Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Vaahteranlehti

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elokuun äidit 2019
Täällä voidaan jutella sokerirasituksesta ja radista.

Itellä oli insuliinihoitoinen radi esikoisen raskaudessa ja veikkaan että sama homma tällä kertaa. Yritän jo vähän pitää radi dieettiä mutta aika huonoin tuloksin kun pahoinvointiin tuntuu juuri nyt auttavan kaikki hiilarit parhaiten:shifty:
 
Mulla oli esikoisen raskaudessa ruokavaliohoitoinen Radi ja pääsen jo muutaman viikon päästä mene rasitukseen.. Mulla on siis normaalistikin paastoarvo koholla ja yritän tässä ruokavaliota saada kuntoon niit et pysyis paasto normaalina :)
 
Mulla oli metformiini-hoitonen radi edellisellä kerralla ja pyydän nyt sokerirasitukseen lähetteen heti viikolle 12. Ruokavaliota on oiottu jo nyt radia silmällä pitäen.
 
Mites te kellä nyt se radi sitten on aiemmin ollut, oliko vauva jotenkin "normaalia" suurempi niinkuin aina pelotellaan?
Muistan vaan edellisestä ryhmästä kun alkoi vauvoja syntymään että pienimmät vauvat tais olla just niillä kellä oli radi:rolleyes:
 
Mun poika syntyi 38+3 ja painoi 3800gr eli ei ollenkaan mikään jätti. Ehkä jos olisi mennyt yli aikaiseksi niin sitten olisi ollut aika pallero:hilarious: ja pojan sokereita kyllä mittailtiin ahkeraan sitten synnärillä mutta ne oli kunnossa ja omanikin palautui kyllä heti synnytyksen jälkeen normaaleiksi
 
Mulla kanssa esikoisen raskaudessa lääkehoitoinen radi ja oon varautunut jo että nytkin tulee. Ruokavaliolla pysy muistaakseni rv30 saakka kurissa mut sit sain tabletit ja vielä insuliinin, kun paastoarvo ei pysynyt kurissa. Muissa arvoissa ei ollut häikkää. Mun tyttö oli just ja just 3kg syntyessään 38+5 viikoilla ettei todellakaan mikään jätti :)
 
Minulla oli esikoisen raskaudessa radi-diagnoosi, mutta kuitenkaan sokerit eivät olleet raskauden aikana koholla, vaikka viis veisasin ruokavalioista. Seulassa yhden tunnin arvo ylitti rajan 0,1:llä, muuten arvot olivat hyvät.

Alkuun yritin ruokavaliota noudattaa, mutta siitä tuli paha olo ja hirveä turvotus ja verensokerit mitä sattuu, joten päätin syödä mitä mieli tekee ja milloin mieli tekee, eikä sitten mittauksissa olleet rajat edes lähellä. Neuvolassa totesivat vain, että jatka mittauksia, ja jos rajat eivät pauku, ei ole mitään syytä muuttaa mitään. Yhdellä viikolla kun olin sairaana ja kuumeessa, tuli kolme ylitystä, mutta siitäkin sanoivat, että sairaana verensokerit ovat usein korkeammalla, eikä siitä tarvitse välittää -- etenkin kun seuraavalla viikolla verensokeri oli taas kiltisti matala kuten pitääkin ilman minkäänlaista ruokavaliota. Synnytystapa-arviossa äitiyspolin lääkäri sanoi, että tämän tiedon perusteella minulla ei oikeasti ollut raskausdiabetesta. Lapsi syntyi 40+3, oli 3,8 kg, eli ihan normaalipainoinen ja -kokoinen.

Oletan, että tässäkin raskaudessa jään seulassa kiinni, ja sitten saan mitata sokereita koko raskauden ajan ilman yhtään ylitystä. Vähän liian tiukoiksi on asetettu nuo diagnoosin rajat. Monessa muussa maassa ei tule radi-diagnoosia yhtä helposti kuin Suomessa, koska muualla rajat eivät ole näin tiukat. Siihen hiilihydraattiähky-radiruokavalioon ei ole pienintäkään aikomusta siirtyä, siitä tulee vain paha olo ja tuskallinen turvotus.
 
Mä en oo kahden edellisen raskauden aikana käyny edes sokerirasituksessa. Kakkosen syntymän jälkeen kävin kun vauva painoi 4370g syntyessään. Kaikki arvot oli kuitenkin silloin ihan normaalit
 
Ai niin, esikoisen verensokerit olivat sairaalassa matalat, mutta se ei johtunut radista, vaan siitä, että vauva näki nälkää. Minulta ei tullut silloin eikä myöhemminkään maitoa muuta kuin pari pisaraa kerralla, enkä edes tajunnut lapsen näkevän nälkää, koska kukaan ei suostunut kertomaan mistä sen näkee, ja korviketta pihdattiin, jotta nälkää näkevä vauva roikkuisi rinnassa yötä päivää. Seuraava vauva saa mahansa täyteen korviketta heti ensimmäisestä päivästä lähtien.
 
