Supistaako?

siripiri_79

Sukkela juttelija
Mulla alkoi puolitoista viikkoa sitten tulla harjoitussupistuksia, jotka ovat ihan selkeästi yhteydessä fyysiseen rasitukseen. Imuroin viikonloppuna taloa ja sekin osoittautui sen sortin hommaksi, että piti välillä ottaa lepoa. Maha siis menee kovaksi ja tulee sellainen olo kuin hengästyttäisi vaikkei hengästytäkään. Sanoin asiasta tänään neuvolassa ja neuvo oli ottaa yhteyttä, mikäli supistuksista tulee koko ajan tai ne muuttuvat kipeiksi. En muista moista esikoisen odotusajalta, jolloin ensimmäiset supistukset taisi tulla siinä vaiheessa, kun oksitosiinia oli tiputettu pari tuntia.
 
Juuri ajattelin täältä asiasta kysellä! Mulla on ollut kivikova maha aina silloin tällöin mutta sanoisin että 2 päivää nyt supistukset on tukalia. Sanoisin että tuntuu lihaskivulta kuten jos olisin treenannut vatsalihaksia.olen vasta viikolla 17 :sad001 eli kuinka huolestunut pitäisi olla?
 
Kupla kyllä mä ottaisin yhteyttä neuvolaan. Mulla oli viime raskaudessa tuntuvia (kipeän ja harj.supistuksen välimaastossa) supistuksia parissa kohtaa raskautta ja saikulle jouduin.
 
Mulla kans iltaisin on ollu nyt toistuvia supistuksia ja epäilen että niillä on jotain tekemistä meidän taaperon nukkumaanmenorituaalien kanssa. Nimittäin voin sanoa että Stressaa!!! Mun neuvola on tän viikon lomalla (siellä on siis vaan yks hoitaja) ja soitin sit päivystykseen että mitä mun pitäis tehdä niin sieltä sanottiin vaan että jos ei ole vuotoja niin voi olla ihan normaalia kasvuun liittyvää... Ja näillä viikoilla oikea taho ottaa yhteyttä on oma terveydenhoitaja jos ei neuvolan hoitaja ole saatavilla... No vähän tuli sellainen olo että olen yliherkkä, vauhkoilijamamma... Ja alko nolottaa koko soitto.. No kaipa mun täytyy silti soittaa sinne terkalle että saan mielenrauhan... Tai sit mä ootan ens viikkoon. Hätäilin vähän sitäkin kun viime neuvolassa näkyi valkuaista siis perjantaina...ja tänään tiputin pissanäytteet fimlabiin.. Epätietoisuus ahdistaa aina ja ei noi supparit helpota asiaa.. Ekasta ei ollu tällästä.
 
Mulla ei ole tässä raskaudessa vielä ollut harjoitussupistuksia, mutta esikoisesta alkoi joskus puolenvälin jälkeen muistaakseni. Rehkimisesen yhteydessä yleensä. Täysin kivuttomia oli mutta olipahan kuitenkin..
 
Mulla ollut iltapäivisin harkkasupistuksia, joilla ei oo ollut mitään tekemistä rehkimisen kanssa.. aloin huomaamaan ne tuossa rv 16- 17, eivätkä ole olleet kivuliaita, enemmänkin tuollaisia epämiellyttävän tuntuisia kun vatsa kovettuu jostain kohti. Työpäivinä en ole niitä edes huomannut.

Mutta eilen illalla tuli yksi hieman kipeämpi, jonka vuoksi sain vaihtaa asentoa sängyssä. Kipu kesti n. 20 sekuntia eikä tullut uudestaan, joten en vielä hätäile asian suhteen, varsinkin kun ei liity liikkumiseen tai nostamiseen.

