Sukupuolisensitiivinen kasvatus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Kyfi7 minusta on aika surullista, että haluaisit päästä vain oman ylemmyydentuntosi takia arkistamaan arvokasta juhlaa. Jos syynä olisi se, ettei sinulla olisi resursseja panostaa siihen, niin ymmärtäisin asian, mutta minun on vaikeaa ymmärtää halua aiheuttaa muille pahaa mieltä vain sen takia ettet itse satu arvostamaan asiaa.

@Kyfi7 minusta on aika surullista, että haluaisit päästä vain oman ylemmyydentuntosi takia arkistamaan arvokasta juhlaa. Jos syynä olisi se, ettei sinulla olisi resursseja panostaa siihen, niin ymmärtäisin asian, mutta minun on vaikeaa ymmärtää halua aiheuttaa muille pahaa mieltä vain sen takia ettet itse satu arvostamaan asiaa.
Mut se taas johtuu siitä että en ymmärrä miten voi tulla paha mieli jostain vaatetuksesta (paitsi jos siinä ois jokin teksti/kuva joka pilkkaa jotakuta) oli juhlat tai ei.

Muokattu viimeksi:
Mut se taas johtuu siitä että en ymmärrä miten voi tulla paha mieli jostain vaatetuksesta.
Eikö riitä, että tiedät, että se paha mieli tulee? Jos se oma asia on tosi tärkeä niin eikö niitä rajoja voisi rikkoa vähemmän shokeeraavalla tavalla? Eli aiheuttamalla vähemmän pahaa mieltä, mutta nätisti kyseenalaistaen muiden tarpeen sille vaatteilla koreilemiselle. Tai jättäytymällä pois tilaisuudesta, jonka luonteesta ei pidä. Minusta tuo on vähän sama kuin menisi seksibileisiin julistamaan miten seksi ennen avioliittoa on syntistä.

Eikö riitä, että tiedät, että se paha mieli tulee? Jos se oma asia on tosi tärkeä niin eikö niitä rajoja voisi rikkoa vähemmän shokeeraavalla tavalla? Eli aiheuttamalla vähemmän pahaa mieltä, mutta nätisti kyseenalaistaen muiden tarpeen sille vaatteilla koreilemiselle. Tai jättäytymällä pois tilaisuudesta, jonka luonteesta ei pidä. Minusta tuo on vähän sama kuin menisi seksibileisiin julistamaan miten seksi ennen avioliittoa on syntistä.

Tää on ihan mielenkiintoinen aihe myös.

Koska aloin siis ajatella tätä siten, että en varmaan edes olisi huomannut jos joku olisi tullut nimiäisiin hupparissa. Jos joku tulisi mun kuvitteellisiin häihin hupparissa, ehkä miettisin että noh onpas jännä ratkaisu, mutta unohtaisin asian. Kuitenkin samaan aikaan olin aika tuohtunut opiskeluaikana, kun eräs opiskelija ilmaantui vuosijuhlille etiketin vastaisessa asussa 😅 eikä siis mitenkään tyylillä ”lyhyt mekko juhlapukutilaisuudessa”, vaan käytännössä pukeutui ns esiintymisasuun tuodakseen esille omaa brändiään ja artisti-identiteettiään. Ja tiedän, etten todellakaan ollut ainut joka katsoi tätä vinoon 😅

Mutta en menis sinne juhliin julistamaan eriävää mielipidettä jos juhlilla on joku sanoma, en vaan pukeutuisi kuten muut. Ehkä en vaan tiiä semmosia juhlia missä pukeutuminen ois tärkeää, toisaalta en myöskään tiedä juhlaetiketeistä juuri mitään. Jos nyt olis joku niin iso juhla et ois ihan pukukoodi kutsussa niin ehkä mä noudattaisin sitä ainakin jossain rajoissa. Tästä huomaa miten toisille jotkut asiat on paljon tärkeämpiä kuin toisille.

Mutta en menis sinne juhliin julistamaan eriävää mielipidettä jos juhlilla on joku sanoma, en vaan pukeutuisi kuten muut. Ehkä en vaan tiiä semmosia juhlia missä pukeutuminen ois tärkeää, toisaalta en myöskään tiedä juhlaetiketeistä juuri mitään. Jos nyt olis joku niin iso juhla et ois ihan pukukoodi kutsussa niin ehkä mä noudattaisin sitä ainakin jossain rajoissa. Tästä huomaa miten toisille jotkut asiat on paljon tärkeämpiä kuin toisille.
Sinälläänhän Linnan juhlat verkkareissa on aika teoreettinen, kun ei sinne edes pääse niissä. 😅 Mutta sillä etiketin vastaisella pukeutumisella minusta juuri tekee sen julistuksen siitä ettei arvosta kutsujan toivetta ja tilaisuutta. Esimerkiksi juhlissa se juhlapukeutumiseen panostaminen liitetään siihen, että arvostaa sitä tilaisuutta (oli sitten kyse itsenäisyyden juhlistamisesta tai vaikka häistä) panostamalla omaan ulkonäköönsä (vaikka se ei itselle olisi tärkeää).

