Sormiruokaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaKoo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maikkimai, hei tota täytyyki koklaa kans! Ite just mietin, että josko ostais jotain weetabixei tai vastaavia ja sit vähän lilluttais niitä korvikeessa ja antais apinan ite kuopia niitä lautaselta suuhunsa...

Mä en kans oo ihan satavarma, että meillä menis vatsaan asti riittävästi ruokaa sormiruokaillen, että uskaltaisin täysin sormimuonitukseen päätyä, eli meillä se on vaan "kiva lisä". Vaan Ailime on tainnut Benjin kanssa sormiruokailla ihan vatsantäytteeksikin, eikös?

Eilen tein kalapuikkoja uunissa, joten pilkoin sitten nappulalle siitä kanssa yhden puikon lautaselle. En tullut ees kattoneeks, että onko siinä suolaa tai muita juttuja, mutta pääasiassa poika söi sen kalan ja leivikkeet jäi äiskän naposteltavaks. Ne oli ainakin ihan hitti!

SannaKoo: meillä nuo muropallerot toimii loistavasti, neiti tykkää hirmuisesti! Mä tulin siihen lopputulokseen nyt myös että nälkä tyydytetään syöttämällä mutta joka aterialla tarjoan myös sormille jotain. Puurokin menee taas tai ainakin vähäsen mutta siinä on kylkiäisenä noi pallerot... Jonkun aterian neiti saa itse sormin syödä, mutta siis treenaantuuhan se itse syöminen tälleenkin!!! Piti taas vaan itelle loppupeleissä tehdä pelisäännöt niin ei tartte miettiä ja pähkäillä [:)] 

Sanna: joo, aluks meni sormiruokailu tosi hyvin, ja Benji sai varmasti tyydytettyä nälkänsä niin. Mutta mutta... En tiedä mikä kausi nut on menossa, mutta ei kyllä suju ihan vanhaan malliin tää ruokailutapa enää. Benji vaan kattelee ruokaa, ja on ihan silleen että mä en itse näitä suuhuni laita, vaan leikin vaan. Jotkut tietyt jutut kuten vaikkapa leipä ja banaani menee hyvin sormiruokaillen, mutta keitetyt vihannekset on alkaneet tökkimään. Meillä on nyt siis selainen hybridiversio sormiruokailusta menossa, eli minä avittelen Benjiä, ja hän saa samalla myös itse syödä, joko käsin tai lusikan avulla (on alkanut sujumaan niinkin!!). Silloin uppoo ruokaa enemmänkin kerrallaan alas.

Kiitti Maikkimai spelttimurovinkistä! Sellaisia etsimään!

Noista Weetabixeistä sen verran, että mun oli tarkoitus antaa Benjin maistella niitä, ja ostin pakkauksenkinjo kotiin, mutta sitten kun kotona tutkin pakettia tarkemmin, niin huomasin, että niissä on aika paljon sokeria ja suolaakin.. Oon sitten itse syönyt Weetabixit vaan.

Höh, onks Weetabixeis suolaa ja sokeria? Tyhmää :( Niitä noi vuotiaat hoitolapsetkin on syöneet, niin en oo tullu ees katelleeks... tai aattelin, että suolaa varmaan saattais just ollakin hintsusti, mutta että sokeriakin?

Tai ehkä siellä puukenkälandiassa on eri kamaa ku kotosuomessa, täytyy käydä tutkailee ;) (hih, pistetäänkö sen kahvipaketin kanssa tulemaan, jos sattuu löytymään :P)

Kävin ihmettelee tuolla marketissa tätä asiaa yks päivä, eikä tosiaan suolatonta ja sokeritonta tällasta muroketta löydy. Höh!

