Tokihan on tärkeää seuloa ja itse mieluusti käyn rasituksissa ylipainoni vuoksi, koska haluan selvittää, ettei se aiheuta vauvalle haittaa. Nytkin kotona mitannut sokereita oma aloitteisesti, mutta ovat kunnossa. Lähinnä neuvoloissa pitäisi huomioida miten asiat ilmaisee, kun siinä kohtaa sille painolle ei voi muuta kuin yrittää pitää nousu pienenä ja elää mahdollisimman terveellisesti. Tokihan jokainen ylipainoinen (ja tupakoija yms) tiedostaa olevansa riski vauvalle, mutta ei siinä syyllistys auta. Tupakoinnin vielä voi lopettaa seinään, mutta liikakiloja ei voi vaan heittää pois, kun plussa pärähtää. Itse ainakin teen kaikkeni, että vauvalla olisi kaikki ok ja meen mieluusti tutkimuksiin enkä niistä loukkaannu, mutta en odota myöskään asiatonta kohtelua. Mulla nyt riski raskausmyrkytykseen taas (joka osin voi olla ylipainosta, mutta eipä sitäkään voi suoraan sanoa, koska tulee se muillekin, mutta mahdollista se on) ja senkin takia erityisesseurannassa. Diabetesta onneksi ei, vaikka sitä paljon suvussa...