Sormiruokaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaKoo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

SannaKoo

Sanavalmis juttuseppä
Noniin... eli oon ihan uuno. Mitä ja miten??

Banaania ollaan syöty niin, että mä pidän siitä kiinni, porkkanaa (raakaa) toi on imeskellyt lähinnä viileyden ja ikeniensä takia. Mutta miten tästä sormiruoasta sais nyt ravintoa?? Poika kun tuntuu tunkevan kaiken suoraan kurkkuunsa, ihanko oikeesti se saattais osata syödä?

Eli annanko vaan niin pientä murua, että se saa itse koittaa laittaa sen suuhunsa, vai annanko isomman palan vaikka keitettyä jotain, minkä pelkään päätyvän sen kurkkuun?

Elä anna, jos pelkäät toisen tukehtuvan... [:)] Mä annan pieniä murusia sellaisista jutuista minkä poika itse tyrkkäis lähes mahaansa asti. Meillä on maistelussa ollut lehmänmaidosta lähtien lähes kaikki... Varmaan sait tästä kirjoituksesta juuri sen mitä hait. [:D] Kaikki vaan maisteluun mikä hyvältä tuntuu.. joko lapsen omaan käteen tai sitten äidin käden kautta. Tyyli on vapaa, kuten myös maisteltavat ruuat. 

Laitan tähän tuohon sormiruokailuun liittyviä linkkejä. Kaivelin niitä tänään googlella, kun sama aihe kiinnostaa itseänikin. Nämä linkit siis englanniksi, vähän kielipäätä tarvitaan.

http://www.wholesomebabyfood.com/babyledweaning.htm

http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/blw/engels.html

http://babyledweaning.blogware.com/blog/Recipes

Aika yleisiä millä aloitetaan on

-melonikurpitsa (butternut squash)
-bataatti
-vihreät pavut
-avokado
-omena
-banaani
-päärynä
-riisi
-ohra
-kaura

Tämän (klik) sivuston mukaan banaaneja ja avokadoja ei tarvitse keitellä, mutta muita hedelmiä ja vihanneksia kyllä. Hedelmiä voi alkaa antamaan "raakana" 8 kk iässä, ja vihanneksia 1-vuotiaana.

Ohoh, Ailime, siis ei raakana hedelmiäkään ton sivuston mukaan? Mä oon vaan kuunnellu, ku moni antaa raasteita esim. ompusta ja muusta... Nojoo, kiitos kuitenkin linkkivinkeistä, täytyy jatkaa tutustumista!

Ja voihan melonikurpitsa! En oo kuullutkaan, piti ihan googlettaa jo tuokin :D

Riikka, hihih, esikkoäitinä tuo laps parka varmaan kasvais pumpulissa loppuikänsä, jos en tekis mitään, mikä pelottaa ;)

Ihan hyvin voi antaa omenaakin raasteena, jos lapsi huolii. Jos se ohjeistus keittämiseen on siksi että vatsa menis sekaisin, niin aika hullua... Kun banskuista menee tosi helposti vatsa kovalle [8|].

Joo, mä en itsekään oo ihan välttis samaa mieltä tuosta keittelystä. Vaan ehkä siinä on sitten ideana sekin, että kun vauva syö ihan itse, niin saa sitten helpommin vähän pehmeämmästä hedelmänpalasta oikean kokoisen palan napsaistua suuhunsa?

Meillä tosiaan aikeissa aloittaa kiinteät ihan kokonaan ilman lusikkasyöttämistä, eli vauva syö alusta asti ihan ite. Saa nähdä miten meitin käy..

Aattelinpas tulla päivittelemään Benjin syömisjuttuja, kun on nyt n. viikon syönyt kiinteitä. Siis ihan itse tuo tosiaan syö, lusikalla ei anneta pojalle muuta kuin D-vitamiinitipat aamulla.

Nyt ollaan maisteltu banaania, porkkanaa, omenaa ja leipää (vaaleahkoa täysjyväleipää). Suosikkeja ovat tällä hetkellä porkkana ja leipä. :) Tänään tai huomenna ajattelin höyrytellä parsakaalia, sitä kun on tuolla jääkaapissa valmiina.

