superlevottomat yöt

Voimia, Amie!

Itsestäni tuo kuulostaa joltain ohimenevältä vaiheelta (saattaa johtua helteistäkin, meillä ainakin tyttö nukahtaa tosi huonosti yöllä heräämisen jälkeen, kun on niin lämmin).

Nukkuuko teidän vauva monet päiväunet/ajallisesti kauan päivisin? Meillä oli vielä kaksien päiväunien aikana niin, että illalla nukahtaminen oli tosi hankalaa. Tyttö huusi, ja usein piti ottaa tissille rauhoittumaan/nukahtamaan. Nyt, kun päiväunia on vain yhdet päivässä, on nukahtaminenkin helpompaa. Tosin sittenkin täytyy pitää huoli, ettei unet veny yli kolmen iltapäivällä, tai nukahtaminen vaikeutuu.

Älä ota turhia paineita tuosta vieressä nukkumisesta, 10 kk on vielä pieni lapsi, ja oppii kyllä nukkumaan omassa sängyssään (kuten jokin aika sitten nukkuikin ihan hyvin ;-) ) Menet niinkuin parhaaksi näet, kyllä lapsen kanssa vielä ehtii opetella omassa sängyssä nukkumista.
 
Hienoa, Amie, että asiat ovat menneet parempaan päin emoticon Kyllä ne koko yön unet vielä löytyvät, tuo tissittelyn lopettaminen auttaa asiaa hurjasti.

Meillä ei ole koskaan ollut mitään superlevottomia öitä, mutta nyt meidän tyttö on kunnostautunut sillä saralla.. Viime aikoina on tissitellyt jopa kolme kertaa yössä, ja lisäksi tuttia on saanut laittaa useamman kerran suuhun. Asialle ei ole oikein voinut tehdä mitään, kun mies herää aamuisin puoli kuudelta töihin, en siis voi huudattaa tyttöä paria tuntia keskellä yötä, kun toisen pitää saada kuitenkin nukuttua.

Nyt miehellä kuitenkin alkaa kesäloma, ja mulla on suuret toiveet saada kaikenlaista aikaiseksi. Esim. haluaisin vierottaa tytön tutista, koska siihen menee varmaan muutama ilta, että tottuu nukkumaan ilman tuttia. Lisäksi voisi kokeilla tuota yötissittelyn pois jättämistä, kun itse en meinaa millään saada itseäni hereille siinä vaiheessa, kun tyttö herää.

Mies vaan tuntuu olevan jotenkin vastahankainen näiden asioiden kanssa, varmaan se raukka odottaa, että tyttö joku kaunis päivä simsalabim itse päättää jättää tutin pois nukkumaan mennessä.. Vaikka ei sen puoleen, mitäs nokan koputtamista miehellä tutista vieroittamiseen olisi, kun minä hoidan tytön nukuttamiset 100-prosenttisesti emoticon
 
Mikähän meidän neidillä voipi olla hätänä kun aina ku hänet laittaa sänkyyn alkaa älytön huuto eikä suostu nukahtaan. Vaikka olis siinä vierelläki tai pitäis sylissä nii huutaa vaan. Viimeksi tänään käyny terveyskeskuksessa tarkistuttaan korvat ja muut mut ei löytyny korvatulehdusta. Se on ollut todella pitkään tuommoista et ei halua olla omassa sängyssään. Eikä oikeen nukahda mitenkään muutenkaan. muuten kuin huutamalla
 
Halusi sekä äidin et isän sinne nukuttamiseen kaveriksi :) Nyt nukkuu, toivottavasti hyvin koko yön.
 
Kuulostaapa tosi tylsältä Grenie! : /  Voiskohan olla jotain eroahdistushommaa jos kerran oli tyytyväinen kun olitte molemmat huoneessa ?