Sinälläänhän Linnan juhlat verkkareissa on aika teoreettinen, kun ei sinne edes pääse niissä. 😅 Mutta sillä etiketin vastaisella pukeutumisella minusta juuri tekee sen julistuksen siitä ettei arvosta kutsujan toivetta ja tilaisuutta. Esimerkiksi juhlissa se juhlapukeutumiseen panostaminen liitetään siihen, että arvostaa sitä tilaisuutta (oli sitten kyse itsenäisyyden juhlistamisesta tai vaikka häistä) panostamalla omaan ulkonäköönsä (vaikka se ei itselle olisi tärkeää).
Joo siis tuo linnan juhla heitto nyt oli semmonen takaraivossa kytevä pieni ärsytys megajuhlapröystäilyyn, itse toki juhla on arvokas kun itsenäisyyttä juhlitaan. Tuskin uskaltaisi sit kuitenkaan mennä miten sattuu jos jotenkin sinne kutsuttaisiin. Mutta juurikin tuo juhlien ulkonäkökeskeisyys varsinkin naisilla inhottaa itseä, mutta harvemmin nyt edes menee vaikka häihin ilman et tuntee kummemmin hääparia ja sit toki haluaa näyttää jotenkuten kivalta kaverien juhlassa. Mä ehkä lavensin tätä juhlakäsitettä paljon myös muunlaisiin juhliin ja sellaisiin jotka ei ole henkilökohtaisia juhlia.

Joo siis tuo linnan juhla heitto nyt oli semmonen takaraivossa kytevä pieni ärsytys megajuhlapröystäilyyn, itse toki juhla on arvokas kun itsenäisyyttä juhlitaan. Tuskin uskaltaisi sit kuitenkaan mennä miten sattuu jos jotenkin sinne kutsuttaisiin. Mutta juurikin tuo juhlien ulkonäkökeskeisyys varsinkin naisilla inhottaa itseä, mutta harvemmin nyt edes menee vaikka häihin ilman et tuntee kummemmin hääparia ja sit toki haluaa näyttää jotenkuten kivalta kaverien juhlassa. Mä ehkä lavensin tätä juhlakäsitettä paljon myös muunlaisiin juhliin ja sellaisiin jotka ei ole henkilökohtaisia juhlia.
Joo siis ymmärsinkin sen sellaisena esimerkkiheittona. Ajattelin vaan tarkentaa, kun otin koppia, että puhutaan omastakin mielestä teoreettisella tasolla siitä asiasta. 😅

Vaikka tuo keskustelu säädyllisestä pukeutumisesta menee jo vähän alkuperäisen aiheen viereen, niin on niissä eräs yhtymäkohta. Nimittäin, te jotka olette mieltä että lapsi saa pukeutua ihan miten tykkää, niin mitä tekisitte tilanteessa jos kyseessä olisi tyttönne, joka haluaisi mennä uimahalliin uimahousuissa? Miten selittäisitte lapselle tilanteen? 🤔

Jos on alle kouluikäinen tyttö, niin miksi ei voisi mennä uimahousuissa, hönellä ei ole vielä sukupuolta ilmentäviä rintoja, vaan yläosa näyttää samalta kuin pojilla. Ehkä sitten kouluiässä ei enää, ja kertoisin ihan että uimahallissa on säännöt, että siellä pitää peittää tissit. Ei se sen kummempaa ole.

Jos on alle kouluikäinen tyttö, niin miksi ei voisi mennä uimahousuissa, hönellä ei ole vielä sukupuolta ilmentäviä rintoja, vaan yläosa näyttää samalta kuin pojilla. Ehkä sitten kouluiässä ei enää, ja kertoisin ihan että uimahallissa on säännöt, että siellä pitää peittää tissit. Ei se sen kummempaa ole.
Miten selittäisit asian, kun lapsi kysyy miksi rinnat pitää peittää? 🙂

Käsittääkseni Problemsolved vastasi tuohon jo: Koska uimahallin säännöissä sanotaan niin. Lisäksi tytön ja naisen tissit on aluetta, jota ei kuulu näyttää vieraille. Sillä ei ole mitään tekemistä sukupuolisensitiivisyyden kanssa vaan lapsen koskemattomuuden ja turvallisuuden.

