Sokerirasitus

bassaria

Jostain jotain jo tietävä
Piti tulla kertomaan oma kokemus, kun tuli tänään käytyä. Joitakin esikoisiaan odottavia äitejä on nimittäin ihan varmasti etukäteen peloteltu tän testin kauheuksilla (mua ainaki). Kaikki se hurja huhupuhe on todennäköisesti kuitenki ihan liioteltua. Sokerirasitustesti ei oo hirveä vaan lähinnä tappavan TYLSÄ.

Illalla kasin jälkeen/aamu kasiin asti ei saa syödä eikä juoda vettä. Kukapa sitä muutenkaan öisin herää syömään, joten tää ei oo yhtään paha homma. Heikotusta tuskin juuri kenelläkään ehtii tulla. Eri asia se olis jos pitäis päivällä olla 12 tuntia syömättä, hyi.

Aamulla sitte tosiaan labraan. Mulla oli ainaki olo ihan normaali, ei mitään ongelmaa. Labran täti pyytää sisään ja ottaa sokereiden lähtötason sormenpäästä. Kaikki alle kahdeksan on ok. Jos lähtötasot on hyvät, niin otetaan heti se oikea verinäyte (1putkilo) suonesta.
Sitte sellanen kylmä, siirappinen, nykyään ihan hitusen hiilihapotettu, "kokis" naamariin. (Ei yhtään pahaa, ku kuitenki alkaa jo vähä janokin olla.) Ja ei muuta ku käytävään odottelemaan.

Tasan tunnin päästä täti pyytää taas sisään ja ottaa toisen putkilon verta. Ja taas käytävään odottelemaan. Jälleen tunnin päästä otetaan verinäyte ja tän jälkeen sitä onkin vapaa lähteen kotiin.

Kaikki on hoidettu tasan kahdessa tunnissa. Pahaa oloa ei mulla ainakaan tullu missään vaiheessa. Jos nyt jotain, niin väsyttämään alko jossain vaiheessa ihan kamalasti. Kirjaan en jaksanu keskittyä, joten meni lähinnä lattian tuijotteluks koko odotusaika.

Jos nyt jotain negatiivista pitää keksiä niin vähän kyllä tympäs se, ettei päässy vaakatasoon. Olis kiva vaan pötkötellä jossain syrjässä nää pari tuntia. Odotussali oli ihan tupaten täynnä, joten siinä tuli kyllä muorien kansakoulutaustat selvitettyä.

Tätä ei todellakaan olis kannattanu jännittää! :)

Ps. Joku lämmin paita kannattaa laittaa päälle. Sokereiden heilahtelusta tulee aika vilu...
 
Kiitos tästä, olen miettinyt kovasti mitä siellä oikein tapahtuu kun tosiaan muakin peloteltiin. Ehkä selviän siitä sitten:D Ainoastaan tuo juomattomuus ahdistaa minua, koska mun on pakko juoda vettä koko ajan! En mitenkään pysty illalla tai varsinkaan aamulla olemaan juomatta. Voin kertoa että hampaiden pesun yhteydessä kyllä vähän juon sitä vettäkin!:D ....vai onko hammastahnakin kiellettyjen listalla:D
 
Ei se mustakaan niin erityisen paha ollut, kun kakkosta odottaessa sokerirasituksessa kävin. Itse "toimenpide" on tosiaan vaan tylsä, mulla oli kirja mukana. Vaikeinta oli se, että mä en ylipäänsä pysty toimimaan ennen aamupalaa, eli mulla alkoi tulla todella heikko olo jossain vaiheessa sen syömättömyyden kanssa. Mutta toisaalta, jos ei esimerkiksi normaalistikaan syö aamupalaa, niin eihän siinä sitten mitään. Se litku vei janon, vaikka ei erityisen herkullista ollutkaan.
 
