Matukka90, kyse on todellakin hormonaalisista syistä. Et voi syömällä aiheuttaa radia itsellesi, koska terveellä sokeriaineenvaihdunnalla ne arvot ei muutu miksikään vaan elimistö pilkkoo sokerin kuten kuuluukin. Itse odotan kolmatta ja kaikissa on radi ollut, ihan insuliinilla hoidettu. Nyt juuri aloitin taas pistämisen kun viikkoja 29+. Olen käynyt kaikissa raskauksissa äitipolin diabeteskätilön luona tapaamisissa ja muutenkin olen häneen yhteydessä jatkuvasti ja jos jotain, se asia on minulle selitetty juurta jaksain, että osalla meistä raskauden hormonaaliset muutokset aiheuttavat sokeriaineenvaihdunnan tilapäisiä häiriöitä, ne EIVÄT siis ole itseaiheutettuja vaan monesti iästä tai perimästä johtuvia. Diabetes on poistunut ihan välittömästi synnytyksen jälkeen eikä myöskään kontrollirasituksissa ole ollut ongelmia. Toki fakta on se, että radia sairastavilla on reilusti suurempi riski sairastua kakkostyypin diabetekseen, mutta tämä johtuu siitä että geneettinen taipumus siihen havaitaan raskauden aikana. Kakkostyypin diabetesta voi sitten ehkäistä parhaiten elämäntavoilla, se on hyvä pitää (itsekunkin) mielessä.
Mitä noihin sokerirasitus-käytäntöihin tulee, mielestäni on erikoista että terveydenhoitajat luottavat siihen, että kun aiemmissa ei ole ollut, niin ei tarvitse mennä kokeeseen. Tiedän useampiakian, keillä radi on tullut esim kolmannessa raskaudessa vaikkei aiemmissa olisikaan ollut ja vaikkei ole riskitekijöitäkään. No mutta, käytännöt ovat tämän suhteen todella vaihtelevat.