoidaan asioita. Tai sitten olen vain herkkänahkainen, mutta en minäkään kaikkea jaksaisi kuunnella. Yksi ystävä kylläkin kurjasti sanoi silloin kohta vuosi sitten, kun paljastin odottavani viidettä. Hän sanoi suoraan, etteivät miehensä kanssa ymmärrä miksi jotkut tekee monta lasta, kun silloin ei riitä aikaa kaikille. Ollaan kyllä taas hyvissä väleissä eikä hän varmaan tajunnut edes miten loukkaava se kommentti oli. Olen antanut anteeksi... No nyt tuli sitten toiselta ystävältä vähän kommenttia ja anoppikin meillä käydessään heitti vitsillä, että "onhan tämä kamalaa!"... Ei kauhean kannustavaa vaikkei sitä pahalla tarkoita 🙈

Ootteko muut saaneet jotain kommenttia? Mä olen muutenkin miettinyt mitä teen pienille vaatteille, että laitanko eteenpäin vai säästöön. Nyt tuntuu taas tän myllytyksen jälkeen etten "kehtaa" enää tehdä enempää lapsia 😏 jännästi nämä kommentoijat ja täydelliset äidit on yhden-kahden lapsen äitejä...

Kyllä sitä monesti saa julkisilla paikoilla pitkiä katseita, varsinkin kun meillä on erityislapsi ja pari muuten vaan nuorempaa vilkasta plus vauva. Joutuu ohjaamaan paljon lyhyesti ja napakasti ettei esim kauppareissu mene juoksenteluksi tai karkailuksi. Usein jaetaankin joukkuetta ulkoillessa pienempään porukkaan. Tuntuu että aika lapsivihamielistä porukkaa on paljon, lapset ei saisi näkyä eikä varsinkaan kuulua yhtään, pitäisi istua paikallaan hiljaa.

Ällistelihän tässä kotona käynyt puheterapeutti ohimennen, ku minulla oli aikaa lukea kirjaa! Oli vissiin näky mitä ei olis uskonut kohtaavansa suurperheen äidin arjessa. :tears: Istuin siis imettämässä vauvaa samalla. Kyllähän sitä rauhallista aikaa saa kun järjestää olosuhteet hyvin ja lapsiturvallisiksi, ja valitsee taistelunsa ja nakittaa isompia auttamaan nuorempiaan. Arki kevenee kummasti kun lapset leikkivät porukkana keskenään, kavereita ei tarvitse erikseen järjestää.

Me ollaan juhannus kotosalla. Mun 7-paikkainen on edelleen rikki tuossa pihassa, ja pärjäillään tavallisilla 5-paikkaisilla. Käytännössä tämä kuitenkin tarkoittaa et meillä on yks auto ajossa ja miehen kans vuorotellen hoidellaan sillä asiamme, ja koko porukalla ei päästä mihinkään. Mutta kaitpa tämä kesä näinkin. Minulle on lomaa kun mies on juhannuksen kotona ja auttaa lasten kanssa, saan enemmän aikaa istuskella vauvaa imettämässä. Meilläkin tehdään juttuja valikoidulla porukalla, esim. mies ymppää uimareissun kauppareisuun isompien lasten kanssa.

Me asutaan seudulla missä on isoja perheitä muutenkin, ei nyt erotuta kovin porukasta eikä ymmärretä edes hävetä hommaa. Ei se lapsiperhearki ole kaikkien juttu, ei mekään katsotaan kieroon lapsettomia ja pieniä perheitä. Maailmaan mahtuu kaikenlaisia perheitä ja hyvä niin. Jokainen taaplaa tyylillään. :smiling-eyes:

Mulla on jotenkin itsetunto ihan maassa kun kaikenlaista sattunut tässä taas. En ymmärrä miksi iso perhe on jotenkin silmätikkuna ja herkästi kommentoidaan asioita. Tai sitten olen vain herkkänahkainen, mutta en minäkään kaikkea jaksaisi kuunnella. Yksi ystävä kylläkin kurjasti sanoi silloin kohta vuosi sitten, kun paljastin odottavani viidettä. Hän sanoi suoraan, etteivät miehensä kanssa ymmärrä miksi jotkut tekee monta lasta, kun silloin ei riitä aikaa kaikille. Ollaan kyllä taas hyvissä väleissä eikä hän varmaan tajunnut edes miten loukkaava se kommentti oli. Olen antanut anteeksi... No nyt tuli sitten toiselta ystävältä vähän kommenttia ja anoppikin meillä käydessään heitti vitsillä, että "onhan tämä kamalaa!"... Ei kauhean kannustavaa vaikkei sitä pahalla tarkoita 🙈

Ootteko muut saaneet jotain kommenttia? Mä olen muutenkin miettinyt mitä teen pienille vaatteille, että laitanko eteenpäin vai säästöön. Nyt tuntuu taas tän myllytyksen jälkeen etten "kehtaa" enää tehdä enempää lapsia 😏 jännästi nämä kommentoijat ja täydelliset äidit on yhden-kahden lapsen äitejä...
Itselleni tuli eilen paha mieli sen jälkeen kun olin puhelimessa kertonut isälleni tästä yllätysraskaudesta. Vastaanotto ei ollut iloisen yllättynyt vaan pikemminkin järkyttynyt ja kysyikin lähes heti että mitenkäs jatkossa sitten, tarkoittaen ehkäisyä johon totesin että jos sektioon mennään syystä tai toisesta niin silloin hoidetaan asia siinä samalla. Ei kysynyt vointia tai mitään muutakaan, pahoitteli vain tilannetta siitä huolimatta että olemme iloisia tästä vaikka ei ihan suunnitelmiin kuulunutkaan.

