streptokokki

Mirkku

Silmät suurina ihmettelijä
Hei onko kellään muulla todettu streptokokkia ennen synnytystä? Mulla kuulemma se on ja se tarkottaa että kun lapsivedet menee niin on lähettävä samantien synnytysvastaanotolle ja saan sit antibioottia ettei vauva saa tulehdusta synnytyskanavasta. Onkohan tää kuinka yleistä? Mua alko nyt jännittään että huomaanko sit varmasti koska lapsivesi menee...ei oo kokemusta asiasta!
 
Täällä ottivat testin vasta kun tullaan synnyttään. Mun oli positiivinen ja laittoivat heti tipan kun tuloksen saivat. Kerkes kolme putelia sitten loppuviimein tippumaan. Voihan se olla, että sulla ei mee vesiä ollenkaan :) Itellä kalvot puhkastiin salissa.
 
Vedet meni, näytille ja ottivat testin, joka oli positiivinen. Ei ollut vie suppareista tietoakaan, mutta osastolle piti jäädä heti. Antibioottia tipassa kolme kertaa, neljän tunnin välein.

Itselle ei vaarallista, muksulle kyllä. On piilevänä 10-30% naisista ja tulos on aina voimassa vain vkon.

Eipä siis huolta, hoitavat asian todella kivuttomasti :)
 
Mä oon ymmärtänyt et testi voimassa 2 vk. Oonko saanu väärää infoa? :)
 
Tyksissä voimassa 2 viikkoa. 5.1. negatiivinen. Vedet meni 20.1., jolloin 2 vkoa ja 1 pv mennyt. Pikatesti positiivinen, minkä vuoksi sain sekä antibiootit että käynnistyksen.
 
Mun pitää siis pyytää uus testi, ku pe on neuvola. :/
 
Mulle kukaan ei kertonut neuvolassa että se on vaan jonkun aikaa voimassa. Multa otettiin se tasan kaksi viikkoa sitten, eli jos ei tänään tuu niin sit taas otetaan jossain välissä? Viimeks oli nega.
 
Ne todennäköisesti ottaa sen pikatestinä sairaalassa. Siinä meni meillä tunti mut taitaa olla kalliimpi kuin perinteinen testi.
 
Mä en ole kuullu et multa olis otettu tällästä testiä ollenkaan :D varmaan mennyt ohi tai sitten otettu joku pikatesti jossain vaiheessa synnytyksessä.
 
Pumpulipuikolla molemmista rei'istä näyte, tuloksen saaminen kestää 50min :)
 
Kiitos kun jaoit! En ole ottanut selvää tästä muualta, mutta tämä avasi jo paljon. Kaikkialla puhutaan infektiosta, nyt tietää mitä se konkreettisesti tarkoittaa.
 
  • Tykkään
Reaktiot: TK
Höh. Tuon mukaan en olisi tarvinnut antibioottia.. Oli aika ikävää olla tipassa.
 
Ei meillekään sanottu että ois voimassa tietyn aikaa. Käskettiin vaan käydä viikolla 36-37. Siitä on nyt kuukausi...
 
Kysyin neuvolassa tänään tosta testistä, mulla otettu kans reilu kk sitten. Mut ei kuulemma oteta mitään uusia testejä. Ehkä sitten, jos kuuluu riskiryhmään.
 
Vappu.. Tays.. tuntuu että erot tosi suuret sairaaloiden välillä.
 
Kuulin juuri että Tayssissa on kaikki salit tälläkin hetkellä aivan täynnä. Jengi joutuu venaan käytävillä synnyttämistä ja käynnistysaikoja on venytetty parilla päivällä. Olen tuttavapiiristäni viides jolla tammikuussa laskettuaika ja synnytyspaikkana Tays.
 
Eih! No tietääpähän ettei tartte mennä ku vasta kun on aivan pakko! :/
 
Takaisin
Top