suolentyhjennys???

Suolentyhjennyksenhän voi tehdä itsekin kotona, minulla on apteekista ostettu suolihuuhtelupussi ja sen käyttö on tosi yksinkertaista. Olen ikäni kärsinyt ummetuksesta ja välillä on pakko tyhjentää suoli itse vedellä. Tekee kyllä tosi hyvää! Pussiin lasketaan 1/2 - 1,5 litraa lämmintä vettä ja sitten se vain lasketaan letkulla peräsuoleen. Sitten odottelet vähän aikaa pöntöllä ja jo alkaa tavaraa tulla! Helpotus on aina kova. Nimimerkillä 9 päivää ennätys.
 
En tiedä, miten sitten loppuraskaudesta onnistuu itse laittaa tuo letku (ylettääkö kädet), mutta ainahan voi pyytää miestä apuun, ei se varmaan kieltäydy ;)
 
Itse ajattelin että jos suoli ei tyhjenny itsestään ennen sairaalaan lähtöä niin tyhjennän sen mieluummin itse.
 
Mua kyllä vähän ällöttää ajatus että paskoisin salissa [:'(] tai että mies joutuisi sitä kahtelemaan[:o] mutta tämmönen mää oon!! [:D] mulla on ollu nyt pari päivää maha ihan sekasi!! [:)]
 
iik... minähän sitten olen vissiin poikkeus, sillä OIKEEN pysin että letkua reikään ja sassiin! siellä salissa siis. Kun ei ollu supistuksita paljon tehoja ja tiesin entuudestaan, että huljuttelulla ne supparit kiivastuu... Eipä siinä sitten muuta kuin hommiin. Taisin karjua enempi paskoessa kun synnyttäessä! Semmoinen havainto mulla on, että sekä mies, että kätilö häippäsivät aika liukkaasti huoneesta, kun meikä mamma aloitti tositoimet.

Sitten hymy huulilla suihkuun ja johan saatiin kunnon supistukset käyntiin. Lapsikin syntyi siitä ruiskeesta puolentoistatunnin kuluttua. Aukes kohdunsuu kahdesta sentistä kymmeneen senttiin aika nopeasti! luomuna mentiin. Kauniisti muuten...

Huom. tämä oli siis minun viides synnytys ja uskallusta ei olisi moiseen pyyntöön ollu sillon ekalla kerralla. Ja totta kotona tuon teen enskerralla, jos sellasta kertaa vielä tulee!
 
starletti, peräruiskeella ainakin mulle se vaikutus
ettei tarvinnu neljään päivään miettiäkään isompaa hätää...
 
luulen että tuo riippuu paikasta ja synnyttäjän tahdosta. minulta ainakin kysyttiin haluanko peräruiskeen, olisin kyllä sitä halunnut ilman kysymättäkin. vaikka itse synnytyksessä sitä ei kauheasti ajattele mitä sieltä tulee, saatikaan häpeile jos tuliskin jotain. oma tahto pitää ilmaista, kyllä jokapaikassa varmaan sen antavat kun pyytää. 
 
Mulla on tää peräruiske juttu pyöriny nyt mielessä ja mietinkin että onko peräruiske ja suolihuuhtelu sama asia ja jos ei niin mitä eroa niillä on [:D]?? Koitin googlettaa mutta ei oikein silti selventäny mulle mitään. Ja toisekseen, asiasta tietävät, missä vaiheessa tämä operaatio tehdään? Joutuuko mies raasu todistamaan tilanteen[:D]? Ja kai siinä siis vielä vessaan pääsee[8|]? Netistä löysin jonkun pienen keskustelun missä joku kirjoitti että mies oli ollut paikalla ja että tämä olisi tehty salissa ja synnytys alkanut samantien sen jälkeen. Mihin ne kakat sitten on tullu jos ei oo ees veskii päässy[:D]??
 