Mahtavaa että täällä on tästä ketju! Täällä olisi kans yks pieni Benjamin jonka pään menoks oon suunnitellu sormiruokailua[;)] Vielä ollaan menty lähes täysimetyksellä, korviketta saa iskän vahtivuorolla. Neuvottiin jo soseet alottaa sen puoleen jos se pidentäis/parantais yöunia, mutta aattelin sinnitellä imetyksen kans tonne jouluun ja vois tän hullutuksen alottaa[:D] hassua kun on esikoinen kyseessä ja silti itellä hirveen voimakas fiilis että näin sitä lasta kuuluukin ruokkia[:-] jotenkin mulla on ollu alusta asti karvat pystyssä soseitten suhteen[&:] mutta kuten kaikki tän lapsen kans niin ei saa liian tarkkoja suunnitelmia tehä tai olla liian ehoton[;)] mutta, jään odottelemaan postista omin sormin suuhun-kirjaa ja tuun sit täältä kyselemään teijän viisaampien neuvoja[:)]

Moi Skallo!

Tervetuloa hulluttelemaan sormiruokaillen sitten kun siihen ryhdytte pikkuisen Benjaminin kanssa. (Liekkikö pojan etunimi on oikeasti? Mahtava nimi!!)

Täällä ollaan nyt palattu ruotuun oikein rysäyksellä, Benji ei kertakaikkiaan suostu syömään muiden avustamana enää. Pitää saada syödä joko itse, tai ei ollenkaan. Mikäs siinä, sopii kyllä mulle. :) Ainoa vaan, että palasia en voi laittaa pojan eteen enempää kuin sen yhden tai kaksi kerrallaan, tai Benjille iskee pakkomielle muussatta kaikki ihan sohjoksi ja heittää sen jälkeen lattialle! Ja kaikista parhaiten syö silloin, jos minä en ole katselemassa. Erikoinen lapsi...

Tänään ajattelin vääntää meille lohipalleroita. Reseptiä pukkaa myöhemmin!

Nom, mä ootan täällä kieli pitkänä lohipalleroiden reseptiä! Meillä on menty vähän takapakkia tässä sormiruokailussa, ku nappula vaan haluis pääasiassa leikkiä sillä ruoalla... lattialle viskoo tai muussaa pöytään, huoh. Hedelmät, leipä ja maissinaksut taitaa olla tällä hetkellä ne ainoat, mitkä menee suuhun ihan oikeesti. Ja hedelmissäki kaikki liukkaat on alkanu tippua käsistä, eli Joona haluaa tässäkin apua, eli äiti pitää kiinni ja lapsi haukkaa :D

Joo, Liekki on ihan Liekki [;)] Ailime, asut ilmeisesti jossain ulkomailla? saako udella missä?
Ootteko antanu kuivattuja hedelmiä vauvalle? Aloin eilen miettiin ku meil on tampereel ihana luomukauppa mist saa kaikkea maan ja taivaan välillä kuivattuna, ilman sokeria tai lisä-aineita... niist ois just helppo pitää kiinni ja mutustaa[8D]

laitappas skallo tarkempaa infoa missä tämä luomukauppa sijaitsee?? olis kiva käydä tekemässä ostoksia jos sattuu tampereelle...

Kyllähän noita kuivattuja hedelmiä voi antaa siinä missä tuoreitakin, kokeilee vaan rauhassa, että vauva osaa niitä syödä nätisti vetämättä kurkkuun. Kuivattua hedelmää kun ei oikein voi kunnolla pureskella, tai ne usein on sellaisia "kovahkoja".

Kuivattujen hedelmien jälkeen kannattaa sit muistaa pitää huolta hampaista, koska ne jää (tai ainakin rusinat, mutta varmaan myös muut) samalla tavalla hampaisiin kiinni ku toffeetkin. Eli huolellista harjausta sit vaan kehiin :) Tosin pääasiallisestihan näillä taitaa olla hampit vielä vaan tossa edessä, eli en tiiä, paljonko sitten pureskelevat...

