Soseet ja vellit

Kotimama, tuleehan niistä ihan sileitä, kuten kaupan soseetki on? Meidän sihtikurkun kanssa opin, että pitää jättää runsaasti keitinvettä tai vastaavasti lisätä rintamaitoa joukkoon, jotta ei jää yhtään karkeaksi. Tälle vauvelille kelpaa karkeampiki ruoka, kuten kaurapuuro. Esikoiselle kelpas tosiaan vain Piltin jauhepuuro. Yritin kyllä hienontaa kaurahiutaleita ja itse puuroakin, mutta ei auttanut :D

Omaa maitoa en oo lisännyt kun ei heru pumpulle... .:( Sehän pelastus varmasti olisikin. Nuo omat enemmän karkeita ja saattaa olla mini sattumia. Pitääpi vaan tarjoilla noita omia, kohta kun tulee lihat niin sepä vasta kökköistä onkin :D

Kotimaiset viljat vasta 5kk iässä sen takia kun suolistonukka (?) ei oo kehittyny tai jotai sinne päin. Th sano että ei saa antaa viljoja liian aikasin sen takia, riisipuuro käy ennen 5kk. Ja sit ku viljat alottelee ni aakkosjärjestyksessä eli kaurapuuro eka :)

Meillä nyt 5kk neuvolassa juteltiin puuroista. Poika on kasvanu hyvin tissimaidolla, omalla yläkäyrällään menee :D Lähempänä kymmentä ku yheksää kiloa... Ongelmana on vaa ollu nyt 1,5kk kestänyt 0,5-2 tunnin välein heräily :/ Ei miun mielestä paljoo syö niillä herätyksillä mut tissin kuitenkii tarvii aina kun herää. Th:n kanssa nyt tultiin siihen tulokseen et testataan auttaisko iltapuuro heräilyyn jos kuitenkii olis aina nälkänen kun heräilee.

Harmittaa vähän ku kasvun puolesta ois voinu jatkaa pelkällä imetyksellä (+ mini maisteluannokset soseita) ja oottaa siihen 6kk ikään ennen ku enempää ruokaa syöttää. Soseita jatketaan edelleen maisteluannoksina, niiden määrä ei lisätä. Oon vaan niin älyttömän väsyny tuon yöheräilyn takia et tuntuu että ei enää päivällä selviydy normaaleista kotihommista samalla tavalla kun ennen... :( Sen takia puuroo oon valmis testaamaan.

Meillä mentiin eilen noin 4-5 tl soseita eli tuplasin molemmat annokset. Lisäksi sai iltapuuroa (aamupuuroa ei) n. 6 teelusikallista (en tiedä oliko liian iso määrä, kun saanut vain makuannoksia muutaman kerran aiemmin, mutta ei oireillut mahalla) niin johan heti uni maittoi. Heräsi kaksi kertaa, mutta eka kerralla nukahti itekseen (en ees heränny, mut mies tiesi) ja toisella kerralla syötin. Ei oo mahavaivoja, mut piereskelee ja kakkaa harvemmin ja kiinteämpää kyllä.
En myöskään puuroja aloittais kovin aikaisin, mutta eihän se päivällee suolinukka kehity niin varastin sen muutaman päivän ja tosiaan th nyt neuvolassa sanoi, että saa alkaa antaan niin paljon ku lapsi syö ja puurot ja lihat (vaikka ne lisätään yleensä 6 kk), mutta lisään nyt määrää vähitellen niin ku varmaan tarkoittikin ja lihat yms. tarpeen mukaan aiemmin, mutta viimeistään sit kuukauden päästä, ku poitsu sen 6 kk täyttää.

Kotimama, mä saan kotisoseista yhtä sileitä kun kaupan sillä, että höyrytetyt kasvikset soseutan sauvasekoittimella, niin että mukana on sitä kasviksista lähtenyttä nestettä ja sit soseutuksen jälkeen survon soseen vielä pienen tiheän siivilän läpi. Kelpaa ainakin meidän sihtikurkulle :)

Meillä riittää pelkkä sauvasekoitin ja keitinvesi, jota saa siis jättää runsaasti (kaadan ylimääräiset kuppiin, josta voin tarvittaessa lisätä soseutusvaiheessa). Ei tartte silloin siivilöidä ja varmasti on yhtä sileää kuin kaupan. ;) Minä en siis höyrytä kasviksia vaan keitän. Höyryttäessä lisäisin esim. vedenkeittimellä keitettyä vettä. Kun tekee tarpeeksi löysää soseista niin eivät kuivahda myöskään lämmittäessä, kun ottaa pakkasesta esim.

Ihmettelen nyt täälläkin, eli saatiin erilaisia soseita iso kasa, joista suurin osa oli 4kk hedelmä/marjasoseita, mutta joukossa myös tuplapakkaus Piltti 5kk mansikkapilvi-soseita. Ainesosissa maitorahka, kerma, heraproteiini.. siis eihän (lehmän)maitotuotteita saisi antaa alle 10kk ikäiselle? Maistoin itse jääkaapissa ollutta ja yök! lentävät kyllä roskiin, en noin kamalaa mössöä antaisi lapselleni vaikkei olisikaan lehmänmaitoa seassa! Mut siis oonko käsittänyt ton maitoasian väärin? Vai miksi noi on luokiteltu jo 5kk sopiviksi? o_O

Kolibri ihmettelin samaa esikon aikaan muttei tullut koskaan selvitettyä asiaa sen enempää. Se mansikkapilvi on kaameaa, banaaniherkku tmv ja persikkapouta ja se mustikkajuttu on ok.

