Sokerirasitus

Mäki varasin ens kuun puolivälii sokerirasituksen. En tiiä oks se täällä käytäntö vai mitä ku ei meijä suvussa oo diabetesta ja oon normaalipainone yms.?
 
Meillä taas on suvussa diabeettestä ja onhan toi alkupainokii hieman ollu korkeella niin sen takia piti käyä alkuraskaudessa ja nyt viel keskiraskaudessa.toivottavasti ei lopussa enää tarvi.
 
Millä perusteella tuohon sokerirasitukseen joutuu? Mä olin esikosta testissä ja ajattelin että se on ihan rutiinitoimenpide jo iän puolesta, mutta tässä raskaudessa ei ole vielä asiaa otettu esille neuvolassa ollenkaan. Eipä tuo kovin kamala kokemus ollut, mutta en kyllä suremaankaan jää vaikkei tällä kertaa kutsua tulisikaan :)
 
Kävin jo alkuraskaudesta sokerirasituksessa, sukurasitteen vuoksi. Nyt pitäs sitten mennä uudestaan juomaan se kamalan makea litku. Toivottavasti arvot on yhtä hyvät kun alkuraskaudessakin.
orvokki 81: alkuraskaudessa joutuu käymään ainakin jos on sukurasite. Muutenhan tuo rasitus tehdään rv 24-28 vasta.
 
Täällä just kotiuduttu tosta kaamaisevasta kokemuksesta.litku oli paljon pahemman makuista kun aikasemmin,johtunee ehkä siitä että tiesin että se on pahaa.meinas litku tulla ylös mutta onneks ei tullu.ekalla kerralla juomisen jälkee tuli kylmä ja huono-olo mut nyt ei tullu mitää,ainut vaan et litkun maun muistelu aiheuttaa hieman huonovointisuutta.täytyy mennä lepäämään kuhan joutaa.
 
Minä taisin (luojan kiitos) saada vapautuksen sokerirasituksesta, vaikka aiemmin ovat puhuneet että pitäisi mennä. Edellisessä neuvolassa kuitenkin sanottiin, että koska olen esikoista odottaessa käynyt eikä ongelmia ollut, ja koska ei ole sukurasitetta eikä ylipainoa, niin ei tarvitse mennä. Huh! Se oli kyllä viimeksi niiiin epämiellyttävä kokemus, meinasi taju mennä ja oksennus lentää... Mutta ehkä kaikkein eniten minua kuitenkin huoletti se, miten IHMEESSÄ olisin päässyt jonnekin heti aamusta SYÖMÄTTÄ AAMUPALAA?! Kun tuntuu välillä että jo pelkästään siinä ajassa kun laittelee itselleen ja pojalle aamupalaa meinaa nälkä yltyä niin kauheaksi että kädet tärisee ja oksettaa... Jesh.
 
Mäkin nukuin normaalia pidempää ettei tulis niin äkkiä nälkä.onneks sain heti aamun enmsimmäisen ajan niin oli vähän helpompaa.tarviikohan munkaan mennä sitte enään jos joskus odotan toista lasta?kotia kävellessä yksinäni mutisin että en kyllä toista tee jos vielä sillonkin joudun noita litkuja juomaa. :laughing002
 
IceCream, meillä on muuten täysin samat viikot ja päivät meneillään! Joo ei ole herkkua sokerirasitus, ei.
 
Täällä on käyty uudestaan sokerirasituksessa ja paastoarvo oli 5,0 ja 1h arvo oli koholla 10,1 ja 2h arvo oli 5,2. Joten perjantaina saa hakea neuvolasta sokerimittarin ja mittaila sokereita kotona. Minkälaisia arvoja muilla on ollu? Mietin et onkohan noissa raja-arvoissa miten eroja täällä raja arvot on 5,2, 1h arvoks neuvola sano 9,9 ja labra sano 10, 2h arvo 8,5. Mites muut kotimittaajat onko arvot pysyny hyvinä normi kotiruualla vai onko pitäny tehä muutoksia ruokavalioon?
 