Oonkohan jo aiemmin maininnu, että meillä ihan ehdoton sormiruokahitti on kalapuikot! Usein jättää vielä sen kuoren äiskälle ja syö ihan vaan pelkän kalan. Uunissa oon kypsentäny, pannulla tarvii pitää niin kauan, että saa varmasti kypsäks. Ja ajattelin mä kokeilla antaa pari ranskalaistakin (kotitekoisia siis) tuolle naperolle. Hiljaksiinhan tässä päästään samaa ruokaa syöviksi! Myös kotitekoiset lihapullat maistu, vaan niissä kun on kermaviiliä ja sipulikeittopussin suola, niin en kovin paljon uskaltanut antaa, mutta oiskohan tuo yhden pienen pullan syöny.

^ Meillä on myös syöty lihapullia tälläisellä perusohjeella;

400g jauhelihaa
1 pieni sipuli
1 kananmuna
2-3 rkl vehnäjauhoja

Mausteeksi laitoin vähän mustapippuria. Maistui sekä tytölle, että meille vanhemmille [:)]

edit. poikkesi ehkä vähän aiheesta, mutta tuli vaan mieleen [:)]

Ah, sain postista ton kirjan("omin sormin suuhun" siis) vihdoin ja oon jo ihan myyty!!![:D][:D] Hetken sitä luettua tulee olo että ei tää sormiruokailu oo mikään uus "hulluus-villitys" vaan päinvastoin se soseitten syöttäminen! Yamacraw, se kauppa on nimeltä punnitse ja säästä ja löytyy Tullintorin alakerrasta http://www.punnitse.fi/Etusivu ja kappas, niillä on muuallakin liikkeitä. Sieltä löytyy sit vaik mitä tähän sormiruokailuun passaavaa kun on saletisti luomua ja ilman lisä-aineita[:)]

Skallo, joo, saat udella. :D Asun Alankomaissa, tarkemmin Haagissa.

Noista kuivatuista hedelmistä: olen tosiaan antanut Benjille myös kuivattuja hedelmiä, mutta itseasiassa vasta viime viikolla annoin ekan kerran. :) Rusinat ja aprikoosit maistuu Benjille, mutta sellaisista jännistä "puoliksi kuivatuista" omenoista tuo ei oikein välittänyt. Kannattaa muuten tarkistella, että kuivattuihin hedelmiin ei ole lisätty esim. suolaa! Katselin tuossa yhtä lapsille tarkoitettua kuivaomenapussia, ja siinäpä luki, että ainesosina on omenia ja merisuolaa... Jännää...

Ai niin, piti laittaa lohipalleroiden reseptiä. Laitan vielä tänään sen tänne. En muuten itse tehnytkään niitä vielä, kun tuo lapsonen tuli kipeäksi, eikä ole oikein suostunut syömään mitään. Paitsi PURKKISOSETTA!! Kävin hätäpäissäni ostamassa purkin, kun aattelin, että hätä ei lue lakia, ja niinhän tuo söi sen koko purkin kerralla. Erikoista tämä meidän sormiruokailu. ;)

Undulaatti, eihän tuo aiheesta poikennut!! Lihapullathan sopii mainosti sormiruuaksi. Nehän voi tehdä vaikka tofustakin, jos ei halua jauhelihasta tehdä.

Kuivatut mango"liuskat" on oiva imeskeltäväksi, meillä neiti imeskeli moista vanhempiensa sormista jo ensilusikallisten jälkeen! Se kutistuu kun tarpeeksi imee eli jotain saa irtikin! sittarit ainakin myy pikku pusseissa kuivattuja mangoja ja ananasrenkaita, sekin on hyvä. Mä ajattelin jossain vaiheessa tarjota myös pakastekuivattuja hedelmiä, Prisma myy niitä... ite oon tarkkana kuivattujen hedelmien kanssa lisätyn sokerin kohdalla. Nehän on sokerisia muutenkin ja on enemmän sellaisia vaihtoehtojamihin on lisätty  kuin ilman lisättyä sokrua... onneksi niitäkin!