En ylipäätään ihan tiedä, kenelle osoitit kysymyksesi. Ei kukaan ole sanonut antavansa lapsen pukeutua ihan miten vain. Minä ainakin muistan kirjoittaneeni, ettei saa pukeutua liian paljastavasti (mitä tissien näkyminen eittämättä on). Myös sään mukaan pitää pukeutua ja tilanteeseen (esim. juhlat) sopivalla tavalla. Tämänkin muistelen sanoneeni.

Lisäksi voin todeta, ettei saa pukeutua muita loukkaavasti. Mutta minä en vain mitenkään päin näe punaisia vaatteita pojalla tai sinisiä tytöllä ketään loukkaavana. Tai edes siiliä tytöllä tai mekkoa pojalla päiväkodissa. Loukkaavaa pukeutumista on esim. hakaristit, syrjivät tekstit tai liian paljastavat vaatteet.

Itse olen alastomuuden kannattaja tietyissä paikoissa, mutta kyllä mä uimahallisääntöjen ja yleisen hyväksyttävyyden kannalta sanoisin et uimahallissa tytöt ja naiset käyttää kokouimapukua tai bikinejä allaspuolella esim viimeistään kouluiästä lähtien. Yleisesti ottaen kun rinnat tai alapää paljaana kulkeminen nyt voidaan laissakin käsittää itsensä paljastamisena / pahennuksen aiheuttamisena vaikka ei se vielä lapselta sitä olisi mutta sitten aikuisena.

Itsehän en esim käytä rintaliivejä ollenkaan, joten rinnat "näkyy" useinkin paidan läpi (siinä kyl kesti kauan et sai omankin pään tottumaan et se ok, kun teinistä asti ne opeteltu pitämään piilossa), mutta se ei oo mun ongelma jos se jotakuta haittaa, mulla on sentään paita päällä, paitsi imettäessä, silloin saa tissit vilkkua 🤣

Ymmärrän, että tässä varmaan haetaan takaa sitä että naisen rinnat on alunperin tarkoitettu lapsen ruokkimiseen, ei seksualisoitavaksi. Kuitenkin kylmä fakta on, että rinnat on seksualisoitu ja sille me ei voida mitään, niin ”epäreilua” kuin se onkin että miesten on ok olla yläosattomissa ja naisten ei. Ja jostain alkukantaisesta se seksualisointikin varmasti kumpuaa, joten sen kanssa on vähän paha tapella vaikka kuinka ärsyttäisi ns epätasa-arvo tässä kohtaa.

Jos kutsussa on laitettu pukukoodi, niin sitä noudatetaan. Jos koodista on tarve poiketa, kysytään järjestäjältä, sopiiko, jos ei sovi niin sitten voi jäädä tilaisuudesta pois. Joillekin ulkonäkö on niin iso asia, että mieluummin jättää tapaamatta perhettä ja sukulaisia kuin sietää sen, että perhe ja sukulaiset ovat sellaisissa vaatteissa, joista ei heille tule paha olo. Kannattaisi kuitenkin harkita, saisiko sinne häihin palkattua näyttelijöitä instagram-kuvien statisteiksi, jotta saadaan haluttu tunnelma ja kuvat, ja viettää perheen ja suvun juhlat sitten erikseen.

Itse en ainakaan halua osallistua millään muotoa kenenkään hää-showhun, josta on elämä kaukana ja pinnallisuus tärkeintä. Viettäköön häänsä niiden näyttelijöiden kanssa. Yleensä näissä on niin hirveä bridezilla jyräämässä, ettei siellä muutenkaan ole kellään kivaa.

Muokattu viimeksi:
Minä olen itseasiassa tämän jo lapsille selittänytkin. Ja selitys on tietenkin se, että elämme yhteiskunnassa, jossa on ikävät toista sukupuolta syrjivät standardit, ja monesti tulee tilanteita, joissa näille epäkohdille ei juuri silloin mahda mitään. Lapseni eivät myöskään pidä mitenkään oikeana sitä, että muslimimiehiä ei pakoteta peittämään hiuksiaan ja kehoaan, koska tietenkin kaikilla tulee olla samat säännöt sukupuolesta riippumatta.

Käsittääkseni Problemsolved vastasi tuohon jo: Koska uimahallin säännöissä sanotaan niin. Lisäksi tytön ja naisen tissit on aluetta, jota ei kuulu näyttää vieraille. Sillä ei ole mitään tekemistä sukupuolisensitiivisyyden kanssa vaan lapsen koskemattomuuden ja turvallisuuden.

En ylipäätään ihan tiedä, kenelle osoitit kysymyksesi. Ei kukaan ole sanonut antavansa lapsen pukeutua ihan miten vain. Minä ainakin muistan kirjoittaneeni, ettei saa pukeutua liian paljastavasti (mitä tissien näkyminen eittämättä on). Myös sään mukaan pitää pukeutua ja tilanteeseen (esim. juhlat) sopivalla tavalla. Tämänkin muistelen sanoneeni.