Kyllä mä tosiaan oon sitä mieltä, että jos pelkästään sormiruokaillaan, niin on hyvä keitellä noita hedelmiäkin, ja ihan vaan sen vuoksi, että vauvan on helpompi nakerrella ja imeskellä vähän pehmeämpää hedelmän tahi vihanneksen palaa.

Mä olen kyllä jo ihan fani: on kivaa, että vauva ruokailee meidän kanssa samaan aikaan pöydän ääressä, ja osallistuu näin ruokailuun aktiivisesti itse. Minun tai mieheni ei tarvitse häntä syöttää, ja näin voidaan keskittyä omiin ruokiimmekin ilman, että ne jäähtyvät. :)

Anoppi pitää meitä vielä ihan hulluina, ja yritti sunnuntai-illallisella väkisin tunkea omenaa pojan suuhun. Loukkaantui ehkä vähän, kun kielsin häntä. Lapsentahtisessa sormiruokailussahan on se idea, että lapsi syö alusta lähtien itse, ilman pakottamista. Eli tarjota saa, muttei pakottaa.

Me ollaan nyt päädytty siihen, että nälkä hoidetaan lusikkaruoalla ja sitten välipaloina saa kokeilla tota sormiruokaa. Kokeilussa ollut päärynä, banaani, näkkileipä, vaalea leipä, kurkku. (ja hihih, hyökkäs se yks päivä salakavalasti sylissä ollessa mun mehujääpuikkoonkin kiinni, kun kurotin toisaalle! Ilme oli aika muikea.. Täytyy tehdä siis vauvalle omat "mehu"jäät) Ja tykkää kyllä kans ihan simona tästä hommasta!

Kumarrus kyllä Ailimelle, kun annatte Benjin hoitaa kaikki ruokailut näin! Ite oon vähän turhan laiska ja "meneväinen", että ei taitais onnistua... Ruoka-ajat kun on kuitenkin niin usein, että en oikein tiedä, et miten tän kaupungilla sais hoidettua...? Plus että, noloa, ei riitä tunnit omassa päivässä, jos lapsen ruokailu söisi päivästä useamman tunnin!

Mites muuten teillä nuo viljat tulee? Ihan leivästökö vaan? Kun täällä hehkutetaan tota puuron "tärkeyttä" vatsan toiminnassakin, että itseä jotenkin hirvittäis sen jättäminen pois... ja mites lihat toimii, niistähän ei vauva saa mitään oikeestaan irti, tai jos on jauhettua, niin onko sitten liian pieniä murusia..? (tosin olikohan niin, että Benji on kasvissyöjä...?)

Hih, Joona aloitti herkut sitten aikaisessa vaiheessa! :)

No, mä en ainakaan vielä oo kokenut sormiruokailua hankalaksi (muuta kuin sotkujen kannalta), kun voin periaatteessa tarjota Benjille samaa ruokaa, kuin mitä itsekin syödään. Tänään esim keittelin tuota parsakaalia, ja sitä sai lapsikin sitten mutustella. Suolat vaan jätän tietty pois. Päädyin nyt siihen, että lisäsin omiin vihanneksiini suolaa vasta jälkikäteen (keitetty parsakaali tai kukkakaali ilman suolaa ei mua hirveesti innosta syömään..) Menossa ei olla vielä koko hommaa kokeiltu, mutta aattelin, että esim. banaanin voin helposti ottaa tuolle matkaevääksi mukaan. Tai just leipää tms.

Meillä tosiaan harjoitellaan syömistä vielä, joten Benji ei saa kiinteitä silloin kun sillä on nälkä, vaan aina oikeiden syömisten (eli meidän tapauksessa imetysten) välillä. Muuten menee kuulemma ihan kauheeksi sähläykseksi koko ruokailu, ei olla kyllä kokeiltu.

Hmm. Täällä ollaan näköjään eri mieltä kuin Suomessa tuon puurojen aloituksen kanssa. Puurot (esim. just kaurapuuro) aloitetaan yleensä vasta n. 10 kk ikäisenä. Riisijauhoista tehty puuro tuntuu olevan poikkeus, sitä voi sitten vissiin antaa jo 4 kk ikäisestä lähtien. Ja viljojahan tuo sitten kuitenkin saa leivästä. Suolan takia oon ajatellut, että voisin alkaa tehdä leipää taas itsekin..

