Sokerirasitus

Kiips

Näppärä viestien naputtelija
Onko kukaan muu käynyt jo sokerirasituksessa?
Ite kävin jo nyt ja sain jo tuloksetki jotka oli hyvät, eli normaalit. :)
 
Eiköhän meikäläinenkin tuonne rasitukseen taas "pääse", kun esikoisesta oli raskausdiabetes. Yksi mittaus arvoista oli muistaakseni kymmenyksen raja-arvon yläpuolella, muut kaksi hyviä. Eipä siinä mitään ruokavaliolla arvot pysyivät koko raskausajan rajoissa :)
 
Esikoisesta kävin puolenvälin jälkeen, ja tästäkin joudun meneen.. Onneks sillon esikoisesta oli ihan normaalit tulokset :)
 
Mun pitäis jo helmikuun aikana käydä kun ekalla neuvolakäynnillä pissan sokerit oli koholla. Siskolla oli sama juttu ja rasituskoe kuitenkin ihan puhdas, joten voi olla ettei mulla ole hätää. Jännittää kuitenkin koska meidän mummilla oli kakkostyypin diabetes ja raskausdiabeteshan saattaa iskeä vaikkei olisi sukurasitettakaan.
 
itse jouduin jo käymään sokerirasitustestissä, pco.n aiheuttaman korkean riskin takia.. muuten arvot olivat ok. paastoarvo oli just rajalla 5.3 (max. mitä sais olla) siitä syystä tuli raskausajan diabetes diagnoosi ja huomenna pitäis mennä neuvolaan hakeen vs. mittari ja keskusteleen millä sais pidettyä aisoissa.. Huvittavaa sinänsä, kun en juurikaan makeaa syö BMI. ennen raskautta 18 ja liikuntaa harrastan.. mutta eipähän tartte uudestaan enään mennä..
 
Mulla oli esikoisesta raskausdiabetes, aluksi selvisin ruokavaliolla mutta 1,5kk ennen la:ta arvot alko heittelee ja jouduinkin insuliinille. Nyt tästä toisesta pitäisi sokerirasituksee mennä tän kuun aikana ja eiköhän sama toistu jälleen..
Ja mitään viitteitä ei esikoista odotellessa ollut, että voisi sokerit nousta. Täällä tosin rasitukseen joutuu kaikki yli 25-vuotiaat.
 
Juuri varasin ajan ensi viikolle sokerirasitukseen. Ekassa raskaudessa ei ollut mitään, tokassa todettiin raskausdiabetes siinä puolen välin paikkeilla. Olen jatkanut diabetesruokavaliota edellisen raskauden jälkeen, mitä nyt välillä herkutellut leivoksilla, mutta nyt jännittää ihan hullun lailla tuleeko se taas. Ei se nyt muuten mikään paha vaiva ole, mut kesällä kun kaikki syö jäätelöä niin itsellä oli aika vaikeeta. :) Ja nyt sitten olis jo toka kesä putkeen sitä kidutusta! Toivon tosissaan ettei sitä tulis tällä kertaa! mulla on kyllä sukurasitettakin vaikka muille jakaa, meillä on sekä ykkös- että kakkostyypin diabetestä ihan lähisuvussa.
 
Sukurasitteen takia minäkin jouduin jo näin aikasessa vaiheessa sokerirasitukseen.
Osaako joku kertoa, joutuuko tuon läpi käymään vielä uudestaan, jos arvot oli nyt normaalit?
 
Itsekin kyselin tänään tuloksia ja yllätys paasto oli 0,1 koholla, hohhoijaa.... Tunnin arvo just rajalla ja kolmas OK. Ekassakin oli raskausdiabetes ja nyt näköjään toistuu.... Paitsi et jos olis "normiarvot" eikä nää raskausajan alennetut niin läpi olisi mennyt kirkkaasti. Ei muuta kuin taas vahtaamaan mitä suuhun laittaa. Ja kuitenkin tää tuntuu aika hassulta, kun eka lapsi oli ihan normaalin kokoinen, enkä silloin ihan täydellisesti jaksanut noudattaa ohjeita....
 
Mä olen menossa 21.2. sokerirasitukseen PCO:n takia. Koitin vitkutella ettei ihan heti tarviis mennä koska olen kärsinyt hirveistä pahoinvoinneista eikä toi paasto ja sokerilitku kuulosta kovin hyvältä :s
 
Kävin rasituksis n. kuukaus takaperi, raskausajandiabeteksen ne sit arpo kun 1h:n arvo oli 10,3, muut oli hyvät. Nyt koittanu n. 2 vkoa ruokavaliota hiuka vahtailla ja mittailla arvoja ku ton mittarin sain. Muuten ihan ok, vaan edellisaamu oli paastoarvo 6,2. Kait ne mulle jonku lääkityksen arpoo seuraavaks. Ekasta ei ollu mitään, mut kilot jäi vyötärölle. tosin näil tulee ikäeroa n. 1,5 vuotta.. :) Jonkun verran ketuttaa, mut eiköhä tää tästä, täytyy vaan omaksua "uus" elämäntapa. 
 
