suolentyhjennys???

tuikkumer

Vasta-alkaja
joku sanoi että muka nykyään ei synnyttäjälle tehdä suolentyhjennystä? kuulostaa omituiselta koska kai vauvan on saatava kaikki mahdollinen tila tulla ulos..luulisi siinä suolentyhjentyvän.vai miten on? nimim. ekasynnytys tulossa
 
Ei mulle ainakaan tehty mitään suolentyhjennyksiä, kuin ekan kohdalla(13 vuotta sitten) kahden seuraavan kohdalla ei tehty. Kyllä se suoli siellä synnytyksessä tyhjenee, jos täynnä on. Mutta aika usein suoli kyllä alkaa tyhjenemään ennen synnytyksen käynnistymistä. En kyllä sinuna siitä olisi huolissasi, voin vakuuttaa ettet mieti moista, kun synnytyksesi käynnistyy. Ja ainahan voi sairaalaan mennessä pyytää kätilöltä, että voisiko saada peräruiskeen, jos se välttämättömältä tuntuu. [:)]
 
Juu, suolenyhjennys peräruiskeella tehdään tarpeen ja toiveen mukaan, näin mulle sanottiin tutustumiskäynnillä.

40+4
 
Täällä sairaalassa ei peräruisketta enää anneta.. On annettu ennen, mutta se on jostain syystä jätetty pois käytännöstä täällä päin. En tiedä miksi... Ei siis ole täällä mahdollisuutta saada, vaikka haluaisi. Muualla näköjään voi saada. Eli riippuu kaiketi sairaalasta [:)] Muutenkin täällä sairaalassa on sellainenkin käytäntö tullut juuri, että enää ei saa sairaalaan tulla katsomaan, kun vauvan isä ja mahdolliset sisarukset, muualla kuulemma saa käydä ihan normaalisti. Eli käytäntöjä on joka asiassa varmasti erilaisia joka sairaalassa... 
 
Tämä haluaa kans, kun on meinannu tuon mahan kanssa olla vähän ongelmia [&:] Mutta OYSissa kuulema saa peräruiskeen kun sanoo ettei maha ole toiminut [:)]
 
Ite ku olin tammikuussa synnyttämässä kokkolassa nii sanoin että maha ei oo toiminu ollenkaan ja pyysin että onko niillä antaa mitään nii sain peräruiskeen.Olisin kyllä kans saanu jotai levolacia jos olisin halunnu mutta sanovat että peräruiske on paljon tehokkaampi[:)]
 
Jyväskylässä viime joulukuussa tarjottiin peräruisketta synnytyksen käynnistyttyä, ja kyllä se hyvä olikin. Kätilö paremminkin suositteli sitä kuin panttasi.
 
Etelä-Karjalan Keskussairaalassa se annetaan kuulemma kaikille automaattisesti. Ihan hyvä, kun ei tiedä osaisiko sitä itse pyytää jos ei automaattisesti annettaisi. Eiköhän siitä saisi kylläkin kieltäytyä jos siltä tuntuisi, mutta ainakin näin ensisynnyttäjälle se on varsin hyvä. [:)]
 
Kyllä Länsi-Pohjan Keskussairaalassa sain esikoista odotellessa peräruiskeen ilman pyytämättäki [:)] ja synnytyskin oli paljon helpompaa kun oli suoli tyhjä[:D] Otan seuraavassakin synnytyksessä sitten mikäli raskaudun edes ensin..[:(]
 
Mulle ei tarjottu mitään konstia suolen tyhjennykseen ennen synnytystä nyt tammikuussa. Ja tämä siis Vaasassa... Mutta taispa se suoli tyhjetä ihan ittestään siinä avautumisvaiheen aikana. Sen verta useesti kävin vessassa [:D].
 
Mikkelissä ei tarjottu  enkä kyllä kerenny pyytämäänkään...mut kyl se suoli siinä synnytyksessä tyhjenee ja kätilö siivoo, eli ei hätää. Se on ihan luonnollinen juttu joten ei sitä hävetä tartte.
 
Mulle tehtiin viimeks suunniteltu sektio ja kyllä tuo suolentyhjennys mullekin tehtiin, pyytämättä. En siitä hirveemmin tykännyt (kuka ny tykkäis [:D]), mutta meinasin sitä tällä kertaa pyytää, mikäli kukaan ei ole sitä mulle tekemässä. Mielessäni mietin vaan sitä, että lykkään oikein mielelläni tuota seuraavaa vessassa käyntiä, kun on tuolla se leikkaushaavakin. Ei meinaan tunnu lainkaan mukavalta.. [8|] Siis vaikka muuten paikat onkin normit, toisin kuin alakautta synnyttäneillä, mutta tuo vatsalihasten jännittäminen on ihan hirveetä.. 
 
Se on ihan luonnollinen juttu joten ei sitä hävetä tartte.


Juu ei varmaan niin... mutta jumalauta mua kyllä hävettäisi niin että itkisin varmaan... [8|] Mä olen tämmöinen...
 
Voi kuulostaa kornilta, mutta mun mielestä tuo suolen tyhjennys
oli paras osa koko synnytys-rosessia. Tuli niin hyvä olo, kun sai
kaiken paskan, kirjaimellisesti, pihalle. Toimitus ei satu ollenkaan.
Tayssissa tämän saa valita ottaako, ja ehdottomasti suosittelen
kaikille.
 
Itse en synnytyksessä kokenut peräruiskeen tarvetta, kun muutenkin tuntui, että vauva sielä peräpäästä puskee ulos! [:D] En tiedä, tuliko synnytyksen aikana mitään toisesta aukosta, mutta todennäköisesti. Ainakin kätilö oli sen suhteen todella hienovarainen, et ei siellä kyllä huudeta, et nyt tulee sitä itteensä. [:)]
Mutta synnytyksen jälkeen suosittelen peräruisketta lämpimästi! Itselle tuli sen verran haavoja ja tikkeja alapäähän, et oli kaikki turvoksissa ja kipeinä, et ei voinut ajatellakaan vatsantoimitusta! Mut ruiskeen jälkeen tuli kyllä niiiin hyvä olo, kun sai tavaran systeemistä pois. [:)]
 
ALKUPERÄINEN: miiuhoo

Se on ihan luonnollinen juttu joten ei sitä hävetä tartte.


Juu ei varmaan niin... mutta jumalauta mua kyllä hävettäisi niin että itkisin varmaan... [8|] Mä olen tämmöinen...


Mulla sama juttu kun miiuhoolla ..[8|]
 
Öööh...onkos tässä nyt kyse

a) peräruiskeesta
b) koko suoliston tyhjennyksestä 2 litraa vettä pumppaamalla peräpäästä
c) koko suoliston tyhjennyksestä suun kautta nautittavalla nesteellä / pillerillä ?

Synnytyshän voi kestää sen puoli tuntia tai sitten vaikka vuorokauden...
 
Pakko vielä kommentoida(ja pyydän jo etukäteen anteeksi[:)]) tätä tyhjennysasiaa... Kun ponnistusvaihe tulee, tuntuu se siltä että on tulossa ehkä se maailman suurin paska, joten siinä vaiheessa ei paljoa tunnu missään tuleeko sieltä samalla oikeetakin tavaraa. Itku pääsee jostain ihan muusta kuin siitä kakasta, mistä et ole edes tietoinen tuleeko sitä vaiko ei. [:)]

Joten en ottais paniikkia siitä asiasta!
 
Takaisin
Top