Sokerirasitus

Hyise ku ahistaa koko ajatuski sokerirasituksesta....Mulle annettiin siihen aika jo useampi viikko sitte,mutta pikkasen vaikea on mennä sitä litkua juomaan,ku oksennus lentää muutenki aamusin. Aikaa siis siirrettiin eteenpäin.......
Sitä litkua en moiti sinänsä,mutta en kyllä ymmärrä että millä mä saan sen pysymään sisälläni,jos vielä 3 viikon päästä on yhtä huono olo aamusin.
Sillon olis rv 24 ja ilmeisesti sillon se viimestään pitäs saada testatuks.....huoh!!
 
Mikä määrittää sen että täytyykö sokerirasitukseen mennä? Meillä ei ole ollut mitään puhetta siitä...
 
Ancy: Ainakin ikä ja ylipaino, jotka ovat mulla kriteereinä sokerirasitukselle, joka onkin jo reilun viikon päästä.
 
Kuten Mawerick sanoikin, niin ikä ja ylipaino vaikuttavat  sokerirasitukseen menoon. Noiden lisäksi sukurasite otetaan huomioon, sekä jos omaa monirakkulaiset munasarjat, on automaattisesti kaksi sokerirasitusta raskausaikana.. nimim kokemusta on :/
 

Täällä menossa sokerirasitukseen tasan viikon päästä torstaina (iän, painoindeksin ja sukurasituksen vuoksi). Hirvittää jo lähtökohtaisesti, lähinnä siksi, koska alkuraskaus ollut niin haasteellista ja syömisestä ja juomisesta tullut niin suuri ongelma. Nyt sitten pitäisi olla syömättä ja juomatta ja uskon, että kuulun niihin, joita tämä litku alkaa siellä sitten heikottaa ja aiheuttamaan huonovointisuutta.

Alkuraskaudessa kävin jo kertaalleen pyörtymässä siellä labrassa. Tällä kertaa mies sanoi, ettei suostu minua sinne yksin päästämään vaan tulee mulle kaveriksi. Eli toisaalta kiva, onpahan joku siellä seurana, ettei tarvitse montaa tuntia yksin istua. Toisaalta, vähänkö ärsyttävä tyyppi kun tunkee mukaan. :P Järkeväähän se on, jos oikeasti menen huonoon kuntoon ja oksentelen, niin saan sitten kyydityksen ja saattajan kotiin.

 
Neeuska, ehkä on siis parempi ollakkin vaan pesemättä hampaita!:D kurjaa jos hammastahnan takia joutuu mittailemaan sokereita loppuraskauden:D
 
Sokerirasitukseen joutumiseen vaikuttaa iän, painoindeksin ja sukurasituksen lisäksi myös edellisen lapsen koko. Jos edellinen lapsi on ollut 4,5kg niin sitten suositellaan sokerirasitusta.
 
Käytännöt sokerirasituksen osalta taitaa vielä vaihdella kunnittain, meillä kaikki yli 25 vuotiaat joutuu sokerirasitukseen, oli ylipainoa/sukurasitetta tai ei.

SussuRiina miksi pitää olla testattuna ennen rv 24? Meillä sokerirasitus tulee vasta joskus rv 26-27, koska huomenna on jo täynnä 24.
 
Mulla oli sokerirasitus jo ihan raskauden alussa, just siitä syystä että lähisuvussa on diabetesta. Enpä erityisemmin nauttinu operaatiosta! Se vadelmalitku oli ihan ällöttävän kammottavaa eikä hoitsun "älä sitten oksenna tai aloitetaan alusta" naureskelu auttanu yhtään.

Verikokeiden välissä piti olla pitkällään kun oli pahaolo ja huimasi koko ajan. Loppu hyvin, kaikki hyvin: oksensin kaikki pihalle vasta viimeisen verikokeen jälkeen :D Ja sokerit muuten oli ok.
 