korviketta pihdattiin, jotta nälkää näkevä vauva roikkuisi rinnassa yötä päivää. Seuraava vauva saa mahansa täyteen korviketta heti ensimmäisestä päivästä lähtien.
Huoh, toi on niin sairaalakohtaista näemmä! Meillä taas meni just toisin päin, että lapselle tykättiin saman tien ruiskulla maitoa suuhun, kun mulla ei ollut vielä maito kunnolla noussut eikä imetystä edes oltu ehditty ohjaamaan. Kas kummaa, tuli sitten pirunmoisia vaikeuksia motivoida lasta tissille, kun oli jo tottunut vetelemään lisämaitoja ruiskusta. Ei ainakaan helpottanut imetyksen alkua ja maidon nostatusta. :grumpy:

Mulla ei esikoisen raskaudessa todettu radia, mutta riskitekijöiden takia piti käydä kahdesti rasituksessa. Sama varmasti edessä nytkin, ja jännittää kyllä että miten menee. Se eka sokerirasitus tais olla aika alkuraskaudesta, ja mietin tässä joulutorttuja vedellessä, että miten sitä edeltävien viikojen ruokavalio mahtaa vaikuttaa tulokseen. :rolleyes:
 
Mites te kellä nyt se radi sitten on aiemmin ollut, oliko vauva jotenkin "normaalia" suurempi niinkuin aina pelotellaan?
Muistan vaan edellisestä ryhmästä kun alkoi vauvoja syntymään että pienimmät vauvat tais olla just niillä kellä oli radi:rolleyes:

Meillä synty muistaakseni 38+2 ja oli 3500g eli ei ollu iso. Sokerit oli kyllä vähä matalalla alkuun ja bilirubiinit koholla, niin sai lisämaitoa.
 
Meijän tyttö synty 37+6 ja oli 2500g eli hyvinkin pieni. Kätilö jopa ihmetteli et miks meidän painoa ei oo seurattu tarkkaan.
 
Mulla oli kans esikoisesta radi ja mua kyllä harmitti kun kysymättä annettiin vauvalle heti ennen rintaa lisämaitoa vaikka mulla sitä maitoa tuli alusta asti. Ja tyttö oli 3375g elu ei tosiaan mitenkään suurempi.
 
Tuo on kyllä ikävää, että hoitajat eivät kunnioita äidin näkemystä vauvan hoidosta. Turhat lisämaidot häiritsevät imetyksen aloittamista ja äidillä on myös oikeus antaa lisämaitoa halutessaan. Esikoiselle onneksi tukittiin vain hiukan lisämaitoa yhdellä kerralla, kun sokerit laskivat. Sekin olisi voitu välttää paremmalla imetysohjauksella.

Mulla ei ollut radia edellisessä raskaudessa, mutta rasituksessa kävin ja käyn varmaan tälläkin kertaa korkean :shifty: iän vuoksi.
 
Joo mä kans iän takii joudun käymään.
Ekassa raskaudessa jouduin kans iän takii, mut tulokset oli melkein "liian" hyvät, niinkuin neuvolatäti asian ilmaisi:happy:
Se kolmas koe eli se miten ne sit laskee takasin (?) niin oli jopa hieman alhaisempi kuin paasto arvo :confused:
 
Ne kyllä ne painoarviotki heittää ihan miten sattuu. Miä synnytin 37+6,pari yötä ehin jo ravaamaan verenvuodon vuoks ja 37+4 kun ultrasivat kun ekan kerran menin verenvuodon vuoks niin sanoivat että "tää on jotakuinkin 4100g." sanoi kyllä että voi heittää jopa 500g suuntaan tai toiseen. Itse sanoin heti että ei varmaan ole että 3500g se on. Syntymäpaino oli sitten 3575g.
No mulla nyt siis ei sitä radia ollut, mutta must vaan tuntuu niin hölmöltä just kun pelotellaan sillä suurella koolla ja harvoin sitten on kuitenkaan. Varmasti tietty omansa tekee sekin miten sitä ruokavaliota noudattaa tietty:grin
 
No mulla nyt siis ei sitä radia ollut, mutta must vaan tuntuu niin hölmöltä just kun pelotellaan sillä suurella koolla ja harvoin sitten on kuitenkaan. Varmasti tietty omansa tekee sekin miten sitä ruokavaliota noudattaa tietty:grin
Ainoa millä on merkitystä on se, tuleeko mittauksissa ylityksiä. Ruokavalion noudattaminen on täysin tarpeetonta, jos sokeriarvot ovat hyvät ilmankin.
 
Kuopuksen tai oli ruokavaliohoitoinen radi, oli isoin meidän lapsista, mutta ei mikään iso siltikään.. muistaakseni 3340g
 
Minullakaan ei radia ole ollut kummassakaan edellisessä raskaudessa. Eka lapsi painoi 4040g ja toinen 3760g että eivät pieniä olleet. Ensimmäinen tosin syntyi vasta 41+4 ja synnytys oli ihan kamala kun pojan pää oli 38,5cm ja synnytyslääkärit sössi koko homman, mutta onneksi tuo seuraava oli helpompi. Vähän aiheesta nyt poiketen.
 
Ensimmäisessä oli täysin normaalit arvot rasituksessa, olinkin tyytyväinen ettei tarvitse nyt mennä. Kunnes, heitin neuvolassa arvion painostani ennen raskautta, ja kappas kun oli .01 BMI yli tuon sallitun 25, niin sinnepä pääsen taas sokeria nielemään Olis pitänyt sanoa puoli kiloa vähemmän niin olisi tältäkin kivalta vältytty..
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top