Suurperhe kuumeilijat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zeni
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maitoa menee se 1,75L tölkki päivässä ja vaan lapset juo sitä... me käytetään sitä vaan kahvin kanssa;)
Kyllähän tota siis saa kantaa niska vääränä:/
Meillä alkaa koulu vasta 14 päivä (eli ens viikon ti), jännittää ihan pirukseen miten menee:) eka vauva lähtee koulupolulle täälläkin! Nyyppis:,)

Meillä kyllä kaupan eines piltit kelpaa jos on pakko, mut mielellään niitä ei syödä... pitää olla sirkushuveja nenän edessä että suu aukeaa:D

Meillä ei muuta syötäis ku vihanneksia ihan höperöitä niille ja maksalle...maitoo menee paljon mut ei tartte kaupasta kantaa muutakun näille jotka ei pysty tavallista juoda

Hyvää koulun alotusta pikkusille ekaluokkalaisille! :) ja äideille tsemppiä! :D

Hienoa että lapset syö vihanneksia! Meillä vaihtelevalla menestyksellä...

Meillä ei kaupan ruoka kelpaa, paitsi nakit/makkara ja leikkeleet, mut ei noita kovin usein voi tarjota. Meillä menty sormiruokaillen, reissuun joskus yritetty jtn purkkiruokaa ottaa, mut ei ole maistunut ja yks muksuista alkoi kauhuissaan huutaa kun maistoi :D Tehdään siis jotain säilyvää evästä ikätason mukaan kun ei allergioiden vuoksi aina välttämättä löydy reissussa kunnon sapuskaa. Ollaan kyllä yritetty välillä käydä mäkissä, että tottuisivat edes reissussa täyttämään mahansa jollain muullakin kuin kotiruualla...

Maitoa meillä ei juoda kun ollaan yhtä lukuunottamatta maitoallergisia ja tämä yks laktoositon saa tyytyä kaurajuomaan kuten muutkin. Pikkuset juo desin/ateria ja vettä lisäksi, kaurajukurttia illalla ja isommat juovat 2dl aamuin illoin ja kaurajukurttia iltaisin. Samoilla mentäis jos lehmänmaitoa joisivat, eli pyöreästi 2 litraa päivässä olis kulutus yhteensä.

No nakit maistuu täälläkin mut oisko niitä ehkä maks parikertaa kk... mä en itse oikein tykkää makkarasta/nakeista! Joten oon niitä aika huono käyttämään ;)
Kasviksia syödään täälläkin suht hyvin, nyt lapset skarpannu tän asian tiimoilla... esikoinen toi eskarista salaatin/kasvisten syönti esimerkin kotiin (kumma että siellä nekin maistuu paremmalle kun kotona vaikka joka aterialla niitä on tarjolla ollu aina;) ) ja nyt sit pikkuset ottaa siitä sen esimerkin:)
Pikaruoka ravintoloissa nää kyllä suostuu syömään vähän mut ei nekään tunnu uppoavan, tyyliin 1 lasten ateria riittää 2 lapselle:o
Mikä menee vikaan? Eikös lasten pitäis niistä tykätä? Hyvä kai toi tietysti on, huvittaa vaan kaupassa kun kinuuavat hedelmähyllyillä millon mitäkin mutta karkki hyllyt kiertävät kaukaa:D

Tunnen itseni ihan surkeaksi äidiksi kun meillä lapset syö ennemmin kaupan pinaattilättyjä entä omatekemiä, ne on kuulemma kamalia.. Ja eineksiä on mennyt, varsinkin helteillä, kun ei tuolla kopissa oo voinu olla (aurinko paistaa suoraan keittiöön, ja +40) ja meillä on välillä hesepäivällisiä :D noo, ei sen väliä, onneks yleensä kotiruokaa ja kasvikset menee kans. Ite en lapsuudessa saanut juuri muuta kuin kanaa ja riisiä tai murukastiketta ja ihan terve oon :D

Pikkupojat juo kaurajuomaa, isoin vielä maitoa, tosin luomua, mä juon välillä vettä tai maitoa ja mies juo vettä. Koitetaan saada kaikki vaihtaa kaurajuomaan, maito on täysin turhaa, tukkii verisuonet ja normimaito on niin prosessoitua ettei sillä ole terveysvaikutuksia minkäänlaisia. :) Ei mee kuin 5 litraa korkeintaan viikossa :) Kaurajuomaa ehkä toiset 5 :)