Viralliset raja-arvot Suomessa on nämä "Laskimoplasmasta määritettyjen glukoosipitoisuuksien raja-arvot ovat ≥ 5.3 mmol/l paaston jälkeen, ≥ 10.0 mmol/l tunnin ja ≥ 8.6 mmol/l kahden tunnin kuluttua kokeen aloituksesta." Eli jos on rajalla niin on diagnoosin paikka. Tämä ja paljon muuta löytyy linkistä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168
Tää Terveyskirjasto pitää sisällään varsin luotettavaa ja oikeellista tietoa monesta asiasta.
Mulla nyt toiseen otteeseen RDB diagnoosi ja itsellä pysynyt ruokavaliolla sokerit tosiaan kurissa. Itse olen todennut riisin ja pastan pahimmiksi sokerinkohottajiksi, mutta tässäkin taitaa olla yksilöllisiä eroja joten mittaamalla alkuun vaikka ne ennen ateriaakin olevat arvot pääsee jyvälle omasta aineenvaihdunnasta :D
 
Kotimittauksessa on eri raja-arvot: paasto alle 5.4mmol ja 1h jälkeen aterian alle 7.8mmol. Korjasin nuo sen mukaan kun mun vihkoon oli kirjattu. Olipas tuo aterian jälkeinen korkea! Mulla vissiin ylin 7.1 ja alin 4.9, painottuu tuonne viiden pintaan siis nuo jälkimmäiset arvot. Tosin Duodecimossa sanotaan tuo paastoarvon rajan olevan 5.5mmol. No eipä tuo ero nyt ole suuren suuri.
 
Jäin itse kans "kiinni" rasituksessa viime viikolla. Nyt kun tässä on arvoja ehtiny seurailla, niin ihan hyvin ne pysyy sallitun rajoissa kotiruualla.
Itsellä seurattiin aluks neljänä aamuna verensokeri ennen ja jälkeen aamiaisen. Sitten yhtenä päivänä seurattiin ennen ja jälkeen jokaisen aterian. En tiedä käytännöistä, että vaihteleeko ne tapauskohtaisesti. :) Ennen ruokailua arvo pitää olla tosiaan alle 5.5 ja tunti ruokailun jälkeen alle 7.8.
Ongelmallisinta on ollut muistaa syödä säännöllisesti. :D Ja iltapala mun on pitänyt rakennella tukevammaksi. Liian kevyt iltapalakin kun kuulemma voi nostaa tuon aamuisen verensokerin arvon liian korkeaksi!
 
Itselläni on joka raskaudessa ollut rasitus tuon ylimääräisen painon takia. Kahdessa ensimmäisessä ei ollut mitään ongelmia eli jouduin käymään siinä kiduttavassa rasituksessa kaksi kertaa.
Tässä kolmannessa olikin sitten yksi arvo koholla ja luulin, että siitä seuraa jotain ei niin kivaa, mutta mittailin 6 päivää sokereita kotona, jotka olivat ok ja kun luulin, että joudun uuteen rasitukseen minulle sanottiinkin, että ettei tarvitse mennä, vaan mitataan kotona taas se 6 päivää. Siis kyllä paljon mieluummin piikitän sormeani, vaikkei se mukavaa olekaan, nuo muutamat päivät, kuin että joutuisin menemään oksettavan olon kanssa 30km päähän labraan.. Ja tänään kun aloitin mittauksen toistamiseen, niin tulokset ovat olleet ihan normit :)
 
Soittelin äsken labraan, ja ensi viikon tiistaina olisi aika sokerirasitukseen. Vähän jänskättää, että miten huono olo sitä tuleekaan... Onneksi siellä pääsee pitkäkseen, ettei tarvitse istua siellä odotustilassa! Mä tosiaan kuvittelin, että istua nökötän sen reilu pari tuntia siellä yleisessä odotustilassa kovilla penkeillä. :happy3
 
Mä jouduin nököttämään siellä odotushuoneessa kaikken muitten joukossa.onneks oli lukemista ja telkkarikin oli siinä näköetäisyydellä.
 
Ennen aamiasta se paastoarvo raja on 5.5mmol, mutta ei se minun käsittääkseni koske ennen muita aterioita olevaa sokeritasoa. Korjasin tuonne aikaisempaan, kun mulla oli muistissa väärät luvut :) Mulla ei ole muuten tullut huono olo noissa rasituskokeissa kertaakaan. Olen ottanut kirjan tai jotain muuta mukaan, viimeksi puhuin kaverin kanssa luurissa väliajat.
 
Takaisin
Top