Meilläkin on tässä ollut melkeen kaks kuukautta jo huonounisuutta ja nukahtamistilanne muuttunut täysin aiemman sijaan. Kun oikeesti voitiin vaan laskea hänet sänkyyn ja nukahti siellä itsekseen, ei mitään nukuttamisia tai muuta vaatinut. Mut nyt tossa ollut, ettei meinaa millään nukahtaa, itkee ja raivoo sängyssään ja vaatii ihan perusteellisen nukuttamisen rinnalla, yleensä mun, ettei isäkään kelpaa... Nyt alkaa vähän tilanne ilmeisesti tasaantumaan,  parina iltana on voinut jättää tavalliseen tapaan sänkyynsä ja on nukahtanut sinne ja nukkuukin taas koko yön heräämättä. Siinä sitä miehen kanssa raivopäissämme mietiskeltiin että missä vika, pohdittiin sitäkin mahdollisuutta, kun tämä kaikki on alkanut just samoihin aikoihin kun hän on ollut päiväkodissa. Siellä kun lapsia nukuttavat päiväunille niin kokoajan siinä huoneessa on joku aikuinen läsnä, käy kuulemma silittelemässä jos tarve vaatii. Niin jos hän sit sitä läsnäoloa vaatii yöunillekin. (Ainahan sitä tarvii voida syyttää jotain emoticon )
En tiedä, mut tosiaan nyt ollaan vähän jo huokaistu helpotuksesta, tottumattomille vielä kun tollanen "nukkumattomuus" rasittaa yllättävänki paljon. Ja muutenki kun hoidon tuomat pöpöt meiän huushollissa myllää vähänväliä, ni tuntuu että kokoajan on menty vähän niinku puoliteholla, ni ollu vähän tää elämä sellasta muumioelämää, jos niin voi sanoa...

Toivottavasti teilläkin pian ohimenevä vaihe!
 
Meillä on nyt ihan mahdoton tilanne öiden suhteen. Tai itse olemme sen miehen kanssa osittain aiheuttanu mut kyllä ketuttaa.

Illalla ei suostu nukahtamaan omaan sänkyyn, ei vaikka kuka olis vieressä tai silittämässä tms.. Meidän sänkyyn ja meidän väliin on saatava nukahtaa kunhan on aikansa riekkunut siinä.

Yöllä jos herää, saa maitoa, tää yöjuonti alko uudestaan kun poika oli kipee ja perään tuli poskihampaita. Nyt vaatii maitoa kerran yössä ja jos sitä ei tuu heti, poika nousee ylös ja huutaa suoraa huutoa ennenkuin pääsee äidin ja isin väliin nukkumaan. Maitoa juo ihan tajuttomasti yöllä, kaksi isoa pulloa (260ml) joisi jos saisi. Viime yönä en antanut kun yhden pullon ja sanoin sen jälkeen että mammi loppu, ihmeen hyvin uskoi sitä mutta ei varmasti nukahtanut vaan välillä piti huutaa ihan tahallaan. Tää maito on siis "nukahtamislääke" pojalle yöllä.

Jos yrittää juottaa maitoa hänen omassa sängyssään, selkä kaaressa huutaa eikä ota sitä. On siis päästävä meidän sänkyyn.

Milloinkahan viimeksi poika on nukkunut koko yön putkeen heräämättä tai jos on heränny, on jääny omaan sänkyyn, en edes muista.

Siispä nyt tänä aamuna päätin että nyt skarpataan noiden öiden suhteen. Viime yönä valvoin pojan kanssa olohuoneessa ehkä jonkun 1½ tuntia kun hän ei saanut unta kun en antanut maitoa lisää. Vaihdoin vaipan yöllä myös kun tuli jo pissat läpi jota ei ole koskaan tehnyt, juo siis niin paljon maitoa että ei vaipoissa riitä imuteho enää. Nyt siis alkaa. Menköön vaikka viikko, mut kaikista noista epäkohdista on päästävä eroon. Tavoitteena omaan sänkyyn nukahtaminen ja koko yön nukkuminen ja ilman maitoa vielä! Huh. Katotaan miten käy.
 
Voimia kaikille uniongelmien kanssa painiville!

Grenie, meillä on välillä sama, tosin meidän neidille riittää, että minä makoilen sängyllä, kun pitäisi nukahtaa. Ei siis (ainakaan vielä) kaipaa isiä nukahtaakseen. Mulle se tarkoittaa useimmiten sitä, että menen tytön kanssa samaan aikaan nukkumaan, kun pimeässä makkarissa peiton alla makoilu alkaa armotta väsyttämään..