Me vähän niinkun jouduttiin ottaan varaslähtö ruokailuun kun pojalla ei paino oo noussu niinkun pitäis, vaikken ihan hirveen huolissani oo, kasvukäyrät vaan ärsyttää[>:] poika näytti olevan "valmis" niin alotellaan varovasti...maissinaksuja söis niin paljon kun suostun vaan antamaan[:D] peruna ja banaani irvistyttää mutta parsakaalia mussuttaa antaumuksella[8D] vähän pitää äiskän ojennella kun pikkukäpälä ottas vaan lautasesta eikä ruuista kiinni, et ei kai mennä ihan "sääntöjen" mukaan mutta ei otetakaan tätä hommaa niin ryppyotsasesti. Mies on enemmän huolissaan painonnoususta joten aattelin et vois antaa sen kokeilla vaik pottusoseenkin syöttämistä, ihan siks että pitää saada myös mies messiin tähän syöttöhommaan[;)]  noista kuivatuista vielä, oon kattonu et tuolt mun suosikkiluomukaupasta löytyy ainaki omenaa, päärynää ja oisko ollu aprikooseja ihan au naturel, ilman sokereita tai suolaa...ne omput on kyllä aika mauttomia omaan makuun[:D]

Hui, huomenna se alkaa. Poistu täyttää 6kk ja täysimetys loppuu. Ajattelin tarjota ensin maissinaksuja ja luomu-avokadoa. Parsakaali ja bataatti luomuversioina on myös ostattuna. Jännää!!! Saa nähdä miten sormiruokailu lähtee! Ihan hirveesti en ole siihen edes perehtynyt vielä, ajatuksena on vaan niin loistava. Sotku vaan hirvittää, mutta eipä se soseidenkaan syöttäminen siistiä välttämättä ole, ainakaan meidän isommilla ollut...

Pidetään sormiruokailu-ketju aktiivisena, vaikkei puhtaita sormiruokailijoita oltaiskaan! Tuskin mekään ollaan, kun tykkään siitä ajatuksesta, että vauva syö sitä mitä muutkin, niin miksei hän sitten söisi (suurimmaksi osaksi syötettynä) puuroaan lusikalla, kun kerran muutkin syövät.

Jännittää jo huominen!

Hei! Nyt vasta luin ajatuksella koko ketjun läpi ja sain hyviä vinkkejä! Punnitse ja säästä-kauppaan täytyy mennä ja jauhelihapihvejä vääntää ja puuro-banaani yms. palleroita vääntää ja ja ja ja...  

Meillä aloitettiin siis kiinteät eli sormiruokailu 10 päivää sitten ja kyllä on niiiin meidän juttu tuo itse syöminen! Aivan mahtavaa, että muksu voi istua pöydässä aktiivisena osallistujana ja syödä samaan aikaan ku muutkin! Mietin just miten kamalaa olis ollu, jos olisin nähnyt jonkun sormiruokailevan vasta joskus vuoden päästä ja olisin itte missannut tämän mahdollisuuden jo :)! Poika syö nyt aina ku me muutkin, jos on hereillä silloin. Vielä nyt ei ihan samaa ruokaa voi syödä, mutta äsken oli edessä kanaa (suikale keitetystä ohut leikeestä), jasmiiniriisiä, parsakaalia ja porkkanaa ja aika samaa me muutkin syötiin, tosin meidän kanat oli uinu punaviinissä, en viitsinyt niitä vielä antaa! Varmaan aika pian tehdään ruokaa niin, että voidaan antaa samaa vauvalle ja lisätään suola itelle myöhemmin. JOS tää jatkuu näin hyvin kun on alkanut...

