Sokerirasitus

Mulla on sokerirasitus edessä parin viikon päästä eli olen silloin vkolla 28. Täällä se tehdään kaikille odottajille, ainakin olen näin ymmärtänyt. Saas nähdä kuinka naisen käy! 
 
Sokerirasitus takana ja tänään sain tulokset. Liityn SussuRiinan seuraan, paastoarvo koholla joten raskausdiabetes on diagnoosi. Torstaina käyn neuvolasta hakemassa mittausvehkeen ja lisäohjeistusta ruokavalioon yms. Vissiin tulee toinen s.rasitus myöhemmillä viikoilla jos kotimittaukset on koholla? S.rasitus itessään ei ollu mitenkään erikoinen kokemus..ei tullu huonoo oloo eikää mtn semmosta. Mulle kyl sanottiin, että vaikka onkin 12 tunnin paasto nii vettä saa juua "jonki verran". Siis ei kannu tolkulla mut vähäsen..liekkö siitä sitte johtunu se paastoarvon koholla olo?

Multa otettiin iha käsivarresta verinäytteet, toisin ku littledaisylla ja Tonkelilla... :) Oli aika piikitetty olo, kaks reikää vasemmassa ja yks oikeessa käsivarressa. :)
 
Vielä tarkennukseksi; multa otettiin eka näyte sekä sormenpäästä, että Käsivarresta \o/. Olo oli neulatyynymäinen ;) Tulokset oli tulleet, ei diabetesta ! :)
 
Täällä myös saatu tänään neuvolasta sokerirasituksen tulokset.

0h 4,8
1h 7,3
2h 6,8

Eli hyvät arvot ei raskausajandiabetestä!
 
Vietin aamun sokerirasitustestissä. Paastoarvo oli 4,1 - muut arvot saankin vasta ensi viikolla.

Tuota testiä ei todellakaan tarvitse pelätä. Itse ainakin vain lueskelin työpapereita mittausten väliset ajat ilman pahoinvoinnin tuntemuksia. Tuntemukset tosin ovat aina yksilöllisiä. Nyt pitäisi vielä puurtaa töissä muutama tunti - ja sitten koittaa reilun viikon loma! Iloista pääsiäistä kaikille!

EDIT: Sainkin jo lopulliset tulokset: 4,1 - 5,6 - 4,6. Ihan normaalit siis - siispä pääsiäisherkkujen syöntiin.:-)
 
Mä kattelin tänään labrassa kateellisena just kuin ykski nainen vaan istu ja luki Harrypotteria rasituksen ajan. Mä pötkötin laverilla enkä voinu ku olla ja pitää silmiä kiinni, sit kun piti välillä nousta antaan verta niin meinas siinä jo mennä jalat alta. Nyt sentään selvisin oksentamatta! jee! :D Se on hassua kuin erilailla ihmisten kroppa toimii. Toivottavasti ei tarvii enään koskaan mennä uuestaan rasitukseen...
 
mä oon menossa huomen kiu rv 23+5 ja katsotaa mitne menee, viimeksi oli koko päivän huono olo siitä.
 
Mulla oli viime viikolla ja turhaan sitä jännitin. Ei muuten mitään ongelmia ko. rasituksen suhteen, paitsi jotta meidän labra on rempan tieltä evakossa ja sijaitsee nyt kahvion kanssa samoissa tiloissa. Istu nyt siinä pari tuntia kahvin aromit nenässä ja nälkä vatsassa kurnien...

Arvot oli todella hyvät:
 0 h  - 4.7
1 h - 6.0
2. h 6.9
 
Mulla oli tänään sokerirasitus, meni kyllä tosi hyvin! Ei tullut yhtään paha olo, väsymystä tai muutakaan. :) Toivottavasti tulokset on kans sitten hyviä!! :D En saanut nyt mitään tietoja mukaan (paitsi että paastoverensokeri oli kuulemma hyvä). Ens viikon alussa voin soittaa neuvolaan tuloksista.
 
Mulla oli tiistaina sokerirasitus ja tänään uteliaisuuttani soitin tulokset. Hyvät olivat, paasto 4,5, 1h 6,1 ja 2h 4,9 :)
 
Mulla kanssa sokerirasitus tänä aamuna ja hyvin meni!
Oon liikaa tainnu lukea niitä kauhutarinoita kuinka huono olo siitä tulee. Osalle tulee ja osalle ei ollenkaan.
Litku oli vadelmanmakuista ja läpinäkyvää ja jääkaappi kylmää. Litkua juodessa alko vähä huimata mutta luulen että iha pelkästä turhasta jännityksestä tuokin. Se meni nopeasti ohi. Saatiin heti sohvapaikka ja siihen mukavasti asettauduttiin miehen kanssa. Hän toimi seurana ensimmäisen tunnin ja toisen tunnin seurana oli läppäri ja kirja :) meni aikakin tosi nopeasti eikä tuntunu missään! :) paasto arvo oli hyvä, 4,3.. sitten vaa muita tuloksia odotellessa :)
 
Mullakin oli tänään sokerirasitus! Kokemus ei ollut mikään järin mukava piikkikammoisena, mutta ei läheskään niin paha mitä olin kuvitellut.

Meidän labrassa juoma oli sitruksen makuista litkua ja se ällömakeus yllätti mut totaalisesti. Kummasti sain kuitenkin puoli litraa juotua, kun huitasin ykkösellä alas enkä alkanut erikseen maistelemaan. :)

Siirryin odotushuoneeseen odottamaan ja lukemaan kirjaa ekan verikokeen jälkeen. Labratäti oli jo varoitellut, että joillekin tulee paha olo ja niinhän siinä kävi, että ihan yks kaks multa meinasi lähteä taju 20 minsan istuskelun jälkeen! Eipä siinä mitään, siirryin pedille makaamaan ja siinä sitten vuorotellen makasin ja istuin. Vajaan tunnin jälkeen tuli paha olo (nälästä veikkaisin), mutta se meni nopsaa ohi kun sai juoda vettä.