Nyt en tiedä haluanko kertoa tästä seitsemännestä enää muille, jäi niin paha maku itselle. Vaikka toisaalta väliäkö sillä mitä muut ajattelee mutta silti. Isän kanssa on hyvät välit, asuu kuitenkin kaukana eikä nähdä kuin kerran pari vuodessa. On kai tullut jo sen verran mukavuudenhaluiseksi ettei jaksa pieniä lapsia ja heistä lähteviä ääniä. Siellä käydessämme ei ole koskaan joutunut lastenvahdiksi. Yleensä on joka kesä tehty reissu isän luokse minun lapsuudenkotiin mutta viime vuonna jäi välistä kun kuopus on sellainen menijä että oli vain helpompi jättää menemättä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Tälle kesälle tehdään muutaman yön vuokramökkireissu. Muuten ollaan kotosalla ja ehkä pari päiväreissua lähikuntiin ihmettelemään.

Täällä pitäisi kohta taas tehdä hankalia päätöksiä, edessä on muutaman viikon sisään jälkitarkastus ja jos kaipaa ehkäisyä niin silloin pitäisi saada suu auki. Pitää miehen kanssa selvästi taas ottaa palaveri et missä mennään. Ikä tulee koko ajan enemmän vastaan ja perhekoko on jo mainio... että halutaanko antaa edes pientä mahdollisuutta perheenlisäykselle, vai onko homma tässä.

Täällä pitäisi kohta taas tehdä hankalia päätöksiä, edessä on muutaman viikon sisään jälkitarkastus ja jos kaipaa ehkäisyä niin silloin pitäisi saada suu auki. Pitää miehen kanssa selvästi taas ottaa palaveri et missä mennään. Ikä tulee koko ajan enemmän vastaan ja perhekoko on jo mainio... että halutaanko antaa edes pientä mahdollisuutta perheenlisäykselle, vai onko homma tässä.
Äh ehkäisy, se ikuisuusongelma ainankin itsellä. Hormonit ei sovi, kierukat aiheuttaa vatsakramppeja ja kondomin kanssa tapahtui tämänhetkinen vaikkakaan kertaakaan ei särkynyt ja ilmankaan ei olla oltu🤷‍♀️

Itselleni tuli eilen paha mieli sen jälkeen kun olin puhelimessa kertonut isälleni tästä yllätysraskaudesta. Vastaanotto ei ollut iloisen yllättynyt vaan pikemminkin järkyttynyt ja kysyikin lähes heti että mitenkäs jatkossa sitten, tarkoittaen ehkäisyä johon totesin että jos sektioon mennään syystä tai toisesta niin silloin hoidetaan asia siinä samalla. Ei kysynyt vointia tai mitään muutakaan, pahoitteli vain tilannetta siitä huolimatta että olemme iloisia tästä vaikka ei ihan suunnitelmiin kuulunutkaan.

Nyt en tiedä haluanko kertoa tästä seitsemännestä enää muille, jäi niin paha maku itselle. Vaikka toisaalta väliäkö sillä mitä muut ajattelee mutta silti. Isän kanssa on hyvät välit, asuu kuitenkin kaukana eikä nähdä kuin kerran pari vuodessa. On kai tullut jo sen verran mukavuudenhaluiseksi ettei jaksa pieniä lapsia ja heistä lähteviä ääniä. Siellä käydessämme ei ole koskaan joutunut lastenvahdiksi. Yleensä on joka kesä tehty reissu isän luokse minun lapsuudenkotiin mutta viime vuonna jäi välistä kun kuopus on sellainen menijä että oli vain helpompi jättää menemättä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Tälle kesälle tehdään muutaman yön vuokramökkireissu. Muuten ollaan kotosalla ja ehkä pari päiväreissua lähikuntiin ihmettelemään.

Voi miten kurja, että sun isä heittänyt noin tylyä kommenttia 💔 harvemmin ihmisillä on isoja perheitä, niin peilaavatko liikaa omaan elämäänsä ja sitten kuvittelevat, että toisilla elämä on jotenkin kurjaa monen lapsen kanssa...

Mä kerroin viidennestä omalle perheellekin vasta ekan ultran jälkeen. Kaikki oli yllättyneitä 😂 mutta en jaksanut sitä päivittelyä aiemmin. Eihän sen pitäisi antaa vaikuttaa mitä muut sanoo, mutta kyllä se silti vähän ikävältä tuntuu.

Takaisin