Muuten on syönyt avokadoa, maissinaksuja, bataattia, banaania, ruisleipää ja sämpylää ja ruispuuroa on hämmentänyt. Sotkua tulee ja suuri osa jää tarjotusta jää syömättä, mutta siitä koira on vaan onnellinen. Poika vie itse suuhun sitä mitä haluaa, mutustaa tosi hyvin ikenillä (kaksi just puhjennutta hampaanalkua on alhaalla vaan) ja nieleekin jo yllättävän paljon. Liian isot palat työntää suusta pois, muutaman kerran on yskinyt, ei kunnolla kakonut. Ruisleivästä annoin aluksi vaan kantoja, mutta nyt jo kokonaisia viipaleita, joista syö ne sisukset osaksi ja osan murustelee ympäriinsä. Hiukka ongelmallista on se, että esim. banaani josta tykkäis kovasi, muuttuu nopeesti niin liukkaaksi ettei pysy käsissä. Sitä mössäsin haarukalla ja tarjosin lusikalla, mutta ei kelvannut. Kuorineen yritin tarjota, mutta tietysti poika söisi sitte ne kuoret... Puuroa laitoin kuppiin, kun isommat lapsetkin sitä söi, mutta poitsu yritti syödä kupin ja kaatoi puuron pöydälle. Tarjosin sitä lusikalla huonolla menestyksellä, mutta sormista imeskellen ja maissinaksulla dippaillen sitäkin meni jonkun verran.  

Mutta ehdottomasti näin meillä jatketaan ja suosittelen tätä kaikille!

Tämähän on mielenkiintoinen aihe. Kovasti kiinnostaisi täälläkin kokeilla. :) Täytyy tutustua asiaan paremmin niin eiköhän meilläkin tule sitten ainakin jossain muodossa kuvioihin tuo sormiruokailu.

Tänään tosin ekaa kertaa vasta maisteltiin kiinteitä, täysimetyksellä menty tähän asti. Perunaa muussasin ja tissimaitoa sekaan, ei siis minkään oppikirjan mukaan:D Mutta kannustavaa oli se, että niinkuin kaikki muukin, niin lusikka meni päättäväisesti suuhun ja itse sitä pyöritteli suussa. Eikä pärskinyt poiskaan, että taitaa olla valmis ruokien ihmeelliseen maailmaan.

Hampaita ei ole vielä yhtäkään, mutta ei siitä ilmeisesti haittaa ole kuitenkaan. Näin olin ymmärtäväni teidän teksteistänne. Mutta mites sitten tuo maito/ vesilasin pitäminen varuilta? Meillä kun tosiaan on menty vain rintamaidolla eikä tuttipullosta ole saanut mitään että tokkopa poika enää pullolle oppiikaan enkä nää mitään syytä miks pitäis siihen opettaa. Toisaalta nokkamuki yms on vielä kanssa ihan uusi juttu että on paljon vielä opittavaa. Muuten ajattelin jatkaa vielä imetystä enkä siis ole varma edes sen veden tarpeellisuudesta jano-/ ruokajuomana. Mutta onko se juoma siis tuota väärään kurkkuun menemistä varten vai miten?

Lisäksi mietityttää näin hampaattomana että saako se vauva sitten varmasti tarpeeksi ruokaa ja ravintoaineita yms jos pelkästään sormiruokailee? Ja kun ei meillä vielä itse istuta, tuettuna hyvin kuitenkin, niin ei siis ilmeisesti edes vielä kannata aloittaa tukehtumisriskin vuoksi? Onko täällä ketään joka on mennyt pelkällä sormiruokailulla vai oletteko kaikki aloitelleet soseilla/ lusikalla syöttämisellä?

Juu ei tässä taida hirveästi olla päätä eikä häntää. Täällä nyt vain yks uuno ihmettelee tätä koko hommaa. Muutenkin kiinteiden syöminen on ihan uutta vielä ja sitten tälläinen asia josta en oikeastaan tiedä yhtään mitään. Lähinnä ääneen ihmettelen siis. :D Mutta kuten totesin niin täytyy tutustua paremmin. Hyviä vinkkejä täällä tullut kuitenkin, että eiköhän niistä oteta opiksi kun päästään paremmin tämän sormiruokailun saloihin.

Takaisin