Hemppa, meillä tuota maidon perään huutamista kesti tasan yhden yön, kun oltiin tiukkoina. Tyttö huusi 2 tuntia putkeen ja nukahti sen jälkeen. Seuraavana yönä ei enää kaivannut maitoa. Tosin hän sai maidon rinnasta, eikä pullosta, joten en tiedä, miten tuo pullottelu vaikuttaa asiaan. Tuo omaan sänkyyn nukahtaminen kuulostaa omasta mielestäni paljon kinkkisemmältä kuin yömaidon lopettaminen. Toivottavasti keksitte hyvän keinon, joka sopii teille kaikille.

Me vältellään miehen kanssa juuri tuota meidän väliin nukuttamista tai yöllä viereen ottamista juuri sen takia, ettei neiti vain totu ja ala vaatia sitä joka ilta/yö. Tällä hetkellä meidän yöt sujuvat hyvin, heräämisiä aiheuttaa ainoastaan pudonnut tutti, ja silloinkin nukahtaa lähes samantien kun saa tutin taas suuhunsa.
 
Grenie, nukutaanko teillä minkä verran päiväunia ja kuinka säännöllinen päivärytmi teillä on? Meillä on nyt ihan selkeästi tullut helpotusta levottomiin öihin, kun Niklas nukkuu tasan yhdet päiväunet. Nukkumaanmenokin on suht helppo nakki, kun kaikki iltapuuhat tehdään aina täsmälleen samassa järjestyksessä suunnilleen samaan aikaan. Iltapuuro, vaipanvaihto+kylpy, hetki leikkiä, iltamaito sylissä, hampaiden pesu ja nukkumaan. Niklas tietää tarkalleen nämä rutiinit ja kotona niitä ei saa tehdä erilailla (esim. minä en saa antaa iltamaitoa, kun isin pitää antaa!) ja hampaiden pesun jälkeen poika tulee suu ammollaan antamaan iltapusun ja heiluttaa ja lähtee isin kanssa omaan huoneeseen nukkumaan. Omaan huoneeseen mennään puoli yhdeksän jälkeen ja nukutus kestää yleensä alle 10 minuuttia.

Tosin ehkä tällaiset rutiinit ei kaikille lapsille edes sovi, mutta meidän lapsi niitä vaatii ja ollaan itsekin sen verran tylsiä, että rutiineissa on helppo pysyä ;)

Hemppa, kovasti tsemppejä noihin yörutiinien muuttamisiin! Kaikilla se ei todellakaan käy siinä yhdessä yössä. nim. maidottomana 2 kuukautta ja NYT vasta tällä viikolla on ollut pari hyvää yötä takana. Takapakkia saattaa tulla taas pian. Mutta kun pysyy lujana niin eiköhän se työ teilläkin palkita ja toivon todella, että helpommin kun meillä! :)

Voihan se olla, että näillä 1-vuotiailla on vaan yleisesti joku temppuiluvaihe, jossa yritetään testata äitiä ja isiä, että pääsiskö sinne väliin nukkumaan tai voitaisko olla nukkumatta. Kun on kuitenkin niin monella näitä ongelmia.
 
Yritämme miehen kans tehdä illoista rauhallisia ja mukavia, mut ainaku hänet laittaa sänkyynsä alkaa armoton huuto. Nukkuu enimmäkseen ihan ok öisin. Joskus herää 10 kertaa, joskus ei ollenkaan. Koskaan ei voi ennustaa miten yö menee. Mieheni on hoitanu paljo enempi Millaa öisin kuin minä. Kun sanoo et mun pitäisi saada nukuttua tai olen päivällä hyvin pahalla tuulella. Viikossa on ehkä yks tai kaks yötä et Milla nukkuu hyvin koko yön, mut muut yöt onki sitte heräilyä kymmenen kertaa.. Meillä ei oo omaa aikaa yhtään enää.

Aamulla herätään seittemältä, siinä vähän aikaa kerkiää rupatella ja syödä aamupala nii miehen pitääki lähtä jo töihin puoli yhdeksältä. Illalla ku tulee töistä viiden jälkeen joskus menee kuuteen asti jos on kiireitä. Seittemältä aloitamme iltahommat ja menee puoli yhdeksään ennen ku neiti suostuu nukahtaan, joskus ei auta mikään vaan saattaa huutaa puoli yhteentoista asti.

