superlevottomat yöt

Meidän yöunet ovat ainakin parantunut,korviketta syödän noin kello 9  ja sen jälkeen syödään noin kahelta yöllä ja seuravaksi vasta  6-7 välillä aamulla.Mä olen siirtänyt vellin yöks :) ehkä sen takia ollan nukutu noin hyvin.mutta sitä on kestänyt vasta muutaman päivän.Saa nähdä miten  kaua ne hyvät yöunet kestavat :).Ja illalla syödään soseita ja aamulla puuroa.
 
Meillä on alkanut vähän paranemaan mutta edelleenkään ei nukuta kuin max.3 tunnin pätkiä.. 
Mä kans nukutan aina tissille.. Nyt ongelmaksi muodostuukin että miten mä siitä Siirin opetan pois, kun ei se tuttia syö emoticon

Meillä ei nimittäin onnistu se että laskee vaan sänkyyn ja nukahtaa...
Oon nyt antanu unirättiä, mutta äsken kun ihmettelin että ptää erikoista ääntä päiväunilla niin oliki tyttö vetäny rievun naamalle ja hengitti sillai super raskaasti sen läpi emoticon    säikähdin vähän.. toki se saa sen läpi hengitettyä mutta silti.. ehkä se on vielä liian pieni unirätille... ettei vaan tukehdu...
 
Meidän tyttö on nyt paria viikkoa vaille puolivuotias ja unet ovat tosi huonoja nykyään. 2,5-3,5kk ikäisenä nukkui täysiä yöunia ja niihin totuin. Silloin riitti virtaa ja sai nukuttua univelkoja pois mutta jostain syystä yöheräilyt ovat olleet kahta vaikeampia sen jälkeen..

Meillä nukahtaminen on vaihdellut aina hyvin paljon. Välillä kausia että nukahtaa itsekseen hetkessä ja välillä kolmen tunnin kitinä/huuto sylissä ollen. Viime aikoina on ollut jälkimmäistä. Joka ikinen nukahtaminen on vaikeaa ja sitä ennen pitää kitistä ja itkeä aikansa. Vain vaunuihin ja autoon nukahtaa helposti.

Nykyään tyttö nukkuu vieressä lähes koko ajan kun en jaksa nostella pinnasänkyyn ja takaisin kun heräilee niin usein. Kolmen tunnin pätkäkin on jo ihan luksusta mutta ihan liian harvinaista herkkua nykyään. Kaiken lisäksi tyttö on koko viikon herännyt viiden aikaan aamulla eikä saa nukuttua uudelleen ilman sitä kitinää ja huutoa.

Nyt odottelen että tyttö täyttää puoli vuotta niin aloitan kiinteät. Tähän asti menty täysimetyksellä ja neuvolassa suosittelivat imetystä 6kk asti ja siihen aion sinnitellä.. Jospa sitten unet paranisivat.

Jaksamisia kaikille muillekin väsyneille äideille!
 
Huh, meillä on ainakin pari kolme yötä olleet aivan loistavia :) Eka pätkä 4-5h ja sen jälkeenkin viime yönä joku 3h :D Ja sit taas 3h. Ihan selvästi kiinteiden aloitus auttoi! Raukka on varmaan ollu nälissään kun selvästi 4kk ikäisenä alkoi yöunet mennä huonompaan suuntaan ja nyt taas kun oon ruvennu antamaan illalla kymmeneltä (puolilta öin nukahtaa lopulta yöunille) perunaa ja jotain kasvista siinä seassa niin on nukuttu paljon paljon paremmin! Tosin nyt oon viime aikoina antanu kolme ateriaa päivässä ja tänään sai vauva vaan 2 ateriaa kiinteitä kun mies ei kuulemma kuullut kun käskin antaa kotoa lähtiessäni perunaa pojalle :( 

Mun neuvolatäti oli ihan oikeassa kyllä kun neuvoi aloittamaan 4kk vaikka Hugo kasvoikin täysimetyksellä ihan hyvin. Vähän ennen 4kk alkoi yöt mennä levottomammiksi ja jatkui kuukauden tähän asti, kun en heti aloittanut Hugon flunssan ja joulureissujen takia. Tosin on vähän aikaista riemuita mutta kuitenkin. Imetän silti melkein yhtä monta kertaa päivässä, joka aterian päälle kuitenkin vähän ja illalla monta kertaa ja kiinteiden välissäkin jonkun kerran. 
 
