Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Mä olin viime raskaudessa 29v, enkä joutunut rasituskokeessa käymään ollenkaan.
Saa nähdä tuleeko nyt käsky sinne.. Oon nyt 30v :grin

Sukurasitetta ei ole ja hoikka oon :shy:
 
Tavallisesti paastoarvon raja on 6,1 ja raskaana tosiaan tuo 5,3. Eli vaikka ilman raskautta arvot olisi normaalit, mutta yli tuon 5,3 eikä edes muuttuisi siitä raskauden aikana mihinkään, niin silti diagnoosi paukahtaa automaattisesti.
 
Mulla oli viimeks paastoarvo 4.3, sit se toka litkun jälkeinen 4.7 ja viimenen 4.1 :rolleyes:
Meinas vägän jopa naurattaa nuo arvot :grin
 
Mä oon kahdessa ekassa raskaudessa joutunut testiin iän ja painon vuoksi. Selvittänyt myös niillä "erikoisen hyvillä" tuloksilla. Edellisen raskauden jälkeen äidilläni todettiin 2.tyyppi ja nyt se olis sit jotenki vaikuttanut muhun niin, että olisinkin riskiryhmää.. eli olis pitänyt mennä vko 12 ja sit uudelleen 24, jos ekasta selviäis. Sanoin suoraan, että tää on ihan turhaa ja sain luvan mennä vasta sillon rv24.
 
Oon 36v ja viime raskaudessa v.2016 syksyllä kävin rasitukses ja oli hyvät tulokset. Mä jotenki muistelisin et silloin neuvolatäti sanoi et jos tulisin ajan x sisällä uudelleen raskaaksi niin ei ois välttämätöntä mennä rasitukseen. Mutta en kuollaksenikaan muista mikä se aika oli minkä sisällä uusi raskaus pitäs olla. Tietääks joku tommosta sääntöä?
 
Purpleribbon, mä en tiedä onko se mikään virallinen sääntö, mutta mulle terkka just sanoi että ei tarvii mennä ainakaan siihen ekaan, koska edellisestä raskaudesta on vaan reilu vuosi, ja silloin oli hyvät arvot. Jäi tosin vähän sellanen fiilis, että sen sokerirasituksen skippaaminen olisi enemmänkin sellainen omaksuttu tapa, kuin mikään virallinen ohjeistus.
 
Mulla oli esikoista odottaessa ruokavaliohoitoinen radi. Uskon että tässäkin raskaudessa tulee olemaan sama, sokerirasitukseen menossa viikon päästä maanantaina (21.1)

Esikoinen syntyi 40+1 3605g ja 49cm.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon menossa molempiin rasituksiin ilmeisesti taas, vaikka viime raskaudessa kaikki arvot oli hyvät. Ja esikoinen tosiaan nyt 9kk. Oon normaalipainoinen (Bmi 20), 25v. ja ainostaan isoäidillä on aikuisiällä todettu 2 tyypin diabetes. Ihan kun oisin kuullu et kaikki yli 25 v. pitäis mennä ja tietty ne joilla on lähisuvussa diabetestä o_O, tosin oisko sit vaan se jälkimmäinen rasitus. Mut varmaan paljon eroja neuvoloiden välillä.
 
Näyttää olevan eroja neuvoloiden välillä, koska mä olin 29v enkä joutunut rasitukseen ollenkaan.
Saa nähdä joutuuko nyt, kun on 30v mittarissa :grin
 
Kahteen rasitukseen joudun. Toivottavasti vaan olo helpottaa ennen sitä, koska en todellakaan pysty tällä hetkellä olemaan 12 tuntia syömättä :rolleyes: Yöllä herään noin tunniksi valvomaan ja sillon on aina pakko syödä jotain tai rupeaa oksettamaan. Tosin oon kyllä siltikin sit aamulla oksentanu :yuck:
 
Tänään neuvolassa käyty ja sokerirasitukseen joudun. Sitten jossain puolivälin tienoilla vasta, mutta ärsyttää silti. :D
 
Meilläkin kaikki yli 25-vuotiaat joutuu sokerirasitustestiin :grumpy:
 
Mun tarvii mennä sokerirasitukseen painon vuoksi. Juuri syksyllä kävin ja arvot olivat loistavat, tietty en ole ollut silloin raskaana :)
 
Meillä kans 25 v ikäraja testiin joutumiselle :D jännittää jo valmiiksi kun viimeksi raskaana ollessa siitä tuli niin järkyttävä olo ja radihan sieltä napsahti. Vuoden kuluttua synnytyksestä todettiin heikentynyt sokerinsieto, vähän luulen että tämän raskauden myötä mennään diabeteksen puolelle.. saa nähdä. Toivotaan tietty että ei. Viimeksi oli ihan ruokavaliohoitoinen radi eikä tullut isoa vauvaa, pikemminkin siro. :)
 
Mun neuvolatäti sano että ois vapaaehtoinen vaikka itsekin oon yli 25.. kaippa tämä selviää että tarviiko mennä vai ei. :angelic:
 
Nii siis ainahan se on vapaaehtoista, eihän ketään voi pakottaa mihinkään kokeisiin :grin
Toiset ei vaan kerro että olis mahdollisuutta kieltäytyä ;D
 
Minä meen myös rv 12-16 ja jos se on ok, niin uudestaan vielä rv 24-26. Sukurasitteen ja oman lievän ylipainon vuoksi. Painon takia riittäisi pelkästään myöhempi, mutta sukurasitteen takia pitää mennä jo nyt alussa. Aiemmin en oo joutunut kun olin alle 25v normaalipainoinen ja lähisuvussa ei diabetesta. Eka kerta siis mulle.
 
Täällä mä istun sokerirasituksessa. Oli edelleen tarjolla sellasta vadelmamehun makuista sokerilitkua. Huh!
 
Mulla on ollut aiemmissa raskauksissa radi, ja eiköhän se nytkin jossain vaiheessa puhkea. Pitäis varata aika sitä ihanaa litkua juomaan. Nyt sain tilattua labraan jotain erimakuista kun sitä karmeeta vadelmaa, onneks.
 
Takaisin
Top