Soseet ja vellit

Enpä oo kyllä kuullu kesäkurpitsakiellosta. Se tosiaan mainitaan kaikissa ruokaoppaissa ensimmäisinä maisteltavina, jotka eivät tietty oo ihan vasta painettuja, mutta en äkkiseltään netistäkään löytänyt sellaista kieltoa/suositusta. Ite kuorin, keitän ja soseutan kesäkurpitsan jonkin toisen soseen joukkoon ja vetisyyden vuoksi laitan sitä aina vähemmän. Nyt ei olla vielä sitä kyllä maisteltu.

Mäkään en kyllä ole kuullut, eikä kukaan meidän hoitohenkilöistä ole mitään maininnut, kun kerroin että sitä ekana kasviksena maistellaan. En jaksa stressaa, ne on niin pieniä määriä mitä neiti nyt syö (1-2tl) ja siinä vaiheessa kun syö enemmän niin kesäkurpitsaa tuskin syödään kovin usein. Tyyliin 1x viikossa, joten tuskin on haittaa. Kaikissa kasviksissahan on jonkun verran nitriittiä, kohta kaikki on kiellettyä :/

Joo meidät on syötetty luultavasti just niillä nitriittipitosilla ja terveitä mekin ollaan :)

Päädyttiin nyt sitten odottamaan ainakin siihen 5kk asti ja neuvolan jälkeen miettimään kiinteiden aloitusta uudelleen. Katsoen vähän miten poika on kasvanut jne. Mieluusti odottaisin sitä, että poitsu osaa itse istua :)

Hoksasin myös, että poitsu alkoi itkemään kun otin hedelmän pois, koska on tottunut rinnasta saamaan maitoa ja hedelmästä ei tullutkaan mitään. Eli luultavasti ei ollut millään tavalla kiinnostunut hedelmästä vaan kiukustui vain kun luuli saavansa maito, eikä saanutkaan. Hölmö äiti :D

Tänään maistettiin porkkanaa ekan kerran, vähän meni naama näkkärille mutta maiskutteli kuitenkin.:grin Eilen illalla ekan kerran poika alkoi itkemään ja känisemään kun ei saanut mun iltapala raskasta ja tänään sama homma päivällä. Oli ihan tyytyväinen kun annoin samaan aikaan hänelle kun söin itse. Oli kyllä enemmän tavaraa rinnuksilla ja naamassa kun suussa, työnsi koko ajan kieltään ulos ja kaikki valui ulos. :joyful: Huomenna jatketaan harjoituksia jos vaikka menis muutama murunen mahaan asti.:happy:

Johan on alkanut porkkana maistua. Onko muilla tullut vatsanpuruja ekojen kiinteiden jälkeen? Jotenkin tuntuu että poika on piereskelly enemmän ja kakkaa on joutunut äkistämään useemmin. Annokset on ollu jääpalan verran tai vähemmän pari kertaa päivässä.

Meillä tullut kiinteiden maistelun myötä ajoittaista ummetusta ja juuri paukuttelee enemmän ja välillä ähistää kakkaa. Päärynä aloitettiin aika pian kasvisten rinnalle ja se auttanut vatsantoimintaan.

Tänään maisteltiin ekat aamupuurot. Ensin tuli kakomista ja nyrpistelyä mutta suu aukes uudelleen ja seuraavalle lusikalle hyristeltinkin tyytyväisenä "namnammm". Yleensä namnammm -äännähdykset saa vaan hedelmäsose, ei koskaan juures :grin:p laitoin kyllä puuron perään marjasosetta vähän mutta puurolle jo ynistiin.

Torakka, meillä meni porkkanasta poika ummelle. Vaihdettiin luumuun ja maha toimii kerran pari päivässä. Pierut on huumaavia. :hungover: Luumulla on menty nyt melkee viikko, alotetaan sit muuton jälkee joku uus maku, ettei tu liikaa jännää samalle kerralle.
Valion Onni porkkana-perunavelliä on maisteltu myös pari kertaa.