Ei ne yksittäisestä ylityksestä vielä lääkitykselle laita. Sitten jos niitä ylityksiä alkaa olla enemmän. Osaatko sanoa oliko tuohon joku syy? Mulla oli kerran esikkoa odottaessa paastoarvo koholla, ja syy oli se piparkakkutaikinanpala jonka kävin yöllä napostelemassa joulunalla :P
Tosiaan diagnoosi napsahtaa heti jos yksikään arvo on raja-arvolla siinä rasituksessa. Mulla on tuo rasituskoe ensi perjantaina.
 
Mä en muistanutkaan käydä täällä kertomassa, että kärähdin tuossa rasituksessa. Paastoarvo ja 2h arvo olivat normaalit, mutta 1h arvo oli 10,4 ja siitähän sitten seurasi raskausdiabetesdiagnoosi ja kehotus mittailla sokereita kotona.

Tilanne on sikäli jännä, että mulla on pissan sokerit jatkuvasti koholla mutta verensokerit ihan tavanomaista ruokavaliota noudattamalla kirkkaasti raja-arvojen alapuolella. Monesti aterianjälkeinen arvo on jopa paastoarvorajan alapuolella. Terveydenhoitaja oli tästä kovin mielissään. Tuttu lääkäri epäili, että nuo pissan sokerit voivat johtua munuaisperäisestä poikkeavuudesta eivätkä välttämättä liity mitenkään diabetekseen.
 
No tuliha sillo illalla nautittua pala pullaa, keksi ja pari karkkia. Tiedä sit johtuko se niistä vai mikä oli.. :/
 
Muutaman viikon olen noudattanut ihan tavallista ruokavaliota, annoskokoa vain hiukan pienennetty ja välipaloja lisätty. Arvot on nyt aivan loistavat, kertaakaan ei ole mennyt yli rajojen. Edellisessä raskaudessa hölmönä noudatin pilkulleen neuvolan ohjeita ja arvot oli jatkuvasti koholla..... Nyt jopa niinä mittauspäivinä olen syönyt kakkua, juonut limppaa ja käyttänyt reilusti rasvoja eikä mitään ongelmaa ole ollut. 
 
Minulla myös tuo pcos, neuvolantäti vetoaa siihen että ei tarvitse tehdä testiä kun olen niin hoikka :o En usko että diabetes sitä katsoo, varsinkin kun on näin kohonnut riski.
 
Argh :( Sieltä se tuomio tuli taas, no kai sitä olisi pitänyt odottaa kun kerran esikoisestakin oli. Eli raskausdiabetes, ja jälleen yhdellä arvon ylityksellä.... Tällä kertaa 5.5/9.0/6.7. Raja-arvothan on paastoarvo ≥ 5.3 mmol/l, tunnin arvo ≥ 10.0 mmol/l ja kahden tunnin arvo ≥ 8.6 mmol/
 
Mua ihmetyttää tuo, että dg annetaan heti yhdestä ylittävästä arvosta. Mullakin oli rasituksessa 1 h arvo 10.3. Nyt olen ollut 6 pvää kotimittauksilla, niistä oli yksi arvo 0.1 yli sallitun, joten kotimittaukset jatkuvat 6 pvää. Mutta ei vielä ole leimaa otsaan lyöty. Ohjeita annettu ja liikkumaan kehotettu. Ja sitten tulee lähete diabetespolille, jos arvoissa liikaa heittoja, näin ainakin ymmärsin.
 
Hain tänään uudet liuskat ja vihon noita mittauksia varten. Yllätys oli suuri kun täällä ohje on että kolmena päivänä viikossa mitataan ja ainoastaan aamulla ennen aamupalaa, sekä aamiaisen, lounaan ja päivällisen jälkeen se 1h arvo. Eli eiköhän se tästä sitten mene taas nämä mittauksetkin. Muistelin että esikosta piti mitata myös lounasta ja päivällistä ennen olevat arvot ja aluksi vielä pari viikkoa joka päivä!
Tosiaan ei tarvitse yhdenkään arvon olla edes yli sen raja-arvon vaan jos on edes raja-arvo se on diagnoosi saman tien.
 
Huomenna uudestaa sokerirasitukseen :puke ,voi yrjö!!!!no,se on varattava lukemista ja lämmintä matkaa.kärsimystä....
 
Takaisin
Top