Niin ja eineksistä, onneks sentään nykyaikana on valikoimassa lisäaineettomia ja luomujakin jopa, joten meille sit jos menee eineksiä, niin menee suht puhdasta sekin. Ja sit kaupan valmisruokatiskistäkin joskus ostan salaattia valmiiksi. Salaattia on niin hanurista tehä, kun itse söisin "kunnon salaattia" jossa ois versoja, ituja, vinaigrette, oliiveja jne kaikkee mistä lapset ja mies ei välitä, ja niille pitäis aina olla se jääsalaatti, kurkku ja tomaatti :D

Meillä lapset nämä viispienintä eivät syö karkkeja..sipsejä..hamppareita ollenkaa muutako koti ruokaa ainoastaan

Twisted älä pode huonoa omaatuntoa syömisistä. Meilläkään ei kelpaa omatekemät pinaattiletut tai maksalaatikko - kaupan tavara tekee kyllä kauppansa. Karkkia ja sipsiä menee eikä hampurilaisista kieltäydytä. Nakit ja makkara on myös listalla ja kasviksia syödään aika vähän. Salaattia, kurkkua ja tomaattia menee jonkin verran mutta juureksia ei mitään. Keitoistakin jää aina lantut, porkkanat yms syömättä jos ei pakota syömään.
Vanhin meillä ei juo maitoa ja mie käytän laktoositonta, muut käyttää luomua. Meniskö meillä 3-4 litraa viikossa kun mie käytän vain kahviin. Syödään muutakin jugurttia kun maustamatonta ja välillä lapset saavat vanukkaita.
Meillä syödään kaikkia herkkuja kohtuudella ja hampurilaisilla käydään satunnaisesti.

Ja kyllä, meän lapset on pieniä sokerihiiriä <3 niin on kyllä äitikin! :D

Samaistuin myös Henan kirjoitukseen. Meillä ei tehdä herkuista "kiellettyä hedelmää"... Kohtuus tässäkin asiassa! :)

Täältä vähän kuulumisia :)

Ollaan edelleen yhtenä kappaleena, mennään raskausviikolla 28+4 ja vauva kasvaa ihan hurjaa vauhtia. Eilisessä ultrassa oli viikossa painoarvio 100g enemmän kun edellisessä, mennään siis jo 1100g mitoissa (lääkäri sanoi vielä, että vaikee mitata kun näkyvyys huono, ei voi olla varma saako kaikkee kudosta mittaan joten voi olla isompikin). Vauva on todella kova liikkumaan ja välillä alkaa tuntua jo ikävältäkin joku punkeminen. Muutenki alkaa vauvan koko ahdistaa fyysisesti, kun ei kohdussa oo sitä lapsivettä pehmentämässä. Supistaa tosi herkästi ja välillä tulee myös säännöllisiä "kipeitä" supistuksia (ei ne mun mielestä kipeetä tee, mutta kätilö sanoi että ne lasketaan kipeiks supistuksiks kun polttaa alaselkää ja välillä vatsaakin). Nyt oon kotilomalla sairaalasta, joten vähän jännittää ettei ala supistelemaan niin että vaatis estopiikin. No, voinhan aina mennä takas sairaalaan (jos ihan pakko on) eikä ookaan kun 15min matka.

Henkisesti tää tilanne on ottanu koville, vaikka lippu korkeella pyrinki menemään eteenpäin. Nyt oon jokseenki huokassu helpotuksesta, ollaan jo vikalla kolmanneksella ja vauva porskuttaa eteenpäin lähes vedettömässä kohdussa kahdeksatta viikkoa, lääkäritkin on jopa hieman ihmeissään kuinka pitkälle on päästy ilman isompia komplikaatioita. Ilmeisesti näissä tilanteissa tulehdukset tai istukan irtoominen on isojakin riskejä. Mä ajattelen jotenki ei-niin-lääkemyönteisenä ihmisenä, että se ettei oo tulehdusta tullu, liittyy siihen että en syö antibiootteja ellei oo ihan aivan pakko. Oon siis lapsena viimeks ollu kuurilla ennen ku laitettiin ehkäisevä tippa viikolla 24+0.

