Sormiruokailu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mileim
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kokeiltiin myös eilen kurkkua ja maissinaksuja. Epäilen että meniköhän siitä naksusta mitään mahaan asti, kun sitä tahnaa oli paidan etumus, kädet, naama ja kaula sekä pöydän pinta täynnä... Kurkkua söi innoissaan kunnes onnistui huitomaan tikkunsa lattialle. Lopputulemana koirat sai 3/4 ja minä itse 1/4 kurkkutikuista :D toki kahta ensimmäistä oli vauvakin mutustanut. Lopuksi syötin palsternakkasoseen jämät. Meillä siis syötettynä ollut ja varmaan jatkossakin sekaruokaillaan, toki koitan mahdollisimman paljon sormiruokailua tarjota, on vaan itsellekin vielä opettelua. Ja kun tyttö vasta saa vähän kerrassaan istua tuettuna tuolissa, niin sose uppoaa sukkelammin (suu ammollaan aina odottaa ja jos hidastelee niin alkaa huutaa! :D) itse koen jotenkin sylissä pitämisen ruokailun aikana hankalaksi, tai ainakin haluan että joku toinen silmäpari havainnoi lapsen kasvoja koko ajan.

Onpas kivaa, että tääkin ketju saa jo eloa :) ootan innolla, että meilläkin päästään aloittamaan sormisyönti! Napero kuitenkin vasta viikon yli 5kk, joten ootellaan vielä. Ehkä ens viikolla kokeillaan jotain sosemaistelua. :)

Meillä oli eilen 6kk neuvola ja th kehotti sormiruokailemaan enemmänkin! :) oon aika laiskasti jaksanut tytölle tarjota sormiruokia mut nyt tuli semmonen into että aloin heti etsiä reseptejä ja varmasti aletaan nyt sormiruokailemaan paljon enemmän.

Mun on ihan pakko nyt ääneen sanoa, ei siis todellakaan millään pahalla enkä niin juurta jaksain oo perehtynyt asiaan mutta mua vähän huvittaa tämä sormiruokailu hehkutus nykyään. Kun siis, mun vanhin lapsi täyttää tänä vuonna 14v. Ja jo hän on vauvana saanut napostaa omin pikku kätösin, sormin siis kaikkea mahdollista mitä minä nuori tytön hömppänä ymmärsin antaa, mummo neuvoi myös ;) Ja kaksi seuraavaakin on saanut sormineen syödä. Ilman että olisin ikinä kuullutkaan tätä sanaa sormiruokailu.
Joskushan oli ihan kauhea pakko vauvalle tyrkätä se oma lusikka ja opettaa syömään (neuvola). No niin, kiitos ja anteeks. Nykyään on niiin....kaikkea...

Ps. Mutta siis kun tätä sormiruokailua ohjeineen tuuppaa joka tuutista, niin nyt vallan tulee ähkypaniikki että mitä kaikkea tuolle nyt pitäisi olla antamassa sormin suuhun vietäväksi. Kaikenhan se suuhunsa työntää. Ohimennessä pyyhkeen kulman, talouspaperin jne... noniin, äiti on vähän väsynyt :D

Mä just luin (joo joo, selailin) sen Baby lead-weaning kirjan ja olihan siellä ihan hyviäkin juttuja, mutta mun mielestä ihan myös maalaisjärjellä ajateltavia.

Meillä syödään sekä välineillä että sormin, ihan niin kuin hyvien ruokailutapojen mukaan kuuluukin. Oli sitten aikuinen tai lapsi. Ei kai kukaan pelkästään lusikalla lasta syötä? Toisaalta, sisko kertoi, että tarhatädit on helisemässä, kun ei lapset osaa välttämättä syödä ollenkaan ruokailuvälineillä, koska ovat saaneet pelkästään sormiruokailla kotona. Yllätävän moni aikuinen ei osaa muutenkaan käyttää oikeaoppisesti oikeita ruokailuvälineitä, niim onpa hyvä meininki, jos kohta ei osata käyttää edes sitä yksinkertaisinta välinettä eli lusikkaa..

Mie oon ymmärtäny sormiruokailun sillee että lapsi syö pelkästään sormin sen minkä syö, kaikki lusikkaruoan lisänä sormin syöminen on vaan sormin syömistä :wink Eli hieno termi tarkoittaa juurikin tätä "uutta" juttua että lapsi ei lusikkaa käytä, korjatkaa jos olen väärässä. Eli meillä ei sormiruokailla, mut saa kyllä myös omin näppeineen syödä siihen soveltuvia ruokia :)

"Sormiruokailu on yksikertaistetusti sitä, ettälapsen annetaan syödä itse.

