Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

en tiiä miten meillä toimitaan.. 3kk neuvolassa varmaanki puhutaan. tarkotus ois tässä imetellä vielä vaan ens viikolla 3kk. ehkäpä 4kk alkaen pikkuhiljaaa sit jotaki
 
Sain lahjaksi pikkuserkulta maistelututit, meinasin niillä aloitella jossain vaiheessa. Katsoo nyt alkaako jo 4kk vai myöhemmin
 
Siinä pistetään ruokaa, marjoja, hedelmää tms. tutin sisälle ja vauva imuttelee sitä.. ei varsinaisesti saa siitä juurikaan syömistä. Semmosen silikoniverkon sisällä se ruoka
 
En oo tollaisesta kuullutkaan. Pitäisiköhän tollaista kokeilla. :-) ajatuksena on kuitenkin ollut totuttaa myös vauvan mahaa kiinteään ruokaan, antamalla ihan lusikallista tai paria päivässä. Saako tollaisesta sitten mahaan mitään? Tai siis sopiiko se tuohon tarkoitukseen?
 
Mitä mie oon ymmärtäny ni ne ekat lusikalliset päätyy yleensä kumminki muualle ku suuhun ni eipä niistäkään mahaan mitää mee :) kyllähän noista soseet läpi tulee. Isompi ruoka ei tule ni siihe ei tukehdu mutta saa makua. Ruokiahan pitää maistaa se joku 18 (muistaakseni) kertaa että niihin tottuu..
Sitä en tiedä huoliiko lapset jotka ei tuttia huoli ni tätäkään suuhun.. Toisaalta eihän tää sama ole ku mauton äänenvaimennin :)
 
Meillä tullaan menemään tämänkin kanssa tuolla parjatulla sekä-että -metodilla, eli sekä soseita että sormiruokaa. Ihan hyväksi havaittu edellistenkin kanssa. Vaikka ei silloin 12 vuotta sitten tiedetty sanaa sormiruokailu o_O
 
Meillä maisteltu jo pottua ja bataattia hyvällä menestyksellä :) Seuraavana olis sitten porkkana, mutta sen jälkeen onkin vähän että millä jatketaan? Saako Avokadoa antaa? Mites kukkakaali ja parsakaali? Maissi ja herneet? ihan normi lehtisalaatti? Hedelmät ajattelin sitten vasta kasviksien jälkeen, kun sen verran makeampia kuitenkin ovat... Missä vaiheessa voi alkaa sekoittaamaan makuja? Esim. Porkkana-Peruna jne.? Ohjeita, vinkkejä, tietoa, kokemuksia ja kaikkea muuta otetaan vastaan ilomielin :)

Tuo "makututti" = SIIS PAKKO KOKEILLA :D
 
Meillä maisteltu jo pottua ja bataattia hyvällä menestyksellä :) Seuraavana olis sitten porkkana, mutta sen jälkeen onkin vähän että millä jatketaan? Saako Avokadoa antaa? Mites kukkakaali ja parsakaali? Maissi ja herneet? ihan normi lehtisalaatti? Hedelmät ajattelin sitten vasta kasviksien jälkeen, kun sen verran makeampia kuitenkin ovat... Missä vaiheessa voi alkaa sekoittaamaan makuja? Esim. Porkkana-Peruna jne.? Ohjeita, vinkkejä, tietoa, kokemuksia ja kaikkea muuta otetaan vastaan ilomielin :)

Tuo "makututti" = SIIS PAKKO KOKEILLA :D

Kokeile palsternakkaa :)
 
Nannaniina, avokado maistui ainakin meidän esikoiselle tosi hyvin, ajattelin ottaa sen näille uusillekin vauvoille kokeiluun alkupäässä. Salaatti kuuluu muistaakseni nitraattipitoisiin kasviksiin (neuvolasta voi varmaan pyytää listan, muita ovat mm. pinaatti) joita ei ainakaan vielä pari vuotta sitten suositeltu alle 1 v. Herneissä ei kai sinänsä mitään paitsi mahdolliset ilmavaivat :D
 