Haha, mä kans annoin tänään tytölle luumua ku edellisestä kakasta on jo viikko. Täysimetetylle tuo on kai ihan normaalia, et vissiin tuo kakkaamattomuus häiritsee enemmän minua kun vauvaa. No mut joka tapauksessa oli kyllä melkoisia ilmeitä. Harmi kun ei tullu otettua videolle, miehen kaa naurettiin vedet silmissä. Ei tytöllä ainakaan mikään herkkyyskausi oo menossa kun ne ilmeet oli lähinnä irvistyksiä ja puistatuksia ja suurin osa soseesta tuli suusta ulos...

Tänään tuli kahdet porkkana kakat, oli ihan oranssia. :grin Ei kuitenkaan ihan ummelle ole mennyt, mutta mahan toiminta on kyllä muuttunut kiinteiden myötä. Pitääkin kokeilla tuota päärynää rinnalle.
Poika tykkää ihan hulluna, avaa suunsa valmiiksi kun lusikka lähestyy ja joka kerta yhtä pettynyt ilme kun sose loppuu. Just kun oli päässyt vauhtiin.:happy:

joka kerta yhtä pettynyt ilme kun sose loppuu. Just kun oli päässyt vauhtiin.:happy:

Mä oon antanut niin paljon kun tyttöä jaksaa sose kiinnostaa, eli kun suu ei enään aukea lusikalle ja katse kiinnostuu jostain muusta kuin ruuasta :rolleyes: saa sosetta nykyään 2 kertaa päivässä, ja kerralla menee maximissan 2rkl, välillä vaan reilu teelusikallinen. En sit tiedä jos määrät ois isompia, että pitäiskö sitä jotenkin rajoittaa..? Mutta maitomäärät meillä pysyny aika samoina, eli soseet on vielä lähinnä maistelua ja tutustumista makuihin :) Nyt meillä siis luumu, kesäkurpitsa, päärynä ja porkkana. Huomenna maistellaan mangoa ja ens viikolla otetaan bataatti :) Tähän mennessä kaikki on kelvannut.

Meillä on tullu pari kertaa pojalle itku kun sose on loppunu :D Saa vasta pieniä maisteluannoksia, korkeintaan pari teelusikallista. En oo vielä halunnu antaa enempää, vaikka varmasti menis välillä enemmän, kun oma maito on riittäny niin hyvin. Kuukauden päästä tulee 6kk ikää ni sit saa syödä soseita niin paljon kun maistuu :) Pitäs kyllä joskus ottaa videoo ruokailuhetkestä kun ne ilmeet on välillä niin mahtavia :D <3

Me annettiin silloin joskus spontaanisti pojalle banaania, tais olla ennen 4kk:n ikää. Ihan vain kynnenkärjellinen. Eilen annettiin ekaa kertaa porkkanaa, tänään toisen kerran. Ihan vain makuannokset, ei edes yhtä teelusikallista kerrallaan. Oon kiinnostunut sormiruokailusta sitten heti kun poitsu vain oppii istumaan, mutta maistelua eri ruuilla aiotaan harrastaa ennen sitä. Ehkä myöhemmin tällä viikolla kokeillaan jotain toistakin lajia. Mitään kiirettä ei aiota pitää, koska poitsu kasvaa hyvin ja mun maito riittää.

Ite en kanssa anna kuin jääpalamuotillisen korkeintaan 2krt päivässä että maha saa tottua rauhassa. Alotellaan rauhassa, kyllä jätkä kerkee vetää sosetta naamaan sitten myöhemmin.

Meillä tyttö on nyt 4,5 kk ja täysimetyksellä edelleen. Muiden syöminen on selkeästi alkanut kiinnostaa, mutta aattelin koittaa mennä pelkällä tissillä sinne 6 kk asti. Herkkyyskausiahan on useampia enkä ole kuullut kenestäkään, joka ei olisi oppinut syömään. :joyful:

Meillä on annettu sosetta kuukauden verran ja kerran pari päivässä 1-2 tl. Syö jo erittäin mielellään ja olisi lisää vailla. Hyvin on periaatteessa rintamaito riittänyt ja riittää edelleen, mutta noin viikko sitten vauveli alkoi herätä öisin syömään normaalia useammin (yks herätys muuttui kahdeksi tai kolmeksi). Aloitin sen johdosta puuron maistelun muutaman päivän "etuajassa". Se maistui heti ja karkeana, toisin ku kakovan, sihtikurkku isosiskonsa kohdalla ei auttanu hienonnetut hiutaleetkaan, vaan pitkään mentiin Piltin jauhepuurolla.
Nyt 5 kuukauden neuvolassa pituutta ja painoa oli tullut kuukauden takaiseen nähden aika vähän; normaalin rajoissa, mutta kuitenkin th suositteli, että lisään soseiden määrää vauvan mukaan ja olin itsekin sitä mieltä. No piti sit tänään ite hieman stopata, ku poikahan naureskellen söi ja söi ja vaati lisää, kun kerranki sai kunnolla syödä, mutta ku annokset olleet niin pieniä niin en nyt kovin paljoa uskaltanut kerralla lisätä, tuplasin annoksen kylläki ja iltapuuroa meni ihan reilusti. :) Joi sitä ennen rintamaitoa normaalisti ja vielä hetken kuluttua uudelleen eli normi kahden tunnin välein, mutta siihen väliin mahtui sose (HUH!). Tuli aivan sellainen tunne, että ollaanko meidän helposti tyytyvää : aina tyytyväistä lasta nälässä pidetty. :D Lihan ja kalan ja kananmunan voi myös kuulemma aloittaa jo nyt eli lisätä proteiinia ruokavalioon, mutta ajattelin vielä pari viikkoa ainakin niiden antamista viivästyttää, jos vain poitsu tyytyväinen näin.
Joka tapauksessa mennään siis 4-6 aterialla eli aamu- ja iltapuuro, lounas ja päivällinen ja tarpeen mukaan pari välipalaa (hedelmä- ja marjasoseet tai sitten ne puurossa) ja tietysti edelleen imetän tai pyrin imettämää. yhtä paljon ku ennenki.

Muokattu viimeksi:
Meillä syö jo ihan kunnon annoksia, eikä voisi ajatella että antaisi vain niitä teelusikallisia.. Toki uutta makua aina pari kertaa vain pikkuisen, mutta neidin kitinästä ei tule päivässä loppua jollei saa syödä vatsaansa täyteen soseista kun maito & velli ei tunnu riittävän enää mihinkään.. 4 kk:n ikäiselle tarkoitettua riisipuuroa alettiin antaa aamuisin ja iltaisin vähän reilu 4 kk iässä.. Nyt se ei enää maistu kunnolla eikä sitten öitäkään jakseta nukkua kuin max 3 tunnin pätkissä.. Mietinnässä onkin miten paljon aiemmin uskaltaisi kokeilla 5 kk ikäiselle tarkoitettua kaurapuuroa kun kerran lääkäreiden ja puheterapeutin ohjeistuksella piti aloittaa nuo 4 kk ruuatkin jo 3,5 kk iässä..

Miksi ne viljat on 5 kk:n ikäisestä? Vatsa ei vielä aiemmin siedä niitä?

Tänäänkin huomasi eron hyvin kun ei aamulla jostain syystä syönyt kovin paljon niin syötön jälkeen alkoi heti kitinät eikä missään ollut hyvä.. Puolen tunnin päästä koitettiin josko jäi sitten vielä nälkä ja tyttö veti marjasosetta ja maitoa vielä melkoisen annoksen jonka jälkeen oli hyvinkin tyytyväinen..

Onneksi meillä on melkeinpä määräyksenä jo syöttääkin neiti täyteen noilla soseilla ja vähentää maidon kulutusta niin saa hyvällä omallatunnolla syöttää :grin

Meillä ei pojalle tahdo maistua itse tehdyt soseet.. Kaupan kyllä kelpaa.. Eli meillä on aika usein maisteltu kaupan soseita.. En mä ihan tätä suunnitellut, pakkasessa porkkanaa, bataattia ja pottua. Hmm.. Muilla samaa? Varmaan vaan joku meidän juttu :D outoa

Takaisin