Lisäksi voin todeta, ettei saa pukeutua muita loukkaavasti. Mutta minä en vain mitenkään päin näe punaisia vaatteita pojalla tai sinisiä tytöllä ketään loukkaavana. Tai edes siiliä tytöllä tai mekkoa pojalla päiväkodissa. Loukkaavaa pukeutumista on esim. hakaristit, syrjivät tekstit tai liian paljastavat vaatteet.
Hohhoijaa. 😄 Tarkoitin kysymyksen sellaisille jotka käyttää pukeutumisessa tätä sukupuolisensitiivisyyttä. Eli jotka antaa lapsen valita mitä värejä ja millaisia vaatteita haluaa pukea riippumatta sukupuolesta....

Että viimeistään tuossa kohti kun tytär alkaa kasvaa, täytyy hänelle ohjata tai jopa määrätä tietynlaista, erilaista pukeutumista kuin pojilla. Ja näköjään siihen tuli jo vähän erilaisiakin vastauksia, mitä kiinnosti lukea! Joku siis tosiaan voi ajatella että tämä maailma on vinksallaan koska ihmiset ei voi pukeutua samalla tavalla rintamuksesta huolimatta. Itse ajattelen taas hyvin erilailla...

Vaikka tuo keskustelu säädyllisestä pukeutumisesta menee jo vähän alkuperäisen aiheen viereen, niin on niissä eräs yhtymäkohta. Nimittäin, te jotka olette mieltä että lapsi saa pukeutua ihan miten tykkää, niin mitä tekisitte tilanteessa jos kyseessä olisi tyttönne, joka haluaisi mennä uimahalliin uimahousuissa? Miten selittäisitte lapselle tilanteen? 🤔
Oon nähnyt tällaisen tyttölapsen uimahallissa. Yllätyin hieman aluksi. En ole vieläkään päättänyt mielipidettäni aiheesta, muuta kuin lapsi, joka ei vielä kävele, saisi olla omasta puolesta uimahallissa yläosatta tai yläosassa sukupuolesta riippumatta. Jatkan luultavasti tän aiheen pohdintaa pitemmän aikaa, koska aikuisten naisten rinnat on kuitenkin eri asia kuin aikuisten miesten rinnat.

Se on varma että ne ihmiset on päästään vialla, jotka seksualisoi lapsen kehon.

Että viimeistään tuossa kohti kun tytär alkaa kasvaa, täytyy hänelle ohjata tai jopa määrätä tietynlaista, erilaista pukeutumista kuin pojilla. Ja näköjään siihen tuli jo vähän erilaisiakin vastauksia, mitä kiinnosti lukea! Joku siis tosiaan voi ajatella että tämä maailma on vinksallaan koska ihmiset ei voi pukeutua samalla tavalla rintamuksesta huolimatta. Itse ajattelen taas hyvin erilailla...
En nyt tiiä onko niin erikoista ohjeistaa pukeutumaan erillä tavoin jos omaa ruumiinosia, jotka on tyystin eri mallisia tai niitä ei ole tai on. Esim naisten pikkuhousut luultavasti hiertäisivät miehillä. Rintaliivien ensisijainen tarkoitus olisi viedä rintojen painoa pois niskasta ja estää nännejä hankautumasta. Toki sit rintaliivit ja rinnat on seksualisoitu, niin taitaa joissain määrin olla miestenkin alusvaatteet vaikkakin merkittävästi vähemmän.

Itse en aatellut pakottaa lapselle rintaliivejä vaatteiden alle jos ei halua, mutta noudatamme yleisiä järjestyssääntöjä mitä tulee uimapukuihin. Vaikkei mulla vahvaa mielipidettä aiheesta vielä olekaan muodostunut.

Oon nähnyt tällaisen tyttölapsen uimahallissa. Yllätyin hieman aluksi. En ole vieläkään päättänyt mielipidettäni aiheesta, muuta kuin lapsi, joka ei vielä kävele, saisi olla omasta puolesta uimahallissa yläosatta tai yläosassa sukupuolesta riippumatta. Jatkan luultavasti tän aiheen pohdintaa pitemmän aikaa, koska aikuisten naisten rinnat on kuitenkin eri asia kuin aikuisten miesten rinnat.

Se on varma että ne ihmiset on päästään vialla, jotka seksualisoi lapsen kehon.
Oliko hän siis alasti naisten pukuhuoneessa, vai mistä tiesit että kyseessä on tyttö? Meidän 9-vuotiaan pojan lantiomittainen tukka on uidessa aina letillä, jotta tukka ei mene silmille. Kuinkahan moni kuvittelee häntä tytöksi, jolla on uimahousut... 😆

Takaisin