Taas ne on palannuemoticon . Superlevottomat yöt. Kaks viime yötä poika on huutanu vähän väliä, outoo kyllä on et huuto melkein aina kovenee jos mä etenkin yritän kääntää poikaa. Viimeks oli näin kun poika oli kipee. Nyt en tosiaan tiedä mistä johtuu. Hampaita ei anna kunnolla kattoo, mut mitään ei kyllä tunnu sormeenkaan. Särkylääkettä oon antanu molempia öinä, on sit auttanu tai ei, en tiiä. Ens yön yritän olla antamatta lääkettä, mut jos tosiaan vaan huutaa ni sit taas annan. Se ainaki autto viime yönä maidon kaverina. Ajattelin just alottaa yösyöntien lopettamisoperaation, mut se nyt kyllä siirtyy tän vaiheen ohi. Ja jos nää levottomat yöt vaan jatkuu ni käytän pojan varmuudenvuoks lääkärillä. Onneks on se vakuutus...

Ja aamulla sit herätään ennen ku pitäis. Nytki on jo nukkunu 15 min päivän ekoja unia. Tän levottomuuden takia on palattu taas kolmiin uniin päivässä... Ja kiukkua on kyllä päivälläki, luultavasti väsymyksen takia.
 
Meillä on nyt 3 yötä Luka nukkunut omassa huoneessa. En jaksanu enää sitä kun mies puhuu unissaan ja kokoaika kääntää kylkeä ja poitsu herää kaikkiin ääniin niin herkästi. Eka yö meni aika huonosti mutta sitten jo toinen meni paremmin kuin tänä vuonna ykskään yö :) Ite saan nukuttua paljon paremmin ku en kuule kaikki pojan kohkaamisia. Itkuhälytin mulla on käytös ku en luota siihen et kuulen jos itkee vaikka kuulee sen mutta varoiksi olen nyt alus ainaki laittanut. Sit mulla on patja lattial mihin kellahdan nukkumaan pojan viereen jos on levoton yö ettei tartte kokoyötä rampata edestakas, niin ja imetän siinä patjalla kun 2 kertaa viel syö yöllä.
 
Reissussa Hugo alkoi syömään yöllä monta kertaa ja sama tahti on nyt jatkunut. Tosi levotonta ollut toi nukkuminen välillä! Viime yönäkin tuntui et koko ajan olin laittamassa tuttia suuhun tai syöttämässä. Huh. Tosin nyt Hugo sit nukkuu vieläkin. Hugo alkoi siis reissussa syömään tuttia (kokeilin huvikseni lentokoneessa et jos lutkuttais sitä niin ei sattuis korviin ja suuhunhan se jäi) ja nyt nukahtaa kaikille unille tosi helposti - tutti suuhun ja omaan sänkyyn, mutta kyllä sitä tuttia saa käydä yöllä laittamassa suuhun. Tosin en tiedä et säästääkö toi tutti muutamalta syöttämiseltä (tai tissi suuhun ja nukahtaa - toistolta) vai tuoko lisävaivaa. Mutta on kyllä helppoa toi nukuttaminen! 
 
Meilläkin oli pari viime kk tosi levottomia, varmaan tunnin välein kitistiin sängyssä. Pistin vaan aina tutin suuhun ja käänsin kylkeä ni nukku taas tunni, joskus jopa 2 ;)
En tiä voiks se mitää vaikuttaa mut viimeviikolla pistin makkariin ilmankostuttimen ku on tosi kuiva sisäilma ilmanvaihdon ja lämmityksen takia, niin neiti on siitä asti nukkunu 20.30-05 ilman heräilyä ja 05 vaan taas tutti suuhun ja kyljen kääntö ni saa nukkua 07.30 asti emoticon

Vaikka ne vehkeet onki aika hiljasia ni voihan seki vähä vaikuttaa ku se sillee hiljaa hurisee siin neidin sängyn vieres... En tie, mut toimii!
 