Päivällä käymme kävelyllä jos ei vettä sada, silloin nukahtaa vaunuihin puoleksi tunniksi. Lounaan syö puoli yhdeltätoista ja sen jälkeen nukahtaa puoleksitoista tunniksi tai joskus vaan nukkuu kahdet vartin pätkät. Hyvin harvinaista et nukkuis enää kahdet puolentoista tunnin päiväunet. Nyt on ollut viime aikoina aika vaikeaa saada millaa enää päiväunillekkaan ja sitte ilta meneeki päin mäntyä ku on väsynyt ja ei malta nukahtaa.

Taitaa vihata omaa sänkyänsä mut ei halua nukkua muuallakaan.

Enimmäkseen on kuitenki nauravainen tyttö... Kunhan ei tarvis kenelläkään nukkua nii kaikki olis hyvin :D
 
Meillä kanssa puri tuo tiukan rutiinin tuominen päiviin.

Vieläkin Elsa nukahtaa meidän sänkyyn jommankuman (kumpi nyt nukuttaakin) kainaloon, mistä nostetaan omaan sänkyyn.

Meillä on pakko aina olla label-label nukkumaan mennessä, muuten ei tule mitään.

 
Tsemppiä Grenie! Toivottavasti on nopeasti ohi menevä vaihe :( Auttaiskohan aloittaa iltahommat vähän myöhemmin?   

Täytyy toivoa, että säästyttäisiin tuolta vaiheelta, vaikka monesti Hugolle on tullu samat jutut mitä muille, vähän myöhemmin vain :)
Hugo siirtyi jonkun aikaa sitten yksiin päiväuniin. Nykyään Hugo herää 7-8 aikaan ja menee ruuan jälkeen n. klo 11-12 päiväunille ja nukkuu väh. 1,5h. Klo 14-15 välipala ja sitten ruoka klo 17. Iltapuuro joskus  7-8 aikaa ja sitten hampaidenpesun ja vaipanvaihdon jälkeen yöunille. Nyt ollaan välillä annettu iltapullo, välillä ei. Nyt oli Hugo kipeänä niin annoin yöllä maitoa heti kun kitisi, että saa riittävästi ainakin nestettä. Hugo on tarkka siitä, että saa uninallensa ja tutin nukkumaan mennessä :) Muuten ei ihan niin väliä järjestyksellä. Viikonloppuna saattaa venyä myöhempäänkin, mutta yleensä mennään tuolla rytmillä. Kylässä nukuttaminen on vaikeaa, pitää olla itse vieressä ja pullo ja rutkasti kärsivällisyyttä itsellä... 
 
Meillä ilta nukkumaan meno kärsi hoidon aloittamisen jälkeen. Nyt ollaan taas jo paremmassa vaiheessa. Nyt riittää, et käyn laskemassa Siinan takaisin makuulle ehkä noin 5-10 kertaa sen jälkeen kun olen laittanut sen nukkumaan. Noh tänään olen käyny vasta 3 kertaa, josko tää riittäis tänään.

Mut Hemppa! Olehan tosiaankin tiukkana. Yleensä kommentit ovat sen (unikoulun) jälkeen olleet, että kävikin helpommin kuin olisi uskonutkaan. Ei tän ikäset tartte enää yöllä maitoa. Ne kasvaa ja kehittyy muutenkin. Se on vaan jäänyt tapa se maidon kinuaminen yöllä. Pääset istekkin helpommalla ja saat taas nukkua kunnon yöunia. Edes sen hetken ennenkuin teillä on taas vastasyntynyt. Mut luonteen lujuutta se vaatii ja uskoa itseensä. Ja kun sille tielle lähtee niin muista, että jos annatkin periksi; lapsi on saanut työvoiton ja oppii et mitä enemmän huutaa nii kyllä sitä maitoa sit jossain vaiheessa tulee. Tsemppiä ja jaksuja koitokseen. Se on kuitenkin vaivan väärtti.

Meil menee iltasin enää se 100ml pullosta maitoa. Siis nukkumaan mennessä. Se on ainoa pullomaito koko päivänä. Siitä vain osa on tuttelia loput tavallista maitoa.Mut tästäkin on nyt luovuttava tän kuun loppuun mennessä. Sitten kun vauva syntyy niin olis kiva kun Siina olis jo vähä niinku unohtanu koko pullon, eikä sitten ole kateellinen vauvalle pullostakin.
 
