Soseet ja vellit

Mä olen leipää ylipäätään antanut vain sormenpään kokoisina paloina, jotka otan omasta leivästä. Oivariinia saattaa olla hiukan, aina ei ole. Ja joskus pieniä paloja juustoa tai keittokinkkua. Pääsääntöisesti syö siis edelleen puuroa aamuin illoin.

Jostain syystä nyt syöminen itsenäisesti on huonompaa kuin alussa. Autan siis enemmän, kun en halua että ruoat lentää lattialle ja seinille.
 
Olen antanut leivän pieninä palasina päällä levitettä. Jos on ollut kuivempaa leipää esim. kuivahtanut ruispala, niin olen vielä kastellut maitoon, ettei vaan tukehdu. :rolleyes: Juustoa olen antanut joskus maistaa ja on kyllä herkkua, mutta en vielä suolan ja rasvan vuoksi ole enempää tarjoillut. Leikkeleitä ja makkaroita ei enää itsellekään osteta. Meillä syödään nykyään kaikki itse sormin (kourin), vaikka muusaan ruuan haarukalla. Lusikka on tarjolla, mutta ei käytössä. Onneksi on koirat. Kylässä kyllä huomaa, kuinka paljon jää siivottavaa, kun ei ole karvakaverit apuna.
 
Tuo on pikkis niin totta tuo koira-apureiden puuttumisen kauheus avasi oikein silmät, kun kylässä ruokailun aikana ei ollutkaan "siivoojaa alakerrassa" kyttäämässä jokaista murusta joka pöydästä tippui! Melkein hävetti :wink
 
Meillä haukannut leivästä tai puolikkaasta jo pitkään sopivan kokoisia palasia, jotka suussaan muutamalla hampaalla möyhentää. Syö muutenkin tosi hyvin, ei tarvi muussata ruokaa, toki paloittelen. Aamulla ja illalla puuro, mutta ison annoksen lisäksi menee leipä tai kaksikin joskus. :D
 
Paljon teidän lapset juo päivän aikana? Meillä juodaan kai aika vähän kun yksi nokkamukillinen riittää koko päiväksi (2dl), välillä jopa jää pois kaadettavaksi. Meillä kyllä aika nestemäisiä ruokiakin.. Ja pissavaippojakin riittää :)
 
Puol litraa pitäisi tän ikäsen neuvolan mukaan juoda päivässä. Meillä juo päivän mittaan ruuan kanssa ehkä maks 1,5dl ja tissittelee sitten yötä päivää, veikkaisin että juo kyllä yli 0,5litraa päivässä :)
 
Meillä menee ehkä desin verran päivässä mukista maitoa, loput tissistä :grin
 
Meillä mukista menee aika huonosti, pullosta menee paljon enemmän. Se on yksi syy, miksi en haluaisi pullosta luopua... Mutta nukkumaan mennessä annetaan 1,5 dl, yöllä menee usein 1,5 dl ja usein aamulla annan 1,5 dl jonka jälkeen joko tehdään aamutoimet tai mennään takaisin nukkumaan, vähän riippuen pojan vireystasosta ja kellonajasta. 4,5 dl tulee siis yöllä juotua, mutta se on korviketta. Päivällä sitten vettä ja maitoa (jota laimennan vedellä :/ ) ruoan kanssa. Jos tulee ongelmia välipalan kanssa, annan pullosta maitoa välipalana. Eli jos jostain syystä ei saa välipalaa oikein uppoamaan tai sitä ei ole reissussa tm.

Älkääkä kysykö, miksen anna tavallista maitoa. Osittain sen suuren proteiinimäärän vuoksi. Muuta en osaa sanoa. Olisihan se paljon halvempaa kuin Tuuti, että sen puoleen olisi järkevämpi siirtyä kokonaan tavalliseen maitoon. Kai sitä pitää vaan lisätä ja Tuutia vähentää. Jos päivässä juo 0,5 l Tuutia, se maksaa yli euron päivässä. Kuukaudessa se on 30€ kun tavallinen maito on puolet siitä, vähemmänkin. Puolessa vuodessa erotus on toki vain noin satasen luokkaa, mikä menee helposti kaikenlaisiin ostoksiin, siis puolessa vuodessa. Jos sitten ryhtyy penninvenyttäjäksi, toi on tosi iso raha.

Soseista sen verran, että nykyään meillä on tosi mautonta ruokaa, suolaa pitää todella usein lisätä, mutta aina ei vaan jaksa. Kohta käy niin, että kun mennään mihin tahansa muualle syömään, suolaa on ruoassa aivan liikaa. Edelleen hienonnan pojalle ruokaa mikserillä, kun välillä isompia palasia kaivellaan käsin suusta. Vasemmalla on jo ylhäällä ja alhaalla yhdet poskihampaat, että kyllä se pureskeleminen alkaa vähän varmaan helpottaa..?
 
Meillä juo tyttö aamu ja iltapuurolla 1,5-2 dl plus sitten se veteen tai maitoon tehdyn puuron neste.. Päivän aikana maitoa menee aterioilla sitten vaihtelevasti, joskus pieni siemaus ja toisinaan n. 0,5 dl.. Ruoan joukkoon tulee yleensä aina laitettua jonkin verran maitoa löysentämään koostumusta ja silloin kun valmisruokaa syö niin siinähän on vettä jonkinverran.. Ja tytöllä on vesipullo matkassa päivän aikana monesti niin kaipa tuo puoli litraa meilläkin jokseenkin täyttyy :)
 
En ole kyllä tarkkaillut, paljonko nestettä menee, mutta maitoa juo ruokailuiden yhteydessä ja sitten meillä on vesimuki erikseen, josta käy leikkien lomassa itse hörppimässä aina kun jano yllättää.
 
