Minulla oli esikoisen raskaudessa radi-diagnoosi, mutta kuitenkaan sokerit eivät olleet raskauden aikana koholla, vaikka viis veisasin ruokavalioista. Seulassa yhden tunnin arvo ylitti rajan 0,1:llä, muuten arvot olivat hyvät.
Alkuun yritin ruokavaliota noudattaa, mutta siitä tuli paha olo ja hirveä turvotus ja verensokerit mitä sattuu, joten päätin syödä mitä mieli tekee ja milloin mieli tekee, eikä sitten mittauksissa olleet rajat edes lähellä. Neuvolassa totesivat vain, että jatka mittauksia, ja jos rajat eivät pauku, ei ole mitään syytä muuttaa mitään. Yhdellä viikolla kun olin sairaana ja kuumeessa, tuli kolme ylitystä, mutta siitäkin sanoivat, että sairaana verensokerit ovat usein korkeammalla, eikä siitä tarvitse välittää -- etenkin kun seuraavalla viikolla verensokeri oli taas kiltisti matala kuten pitääkin ilman minkäänlaista ruokavaliota. Synnytystapa-arviossa äitiyspolin lääkäri sanoi, että tämän tiedon perusteella minulla ei oikeasti ollut raskausdiabetesta. Lapsi syntyi 40+3, oli 3,8 kg, eli ihan normaalipainoinen ja -kokoinen.
Oletan, että tässäkin raskaudessa jään seulassa kiinni, ja sitten saan mitata sokereita koko raskauden ajan ilman yhtään ylitystä. Vähän liian tiukoiksi on asetettu nuo diagnoosin rajat. Monessa muussa maassa ei tule radi-diagnoosia yhtä helposti kuin Suomessa, koska muualla rajat eivät ole näin tiukat. Siihen hiilihydraattiähky-radiruokavalioon ei ole pienintäkään aikomusta siirtyä, siitä tulee vain paha olo ja tuskallinen turvotus.