Suomalainen käännös "sormiruokailu", termillebaby-led weaning, on tässä kohtaa hieman hämäävä. Kunhan taidot ja motoriikka ensin hieman karttuvat, lapsi voi syödä ruokansa myös lusikalla ja haarukalla - ihan itse. Ja silti lapsi on edelleen sormiruokailija.

Kyseessä on paremminkin lapsentahtinen siirtyminen kiinteisiin ruokiin - lapsi päättää miten paljon mitäkin tarjoitusta vaihtoehdoista syö, ja tyyli on vapaa. Vanhemman tehtäväksi jää tarjota monipuolisesti erilaisia ruoka-aineita."

Edellinen pätkä lainattu simppelin sormiruokakeittiön sivuilta.

Monestihan "sormiruokailleet" lapset oppivat jo aiemmin omatoimisesti käyttämään ruokailuvälineitä kuin soseen syöjät. Esikoinen syönyt sekä soseita että muuta syötävää. Minusta on kyllä ihan vaan hyvä juttu, että lapsi saa omaan tahtiin tutustua joka aistillaan ruokiin. Mutta niin monta on tapaa kuin pientä syöjää. :)

Muokattu viimeksi:
Mun esikoinen on 10v ja kun hän vauvana aloitti kiinteät niin en tiennyt mitään koko sormiruokailusta. Ja syötin hänelle kaiken aina lusikalla lukuunottamatta nyt jotakin maissinaksuja. Ei tullut mieleenkään antaa sormiruokaa, kun en ollut sellaista nähnyt missään, kuullut siitä missään ja kaikki muutkin antoivat soseita. Siis kyllä hän lähempänä vuoden ikää, varmaan n. 10 kk:n ikäisenä sai jo esim. tomaatin sisältöä syödä itse.

Mun mielestä sormiruokailu on hyvin mielenkiintoinen, luonnollisen oloinen ja hyvä juttu. Hienoa, että se on nyt "in", jos niin voisi sanoa. En tiedä kuinka paljon tai vähän tämän vauvan kanssa sormiruokaillaan, mutta jo edelliselle vauvalle annettiin muutakin kuin lusikalla soseita.

Muruliini, minun kokemukseni mukaan sormiruokailijat oppivat myöhemmin lusikan käytön. En ole toki tutkimusta tehnyt, mutta aika paljon lapsia kasvattanut. Ilman sormilla sotkemista lapsi osaa ensimmäisillä synttäreillä syödä kakkua lusikalla. Sormiruokailija auttaa vielä kolmevuotiaanakin sormin ruokaa suuhun, jos on haastava ruokalaji.

Yölento, mulla on tyttö, joka kyllä söi haarukalla ja lusikalla ennen 1-vee synttäreitään. Otimme ruokailuvälineet käyttöön heti puolivuotiaana, ja hän söi itse alusta alkaen. Ensin täytimme lusikan valmiiksi, ja pian hän oppi täyttämään itse. Eiköhän tämäkin ole vähän lapsesta kiinni. Toinen oppii tavasta riippumatta lusikoimaan itse aiemmin ja toinen myöhemmin. Mä vaan pidän tässä lähestymistavassa siitä, että koko perhe voi syödä yhdessä ilman että mun tarvitsee syöttää ketään samalla kun itse syön :)

Mun esikoinen oppi 10kk iässä syömään haarukalla, lusikalla vähän myöhemmin. Suurimmaksi osaksi sormiruokaili. Kun saa alusta asti laittaa ruokaa itse suuhun, on helppoa tehdä sitä välineenkin kanssa. Nyt 2-vuotiaana hän syö sormilla vain niitä ruokia mitä muutkin syövät.

Taitaa olla todella yksilöllistä tuo ruokailuvälineiden käyttö. Riippunee myös vanhemmista, että antaako mahdollisuuden opetella käyttämään lusikkaa ja haarukkaa. Tuon sormiruokailun käsittää niin moni niin monella eri tavalla. :)

Paljon on sitäkin, että ei anneta itse syödä soseitakaan lusikalla, koska on niin sotkuista. Ei voi oppia, jos ei anneta mahdollisuutta. Pätenee kaikissa ruokailutavoissa.