Meillä on jo ilmankostutin ja pöhisee joka yö, on ihan tosi kuiva ilma meidän kämpässä. Tosin pitäis ehkä siirtää se Hugon sängyn viereen, jos auttais paremmin... 
 
Lidia, mä veikkaan, että Hugollakin on nyt se viimeinen tiheän imun kausi. Niklaksella oli se pari viikkoa sitten ja heräsi tosi usein syömään yöllä. Kesti pari viikkoa ja nyt IHANAT max. 2 syöttöä per yö :) Toivottavasti olis tämä kyseessä ja loppuu pian!
 
Meillä oli viime yö suht ok pitkästä aikaa. Oon supistanu pojan ruoka-aineet ihan minimiin, ihan vaan siks että testaan voiko yöllinen huuto olla johtunu ruoasta. Alan pikkuhiljaa lisäämään taas ruoka-aineita, saas nähdä kuinka käy.

Pojan huuto aina vaan pahenee jos kosken siihen. Oon jutellu asiasta monelle eri ihmiselle ja uskoisin nyt et poika näkee painajaista ja huutaa unissaan. Ja sen takia huuto pahenee jos siihen kosken. Ens yönä jos poika huutaa, ainon antaa hänen huutaa jonkin aikaa ja kosken sit vasta jos hieman rauhottuu. Mut tietty otan syliin ennen rauhottumista jos ei millään meinaa huuto loppua. On kyllä tosi rasittavaa tämmönen salapoliisina olo, kun ei mitenkään voi tietää sattuuko toiseen oikeesti vai mistä on kyse...
 
Nyt meillä sit kävi sellanen uniasiantuntija-täti juttelemassa pojan öistä. Tai siis lähinnä mun käyttäytymisestä öisin. Siitä on nyt pari päivää eli kaks yötä on menty uusin ohjein. Ja on kyllä mielestäni toiminu. Eli oon antanu pojan huudella aiempaa enempi sängyssään ennenku tilanteeseen meen. Joskus ei oo tarvinnu mennä ollenkaan. Ja sit kun hänen huoneeseen meen, kosketan poikaa vartaloon muutaman sekunnin ajan ja annan tutin. Ja välittömästi poistun huoneesta. Ihme ja kumma ni ei oo enää huutanu tuntia, viime yönä huuteli vaan vajaa 10 min ja se siitä. Ja toisella kerralla kun kävin ni riitti tutin antaminen. Oon siis ite opettanu pojan kaipaamaan omaa läsnäoloani ja aktivoinu sitä unen keskellä olemalla vieressä ja koskettamalla. Pahinta kuulemma mitä voi tehdä, on ottaa lapsi syliin. Ja sitäkin oon tehnyemoticon ...

Innolla odotan ens yötä. Joko sekin olis taas helpompi.

Ite vaan valvoskelen ja pyörin sängyssä kun siihen oon nyt keskellä yötä tottunu. On tää niin väärin!!! Pitäis vaan nukkua kun kerrankin saa...
 
Viime yö oli kolmas yö uusilla kuvioilla. Ja... Meni aivan loistavasti!!!!!!!! Poika huusi puol kolmen aikaan, kävin laittamassa tutin ja käänsin parempaan asentoon. Ja se siitä. Seuraavan kerran poika huutelikin sit heräämishuutoja. Ihanaa! Herääminen on tosin nyt aikastunu, mutta ei sen väliä kun yöllä nukkuu.emoticon
 
Hyviä vinkkejä, kiitos Dessa!
Ja onnittelut hyvistä öistä, meillä vaihtelee todella paljon miten yöt menee. Herätään kuitenkin joka aamu 5-6 aikaan. Viime yönä heräsi kolme kertaa 12-5 välillä, toissayönä kuitenkin vain kerran. Jospa nämä tästä alkaisi lutviutumaan.
 
