Sormiruokailu

Meillä juodaan lasista avustettuna, mutta on poika paristi itsekkin juonut. Ei vaan saa laittaa kun ihan lirun pohjalle, kun muuten on kaikki vedet sylissä tai seinillä.
Lusikan käyttöä pitäis harjoitella. Joskus annoinkin pojalle aina oman lusikan, että saa vähän tutustua siihen ja kokeilla jospa vaikka sillä syöminen onnistuisi, mutta nyt en oo jaksanut sellaista sähläämistä pitkään aikaan. Mites teillä toi lusikan käyttö?
 
Meillä juodaan pillipullosta, nokkamukista ja lasista. Sotkee saa mutta ei tahallisesti (kun ei halua enää syödä alkaa mättämään lattialle) muuten saa kyllä pöydällä leikkiä..
Ja mitä tohon maistamiseen tulee ni jos ei halua jotain maistaa ni ei kyllä tarttekaan, mutta meillä noudatetaan sormiruokailun periaatteita ja niihin ei kuulu pakkosyöttö.. Ei aikuisetkaan syö jotai mitä ei halua :wink
 
Ja meillä siis siirrän pois pöydästä ku alkaa lapioida lattialle.. En mitenkään kiellä tai muuten reagoi.
Lusikkaa ja haarukkaa välillä tarjoan, molemmilla syö kun siinä on jotai.
 
Meillä poikaa syötetään suurimmaksi osaksi. Välillä jotain sorminaposteltavaa. Muruja, leipää, hedelmää jne. Kaikkea mitä minä syön niin haluaa myös maistaa eikä oo vielä kertaakaan ollu niin pahaa etteikö ois tullu lisää kerjäämään. Makaarooneista tykkää. Osittain samaa ruokaa syödään.

Maito juodaan huoneenlämpöisen tai jääkaappikylmänä. Riippuen miten sattuu olemaan. Ei lämmitetä. Pillimuki on ihan tosi kätevä. Saa itekseen juotua. Myös nokkamukista menee maito. Pari kertaa päivässä myös tuttipullosta menee maitoa vielä. En tiiä pitäiskö ne kerrat korvata esim nokkamukilla?
 
No joo kyllä mä oon miettiny että mitä pahaa siinä tuttipullolla maidon juomisessa on jos on 1v tai vähän päälle? En tunne ketään aikuista joka tuttipullosta jois, joten eiköhän ne opi vähän myöhemminkin juomaan maidon pelkästään jostain muusta. Musta tuntuu että kun yritän nyt vähentää imetystäkin niin tarvii nyt sitä imua pullosta kun tissi jää vähemmälle... Mutta kun joisi edes kylmää, mut se ei kelpaa. No ei tietenkään ku ei tissistäkän tuu kylmää!
 
Lyy meillä totuteltiin kylmään maitoon asteittain, toimi :) vieläkään en ihan "jää"kylmää tarjoile (jääkaapissa joskus kylmenee ihan brainfreeze tasolle :D ), en itekkään janoon juo niin kylmää :P
 
Lusikan käyttö.. Se on mukana ruokailuissa, mutta yleensä poika vaan paukuttaa sillä pöytää :D joskus pistää suuhun. Haarukkaan jos on lastattu valmiiksi jotain, niin laittaa ite suuhun, tai sitten noukkii sen ruuan siitä ja tunkee sormin suuhun... ei tosiaan voi sanoa että käyttäisi itse ruokailuvälineitä :)

Poika yllätti mamman eilen ja nappasi itse maitomukin (missä on kahvat) pöydästä, joi ja asetti takaisin pöydälle ilman sotkua. Yleensä olen aina varmistelkut ja pitänyt vähän mukista kiinni.
Nokkamukit meillä ei ikinä muuten toimineet, poika vaan pureskeli nokkaa. Helpommin oppi suoraan mukinreunasta juomaan. Ne Emman nokkamukit on erittäin käteviä (ilman sitä nokkaa)
 
Tuli mieleen kun meillä oli yks päivä riisi ruokaa ja poika sormiruokaili ja piti lusikkaakin kädes niin alkoi kerätä riisejä siihen lusikkaan. Että selvästi hoksaa että siihen sitä ruokaa pitäis laittaa ja sit suuhun, mutta joka tapaukses sormin ne ruoat meni :hilarious: höpsö laittaa ruokaa lusikkaan mutta kummiskin laittaa sormin suuhun :rolleyes:
 
Aina kun ite tai mies syö esim leipää niin poika käy kerjäämässä ja annetaan sille aina paloja. No nyt on ruisleipää lelulaatikossa ja lipastossa :hungry: poika vissiin ajatteli jemmata pahan päivän varalle :rolleyes:
 
Meillä juodaan vettä sellaisesta pehmeäkärkisestä nokkamukista. Siitä tyttö osaa juoda itekseen, välillä yölläkin herää itse ottamaan huikkaa. Lasista ei olla nyt kokeiltu enää moneen kuukauteen. Maitoa juo tissistä, mutta nyt pitäisi varmaan alkaa antamaan ihan lehmänmaitoakin ruokajuomana kun perjantaina on synttärit? Vai tarvitseeko sitä antaa jos imettää? Tällä hetkellä imetän 3-5 kertaa päivässä, mutta parin viikon päästä menen töihin ja sitten on pakko taas vähän harventaa.