Tänään en ole tehnyt nestemäisiä ruokia. Poika juo tosi vähän. Ei vaan halua. Olen nyt kyllä imettänyt kahdesti vrk kun poika ollut kipeä. Stressaa hirveästi tuo pari huikkaa per ruokailu. Tänään ei ole mennyt kun 0.5dl nesteitä + imetys. Jos juotan lusikalla niin ottaa pari lusikkaa ja sitten alkaa väistelemään. Ei juo juotettuna ollenkaan, heti suuttuu. Mitä teen tämän kanssa..? :sad001 onko vaan joku vaihe? Kokemuksia?
 
Tarjolla ollut vettä, maitoa ja jopa mehua olen koittanut tarjota jos edes se maistuisi mutta ei. Ja mukeja ollut perusnokkaa, kuminokkaa, tuttipulloa, normimukia, pilliä... Ei mikään kelpaa.
 
Meilläkn juo ruualla tosi huonosti (tai no vaihtelevasti..) ,mutta kun imetän yötä päivää, niin en oo ollu huolissaan. Mites meniskö teillä kotimama esim. smoothie? Taikka jos tekisit keittoja enemmän, niin sais noiden kanssa nestettä? Entä jos antaisit leikkien lomaan nokkamukin missä on vettä?
 
Juo smoothieta pusseista kyllä. Oon jopa kokeillut laittaa niihin tyhjiin smoothiepusseihin maitoa tms mutta ei. Keittoja yleensä teenkin ja normaalisti jos on "kuivaa ruokaa" tarjolla niin juo hiukka enemmän. Tänään kyllä ollut kiukkupylly päivä niin ehkä ei ole siksi ottanut mitään. Juomamuki on ollut tarjolla mutta aina kun sen löytää niin on tuomassa sitä heti minulle. Huokaus oikein :D noh, huomenna taas litkuruokia tarjolle yms setit
 
Meillä juodaan mukista paremmin ilman nokkaa. Ainakin se puoli litraa menee kyllä maitoa ja vettä yhteensä päivän aikana. Joskus saattaa "pillipullosta" juoda vettä lähes koko sen puolen litran pullollisen verran ruokailun yhteydessä juodun lisäksi siis.
 
Onko kellää muulla lapsi joka syö vielä soseita? Suostuuko kaikkien lapset syömään samaa ruokaa kun aikuiset? Mie oon epätoivosesti yrittäny koko tän vuoden syöttää pojalle samaa ruokaa kun ite syön, ei kelpaa. Ainoot mitä syö on makaronilaatikko ja spaghetti bolognese, näitä mie en ite syö ainakaa näin raskaana kun yököttää pasta. Ja sit vihanneksista menee pakasteesta herneet, maissi, porkkana, keitettynä. Mutta siis joka ikinen kerta kun yritän "aikuisten" ruokaa syöttää joko kieltäytyy lusikasta tai sylkäsee pois ekan lusikallisen. Vinkkejä?? Millä tuon lapsen saa syömään muutakin kun 8kk ikästen soseita? On vaan kolme eri semperin sosetta mitä suostuu syömään, ei ees noista kaupan valmisruoista kelpaa mikään isompien lasten ruoka.
 
Meilläkin tyttö on nirso. Onneksi kuulemma päiväkodissa syö paremmin kuin kotona. Varmaan ikätovereiden esimerkki ja se että äiti tissimaitoineen ei ole paikkaamassa nälkää auttaa. Kotona mahdollisuuksien mukaan yhdessä pöydän ääressä ja neiti syö itse. Pyrin laittamaan lautaselle aina jotain minkä tiedän maistuvan, ja sit lisäksi samaa ruokaa kuin itsellä. Esim leipä ja pilkottu tomaatti uppoaa lähes aina, joten niitä on lautasella. Sitten joskus syö lautasensa tyhjäksi ja joskus maistaa kielen kärjellä eikä sen jälkeen koske koko ruokaan. Ylipäätään mun mielestä tytön ruokahalu vaihtelee päivästä toiseen ihan hurjan paljon. Joinain päivinä syö useammalla aterialla isot annokset ja ruokailut menee ihan älyttömän nätisti, tai sit menee niinku tänä viikonloppuna, kun ei oikein mikään maistunu ja kaikki ruokailut oli parin lusikallisen suuruisia.
 
Meillä myös ruokahalu vaihtelee päivästä riippuen. Syö kyllä samaa ruokaa kuin mekin, mutta jotkut ruuat on selkeästi lemppareita ja toisia menee vähemmän tai ei ollenkaan. Tällä hetkellä on vahva minä itse -vaihe päällä eikä saa syöttää, vaan haluaa syödä itse. Varsinkin silloin kun oppi käyttämään lusikkaa ja siitä kehuttiin, niin innostui taas puuron syönnistä, mikä oli vähän aikaa tuolloin tökkinyt.
 
Takaisin
Top