eiköhän tuo periaatteessa ole sama asia [:)] No mulle tuo ainakin on tehty niin, että oltiin hoitsun kanssa kahdestaan vessassa, jossa on myös vuode. Makasin siinä vuoteella, kun sitä vettä nyt sinne persuksiin laitettiin ja sitten sanoin, kun alkaa tuntumaan "täydeltä". Hoitsu lopetti samantien veden laskemisen ja meikä syöksy metrin päässä olevalle pöntölle. Ihan helppo juttu, ei kannata siitä huolehtia. Koko toimituksessa menee vain muutama minuutti [;)]
 
Huoli pois!
 Jokaisessa synnytys salissa on ihan ikioma vessa! Sinne pääse just niin usein kun haluaa. Voi vaikka istua pöntöllä kokoajan, kunhan lapsen ponnistaa jonnekin muualle :) :)
 
Noita käsitteitä taidetaan käyttää sekasin. Itse ymmärrän peräruiskeella peräsuolen tyhjennystä (jota aikuisviihteen taiteilijat käyttävät), suolihuuhtelu on se koko suoliston tyhjäys. 
 
No joo, aloin nauraa ihan katketakseni kun sanoit (Riikka33) vauvan syntymisen tuntuvan maailman suurimman paskan tekemiseltä. [:D][:D] varmaan tuntuukin siltä, ja kohtahan sen saa tietää, ku ei enää kovin kauan aikaa ole siihen laskettuun. [:D][;)]
 
Minä synnytin elokuussa 2009 enkä ollut moista miettinyt itse ollenkaan kunnes oma äitini kehoitti pyytämään peräruisketta. No, en pyytänyt eivätkä tarjonneet. Syntymähetkellä sitten oli hankalaa kun ajattelin vain että jotain tuntuu tulevan peräpäästä enkä olisi halunnut ponnistaa. Väkisinhän sitä tulee jos sitä siellä on :) Sillä hetkellä se jotenkin ahdisti ja toivoin että olisin pyytänyt ruisketta ja seuraavalla kerralla varmasti pyydänkin että voi täysillä keskittyä synnytykseen! Eivät tosiaan sitä siellä tarjonneet, mutta vielä viime hetkellä pyysivät käymään pissalla, vaikka en meinannut pystyä enää kävelemään! Silti jäi itse synnytyksestä positiiviset mielikuvat, mutta tiedänpähän mitä itse seuraavalla kerralla teen toisin. Ja olen kyllä tutuille suositellut että pyytävät peräruiskeen.
 
Ja sen verran vielä, että kyllä minua ainakin hävetti kun kätilö pyyhki takapuolta. Oman itseni takia olisi ollut mukavampaa jos olisi voinut keskittyä olennaiseen! Se on eri asia sitten kun se vauva on oikeasti syntymässä, sillon tuntuu että nyt tulee iso vaikka oikeasti vauva vaan painaa peräsuolta. Mutta jos ponnistusvaiheessa pitää ajatella että miten paljon *askaa tulee niin kyllä se häiritsee. Tottakai on luonnollista, mutta jos sen häpeän voi peräruiskeella välttää niin kyllä se synnyttäjälle on parempi!
 
Samaa mieltä Annuskaisen kanssa! Minä pyytelin ponnistaessa anteeksi sitä, kun tuli väkisin tavarat ennen vauvaa ulos. Vakuuttelivat, että on ihan normaalia, ja kyllä mä sen uskon, mutta silti mieluummin olisin keskittynyt pelkästään siihen vauvan ulos tunkemiseen, kuin kakan väkertämiseen. [;)] Ja kun maha oli kovalla, niin sen kakan vääntäminen teki oikeesti melkein yhtä kipeetä kuin vauvan.

Seuraavalla kerralla siis teen joko itse suolen tyhjennyksen, tai pyydän sitä tehtäväksi sairaalassa.
 
tänään kävin synnytyssalissa tutustumassa ja sanottiin että tehdään peräruiske juttu.Sattuuks se veden laittaminen peräpäähän?Ja onko kätilö vieressä kun itse istahdan pöntölle? :) Eiks se oo aika noloo jos ite istut pöntöllä ja kätilö vieres kuuntelee lurinaa=)?? Ite oon ihminen joka nolostuu pienstäkin..  ja oishan se noloa jos ponnistessa tulee p*askaa peräpäästä.. 
 