Mulla oli sokerirasitus tänään. Turhaan olin sitä pelännyt ja nähnyt jopa painajaisen aiheesta. :D

Aamulla oli kova jano ja nälkä ehti yllättää ennen kuin koe oli kokonaan ohi. Juoma oli tuolla, missä kävin, vadelmanmakuista hiilihapotonta. Se sopi minulle "kokista" paremmin, koska en ole suuri hiilihapon ystävä. 

Väsynyt olen ollut koko päivän, mutta muuten ei mitään suurempia oireita. Sitten vain odotellaan tuloksia.
 
Mulla on sokerirasitustesti kiirastorstaina. Käsitin, että melkein kaikki siihen testiin pistetään - mulla ikä varmaan vaikuttaa myös. Minä en testiä osaa jännittää - onhan sitä nyt ennenkin ennen verikokeita yön yli paastottu, ja tutkimuslitkut menevät varmaan viimeistään irvistelemällä alas.

Eniten jännittää, että miten ehdin edellisenä iltanakaan syödä, kun mulla on menoa, enkä välttämättä ehdi kotiin, ennen kuin paasto alkaa; pitänee hotkaista kaupungilla jotain.

 
Oli se pakko taas iteki varata aika rasitukseen, kiva vielä kun menee työpäivälle :/ Mullahan kävi viime kerralla sillon alkuviikoilla niin et alko pyörryttään ja litkut tuli vauhdilla ylös.. Joten ei hirveesti nappais mennä... Toivottavasti pääsis vaikka pötköttään jos se estäis huonon olon.
 
Juu PK-seudulla tosiaan laittavat 25-vuotta täyttäneet automaattisesti sokerirasitukseen..Omalla kohdalla sitä nyt ei kuitenkaan tule, vaikka tuon "kriteerin" täytänkin. Kärsin niin pahasta migreenistä (kohtaukset), että neuvolatädin kanssa yhteistuumin meinattiin, ettei ole hyväksi olla noin pitkää aikaa juomatta ja syömättä, kun silloin laukeaa kohtaukset todella helposti, ja mitään kunnon lääkkeitä kun tuohon migreeniin ei näin raskausaikana ole.. Muutenkin olen viimeiset kohtauskerrat ollut suoraan tiputuksessa sairaalassa, niin sitä vältellen, päädyttiin siihen, että niin kauan kun kaikki muut arvot, vointi ja viitteet ovat normaaleja, niin en testissä käy.. Toki hyvästähän se vaan on testata, mutta migreenin loitolla pitäminen on kuitenkin "tärkeämpi".
 
Eilen oli sokerirasitustesti. Koska olin lukenut kauhukertomuksia niin odotin paljon pahempaa miksi sitten lopuksi osoittautui. Juoma maistui makealta ja vahvalta vadelmamehulta. Ei ollut sivumakuja eikä siirappimainen koostumus. Oikeastaan se oli ihan hyvää kun ei muutakaan saanut. Aika, eli 2h, meni nopeasti kun pötkötin käytävällä sermin takana sängyllä ja lueskelin vauva-lehteä. Ei tullut huono olo eikä alkanut pyörryttämään kun olin makuu-asennossa koko sen ajan. Istualteen olisi voinut tulla tukalat paikat.
 
Täälläkin sokerirasitus takana. Juoma oli jääkaappikylmää, kirkasta ja vadelmanmakuista. Istuin odotteluajan, labran väki sanoi kyllä, että pitkälleen pääsee, jos tarvii. Hieman päätä särki, mutta taisi olla aamukahvin puutetta ;) Ei mikään karmea kokemus siis, turha jännittää!!
 
Täällä myös eilen käyty sokerirasituksessa ja ihan helposti siitä selvittiin..Vähä vippas päässä välillä ja pari kertaa tuli sellanen kuvottava olo,mutta ei mitään sen kauheampaa. Odotin paljon pahempaa...
Tulokset sain tänään ja raskausdiabetes on valitettavasti totta... Nyt vaan odotellaan aikaa sairaalaan ja yritetään jo valmiiks muokata ruokavaliota.
Kotona mittailen 6 kertaa päivässä sokereita ja pidän niistä kirjaa....