Ruokailu on edelleen yhtä sotkemista ja en ole vielä kieltänyt mitään ruokapöydässä. Lautasta on kiva hakata pöytää vasten, mutta sillon kun se show alkaa, niin kippaan lautasen sisällön pöydälle ja otan lautasen vain pois. Sormiruuasta kun on kyse, niin kyllä se ihan yhtä paljon sotkee, oli lautasta siinä tai sitten ei :)

Tuntuu että meillä pyörii koko ajan samat ruuat, ja kasviksia syödään tosi nihkeästi jos ollenkaan. Tänään kuitenkin otin leikkuulaudan ruokapöytään kun tyttö oli syömässä ja aloin tekemään salaattia. Johan kiinnosti kurkut ja tomaatit enemmän kun pääsi näkemään miten niitä leikataan ja kun äitikin maisteli! Annoin ekaa kertaa myös salaatinlehteä, ja se olikin herkkua! Kai sitä saa antaa jo 1-vuotiaalle? Hämärä mielikuva että vauvoille ei saa antaa mutta kääk, eihän toi enää ylihuomenna mikään vauva olekaan :eek:
 
Ootteko antanu esim leipäpalaa käteen? Mä oon uskaltanut vaan murusia antaa ku pelkään että jää kuiva leipä kurkkuu kiinni?? Naksuthan ym sulaa suussa mut leipä ei niinkää...mietin et oonko jotenki liian varovainen mut se on nii karsee hetki aina jos ykii niin että meinaa tikahtua jos ottanu jotai kurkkuu liikaa...
 
3-5 imetyskertaa päivässä riittää täyttämään maidontarpeen, eli ei tarvitse antaa lehmänmaitoa. Jos imetyskerrat vähenee, niin sit lisäksi lehmänmaitoa tai muuta kalsiumpitoista.

Salaattia saa antaa, yli 1-vuotiaalla ei oo juurikaan rajoituksia syömisessä. :)

Meillä annetaan Real ihan kokonaisena siivuna nykyään, hyvin uppoaa.
 
Kokonaisena siivuna menee täälläkin. Kuten oikeastaan kaikki muukin ruoka, kokolihaa lukuun ottamatta - sen nyhdän vieläkin pieneksi.

On tosiaan ruokajutut helpottuneet, kun tuli vuosi täyteen. Poika syö käytännössä kaikkea samaa mitä me vanhemmatkin, enkä enää kokkaile niin paljoa pojalle erikseen. Nyt on siis saanut myös kevyesti suolattua ruokaa. Toki meillä ei syödä juuri lainkaan eineksiä, leikkelemakkaroita tms., niin jää ne pahimmat suolapommit siksi itsestään pois. Ja satunnaiset sokeriherkut syödään salaa silloin, kun poika nukkuu :D
 
Meilläkin syöty leipää jo 9kk asti. Ihan siis kokonainen siivu käteen ja sitä nakertaa. Se on niin herkkua että välillä uppoaa kokonainen sämpylä! Ja viimeisetkin muruset täytyy napsia pöydältä suuhun. Että rohkeasti vaan leipää kouraan! :)
 
Vitsi teillä on taitavia lapsia jo! :smug: meillä on vasta heränny edes kiinnostus laittaa asioita suuhun (siis muutaki ku leluja :D )
 
Mää saatan antaa puolikkaan leivän tai jonku cream cräkkerin (?) pojalle käteen kaiken kyllä syö. Makarooni ja jauhelihakastikekin menee sellaisenaan, ei tarvi pilkkoa tai mitään. Ihan turhaa välillä murehtii että pystyykö poika syömään..
 
Kaikenlaiset leivät menee hyvin meidän tytöllä kakomatta mahaan asti. :-)
 
Ite oon antanut leivän murusia tai palasia, mutta tänään poika päätti varastaa multa puoli ruisleipää sillä välin kun olin ottamassa jääkaapista margariinia :p hyvin osaa ite ajatella ettei laita kaikkea kerralla suuhun :)
 
Ai niin, söihän toi synttäreillänsäkin riisipiirakan. :-D En murustele valmiiksi. Tänään halusi kahvilassa mun leivästä paloja. Niitä söi aluksi,mutta kohta huomasin että nyppi vaan muruiksi leipää ja katsoi miten ne muruset putosi kivasti kädestä lattialle.
 
Takaisin
Top