Itseasiassa aamulla saat juoda yhden lasin vettä (en muistanu mainita). Yöllä, ku heräs vessaan, niin oli kyllä aikamoinen jano...Unessahan sitä ei tiedä. Purskuttelin välillä suuta vedellä, kun ite oon kans nykyään tottunu litkimään litratolkulla nesteitä. Se vähä helpotti. Hampaita harjatessakin saattoi tosiaan vähän "vahingossa" lipsahtaa vettä nieluun asti... :)

Noissa mun paperiohjeissa se syömättömyysaika on tosiaan kasista kasiin, mutta tosiasiassahan se on se 12 tuntia. Eli jos labra-aika on aamulla 7.20 (niinku mulla oli), niin syömättä ollaan ilta 19.20 jälkeen. Tosta varhaisesta ajasta riippuen mulle ei ehtiny tulla minkäänlaista heikotusta, ku yleensäkin syön aamupalan vasta joskus kahdeksan aikaan.

Juot kato sillon illalla minuuttia ennen tota paaston alkua vaiks litran puolitoista putkeen! :D
 
Joo eihän se mitään pahaa litkua ole, mä voisin verrata sitä cokikseen, joka kesähelteellä on ollu auton hattuhyllyllä 2 viikkoa :D Yhtä hyvää :D

Ainoo tietty kurja, jos kärsii kovista aamupahoinvoinneista, jotka helppais syömisellä, ni sit on vähän ilkee mennä tohon kokeesees, koska täytyy olla paastolla.

Ja se on kyllä ihan älyttömän tylsä 2 tuntia viettää siellä labrassa...
 
Jokainen kokee tuon sokerirasituksen eritavalla. Oma kokemukseni on kamala ja tässä raskaudessa en siihen suostunut. Menen ainoastaan jos myöhemmi ilmenee jokin pakottava tarve. Itsessään se litku ei ole paha, mutta minulle tuli todella huono olo niiden verikokeiden välissä. Hilkulla oli etten joutunut oksentamaan.

Hyvä että tästä on olemassa myös myönteisiä kokemuksia :)  
 
Täytyy sanoa, että kun tällä kertaa sain ihan "itse päättää" että osallistunko kyseiseen testiin koska olin rajatapaus ;) viime kerralla siis arvot oli hyvät ja painoindeksi tällä kertaa alle 25...olin onnellinen. En niinkään sen puolesta, että olisin voinut huonosti tai muuta, mutta se odottelu siellä labrassa oli TODELLA tylsää ja pitkäveteistä..pieni päänsärky siinä ehti tulla ennen kun pääsi sitten syömään aamupalaa :) mutta onneksi siis ruoka vei senkin mennessään. Ja se litku...tosiaan niin ku joku tossa yllä jo kirjoittikin niin väljähtynyttä limuahan se muistutti,tosin mun tapauksessa se oli sitä appelsiininmakuista..onneksi suht viileää :D ja pääsi siellä labrassa sitten kyllä makuullekin ja laittamaan vähän silmiä kiinni..
 
Meillä se litku oli vadelmanmakusta ja paastota piti 10 tuntia. Yllättävän hyvin ne tunnit meni, vaikka selkä kipeytykin kovista penkeistä.
 
Meillä oli kokiksen makuista juomaa. Mullekaan ei viimeksi tullut paha olo - jäi ns. hyvä maku :) Täällä oli ihan privaatti huone, jossakin kattellatv:tä, lukea kirjaa, lehtiä tms. Mä nukuin. Hoitaja tuli tunnin välein hakemaan verta, saattoi itse makoilla sängyllä ja ottaa rennosti. Kaikki ei tosiaan reagoi samalla tavalla ja lähipiirissäkin on ollut näitä, jotka pyörtyy. Etukäteen sitä ei kuitenkaan kannata pelätä. Useimmiten rasitusta ei taida tarvita tehdä kuin kerran :)
 
Kahdesti käynyt jo oksentamassa sen litkun... Kolmatta kertaa en enää aio mennä oksentamaan sitä litkua pois, vaan pyydän sokerimittarin kotiin ja mittailen kotona arvoja...
 