Ja siitä millon pitää käydä sokerirasituksessa, näkyy olevan monta erilaista ohjetta. Mulle on hoettu sitä rv 24:ää mutta useimmiten se vissiin tehdään myöhemmin.
Ilmeisesti hiukan "potilaasta" riippuen :)
 

Minä kävin tosiaan viime viikolla sokerirasituksessa ja tällä viikolla neuvolalääkärillä kuullaan tulokset.

Litku oli myös jääkaappikylmää kirkasta vadelmanmakuista, josta iski huonot muistot pahoinvoinnin ajalta kun sairaalassa osastolla en pystynyt "syömään" muuta kuin vadelmamehujäitä. Litku jätti myös inhan kerroksen kurkkuun meikäläiselle, joka vaan lisäsi oksennuksen tunnetta. Sain sen kuitenkin alas moitteetta.

Ensimmäinen tunti tuntui pahimmalta, huimasi, pyörrytti ja oksetti. Kävivät vuorotellen labrasta kysymässä haluaisinko ensiavun puolelle makuulte, mutta itsellä makuuasennossa tuntuu oksettavan enemmän, joten miehen kanssa sitten istuskeltiin rauhallisemmassa osassa tk:ta. Tulivat "väliaikaveretkin" nappaamaan minulta siinä niin ei tarvinnut liikkua. Oksennuksen sain kuitenkin pidettyä loitolla ja toisella tunnilla olokin hieman parani, joskin tärisin kylmästä. Istuin sitten miehen toppatakki päällä siellä. :) Testin jälkeen vointi koheni kun sain syötyä ja jaksoinpa tehdä vielä huonosta tsägästä johtuen pitkän päivän töissä siihen päälle.

Mitä arvoja teille on sokerirasituksesta tullut? Minulla eka sormenpäästä otettu oli 4,8. Eli voisiko tämä viestiä, ettei huolta raskausajandiabeteksesta ole? Näin minulle testin jälkeen työpaikalla kommentoitiin.

 
Mun eka arvo sormenpäästä oli 4,3, en tiedä, ennustaako se mitään vai ei... Torstaina on neuvolalääkäri, siellä varmaan viimeistään kuulen arvot. Sokerirasitus oli torstaina viime viikolla, ja luulisin, että tänään olisi tullut soitto neuvolasta, jos diabetesepäily olisi...? Onko jollain kokemuksia tuota diagnosoinnista, kuinka nopsaan tuli tieto diabeteksesta ja mitä sitten tapahtui...?
 
Siis noissa arvoissa on mun käsittääkseni ns. raja-arvot, minkä yli sokeripitoisuus ei saa nousta.
.
Paastoarvo saa olla muistaakseni 5,3mmol/l, 1h raja-arvo 10,0mmol/l ja 2h raja-arvo tais olla jossain 8,6 mmol/l huitteilla... Ja mun mielestä jos mikään noista mittaustuloksista ylittää sen raja-arvon, sillon aletaan seuraamaan niitä sokereita kotimittarilla ja otetaan ruokavaliohoito käyttöön. Jos arvot on pahasti koholla, sillon otetaan insuliinihoito käyttöön...
Saa korjata jos puhun ihan omiani :)

*muoks* Esikoista odottaessa mulla arvot oli siis 4,0mmol/l, 1h 10,2mmol/l,  2h 8,4mmol/l
ja tässä tuo tunnin arvo oli koholla, jonka jälkeen sain kotimittarin käyttöön...

Parin viikon päästä pitäis taas mennä testiin, katsotaan kuinka tällä kertaa käy...
 
Ekassa raskaudessa minulla oli sokerirastuksessa :  0h 5.0 1h 5.2 ja 2h 7.5 eikä siis ollut mitään :)

Luulisin jos on jotain ilmotettavaa niin soittavat niistä heti mutta jos ei ole mitään niin toteavat seuraavalla neuvolakäynnillä asian olevan kunnossa. 

 
Takaisin
Top