Sokerirasitus-/Labrakokemukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Viima
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Viima

Jostain jotain jo tietävä
Ehkä tästä ois voinut neuvola ja ultrakuulumisissa kirjoittaa, mutta kun ei nää sokerirasitus- ja labrakoettelemukset oikeestaan ihan suoraan sinne kuulu, niin aloitin uuden ketjun. Hautautukoon sitten tuonne pohjalle jos osoittautuu turhaksi.

Yääh... mulla on siis huomenna luvassa sokerirasitustesti. Ennen sitä pitää olla 12h syömättä ja juomatta ja jo nyt janottaa ihan tautisesti!! Oon kuullut vinkin että sormukset kannattaa ottaa pois ennen koetta, sillä näpit saattaa turvota. Onko muita vinkkejä tai kokemuksia jaettavana kyseisestä koetteluksesta?

Hoplaa! Olis vissiin pitänyt kuitenkin eka lukea nuo neuvola ja ultrakuulumiset. Siellähän niitä kokemuksia ja vinkkejä onkin jo runsaasti. Ei siis muuta kun painukoot pohjalle tämä palsta. Sorry. :oops:

Mä kävin sokerirasituksessa maanantaina, ja luulen saavani tulokset huomisella neuvolakäynnillä.
Enpä varsinaisesti osaa antaa neuvoja, miten parhaiten selviytyisi, mutta oma mielipiteeni on se, ettei kokemus ollut ollenkaan niin kamala kuin etukäteen ajattelin. Toki, syömättä ja juomatta oleminen oli ikävää, mutta siitäkin selvisi. Eikä litkukaan ollut niin pahaa kuin olin kuvitellut, ja määräkin tuntui vähäisemmältä kuin mihin olin varautunut.
Tsemppiä, kyllä se hyvin menee!!

Mulla oli tänään sokerirasitus. Ihan hyvin meni. Etukäteen jännitin eniten sitä kun pitää olla juomatta, mutta ei se ollutkaan paha, kun oli juonut hyvin eilisen päivän. Neuvolasta vielä sanottiin, että ois voinut puoli lasillista juoda, mutta en mä sit viitsinyt. Sain nukuttua tosi hyvin, ku olin pyytänyt mieheltä et nukuttais eri huoneissa (oon herkkäuninen). Joten nukuin sitten suurimman osan siitä paastoajasta. Labrassa piti juoda 2 kertakäyttömukillista sitä juomaa, mut ei se mun mielestä ollut mitenkään erityisen pahaa. Ei sitä nyt huvikseen juo, mut ihan hyvin meni alas. Eikä siitä jäänyt mitenkään erityisen paha maku suuhun, pikemminkin parempi että sai kurkkua kostutettua. Ja yht. kolme piikkiä tuli käsivarsiin. Makuulle ois päässyt (kysyin), mut istuskelin sitten kuitenkin. Ekan tunnin ajan oli hieman heikohko olo (mulla oli eilenkin hieman huono olo koko päivän, ehkä litku ihan vähän heikensi oloa tai sit ei), toisella tunnilla oli selkeesti parempi olo. Aika nopeesti se aikakin meni. En mä viitsinyt ottaa mitään kirjaa mukaan, enkä kyllä olis oikein jaksanutkaan lukea. Jotain lehteä luin vähän, ja kuuntelin musiikkia ja selasin puhelimella netissä. Musiikkia oli ihan kiva olla mukana.

Eli ei ollut paha :) Tsemppiä kaikille koitokseen menijöille!

Minukin sokerirasitus tehtiin eilen. Se oli sekä helpompi, että inhampi mitä olin ajatellut.
Itse paasto, litkun juonti ja verikokeet (3 kpl) olivat ihan ok. Minulla on vielä tapana pöyrtyillä, jos en ole ennen neulojen pistelyä syönyt mitään. Nyt ei tuokaan ollut ongelmana.

Olin varautunut kirjalla ja eväillä. Verikokeita odotellessa en vain pystynyt lukemaan yhtään. Väsytti ihan hirveästi! Jälkimäisen tunnin aikana olin pitkälläni odotushuoneen tuolilla jonkinlaisessa horroksessa, kun en vain pysynyt valveilla. Tuo oli minulle ihan odottamaton piirre tässä testissä. Testin jälkeen pakotin itseni syömään eväitä, vaikka ei edes tehnyt yhtään mieli.

Sairaalasta suuntasin kotiin ja tunnin unien jälkeen heräsin ja sen jälkeen nukuin vielä toisen tunnin ennen kuin oli yhtään ihmismäinen olo. Oli todella outoa tuo totaalinen väsymys!