Nyt menossa rv 19+1 ja ensi viikon on ru:ta odotellaan kovasti. Voi siinä samalla mainita noista harkkasupistuksista. Jos muistan siinä pikkuisen tuijottelun ohessa.. ♥
 
Mulla alkoi ekan kohdalla puolivälin paikkeilla tulla just tuota kohdun kovettumista ja harjotussuppareita. Ei ollu missää vaiheessa kipeitä, lähinnä vaan epämiellyttäviä. Nyt kun kysyin viime kerralla neuvolassa että voiko jo olla tuota kovettumista niin meinasi että normaalia kasvukipua vaan. Aha. Ihan kyllä tuntuu samalta kuin viimeksikin vaikka viikkoja paljon vähemmän onkin nyt.
 
Lisätäkseni vielä tohon mun aiempaan kommenttiin niin mulla ne tuntuvat supparit tuli aina säännöllisesti muutaman tunnin ajan..ei kuitenkaan tehnyt mitään kohdun suulle
 
Mullakin palloutuu kohtu välillä kivikovaksi. Ei tunnu onneksi kipeästi, en muista oliko kahdessa edellisessä raskaudessa tässä vaiheessa vielä tällaista...
 
Mulla alkoi harkkasupparit jo 14+ jotain... :0 Terkkari ei ollu huolissaan. Itse varmuudeksi halusin että katsotaan ettei ole pissatulehdusta. Tulee niitä yhä useana päivänä viikossa. Joskus monta kertaa päivässä ja yleensä levossa. Ei ole kipeitä onneksi. Sen kyllä tunnisti selvästi kun kohdusta tuli toispuolinen vino pallo ja kiristi! Välillä pelkkä alavatsa kovettuu ja tavallaan ei tunnu niin supistavan, mutta,lasketaanko sekin supistukseksi??? Vähän pelottavua nuo, mutta terkka sanoi että jos vauvakin liikkuu paljon nii voi aiheuttaa supistuksia, samoin jos virtsarakko täysi.
 
Olen lomalla ja en Suomessa, mutta kai neuvolaan voisin soittaa. Mulla siis supparit aiheuttavat tällä heltkellä kipua ylävatsan alueella. Tuntuu kun vyö olisi kiristetty ylävatsalle ja se kestää pitkään 1h...niitä on nyt tullut vain iltaisin päivällä en tuntenut mitään. Välillä mietin onko tämä edes supistuksia...??? maha on kyllä kivikova... kai sitten soitan neuvolaan huomenna. Eipä vaan auta jos sanovat että tue heti käymään... =(
 
Aikani kuluksi rupesin käymään läpi näitä muitakin ketjuja. Miten teidän supistukset? Vieläkö on ja miten ootte pärjänneet? Ootteko käyneet kontrolleissa?

Mulla alko kovat supistukset reilu kk sitten ja ite huomaan että just stressi ja joku tekeminen (kaupassa käynti, tiskien laitto, kumartelu, kävely tms) aiheuttaa pitkiäkin supistuksia. Esikoisella ei ollu mitään, hädin tuskin muutama harj.suppari, tokassa oli/tuntu jo vähä kovemmin ja nyt välillä jo vähä huolestuttaa. Kerran kävin pari vkoa sit kontrollissa ja kaikki oli ok. Nyt oon viikonloppua viettämässä Virossa ja vähän kaduttaa, että lähdin...
 
Kävin ennen joulua kontrollissa, kun harkkasuppareiden (lievä kipu) määrä nous yli 30 per päivä lepopäivinäkin.. Lääkäri tarkasti käsin paikat ja sano et kaikki ok. Tällä viikolla töissä jouduin ottaa ripeämpää askelta, jolloin alkoi mahaan sattumaan sen verran kipeästi, että menin n. 20minuutiksi lepäämään pukuhuoneen penkille. Olo helpottui ja jatkoin työvuoron loppuun. Näin on käynyt aiemminkin, mutta ensimmäistä kertaa joutu kunnolla lepäämään et kivun sai siedettävään kuntoo. Ensiviikolla neuvolalääkärin juttusille..