Mullakaan ei menny tänään ihan putkeen sokerirasitus... Ei siinä paastossa mitään eikä ite litkussa(mul oli sitä appelsiininmakusta). Odotteluunki olin ihan valmistautunu, mikäs siinä pari tuntia lehtiä/kirjaa lueskellessa. Mutta, mulla iski huono olo ja alko silmissä sumenee ku olin istuskellu vajaan tunnin. Pyysin päästä vessaan ja koko litku tuli ylös. Kiitti mulle riitti. Huono olo ollu sit koko päivän, onneks vapaa-pv joten sain nukkua puol päivää, armoton päänsärky ollu riesana koko päivän :( en oo ees oksennellu aiemmin täs raskaudes mutta jos en syö ihan koko ajan niin tulee huono olo...
 
Huh, en mäkään kyllä suostuisi sokerirasitukseen vielä näillä viikoilla, kun ykä lentää aamuisin muutenkin... Jännä miten se on osalle jo tehty, mulla viimeksi (ja nyt myös) jossain rv 22-24 tietämillä, jolloin olo on jo (toivottavasti) parempi.
 
Jos sulla on just jotenki suurempi riski sairastua rd:hen, ni sillon tekevät jo näin alkuviikoilla, sen lisäksi myös siellä joskus 20-30 viikon tietämillä.. Meidän kunnassa tuo toinen tehdään rv 26-28 välissä, johon minäkin taas joudun. huoh.
 
Mulla ainakin oli riski ja todettiinkin raskausdiabetes jo. Sokerirasitus oli jotain aivan kamalaa, ei muuten mutta oksetti koko ajan ja viimesessä verikokeessa hoitakin kysy että oonko kunnossa kun oon niin kamalan näkönen. Siitä sitten oksentaan heti kun homma oli hoidettu ja oksensin saman ja seuravaankin päivän kokonaan. Että voin kertoo et ei ollu mitenkään mukava ja helppo kokemus mutta mun ja vauvan parhaaksi se vaan on. Ja jokaisella se on varmasti erilainen
 
Meilläpäin sokerirasitus tehdään kaikille odottaville äideille. Tarkkaa ajankohtaa en tiedä, mutta neuvolalääkäri sanoi että siinä keskiraskauden tienoilla. Nyt olen rv 15+1. Ensi viikolla on neuvola, voipi olla että otetaan siellä puheeksi. Toivottavasti se litku ei tosiaankaan ole mitään kamalaa vaan ihan suht juotavaa. Nyt ensimmäinen viikko n. kahteen kuukauteen kun en ole oksennellut... Mua ilman raskauttakin ällöttää helposti kaikki tuollainen epämääräinen, joten toivotaan että sen saa kunnialla alas!
 
Mulla on huhtikuun alussa sokerirasitus. Sen jälkeen on sitten vielä 8h iltavuoro töissä. :/ Mitenhän kauan siinä on huono olo vielä sen jälkeen? Toivottavasti on sitten suht ok olo, kun saa syötyä ja vähän levättyä.
 
Nennahh, se on ihan yksilöllistä tuleeko edes pahaa oloa, Mulle on 2 kertaa tehty toi koe, eikä pahemmi oo ollu mitää huonovointisuutta :) Toki vähä höntti olo ku ei oo syöny mitään, mut sinne voi ottaa vaik jotai evästä mukaan ni saa heti tutkimuksen loputtua laitettua jotain suuhunsa :)
 
Täällä kans edessä tossa heti pääsiäisen jälkeen sokerirasitus, kun on varmasti ahtanut itsensä täyteen suklaamunia! jes:D mua on nyt ihmettänyt tuollainen sääntö jonka sain, ettei edes hampaita saa pestä aamulla eikä lainkaan sitä vettä juoda. Kyllä muut ilmeisesti hampaansa saa pestä?:D

onneksi mulla kans loma jo tuolloin, ei tarvitse lähteä oksennellen töihin jos huono olo iskee...
 
ninspe, ai sulle sanottiin tuosta hampaidenpesusta?
 Mä olen nimittäin ihan varma et mun viime raskaudessa diagnosoitu rd johtus vain ja ainoastaan juuri tuosta, että mä pesin hampaat ennen tutkimusta, jolloin se 1h arvo oli lievästi koholla....

Eli suosittelen oikeesti olemaan pesemättä, jos haluat olla mittaamatta verensokereita kokoajan... :D
 
Takaisin
Top