Meillä oli yhdessä vaiheessa kanssa tuo ongelma että poika vain huusi kun jätti yksin sänkyyn, vaikka iltarutiinit ovat olleet samat jo pitkään. Nukahtaminen oikeastaan vaikeutui kun laitoin pojan lastensänkyyn nukkumaan.(pinnikseen nukahti itsekseen) Mutta homma ratkesi sillä kun iltarutiinit on tehty niin lähden huoneesta poika jää sinne nukkumaan, aluksi huuto alkoi heti kun lähdin mutten mennyt heti takaisin koska tiesin että hän vain protestoi lähtöäni odotin jonkin aikaa ehkä 5 minuuttia ja menin rauhoittelemaan ja taas lähdin pois ja jos rupesi huutamaan uudestaan annoin taas huutaa hetken ja menin sitten rauhottamaan. Lopulta kuitenkin kävi niin ettei siitä että menin takaisin ollut apua koska poika tiesi minun kuitenkin lähtevän. Huuto vain voimistui kun menin hänen luokse, joten rupesin pidentämään aikaa ennen kuin menen takaisin. Sitten siinä kävikin niin että poika huusi hetken ja sitten lopetti ja nukahti eli se huuto aika väheni. Ja viimeksiloppui. Noh mutta sitten tuli seuraava ongelma, koska lastensängystähän pääsee itse pois keksi hän sen keinon välttää nukkumaan meno. Kun vein hänet sänkyyn ei mennyt kauaa kun jo kuului tips tips tips ja kohta jo tulikin pikku ukko iloinen virne naamalla. Vein hänet takaisin sänkyyn ja jäin viereen istumaan hetkeksi ja aluksi tämä rauhoittikin hänet eikä hän tullut pois sängystä vaikka lähdin. Lopulta hän kuitenkin alkoi vain naureskelemaan mulle ja huitomaan mua joten päädyin siihen ratkaisuun että menen istumaan sängyn jalkopäässa olevaan noja tuoliin välimatkaa n. metri sänkyyn. Eli poika sängyssä minä nojatuolissa. Ja joka kerta kun hän yritti lähteä peruuttamaan sängystä sanoin että et tule pois nyt ruvetaan nukkumaan ja kun hän nousi sängyssä istumaan sanoin että pää patjaan nyt kuuluu nukkua. Ja jos ei uskonut tai aluksi varmaan edes ymmärtänyt menin ja estin sängystä tulon tai laitoin takaisin selinmakuulleen sänkyyn ja palasin tuoliin istumaan. Toisena iltana hän jo ymmärsi mitä tarkoitan mutta voitte vain kuvitella mikä huuto tuli kun sanoin päätyynyyn nyt nukutaan. Joka kerta huuto lakkasi kun poika nosti pään ja alkoi kun hän laittoi sen takaisin ales. Mutta ei tätä onneksi kauaa jatkunut ehkä kaksi päivää.. Nykyisin kun laitan hänet sänkyyn annan pusun toivotan hyvät yöt ja sitten viellä laulan Sinisen Unen ja kun laulu on laulettu vain lähden pois. Yleensä poika ei nukahda lauluun mutta jää sänkyyn ja nukahtaa sinne itse ilman huutoja. Laulu on tullut kuvioihin sen takia kun jossain vaiheessa huomasin sen auttavan häntä rauhoittumaan ennen kun lähden pois. Silloin tällöin käy niin että on ollut aivan hiljaista puolisen tuntia ja luulen hänen jo nukkuvan mutta sitten hän kävelee olohuoneeseen iloisesti hymyillen kuin sanoen en saa nukuttua. Ei tarvitse kuin sanoa että takaisin sänkyyn nukkumaan niin hän kääntyy kannoillaan ja kävelee sängylle. Autan hänet sänkyyn annan pusun ja sinne hän jää nukkumaan. Jos hän kuitenkin viellä tulee pois olen mennyt hetkeksi hänen huoneen nojatuoliin istumaan jotta rauhoittuu nukkumaan. Enää ei tarvitse kuitenkaan käskeä pysymään sängyssä. Ei voi olla kuin tyytyväinen siihen että poitsu nukahtaa pääsääntöisesti ensimmäisellä yrittämällä.
Ei voi kun toivottaa pitkää pinnaa asian kanssa painiville.
 
Takaisin
Top