Itse jännitin vähän näitä eritejuttuja ennen synnytystä, kun olen aina halunnut pitää ne "privaattijuttuina" normielämässä, eli en harrasta kavereiden kanssa yhteisvessakäyntejä tms... [:)]

Mutta synnytyksen ollessa käynnissä ei niitä juuri tullut mietittyä. Kaikki tuntui kuuluvan kuvioon (=normaalilta ja luonnolliselta), ja ainoa mihin siinä tosissaan keskittyi oli seuraavaan supistukseen ja siihen että saa lapsen pusattua maailmaan. Se mitä muuta tulisi sivutuotteena oli aivan samantekevää.
Ja synnytyksen jälkeen oli niin hutera olo että en todellakaan uskaltanut käydä ovi kiinni vessassa, kun pelkäsin että pökrään kesken toimituksen. Parempi oli että mies oli sen verran lähellä että ois päässy hinaamaan mut sitten ylös tarvittaessa [:D][:D]

Kummasti noi jutut muuttui siis hetkessä yltiöhäveliäästä täysin rentoon ja luonnolliseen suhtautumiseen [:D][:D][:D][:D]
 
Okei. mutta luulen että omallakin kohdalla menee asia nii etten siinä tilanteessa paljoo mietija luulen että yhdenekevää on asiat niiden kipujen ja tuskan kanssa,mutta nyt kun ei ole niitä nii miettii noita koko ajan yms.. mutta voipi olla ett' eka kova ja kipeä supistus ku tulee,jää noi harmit selän taakse.
Ja yritän kuiteski ajatella vaan nii että se on ihan normijuttuu siellä ja kätilöt on tottuneet siihen juttuu sekä en ole ainoa joka siihen joutuu,moni muukin varmaa synnyttässä samaan aikaa ku minä ja samat rituaalit hänkni joutunee tehä.
 
Ei tee kipeää[:)] Tietty vaan vähän hassulle tuntuu. Mutta kyllä siinä ihan vessaan kerkeää sen jälkeen rauhassa mennä. Meillä ainakin se täti poistu huoneesta samantien kun oli sen tehny. Rauhassa sain vessassa olla, tosin mulla oli ovi auki ja mies siinä kuuntelemassa ja näkemässä vieressä mutta meitä ei noi kakkajutut muutenkaan kotonakaan oo haitannu joten ei ollu mitenkään noloa[:D] Kyllä mää tunsin että sitä kakkaa ehkä vähän synnytyksessäkin vielä tuli mutta ei täti siitä mitään sanonut, huomasin vaan kun välillä vaihto "huomaamattomasti hissukseen"uutta paperia alle[:D] Mutta ei todellakaan sekään enää siinä tilanteessa noloa ollu. Ja todellakin se vauvan ponnistaminen tuntu sille kun ois maailman isointa kakkaa ollu punnaamassa[:D]
 
Synnytin juuri neljännen lapseni naistenklinikalla ,ja ensimmäinen asia jonka pyysin oli suolen tyhjennys,koska onhan se paljon huolettomampaa ja kivuttomanpaa synnyttää ,kun suoli tyhjä. Ja huomattavan hyvä nopeuttamaan kohdunkaulan aukeamista 4cm:stä auki 10:neen 1,5h ja lapsi maailmassa.
Parasta oli varmaankin sen ensimmäisen ulosteen tekeminen synnytyksen jälkeen, kun ei tarvinnut mitään poppakonsteja, kun suoli toimi normisti ja hyvin-ilman kipuja,sillä mitään repeämiä ei ollut synnytyksessä tullut[;)]
 
olin kans huolissani, mut tyhjeni itestään, ravasin vessassa koko illan ennen sairaalaan lähtöä. oisin ehkä muuten pyytäny. eikä kait tullu mitään pöydälle. eikä myöskään tuntunu et ois kakkahätä missään vaiheessa synnytystä, vaan tuntu että on pissahätä!! pyydä sit jos ei oo itestään tullu ulos ennen sitä? ja muista käydä pissalla :)
 
Takaisin
Top