Kaiken kaikkiaan enemmän hyvä kuin paha kokemus! Paastoarvo oli 4,4 - loput tulokset saan varmaan jo huomenna.
 
Aloin katselemaan teidän arvoja ja vertailin omiin arvoihini. Mulla paastoarvo 4,8 , 1 tunti 8,4 ja 2 tuntia 8,0. Oli kuulemma ok eikä diabetesta, mutta miksi teillä muilla on nuo tunnin ja kahden tunnin arvot paljon pienemmät kuin mulla!:D Nyt stressaan loppuraskauden jos se diabetes kuitenkin yllättää:(
 
Tänään sain tulokset.

Paasto 4,9
1h       7,6
2h       6,9

Ei siis diabetestä, jee! :)
 
Mä kävin perjantaina rasituksessa ja tänään sain tulokset.. Mulla ne ei sit ollutkaan niin hyvät ne tulokset..
paasto 5,3 eli juuri siinä rajalla
1h 8,1 eli ok
2h 9,2 eli liikaa

Nyt sit odottelen neuvolantädin soittoo, että mitäs jatkossa.. :(
 
Mä oon käynyt jo alussa rasituksessa ja tietenkin jälleen raskausdiabetes. Poikaa odottaessa myös ja ei raskaana ollessakin on paasto ollut koholla eli heikentynyt glukoosinsieto. Olenkin laihduttanut ylimääräisen ja parantanut elämäntapoja pojan syntymän jälkeen. :) mulla aina paasto on se josta kiikastaa. Viimeksi 5.6 ja tässä raskaudessa 5.9 muut arvot reilusti alle rajojen. Tästä 5.9 lääkäri sanoi että insuliini aloitetaan mikäli sitä tasoa kotiseurannassa. Onneksi kuitenkin on pysynyt matalalla nyt. Helmikuun alussa aloitettu kotiseuranta ja neljä arvoa ollut yli. Aika hyvin itsekin jo juomaa mikä aamun arvoon vaikuttaa. Tsemppiä! Ei murehdittavaa mutta ajatuksia herättävää.. riski 2.tyypin diabetekseen myöhemmin elämässä on kuitenlin kohunnut ja itsellä glukoosinsietokin häiriintynyt jollain tasolla. Täällä ei tosin saanut minkäänlaista opastusta raskauden jäljeen koska diabetesta ei vielä ole. Täällä ei uusita rasitusta mutta äippäpolilla käydään käyrillä joskus 32-36 viikoilla ja lääkäri arvioi vauvan koon. Ja täten varmistetaan ettei vauva ole kasvanut sokerien vuoksi liian suureksi. Koosta kannattaa puhua neuvolassa jos murehduttaa. Itsellä ei ole mitenkään vauvoihin vaikuttanut, esikoinen 3114g ja tosikko 3420g :) Mutta diagnoosi ei ole maailmanloppu. No johan varmaan sekavaa ja kirjoitusvirheitä vilisevää tekstiä mutta ehkä jollekin mukavaa luettavaa! :)
 
Me käytiin 3. neuvolakäynnillä tuossa maaliskuun lopulla. Täti siellä ei sanonut sokerirasituksesta mitään, enkä muistanut kysyä, joten laittelin viestiä että milloin se pitää hoitaa alta pois. 
No eipä kuulemma tarvitse käydä koko testissä, kun pissassa ei ole mitään (miusta se itekseen stickaus on vähän turhan suurpiirteistä) ja painoindeksi on normaali. 
En ihan tiedä että pitäskö tästä olla tyytyväinen, jotenkin ois ehkä halunnu että tarkistetaan varmuuden vuoksi kaiken olevan kunnossa, vaikkei mikään olekkaan vialla (*kop kop*).
 
Tänään sain tulokset sokerirasituksesta ja arvot oli loistavat!

Paasto - 4.7
1 h - 6.1
2 h - 5.7

Ei siis diabetesta, jee! :)
 
Kävin eilen rasituksessa. Ei ollut yhtään niin paha mitä luulin, ei tullut paha olo tms. Lähinnä oli vähän tylsää istuskella ja odotella seuraavaa verikoetta.

Paastoarvo oli 4,4 eli ok. Iltapäivällä neuvolatäti soitti tulokset. Ne kaksi arvoa oli ok, mutta 2h arvo yli rajojen (muistaakseni jotain 9). Huomenna neuvolaan, saan ruokaohjeet ja kotiin mittarin millä sitten seurailen arvoja.

Olin koko eilisen ihan p*skana tuosta tuomiosta! Toivottavasti pysyisi ruokavaliolla arvot kunnossa. Näin piikkikammoiselle se insuliinin pistäminen olis varmaan ihanaa hommaa.
 
Mulla oli alkuviikosta sokerirasitus. Mulla olo oli koko ajan kaamea ja nieleskelin oksennusta :sad001. Ei tullut kuuloonkaan että olisin voinut lukea tms. Kunhan hengittelin silmät kiinni labran odotuspenkillä ja mietin milloin pakko lähteä oksentamaan... Itse se appelsiininmakuinen juoma oli musta ihan ok, mut huono olo tuli jo siitä kun ei syönyt aamupalaa ja verensokerien heilahtelusta. Pystyin onneksi pidättämään loppuun asti, mutta sen jälkeen oksenksin koko mahan tyhjäksi. Arvot onneksi tosi hyvät eli:
-4,8
-6,2
-5,4

:)
 
Takaisin
Top