Kyllä Benjistä uhkaa tulla sekasyöjä, ollaan nyt väännetty tästä asiasta kättä miehen kanssa, ja mä olen alakynnessä... Sen verran oon saanut nytten myönnytyksiä, että punaista lihaa ei aloiteta, vaan tyydytään siihen kanaan. No, vähän aiheen vierestä ehkä tää. Mutta niin, lihat voi tän lapsentahtisen sormiruokailun periaatteiden mukaan aloittaa joskus 9-12 kk iässä, jos ei halua aikaisemmin niitä aloittaa. Siihen mennessä pitäis hampaitakin olla jo jonkin verran, joten jonkun possunkin syöminen varmaan on silloin jo helpompaa.

Haha, me kokeiltiin tänään antaa Benjille riisipuuroa: ei suostunut syömään lusikasta, ja halus välttämättä itse sössöttää käsillä sinne lautaseen.. Ei vissiin loppujen lopuks ollut kauheen hyvää puuroa, kun kädet ei menneet suun lähellekään. Eli tän kokemuksenkin perusteella me jatketaan sormiruokailulinjalla, silleen menee ainakin jotain suuhun, ja mahaankin saakka aina välillä.

Niin juu, tässä kun me mennään aika eri tahdilla, kun Joona on 2.5kk iästä syönyt neuvolan käskystä kiinteitä, kun korvikemäärät alko olla sen verran huimaavia... Vielä edelleen, vaikka puuroja syö aamulla ja illalla, päivällä kasvis/hedelmäsosetta 3 kertaa, niin korviketta uppoaa litran verran :S Eli meillä on pakko saada masuun oikeestikin sitä täytettä... ja lihat olis tarkoitus alottaa jo ihan ens viikolla, eikä hampeja oo vielä yhtäkään.

Me varmaan tuolla joulukuisissa Ailime jutellaan asiasta enempikin, mutta jos et sinne muista naputella, niin naputtele tänne, että miten teillä sujuu!

Meillä kans on harjoiteltu sormiruokailua. Soseitakin edelleen syödään ja sormiruokailu on näin aluksi ollut lähinnä välipaloja ja ajankulua. Luulen kyllä että jatkossakin ruokailun suhteen ollaan sekakäyttäjiä eli esim. puurot, kiisselit, jogurtit yms. syödään edelleen lusikalla, mutta muu sormin.
Tähän mennessä oon Sampolle tarjonnut: maissinaksuja, leipää, banaania, vesi- ja cantaloupemelonia, parsa- ja kukkakaalia, tomaattia, kurkkua ja kanaa. Kun hampaita ei vielä ole, on Sampo lähinnä imeskellyt ruokia [:D] Välillä esim. banaania tungetaan suu täyteen, mutta aika äkkiä poika on tajunnut tiputtaa ylimääräiset suusta eikä kakomisia ole tullut kuin kerran.
Tuon kanan olen ihan keittänyt ja leikannut sopiviksi palasiksi. Eihän siitä Sampo mitään irti saa, mutta imeskelemällä ainakin tutustuu makuun. Jauhelihastahan voi tehdä pieniä jauhelihapihvejä, joita on sitten helpompi pitää kädessä. Ite ajattelin tällä viikolla koittaa tehdä noita lampaanlihasta, joten voin kertoa sitten kokemuksia. [:)]
Mulla on itellä tuo Gill Rapleyn & Tracey Murkettin Omin sormin suuhun -kirja (oliko Ailimella sama?) ja siinä on kyllä ollut hyviä ohjeita ja vinkkejä. Jos Sanna haluat, niin voin tuoda sen joskus sulle lainaan.

Olin tulossa sanomaan samaa kuin Bunnikin noista lihoista, että niistähän voi tosiaan tehdä vaikka pihvejä tai jotain palleroita.