Niin se henkinen puoli, ilmeisesti jokseenkin masentunu oon kun välillä joutuu ramppaamaan sairaalassa, välillä miettimään että selviääkö mun lapsi tästä ollenkaan, välillä olemaan tarkkana onko vuoto veristä vai vaan vaaleenpunasta lapsivettä (yllättävän helposti tulee sokeeks punasen eri sävyille). Ja sit taas välillä sitä uskoo et nyt se synnytys alkaa kun supistelee, kun se voi alkaa koska vaan. Ja silti pitää vauvan takia ptää toivoo yllä, pysyä positiivisena ja koittaa olla stressaamatta, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. No, tiedän että synnytyksen jälkeen mulla tulee olemaan aikaa hoitaa oma pääkoppa kuntoon ja sen myös teen, oon valmiiks jopa hakenut apua.

Sen oon kans huomannu, että mä oon ihan oikeesti huono olemaan raskaana :D En tykkää yhtään, en saa syödä sellasia mitä tekee mieli (kaikkee kiellettyä tietenki), on kipuja ja tuskia, on vaivoja ja ikävä omaa kroppaa. Mut kaikesta huolimatta vauva on tietenki se kaikista rakkain ja tärkein ja sen ehdoilla mennään <3 Saa nähdä kuinka kauan haluan käyttää ehkäisyä ennen ku tän jälkeen haluan uudestaan raskaaks :woot:

Tulipa pitkä teksti, mut mitäs tässä lepäillessä kun ei oo muuta kun aikaa!

Dep rv 28+4

Jokainen syö mitä parhaaksi näkee, mulle sen ja sama... ketään en tuomitse tms, eikö kannata mitään oman tunnon tuskia herätellä:)
Meillä toi mies on herkku perse, se vois vaan syödä karkkia ja herkku ruokia mut mä en halua että ne meille tulee:D karkkia ja leivonnaisia tarjotaan tytöillekin jos meillä niitä erehtyy olemaan mut kun harvoin on niin ei tuu syötyä eivätkä noi kaupassa muutenkaan herkkuja kinua;) mies syö herkkunsa yleensä ”salaa” autossa työmatkalla:D

Dep, hienoa että oot alkanut työstämään jo nyt henkistä puolta vaikeassa tilanteessa! Sä oot jo niin hyvillä viikoilla että jos vauveli päätä maailmaan tulla niin hän saa kaiken parhaan hoidon mitä lääketieteellä on tarjota.
Ja hän tuntuu olevan taistelia luonne, tullut äitiinsä mahdollisesti?;)
Mitä nyt tälleen yleisellä tasolla tähän raskaana olemisen huonouteen voisin sanoa on että mä oon tässä ihan yhtä paska kun säkin, vaikka lapsia on tässä torpassa se muutama:D
Inhoan ylikaiken raskaana olemista, huolta (vaikka mitään huolen aihetta edes olis), kipuja, kolotuksia, rajoitteita (sekä ruoka että liikunta),
nää kropan muutokset varsinkin tälleen viime metreillä kun ei mitenkään päin voi olla etteikö pömppä painais, unettomia öitä...
Kaikkea:p
Pakko kyllä vielä sanoa että sä oot kyllä ihmeen positiivisena jaksanut pysyä kaiken ton keskellä!
Jaksuja Dep, tuuhan jatkossakin huutelee kuulumisia :)

• Tykkään
Reaktiot: Deb
Twisted älä pode huonoa omaatuntoa syömisistä. Meilläkään ei kelpaa omatekemät pinaattiletut tai maksalaatikko - kaupan tavara tekee kyllä kauppansa. Karkkia ja sipsiä menee eikä hampurilaisista kieltäydytä. Nakit ja makkara on myös listalla ja kasviksia syödään aika vähän. Salaattia, kurkkua ja tomaattia menee jonkin verran mutta juureksia ei mitään. Keitoistakin jää aina lantut, porkkanat yms syömättä jos ei pakota syömään.
Vanhin meillä ei juo maitoa ja mie käytän laktoositonta, muut käyttää luomua. Meniskö meillä 3-4 litraa viikossa kun mie käytän vain kahviin. Syödään muutakin jugurttia kun maustamatonta ja välillä lapset saavat vanukkaita.
Meillä syödään kaikkia herkkuja kohtuudella ja hampurilaisilla käydään satunnaisesti.

Samoilla linjoilla! Maitoa (luomu täysmaitoa) menee joku 4 litraa, mutta nuorin vetää sitä vielä iltaisin pullosta.