Henkilöstöpäällikölleni varoittelin, että voi olla minun työurani taputeltu, sanoi vaan et älä stressaa työasioista, vaan hoida itsesi kuntoon. Henkilöstöpäällikköni on mieheni hyvä ystävä, joten uskallan hänelle kertoa raskauteen liittyvistä asioista hieman vapautuneemmin kuin muille esimiehilleni.
 
Työpäivän jälkeen supistelee täälläkin. Lomalla ei ollut mitään tuntemuksia, mutta koko päivän jaloillaan oleminen alkaa käydä raskaaksi. Ostin tukivyön, jota kokeilen ensi viikolla. Viime yönä heräsin kovaan kiristykseen, koko toinen puoli mahasta oli ihan pinkeänä ja tuntui, että bebe haluaa jo ulos :wink
 
Muokattu viimeksi:
On supistellut jo varmaan jostain tokan kolmanneksen alusta lähtien niin, että on selkeesti kyllä tunnistanut harkkasuppareiksi kun eivät ole olleet kipeitä. Muutaman kerran liittynyt mahan pinkeyteen myös tukala olo ja pienet nipistelyt, mutta menneet kyllä nopeesti ohi, enkä oo ihmeemmin niistä huolestunut. Eilen pelästyin vähän saunassa kun meni ihan koko massu kovaksi eikä vaan alavatsa, nipisteli ja särki. Lähin sitten lämmöstä äkkiä pois ja senkin jälkeen oli vielä hetken aikaa pinkeä ja hiukan kipeä, mutta meni kyllä sitten melko pian ohi. Uskon että vauva ei tykännyt kuumuudesta, ehkä pitää saunoa hieman vähemmän...
 
Mä oon jo kaks kertaa käyny lääkärissä suppareiden takia ja huomenna ois taas kontrolli. Tuossa joulun aikaan nää tuntui jo helpottavan, mut nyt tulee ainakin harjoitussuppareita ihan levossakin. Ne ei varsinaisesti käy kipeää, mut vetää mahan ihan kovaksi ja on inhottava olla. Lisäksi on menkkapolttelua, mut ei näiden suppareiden yhteydessä..
 
Mä tässä sängyssä maatessani mietin, että johtuuko nuo "menkkatuntemukset" mahdollisesti supistuksista? Kun pari päivää ollu alaselässä semmosta jomotusta ja maha nytkin pinkeänä. Tuntuu kuin joku vetäisi vatsalihaksia kasaan. Nää nyt vissiin on niitä supistuksia? Mukelo tuolla tosin potkii ihan viimeistä päivää menemään, mutta näin ensikertalaisena jännittää/stressaa/pelottaa/ahdistaa kaikki "kummalliset" tuntemukset...
Päivisin kun voisi soitella neuvolaan niin kaikki on ok, eikä näitä tuntemuksia huomaa ehkä samalla tavalla. Näin iltaisin sitä pohtii kaikenlaista ja eksyy sitten tänne viestejä lukemaan (:
 
^ Kyllä voi hyvin olla :) Itellä ne harj.supitukset tuntu just sellaselta et maha menee pinkeeksi tai kovaksi. Yleensä helpottu kun vaihto asentoa. Ja mulle aina toitotettiin, että niin kauan ku ne ei satu ni kaikki on hyvin, mut kannattaahan se mainita seuraavalla neuvola käynnillä.
 
Emppake, mulla on kans ollut aikalailla just vastaavanlaisia tuntemuksia. Menkkakipumaista juilintaa, maha vetää pinkeeksi, on hetki hiukan epämukava olla ja sitten menee ohi. Puhuin neuvolassa ja sanoivat että täysin normaalia, kuulemma vaan lisääntyvät nyt raskauden kolmannella kolmanneksella...
 
Tämä hyvä :happy: Kiitos Ginger ja Kyfixfix! Otan asian puheeksi ensi neuvolassa. Viime yönä sain joskus kolmen aikoihin viimein unta. Mukelo tuntui oikein innostuvan noista supistuksista ja potki sitten kylkiin :D Mokoma ihmisen alku :)
 
Takaisin
Top