Noiden rahkapohjaisten soseiden maito on on kuulemma korvikemaitoa. Th sano vauvanruokakurssilla et ei kannata ihmetellä joidenkii soseiden maitoo, ne on turvallisia vauvoille koska se maito on käsitelty purkissa lukevaan ikään sopivaks. Vasta sit lähempänä vuoden ikää saa tehä ite rahkamössöt jos niitä haluu tarjota, sitä ennen käy vaan kaupan korvikepohjaset soseet.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Bataatti selkeästi on n. 5 maistelun jälkeen alkanut maistua. Jos ei namnam - asteella, niin ainakin ok. Tänään vaan en ollut saanut yhtä soseeksi kuin yleensä (ja bataattiin on aina jäänyt jonkin verran säikeitä) ja poika hymyili ja yski aina kun nieli sosetta. Bataatti on kuitenkin melkein luin hedelmää kun on tosi makeeta. Palaan varmaan takaisin porkkanaan ja sen jälkeen perunaan. Sitten saatan ottaa hedelmäsoseita, lähinnä niitä happamaampaa, että oppii niillekin. Mango on niin makea, että sen uskoisin uppoavan sitten, kun muut on opetettu.

Soseiden aloituksen jälkeen melkein joka vaipassa on kakkatuhru (päivässä menee nyt 4 vaippaa). Aiemmin kakkaamisväli oli 5-7 päivää. Meidän vähäinen kestoilu tyrehtyi nyt toistaiseksi tähän.

Minä yhdistelen porkkanaa, parsakaalta ja nyt uutena kukkakaalta (seuraavana vuorossa kesäkurpitsa) aina perunan tai bataatin kanssa. Ainoastaan porkkanaa tarjosin aluksi yksinään.
Makeista soseista (ne oon ostanu valmiina) on menny omena ja metsämarjaisa tms., jossa useampia marjoja (marjat kun ei niin allergisoivia) ja annoinpa reissussa sosetta, jossa sekoitettu omenaan banaania ja jotain muuta eli en ole niissä niin tarkka, että yksi maku kerrallaan, kun hyvin sietää kaikkea. Omena ja mango nyt uutena niistä 100% hedelmää purkeista, mitä nyt olivatkaan nimeltään, mutta oon myös pilttiä yms. syöttäny.

DT, Bonnea? Meillä bonnen päärynä aivan ylivoimanen lemppari! Omaan suuhun ei kyllä maistunu nii hyvältä :D

Joo, Bonnea :) Se oli kyllä hyvä vinkki joltain teiltä, kiitos vaan. :) Äitikin monta kertaa tyytyväisenä mainitsi, että ku sellasen vaihtoehdon oon löytäny. On päivitelly moneen kertaan, mitä kaikkea valmiit vauvanruuat sisältää.

Mä tajusin just että poika on jo 5kk n.2vkoa ja meillä on ruokavaliossa "vain" peruna,porkkana,parsakaali ja luumu :rolleyes: Jollain variaatioilla olen näitä antanu 2x päivässä noin 1,5-2rkl. Ajattelinkin ottaa nyt hitaammin tuon ruoan kanssa kun maito riittää hyvin kasvuun mutta pitäis jo vissiin alkaa vähän lisäämään ruokia. Aamulla annoin sit kaurapuuroa ja söi innoissaan ja söi tissiäkin päälle ihan normisti. Tuli ihan sama fiilis kun jollakin muullakin täällä et oonko lasta nälässä pitäny :grin Vaikka tyytyväinen tuo on kyllä ollu!

Houkuttelisi kyllä nuo kaupan valmisruuat helppoudellaan nyt kun on tuo esikoinenkin tuossa, mutta en silti sille tielle halua lähtee! Haluan antaa tälle vauvalle samat jutut kuin esikoisellekin ja äidin tekemää ruokaa! Pitää laittaa taas ruoka tehdas pystyyn kun pääsee kotiin ja tehdä pakkanen täyteen eri variaatioita niin saa sit vaan lämmitellä niitä sieltä!

Mutta voihan täysimetellä 6kk asti, niiin eihän sulla PiPaNat oo viellä mikään kiire määriä alkaa lisäilemään :) meillä poika 4,5kk eikä olla vielä aloteltu edes maistelemaan :D varmaan 5kk neuvolan jälkeen tosiaan alotellaan pikkuhiljaa kun saa puurotkin heti kehiin :) Ei yhtään vaan nappaa koittaa syöttää tuota poitsua kun ei vielä istu itse :)

Niinhän sitä voi! Mutta tiedän mitä tulevan pitää keskiviikkona neuvolassa (nyt vasta 5kk neuvola). terkka päivittelee miks syö niin vähän, varsinkin jos paino ei ole noussu riittävästi! Vaikka näin toisen kohdalla annan monien neuvola juttujen mennä toisesta korvasta suoraan ulos :grin

Takaisin