Sokerirasitus ja radi

Jälkeis arvot heittää... rajoissa kylläkin mutta normaalia korkeammat olleet:/ ennen arvot on kyllä ihme kyllä olleet hyvät vaikka mökillä tuli syötyä epäsäännöllisesti ja millon mitäkin :o vesimeloni on tällähetkellä kova! Ja ihmekyllä se ei juurikaan arvoja heilauta:o söin tänäänkin puolikkaan melonin (ups) ja arvot nousi vaan 0.5mmol... huomenna pitäis lähtee taas reissun päälle, onneksi kohteen ”host” on terveys ja liikunta intoilia niin tiedän ruuan olevan terveellistä ja tasapainoista;) ollaan siis menossa veljen ja sen avokin mökille Turkuun ja heidän kanssaan muumimaailmaan + tutustumaan Turkuun...
Ihanaa kun on näitä reissuja sun muuta toimintaa mutta odotan kyllä arkeen paluuta! Yllättävän raskasta tää reissaaminen/touhuaminen tän mahan kanssa tässä helteessä:o

Niin ja lämpöisten ruokien syöminen tökkii urakalla! Aikalailla tullu syötyä salaatteja/kylmiä keittoja tms kylmää ruokaa... voiko se vaikuttaa jälkeis arvoihin?

Äippä x5, voisiko ruoat olla ns. liian kevyitä ja siksi arvot heittelee ruoan jälkeen? Toisaalta kun ajattelen esim kurkkukeittoa tai gazpachoa, niin en heti keksi, miksi ruoan jälkeinen arvo olisi siitä syystä korkea. Oletko joutunut äitipolilla käymään vai oletko saanut ylitykset pysymään kotiseurannan alapuolella?

Just kurkku/tuoreherne/tomaatti/gazpacho/avokado keittoja tullut syötyä ja kylkeen ruisleipä siivu margariinilla tai sit salaattia jollain prodella ja öljy kastikkeella...
Ruoka juoma kivennäisvettä jää kuutioilla joissa minttu-limemössöö...
(Noi jää palat menee mun jätskinä;))
Toistaiseksi ei oo tarvinnut äippäpolille hakeutua kun ei rajat pauku... mut 2.8 tulossa ultra kuitenkin mut ei diabeteksen takia!

Mittaatteko te arvoja ennen ja jälkeen aterian?

Mulla oli viimeksi neuvolassa lomasijainen, joka käski mitata joka toinen päivä aamunpaaston ja kolme muuta arvoa pitkin päivää, siten että ainakin yhden aterian tai välipalan arvot olisi sekä ennen, että jälkeen. Tänään kävin uudestaan neuvolassa, ja vakihoitaja oli aivan järkyttynyt noista ohjeista. Sanoi, että pitäisi mitata ennen aamupalaa sekä lounaan ja päivällisen jälkeen. Nyt oli kuulemma aivan liian vähän noita jälkeen-arvoja, jotta voisi sanoa mitään varmaa. Aamuisin oli pari ylitystä. Antoi viikon lisäaikaa seurannalle, ja sitten harkitsee äitipolia noiden aamuarvojen vuoksi. :banghead:

Harmittaa todella, mittaillu nyt ikäänkuin turhaan jo kaksi viikkoa, jos ei noilla tuloksilla ollutkaan mitään arvoa. Ja olin jo niin tyytyväinen, ettei päivällä tullut yhtään ylitystä.

Minttu-limemössöinen kivennäisvesi kuulostaa ihanan raikkaalta :hungry: voisi itsellekin tehdä!!
Mä olen varmaan tekemässä jonkinlaista ennätystä noissa ylityksissä, kun 14 aamupaaston mittauksessa 12 on mennyt enemmän tai vähemmän yli. Eikä siinä vielä kaikki, koska joskus menee myös muut paastot yli sekä joskus myös ne ruoan jälkeiset :hilarious: ensi maanantaina lääkäri äitipolilla, jossa tsekataan vauvan koko ja mietitään jatkoa. Tasan kerran sain paastoarvon alle vitosen ja silloin olin syönyt välipalaksi 7 suklaakarkkia :grin mitä opin, syö välipalaksi suklaata :woot:

Marijanna mä saanut ohjeistuksen mitata 4 aamupaastoa ja 1h ruuan jälkeen viikossa ja sit jokatoinen viikko vielä siihen päälle koko päivän ennen ja jälkeen (siis aamupala,lounas,päivällinen,iltapala)
Eli viikossa 4 aamua ennen ja 1h ruokailusta
+ jokatoinen viikko lisäksi koko päivän käyrä ennen ja 1h ruokailusta...

