Soseet ja vellit

Meillä neiti ottaa muutaman hörpyn vettä Mam:n ensimukista ruoan päälle, pitää itse kiinni kahvoista ja kallistaa taaksepäin :happy:

Meillä pitää joo kans rajoittaa. Poika jois varmaan muuten koko mukillisen...

Miekii vaa vastasin ku kysyttiin :grin Siirretään tänne vastaus: Myö ollaan välillä harjoteltu veden juomista nokkamukista, muutaman millin oon antanu juoda. Sit rupeen säännöllisesti tarjoomaan vesihörppyy ruokailun jälkeen kun on hampaita, vielä ei näy ensimmäistäkään.

En tiedä mitä tomaatista sanotaan, mutta mansikka ja tomaatti kuuluvat samaan sukuun, ja molemmathan taitaa olla allergisoivia..? Aion itse antaa kokeiluna mansikkaa tänä kesänä. Ja mitä rasvoihin tulee, on tärkeempää että rasvojen suhde on kunnossa, eli erittäin yksinkertaistettuna, hyvien rasvojen saanti kompensoi huonoja. Eli kalaa ja niitä kasviöljyjä niin voi antaa myös eläinrasvoja. Näin aikuisilla ainakin, niin miksei se voisi olla näin pienemmilläkin? :rolleyes:

Mansikassa tarvii vaan varoa ettei tule mansikkakuumetta, se tosiaan allergisoiva marja vai mikä epähedelmä se nyt onkaan..

En ole edea ajatellut puurojen soseuttamista, kun olen antanut meidän likalle nallen pikakaurahiutaleista tehtyä puuroa. Ikää tänään 5kk ja puuroa saanut reilun viikon ajan. Kerralla menee muutama ruokalusikka.
Omenan olen raastanut pienellä osalla. Joku puhui että oli tehnyt omenasosetta, miten olette tehneet? Pieni raaste menee meillä tosi hyvin.
Uskalasin myös pari viikkoa sitten antaa likalle nallen riisihiutalepuuroa jonka tein korvikkeeseen.
Ja sitten nuo Hipp:n soseet ovat täyttä hedelmää! Anoppi oli ostanut. Oli sellaisia jugurttipurkin näköisiä muovipurkkeja mutta sisältö oli oikein herkullista! :)

Noita hedelmä- ja marjasoseita löytyy kyllä nykyisin hyvin, jotka siis 100%:sta hedelmää/marjaa. :)

Kiehautin omenan paloina, soseutin ja pakastin. Kun jossain luki, että alkuun suositellaan kypsentämään, kun oli meillä ensimmäisten makujen joukossa :)

Nuo 100% hedelmäsoseet on melkein kaikki vaa vähän turhan kalliita... Ja minuu häirihtee kans se jos 100% soseita ostaa ni niissä on kaikissa aina jotai omenaa tai banaania suurin osa ja sit vähän jotai muuta hedelmää tai marjaa lisänä. Sen takia oon lisäks ostanu niitä bonnen soseita hillohyllystä, niissäkii sais vaa olla suurempi valikoima meiän prismassa tai sit ovat lopettaneet jotai makuja. Miekii huomasin muuten sen hippin jogurttipurkin näkösen soseen yks päivä kaupassa, sekii oli vaa suurin osa omenaa... mut täytyy varmaan joskus hakee sekii testiin :)

Tietääkö muuten kukaa onko muuta halvempaa luumusosetta enää olemassa ku bona? Ella's kitchenin luumu ois hyvä mut taitaa olla sosehyllyn kallein sose... ja bonnen luumu on aika ohutta liruu.

Siis mitä se haittaa/miksi häiritsee vaikka onki omenaa suurin osa? Minä ostan sit välillä niitä lasipurkissa olevia, että tulee enempi makuja totuteltua, vaikka niissä onki sitä sun tätä, turvallisia kuiteski ovat. :)

Noku sit lapsi syö "pelkkää" omenaa joka päivä :grin se on miun päässä se ongelma :wink

• Tykkään
Reaktiot: DT
Mä meinasi n itse tehdä jossain kohtaa kuivatuista luomu luumuista sosetta, ensin kiehauttamalla, ja sitten soseuttamalla:)

Miekii oon miettiny jos jaksais ite tehä luumusoseen. Tarvii vaa tarkkaan kattoo millasia luumuja siihen ostaa. Miulle on jääny mieleen se ku th sano vauvanruoka kurssilla että ei kuivattuja pehmeitä hedelmiä vauvalle vaan olis parempi ostaa se luumusose purkissa...

Eikös ne ole kuitenkin ihan samaa tavaraa..? En ehkä näin pienelle vielä antais kyllä.

Meijän poitsu tykkää selkeästi enemmän vähän karkeammasta soseesta :) raaputin päärynää ja muussasin banaania pojalle iltapalaksi, ja söi kovaa vauhtia lautasen tyhkäksi! Päärynää ja mangoa on saanut purkista kun minä ja mies syödään niitä, mutta ne ei kyllä oikein uppoa :D Ei siltikään kyllä sylje mitään pois :) Maissia tein myös eilen, ja tuntui ainakin tykkäävän :)

Niin ostaa tuoreena luumutkin, pehmentää ja niistä soseuttaa. Kuivatuista hedelmistä en ole edes tuoteselosteita lukenut eli lisätäänkö niihin jotain.
Tuli muuten mieleen, että oon antanu pari kertaa pakastemarjoja (itse poimittuja) vauvalle tai lähinnä mehut niistä (kuoret jää lautasen reunalle) niin onhan niissäkin lisättyä sokeria, kun en osannut silloin pakastaa ilman sitä, kun en ajatellut niin pitkälle.

Ei luomuissa oo mitään lisättyä sokeria tai säilöntäaineita yleensä :) mistäköhän vois selvittää, että voiko tehdä itsekkin luumusosetta.. Koitin googlailla, mutta huonoin lopputuloksin :D

Mie oon ainakii jostai lukenu et joku tehny ite luumusosetta kuivatuista luumuista, ja tais joku mammatuttu sanoo tehneensä myös. Eihä siinä vissii oo muuta ku kattoo että ei oo mitää ylimääräsiä lisiä. Kai ne on neuvolassa nii tarkkoja että kaikesta varotellaan, ja mie uskon kaiken :grin

Muokattu viimeksi:
Takaisin