Parasta kuitenkin on, että sokeriarvot olivat ihan huippuluokkaa. Ei lähellekään mitään raja-arvoja. Olen niin onnellinen, sillä kesä ja jäätelö kuuluvat niin yhteen, samoin kahvittelut torilla :)

Ne joilla tuo on vielä edessä, niin ei mitään turhaa panikointia testin vuoksi. Ei se kivaa ole, mutta ei mitenkään kamalaakaan.

Ittellä olis ylihuomenna toinen sokerirasitus tässä raskaudessa :( Eniten pelottaa ja ahistaa nyt nämä helteet ja huomenna syöminen ja juominen on lopetettava 19.15. Nytki tuntuu että kun on niin kuuma, että vettä menee pitkälle iltaan asti. Saapa nähä miten huomenna sitte selviää siittä paastosta vai kuivuuko sitä kokonaan. Itellä tulee tosi huono olo siitä litkusta jonka juottavat ja jatkuvasti meinaa käydä oksu kurkussa. Onneksi ainakin täällä sai huuhtoa suun juomisen jälkeen niin ei jää niin karmiva jälkimaku moneksi tunniksi.

Retrokki: Tsemppiä huomiseen! Oon hengessä mukana omassa sokerirasitustestissäni samaan aikaan :)

Huoh, nyt on sokerirasitustesti ohi. Oli minulla juuri niin ikävä kuin osasin pelätä. Eka puoli tuntia litkun juomisen jälkeen meni jotenkuten istuessa ja lukiessa, sitten yhtäkkiä tuli kauhea kylmän hien ja pahan olon aalto. Menin sanomaan hoitajille että nyt on oksennus lähellä ja laittoivat minut sitten erilliseen huoneeseen makaamaan. Toivat minulle oksennuskippoja, tyynyjä ja jopa oman tuulettimen. Siinä sitten loppuaika meni makoillessa ja nieleskellessä oksennusta. Onneksi sain pidäteltyä sisällä ja kokeet saatiin otettua. Nyt vähän höntti olo ja vieläkin kurkussa polttaa mutta toivotaan että testit ok enkä joudu uudestaan.

Mullakin oli tänään sokerirasitus. Nyt on kädet kipeinä kun kummastakin kädestä otettu kahden päivän aikana kaksi verikoetta. (eilen oli neuvolalääkäri) :s Ja mullakin lähti just jonkun 20minuutin päästä litkun juomisesta litku kiipeämään takaisin ulos kurkkua pitkin, en tajua miten sain sen pidettyä sisällä. Enkä olisi varmaan mennyt sanomaan kenellekään jos olisi tullut ulos kun sitä litkua ei toistamiseen halua juoda :D

Kaikki meni muuten ihan jees rmutta labra oli ihan tukossa, ja se seura mitä siellä odotustilassa oli! Jotain narkkaripoikaa vietiin vessaan testattavaksi hoitajan kanssa ja jossain vaiheessa jokin lievästi mielisairaan näköinen nainen (aiivan likaiset vaatteet ja haisi aivan järkyttävän pahalta ja kaikenlisäksi sillä kasvoi ihan tuhti parta) tuli huutamaan eteeni että missä täällä saa tupakoida. Viitoin sen siitä ulos kun meinasi oksu tulla siitä hajusta :S

Haha, oltiinkohan saman kaupungin labrassa, Mcgonnor, meilläkin oli vaikka mitä hiihtäjää tuolla. Itse tosin siellä yksityissviitissäni olin aika pihalla siitä mitä odotustilassa tapahtui. Jossain vaiheessa vaan yksi erittäin epäsiisti nainen tuli rähjäämään sinne näytteenottotiloihin että hänen täytyy päästä nyt, hän on kiireellinen tapaus. Ja labran työntekijä päivitteli siinä ennen lähtöäni että heillä on ollut aikamoinen päivä. Kysyin sitten että onko ollut kova kiire. Hoitaja huokaisi ja sanoi että ei pelkästään se määrä vaan se laatu... :D

Mulla kans sokerirasitus ohi tältä päivältä! Ja kyllä sai ittekki nieleskellä lähes koko session ajan :s Kävin juuri netistä tarkistamassa omat tulokset ja itseasiassa tällä kertaa oli paremmat arvot kun alkuraskaudessa! \o/

Hieno juttu, Retrokki! Pääsettekö katsomaan netistä labratuloksia, mahtavaa?! :) Itse tässä pohdin että soittaakko labraan huomenna vai odottaako ens viikon neuvolaan tuloksia.