Mulla on Gill Rapleyn ja Tracy Murkettin Baby-led weaning-kirjanen. Epäilen tosin, että mulla on joku lyhennetty painos, sillä siinä ei ole lainkaan ruokaohjeita, vaan pelkästään vähän juttua sormiruokailusta. Aattelin just, että tilaan tuon kunnon version amazonista. Vaikka, infoa oon kyllä saanut paljonkin netistä myöskin. Eilen postimies toi Jennie Maizelsin Finger Food for Babies and Toddlers-kirjan. Siinä on kivoja ohjeita, joista voi kaikista tehdä kasvisversion. Tosin monet niistä on luultavasti vähän vanhemmille lapsille tarkoitettuja, sillä mä luulen, että esim. burritot ei Benjin käsissä välttis vielä pysyis. :D

Eilen tarjosin Benjille bimiä. Se on parsakaalin ja kiinalaisen parsakaalin hybridi. Benji tykkäs kovasti. Jälkeenpäin vasta aloin ees miettimään, että voikohan sitä vauvalle edes tarjota. Vaan miksi toisaalta ei, oonhan mä normaaliakin parsakaalia tuolle jo syöttänyt.

Bunni, kiitos, katsotaan mihin tästä vielä päästään, kunhan saadaan syöttötuoli ekaks kotiin (tilattiin eilen, toimitus vie 10-14vrk eli niinku IKUISUUDEN!! :D). Mä sit vaiks kyselen sulta sitä kirjaa myöhemmin :)

Elegia: jos ei meillä ole pojan ruoka-aika passannut meidän ruokahetkeen, olen kuitenkin ottanut pojan istumaan ruokapöydän ääreen ja tarjonnut hänelle sorminaposteluja.. kurkkua, ruisleipää, näkkäriä, makaroonia, banaania, makupaloja omalta lautaselta yms yms. mitä vaan keksii, ja tuleepahan samalla hyvää harjoittelua itsenäiseen syöntiin ja pinsettiotteeseen (on kyllä tuo jälkimmäinen jo hallussa).

Jeps Maajo ja Elegia, sama homma täällä. Näin lapsi oppii myös sen ruokailun sosiaalisen puolen, plus että näkee myös miten esim. haarukalla ja veitsellä syödään.

Meillä on ollut ongelmana se, että en oo keksinyt, että mitenkä tuo aamupuurohomma hoituis silleen näppärästi. Poika kun ei edes suostu syömään lusikasta, ja ei myöskään suostu juomaan esim. velliä pullosta. Tämmöisen ohjeen löysin juuri googlettelemalla, aion kokeilla huomenna:

Banaani-marja-aamiainen

1 pieni kypsä banaani
1 rkl mustikoita
1-2 rkl vauvan puurohiutaleita

1. Muussaa banaani ja mustikat yhteen
2. Sekoita joukkoon niin paljon vauvan puurohiutaleita, että seoksesta tulee melko jämäkkää
3. Muotoile seoksesta sopivan kokoisia palleroita
4. Pyörittele pallerot vielä puurohiutaleissa niin, että niihin on helppo tarttua. Tarjoile.

Tyhmä kysymys.. kuuluuko nuo puurohiutaleet kuitenkin keittää? Koska muutenhan ne ikävästi sitten turpoo vatsassa ja vaatii muutenki vielä enempi nestettä.. Eli ainaki tällain kesäkuumalla tuntuu, että meidän nappula muutenkin sais tankata tota vettäkin enempi, että ei sinne vatsaan kaivata mitään nestettä imevää ja turpoavaa ruokaa...

Aa, en ajatellut, että suomessa on erilaiset puurohiutaleet kuin täällä. Niin siis, täällä niitä ei tarvitse keittää, vaan esim. jos haluaa tehdä puuroa, niin haluttu määrä hiutaleita sekoitetaan suoraan maitoon. Oon myös nähnyt, kun tuttavat on laittaneet hiutaleita täällä suoraan hedelmäsoseiden joukkoon.

Hmm. Vois olla, että suomalaiset hiutaleet pitää keittää ensin.

No niin, nyt on puuropallot kokeiltu, ja hyviksi havaittu! Benji söi ne suorastaan ahmimalla, itseasiassa tämä oli eka kerta, kun hän on syönyt mitään muutamaa palasta enempää! Huraa! Hollantilaisia riisihiutaleita joutui kyllä laittamaan tuohon joukkoon paljon enemmän kuin nuo ohjeessa mainitut pari ruokalusikallista. Uskon, että jos suomessa keittelee vähän tinttanampaa puuroa, ja sit sotkee sen tuolleen banskun ja marjojen joukkoon, niin hyvää tulee!

Takaisin