Täältä vähän kuulumisia :)

Ollaan edelleen yhtenä kappaleena, mennään raskausviikolla 28+4 ja vauva kasvaa ihan hurjaa vauhtia. Eilisessä ultrassa oli viikossa painoarvio 100g enemmän kun edellisessä, mennään siis jo 1100g mitoissa (lääkäri sanoi vielä, että vaikee mitata kun näkyvyys huono, ei voi olla varma saako kaikkee kudosta mittaan joten voi olla isompikin). Vauva on todella kova liikkumaan ja välillä alkaa tuntua jo ikävältäkin joku punkeminen. Muutenki alkaa vauvan koko ahdistaa fyysisesti, kun ei kohdussa oo sitä lapsivettä pehmentämässä. Supistaa tosi herkästi ja välillä tulee myös säännöllisiä "kipeitä" supistuksia (ei ne mun mielestä kipeetä tee, mutta kätilö sanoi että ne lasketaan kipeiks supistuksiks kun polttaa alaselkää ja välillä vatsaakin). Nyt oon kotilomalla sairaalasta, joten vähän jännittää ettei ala supistelemaan niin että vaatis estopiikin. No, voinhan aina mennä takas sairaalaan (jos ihan pakko on) eikä ookaan kun 15min matka.

Henkisesti tää tilanne on ottanu koville, vaikka lippu korkeella pyrinki menemään eteenpäin. Nyt oon jokseenki huokassu helpotuksesta, ollaan jo vikalla kolmanneksella ja vauva porskuttaa eteenpäin lähes vedettömässä kohdussa kahdeksatta viikkoa, lääkäritkin on jopa hieman ihmeissään kuinka pitkälle on päästy ilman isompia komplikaatioita. Ilmeisesti näissä tilanteissa tulehdukset tai istukan irtoominen on isojakin riskejä. Mä ajattelen jotenki ei-niin-lääkemyönteisenä ihmisenä, että se ettei oo tulehdusta tullu, liittyy siihen että en syö antibiootteja ellei oo ihan aivan pakko. Oon siis lapsena viimeks ollu kuurilla ennen ku laitettiin ehkäisevä tippa viikolla 24+0.

Niin se henkinen puoli, ilmeisesti jokseenkin masentunu oon kun välillä joutuu ramppaamaan sairaalassa, välillä miettimään että selviääkö mun lapsi tästä ollenkaan, välillä olemaan tarkkana onko vuoto veristä vai vaan vaaleenpunasta lapsivettä (yllättävän helposti tulee sokeeks punasen eri sävyille). Ja sit taas välillä sitä uskoo et nyt se synnytys alkaa kun supistelee, kun se voi alkaa koska vaan. Ja silti pitää vauvan takia ptää toivoo yllä, pysyä positiivisena ja koittaa olla stressaamatta, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. No, tiedän että synnytyksen jälkeen mulla tulee olemaan aikaa hoitaa oma pääkoppa kuntoon ja sen myös teen, oon valmiiks jopa hakenut apua.

Sen oon kans huomannu, että mä oon ihan oikeesti huono olemaan raskaana :D En tykkää yhtään, en saa syödä sellasia mitä tekee mieli (kaikkee kiellettyä tietenki), on kipuja ja tuskia, on vaivoja ja ikävä omaa kroppaa. Mut kaikesta huolimatta vauva on tietenki se kaikista rakkain ja tärkein ja sen ehdoilla mennään <3 Saa nähdä kuinka kauan haluan käyttää ehkäisyä ennen ku tän jälkeen haluan uudestaan raskaaks :woot:

Tulipa pitkä teksti, mut mitäs tässä lepäillessä kun ei oo muuta kun aikaa!

Dep rv 28+4

♡♡♡

Debille paljon jaksamista loppuraskauteen <3 oliko sinulla ennestään monta lasta? (Hatipää ei muista lukemaansa :D )

Täällä alkaa esikoisella kerho ensi viikon maanataina. Hän kyllä odottaa sitä kuin kuuta nousevaa:joyful: tsemppiä pikkukoululaisten taipaleelle, varsinkin äideille :happy:

Meillä käytetään maitoa lähinnä ruuanlaittoon, puuroihin ym, me aikuiset ei juoda maitoa, mutta lapset juovat silloin tällöin. Menisiköhän meillä noin 1-2 L/vko.

Täällä alkoi rv 23 ja vaikka mä tykkään olla raskaana niin huomaa sen omassa kropassa näin kolmikymppisenä, ettei ihan jaksa samalla tavalla kun on neljässä vuodessa kolme raskautta. Tänään lastenneuvolan terkka sitä muistutteli kun kerroin vaivoistani :D

Takaisin