Minä kokkasin nyt sitte pakkaseen kuutioita, porkkana, porkkana~peruna (jossain oli että porkkana yksistään voi ärsyttää aluksi vatsaa), kukkakaali ja bataatti. Tänään ajattelin tehdä vielä mustikkaa ja vadelmaa kotimaisista, en vaan tiedä että pitäskö niitä kiehauttaa vai miten, saako ne sulattaa ja soseuttaa ja pakastaa uudelleen ilman kuumentamista :eek:
 
Nannaniina, avokado maistui ainakin meidän esikoiselle tosi hyvin, ajattelin ottaa sen näille uusillekin vauvoille kokeiluun alkupäässä. Salaatti kuuluu muistaakseni nitraattipitoisiin kasviksiin (neuvolasta voi varmaan pyytää listan, muita ovat mm. pinaatti) joita ei ainakaan vielä pari vuotta sitten suositeltu alle 1 v. Herneissä ei kai sinänsä mitään paitsi mahdolliset ilmavaivat :D
Kiitos vastauksesta! Avokado omakin herkku niin ajattelin sitä tarjota pikkuisellekkin, mutta vähän epävarma olin missä vaiheessa saapi antaa. Voipi olla että ens viikolla maistellaan jo sitten avokadoakin :wink
 
Mä innostuin tosta sormiruokailusta nyt. Jos oppis siihen, ni sais iteki ehkä ens vuonna lämpimän ruuan syödä :D

Kaveri kysyi, että mikä siinä on niin hyvää ja täällähän mulle joku sen perusteli. No en muistanut, sanoin vaan, että no se nyt on vaan kai jotenkin kehittävämpää tai jotain :D Ei vakuuttunut :D
 
Tyttö on alkanut kauheesti kiinnostua ruuasta, aina vahtaa kun meidän suuhun jotain menee, niin mies siitä innostuneena lörpötteli tytölle, että ostetaan sulle vauva vanukasta (täällä jotain erityisesti vauvoille tarkoitettua ANNA MUN KAIKKI KESTÄÄ!) seuraavalla kauppareissulla. Olin ihan, että no ei varmana osteta!! No jotain hedelmäsosetta EI KÄY EI HEDELMILLÄ ALOITETA. Ihan turhaa sokeriin opettamista (huom minun mielestäni, muut saa tehdä kuten haluaa :) )
 
Oho karkas (ja tuli miljoona asiaa väliin), mut siis eikö muutenki suositella jollain perunalla aloittamaan (oikeet ruuat) ja eikö hedelmätkin vois kuvitella olevan vähän hapokkaita..? Ja muutenki tyttö on 3 kk ni ei tarvi vielä mitään muuta ees tunkea kun maitoa... Huoh. Miks joidenki asioiden pitää olla niin vaikeita toisille tajuta?
 
Imetyksen tuki ry:n sivuilta bongattuna.. Perunalla ei kuulemma kannata aloittaa kun saattaa käydä vatsaan että bataatti tms. parempi, hedelmäsoseita ei vissiin siksi suositella kun niillä vauva oppii makeaan eikä muu sitten maistu.. Ja Suomessahan imetyssuositus on täysimetyksenä 6kk vaikka joissain neuvoloissa jo VÄÄRIN ohjeistetaan 4kk. Pelkkä lusikallinen makusteluannoksena päivässä on kiinteiden aloitus eikä enää silloin olla täysimetyksellä..
Jos lapsen tahtisesti aloitellaan kiinteitä niin se on silloin kun lapsi itse osaa istua ja vie ruokaa suuhun, ei sylje sitä pois..
https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/tietopaketit/imetys/imetyssuositukset
Mutta kuten jo aiemmin on keskusteltu niin on syitä miksi voi neuvola suositella aikaisempaa aloitusta ja syynä on yleensä keskoisuus, kasvun hitaus, korvikeruokinta yms.
https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja/tietopaketit/imetys/lisaruokien-aloittaminen
Ite annan kyl typylle kiinteitä ennen 6kk, jos siihen kiinnostusta on.. Mutta kiire ei ole aloitella
 
Kaiken muun ohella kiitos Yomanda tosta yksinkertaisesta pointista, että muu ei enää maistu jos makeaan tottuu. En osannut ite tota edes muistaa!
 
Takaisin
Top