Ilmeisesti ollaan termeistä huolimatta aika samoilla linjoilla. Meillä syö koko perhe samaan aikaan. Vauva syö soseita. Välillä syötetään ja välillä pistelee itse lusikalla.

Minä en vaan ymmärrä miten ihmiset uskaltaa antaa itse syötäväksi sun vaikka mitä tämmöselle puolivuotiaalle :eek: Pelottaa ihan järkyttävän paljon et saa ison palan jostain irti ja tukehtuu! Maissinaksuja uskallan antaa turvallisin mielin, kurkkua annoin tikkuna mut vain sen höttöisimmän keskuksen, banaania ja avokadoa kokeilin mut paniikki iski siinä vaiheessa kun ne oli hajonneet moneen pienempään osaan enkä tiennyt onko niitä enää turvallista antaa joten ne syötiin lopulta muussattuna :confused:
Kasvikset ja hedelmät vielä jotenkin kun ne saa tai on pehmeitä mut entäs sit ne kaikenmaailman letut, pannarit, puuromuffinssit ym ym...onko ne oikeesti koostumukselta sellaisia et vauva saa ne muussattua suussaan!? :confused:
T. Hysteerikko :D:rolleyes:

NaLi, vauvat on tosi viisaita :) alkuun on järkevintä antaa niin pehmeää ruokaa että saa itsekkin sen kielellä muussattua kitalakeen. Taitojen kehittyessä voi kokeilla pikkuhiljaa muutakin. Mitä pienempi vauva, sitä edempänä suuta kakomisrefleksi eli ruoka tulee helpommin ulos suusta jos tarvitsee. Ja mua itseä auttaa sormiruokailussa tosi paljon se, että oon hyvin perehtynyt ensiapuohjeisiin ja tiedän mitä tulee tehdä jos sitä ruokaa kaikesta huolimatta joutuisi väärään paikkaan. Niihin kannattaa tietty muutenkin kaikkien tutustua kun suuhun voi aina pienillä päätyä kaikenmaailman pikkukiviä tai mitä nyt sattuvatkaan löytämään.

Hohoo.. ostin tytölle niitä maissisuikeroita ja annoin eilen yhden.. innoissaan otti sen käteen ja laittoi suuhun, mutta järkyttyneenä heitti naksun lattialle ja irvisteli pitkän aikaan - oletti varmaan saavansa kurkkua. :hilarious:

Kyllä tyttö sen sitten lopulta söi, mutta olipa huvittavan näköistä, kun irvisteli, väänteli naamaansa ja tuijotti nyrkissä olevaa suikeroa ja välillä maistoi irvistellen uudestaan.. samat elkeet kuin rotan kanssa. :happy: Urhoollisesti kuitenkin maistaa uudestaan kaikkea uutta - ja syökin irvistelyistä huolimatta.

Muoks. Siis rota-rokote, en syötä lapselle rottia kuten teksti saattaa antaa ymmärtää.. :grin

Muokattu viimeksi:
Parsakaali ei kyllä meidän tytölle ole hitti ei sitten millään! Laittaa suuhun, irvistää (ilmeisesti suutuntumalle), kokeilee pari kertaa samalla lopputuloksella, muussaa parsakaalin ja mitä jäi jäljelle pudottaa kädestään pois :D
Persikkalohmot ja kurkkutikut sen sijaan syödään parhaansa mukaan kokonaan, niin että kuori vaan jää. Porkkana ei ollut ekalla kerralla hitti, täytynee kokeilla uudellee nyt ja samoin bataattia voisi kokeilla. Kalaa tyttö saa sitten viikonloppuna. Lihaa on saanut kaupan soseesta, kun meillä ollut taas aikuisten ruokarytmi päälaellaan. Yritetään korjata asia pian. Mitä jauhelihaa olette antaneet sormiruokailijalle? Sekoitusta vai esim. pelkkää nautaa/sikaa?

Meillä liha aloitetaan riistalla. Peuran jauhelihaa "raakana" ajattelin kokeilla. Siinä on mieto pehmeä maku. Hirven sekoittaisin nautaan, kuten tekisin pihvit.
Meillä ei olla vielä kovin pitkällä tässä asiassa. Kurkkua ja appelsiinia on imeskellyt ;)

Takaisin