Oulussa on semmonen nettipalvelu kuin "oulun omahoito" josta näkee kaikki tulokset, kun ovat saapuneet ja voi esimerkiksi lähettää sairaanhoitajille kysymyksiä ym :) Ihan kätevä systeemi jos osaa lukea tuloksia :D Mulle neuvolatäti on kirjottanu viitearvot paperille neuvolakortin väliin josta voin sitte luntata tulokset ^^

Huoh, nyt on sokerirasitustesti ohi. Oli minulla juuri niin ikävä kuin osasin pelätä. Eka puoli tuntia litkun juomisen jälkeen meni jotenkuten istuessa ja lukiessa, sitten yhtäkkiä tuli kauhea kylmän hien ja pahan olon aalto. Menin sanomaan hoitajille että nyt on oksennus lähellä ja laittoivat minut sitten erilliseen huoneeseen makaamaan. Toivat minulle oksennuskippoja, tyynyjä ja jopa oman tuulettimen. Siinä sitten loppuaika meni makoillessa ja nieleskellessä oksennusta. Onneksi sain pidäteltyä sisällä ja kokeet saatiin otettua. Nyt vähän höntti olo ja vieläkin kurkussa polttaa mutta toivotaan että testit ok enkä joudu uudestaan.

Minullakin oli eilen aamusta sokerirasitus ja oireet olivat kutakuinkin saman moiset ja jouduin myös tarkkailuhuoneeseen loppuajaksi, ensimmäisen puolen tunnin jälkeen.

Viimeinen arvo kuulemma ylitti jonkun raja arvon eli joudun ottamaan sen laitteen kotia ja mittailemaan päivän aikana.. Saan varmaan erilliset ohjeet sitten juhannuksen tienoilla kun on käyntiä taas neuvolaan... Sanoin kyllä että tämä oli sitten ensimmäinen ja viimeinen kerta kun menen tuohon rasitustestiin.. =)

Jippijeee! Neuvolantäti laittoi tekstarin että sokerirasitustestin tulokset normaalit. Jotenkin ehdin jo stressaantumaan että mulla ihan varmasti on häikkää sokereissa, varsinkin kun minulle tuli niin huono olo testissä. Näköjään ei sitten sano mitään. Olen erittäin onnellinen tuloksesta, ihan senkin takia että kerrankin pystyn suhtautumaan normaalisti syömiseen ja suhteellisen rennolla otteella, pelkäsin että mitäs taas syömisilleni tapahtuu jos sokerien vuoksi olisin joutunut alkaa syynäämään ruokiani. Mutta kaikki hyvin ja paniikki oli jälleen kerran turha. :)

Mieki vähän jännitin noita sokerirasituksen tuloksia kun oon niin herkkuperse :D Mullakin tuli toooosi huono olo testissä ja makoilin siellä penkeillä kun huippas niin että taju lähtee.. (olisko se sitten niin että jos ei tuu huono olo niin sitten on jotain häikkää?)

• Tykkään
Reaktiot: Wow
Ilpis: Nettiä selaillessa ainakin näyttäisi siltä ettei tosiaan pysty mitään sanomaan tuloksista sen perusteella että millainen olo testinoton aikana on. Ilmeisesti muut asiat sitten vaikuttaa pahoinvointiin.

Joo, niin se varmaan on.. tuntu vaan että ne muut mammat jotka siellä huoneessa oli niin kahtoivat mua ihan kummeksuvasti kun puolihorroksessa siellä yritin pysyä hereillä :D

Mun tuloset oli 0h 4.4, 1h 5.6 ja 2h 5.9.

Testi oli eilen. Aluksi yllätyin iloisesti: se litku ei ollut ruskeaa, kolanmakuista siirappia, niin kuin jotkut sanoivat minulle etukäteen, vaan kirkasta ja melkoisen nestemäistä. Maistui makealle, ehkä vähän vaniljaiselle. Eikä sitä ollut valtavaa mitta-astiallista, niin kuin olin kuullut, vaan vajaat kaksi pientä muovimukillista. Meni muutama sekunti kulauttaa alas.

Mutta sitten jouduin kuitenkin pettymään alkuiloon, kun hetken kuluttua tuli huono olo. Teki mieli oksentaa ja makoilla, ja labrassani piti istua kovalla tuolilla pienessä odotustilassa, joka oli tupaten täynnä ihmisiä. Toisen mittauksen kohdalla jouduin sanomaan, että minulla on nyt tosi huono olo. Onneksi juuri silloin oli vapautunut yksi huone, ja sain maata siellä loppuajan. Paha olo helpotti nopeasti.

Tulokset sain tänään, ja kaikki oli sokerirasituksen osalta hyvin. Sen sijaan hemoglobiini oli laskenut ja joudun aloittamaan raudan. Lisäksi pissastani on löytynyt jotain "outoa". Nyt tekevät jotain tarkempia testejä, ja minulle soitetaan kun selviää, mistä on kyse. Olen tietenkin ihan peloissani, kun en saanut mitään infoa siitä, mistä voisi olla kyse ja ajatuksiin hiipii heti kaikenlainen kuolemanvakava. :confused004

Takaisin