Heh Dessa mul sama pyörin vaan sängys ku tottunu heräilemään niin usein. Luka on alkanu ehkä viikko sitten nukkumaan paljon paremmin nyt oli pari päivää sitten yö ku en menny kertaakaan Lukan huoneeseen, aamulla vähä enne 7 kuulin eka kerran ääntä. 
Mä kans menin turhan helposti pojan luo sit ku laitettii omaan huoneeseen nukkumaan, nukku luka paremmin mut silti sai sen 3 kertaa ainaki käydä antaa tuttia. Meil oli itkuhälytin sillon alus käytös, nyt viikko sitten otin sen pois käytöstä ja kun en kuule kaikkia pieniäkin ääntelyjä on luka oppinu nukahtamaan uudestaan itse eikä tartte mennä ite sinne ku vaan jos kovin alkaa itkemään. kerran kaks yleensä käyn antaa tutin mut vasta aamuyöstä ekan kerran :) Tarttis vaan opetella taas itekki nukkumaan.
 
Meilläkin ovat yöt rauhoittuneet kovasti! Hammas puhkesi (ylös kulmahammas :) ) ja sen jälkeen yöt rauhoittuivat heti! Eli varmaan hampaantulosta johtui tuo karmee kausi. Huh, toivottavasti ei enää tule semmoista. Nyt Hugo herää 2-3 kertaa yössä ja imetän samantien uneen. Jos herää alle parin tunnin sisään syötöstä niin laitan vaan tutin suuhun ja tyytyy siihen. Pitäis tietty päästä noista yöimetyksistä jossain vaiheessa, mutta ei ne mua haittaa, jos rauhoittuu heti siihen niin kuin nyt on ja nukkuu muuten rauhallisesti. 
 

Sama juttu kun Lidia10, ei minuakaan häiritse nuo yösyötöt.

Elsa syö kanssa kaksi tai kolme kertaa 20-08 välillä pikaisesti ja nukkuu heti uudestaan. Kaipa ne joskus jää itsellään pois - viimeistään sitten kun imetys muutenkin loppuu.

 
Niinku tuolla imetys puolella kerroin. Yöt rauhottu ja yösyötöt loppu ku tissittely loppu.
 
Täällä yöt on nykyään ihan järkyttäviä! Herätään 1,5-2tunnin välein, tutiin rauhottuu todella harvoin, yleensä vaatii pari hörppyä maitoa, sitten taas nukkumaan. Hirveesti pyörii ja hyörii, löytyy aina millon mistäki nurkasta nukkumasta.. Huoh, tää mamma ikävöi niitä öitä jolloin nukuttiin eikä kukuttu. Onneks nukahtaa melkein heti herättyään..  Mutta silti ihan hirveetä häslinkiä noi yöt!
 
Meillä on kans ollu jo pitemmän aikaa aika huonot yöt. Monta kertaa yöllä herätään ja se nukkumaan menoki on melkoista taistelua. Olisi niin paljon mieluisampaa leikkiä siellä sängyssä ja katella pinnasuojusta (siinä on nallepuhin kuvia ja kivoja naruja joita haluais syödä) tai sitte jos ei sillä leiki nii tuttia syö sitä nuppipuolta tai yrittää tunkea koko tutin suuhunsa. Jalat on kans kiva leikkikaveri, pyöritään hyöritään ja kiljutaan sängyssä. Tai sitten itketään jos ei oo äiti tai isä vieressä. Noh, kunhan nukahtaa jossain vaiheessa nii nukkuu ehkä pari tuntia yölläkin ja sitte pitää taas käydä tutti laittaan suuhun ku on karannut sängyn toiseen päätyyn. ensimmäisellä ja toisella herätyksellä nukahtaa nopeasti, mut neljän viiden aikaan pitää antaa jo maitoo. Eilen otin hänet sänkyyn viereen ja laitoin tiukasti pakettiin, käärin viltin nii ettei saa käsiään sieltä pois. Nukahti, mut heilutti koko ajan päätään puolelta toiselle et seki vaikeutti sitte mun unia vieressä. Ennen tehny tuota päänheilutusta vaan sillon ku nukahtaa, mut nyt se ei loppunu ku vasta sitte ku heräsi kolmen ja puolen tunnin päästä.
 
Takaisin
Top