Imme se on ihanan raikasta, hiukan mojitomaista:p naminami... ei vaan pysty mitään raskasta!
Suklaa olis kyl hyvä välipala kans:p

Marijanna, mulla th:n antamat ohjeet mittailulle oli 3 aamupaastoa ja samoina aamupaastopäivinä 1 h aamupalasta (eli kolmena päivänä aamupaasto ja 1 h aamupalan jälkeen). Noiden lisäksi yksi koko päivän käyrä, jossa mittasin aamupaaston, 1 h aamupalasta, lounasta edeltävän paaston ja 1 h lounaan jälkeen, päivällistä edeltävän paaston ja 1 h päivällisen jälkeen ja vielä lopuksi iltapalapaaston ja siitä vielä 1 h iltapalan jälkeen. Yhden päivän käyrässä oli siis 8 mittausta.
Nyt olen joutunut/joudun mittaamaan vajaa 2 viikkoa joka päivä siten, että joka kolmas päivä on kokopäivän käyrä (eli 8 mittausta) ja muina päivinä aamupaasto + 1h aamupalasta (2 mittausta).

Mä sain viimeksi neuvolasta ohjeen mitata jatkossa kerran viikossa sokerien päiväkäyrän vaikka tosiaan arvot on pysynyt liiankin alhaisena, mutta kun jouduin aloittamaan kortisonin niin se voi nostaa arvoja.

Ihan hönöä miten noi mittailukerrat vaihtelee noin paljon sen mukaan missä asuu. Mun täytyy mitata joka toinen päivä aamupaasto, 1h lounaasta ja 1h päivällisestä, eli 3 x päivässä vain. Ja oon pari kertaa jo äitipolillakin käynyt. Mulla lähinnä muuten arvot ollu hyvät, mut n. joka kolmannella kerralla aamupaastossa tulee raja-arvo tai 0,1-0,3 yli raja-arvon. Enää ei kuulemma aloiteta mitään lääkitystä, koska vkoja huomenna 38 täys, mittailla silti täytyy loppuun asti. Näin siis Etelä-Pohjanmaalla.

Mä mittaan joka aamu paastoarvon, mutta se arvo onkin se mikä mun ongelma on. Sitten lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen mittaan noin 2 kertaa viikossa. Tosin pakko myöntää, että nyt on vähän unohtunut, hups. Niissä ei ylityksiä oo tullu kertaakaan.

Helle vaikuttanut sen verran, että päivällä ei oikein ruoka maistu. Mutta sitten tälleen illalla vedän kunnon mätöt (nyt menossa lämpimät voileivät tonnikalalla) niin aamu arvo pysynyt hyvänä.

Ihan päin peetähän se menee mutta ei taida olla helteellä siihen vaikutusta. Kun olisikin. Olisi ehkä ohimenevää. Esikoisesta kävi samalla tavalla, rv 32-> arvot heittää häränpyllyä. Eikä siihen auta sitten muu kuin lisälääkitys ja sen aiemman titraaminen. Olen tässä nyt viikon tai puolentoista aikana joutunut nostamaan ainakin10ky pitkävaikutteista ja lisäksi tuli pikainsuliini tarvittaessa. Sormet alkaa olla kovilla jatkuvasta mittaamisesta. Noh, tämä vaihe vie taas hetken ennenkuin saan tilanteen haltuun. Nyt se ottaa päähän mutta jaksaa jaksaa.

Noksu 33+4

Noksu, kuulostaa tosi harmilliselta :sad001 onneksi tällä kertaa osasit varmasti jo kuitenkin varautua heittelyihin, joten ehkä siinä mielessä parempi tilanne? Tai ainahan se on yhtä tympeää yrittää löytää sitä kultaista keskitietä, kun sen tien löytäminen ei ole aina niin helppoa...

Miten teillä ylipäätään kestää sormet mittailuja? Etenkin teillä, jotka on saanut mittauslaitteet jo ekan kolmanneksen tienoilla?

Sikäli oli toivoa ettei samallalailla välttämättä kävisi, eri raskauksissa radi voi olla hyvinkin erilailla käyttäytyvä. Mutta eipä se sitä nyt ollutkaan. Toisaalta tätä tilannetta ei stressaa ihan niin paljoa tällä kertaa kuitenkaan kun tietää että lääkityksiä titraamalla voi olla taas hetken helpompaa. Ottaahan se päähän vähän mutta kyllä se siitä. Ja kyllähän ne polilta kehottivat soittamaan kun alkaa ärsyttää niin tsemppaavat eteenpäin.:hilarious:

Ei minulla aiemmin ole sormien pistojen kanssa ollut ongelmaa, kun olen mitannut vain paaston ja aamupalan jälkeisen arvon sekä joka toinen/kolmas päivä lisäksi lounaan ja päivällisen jälkeisen. Nyt kun on pikainsuliini käytössä niin olen mitannut joka ateriaa edeltävästikin jotta näen mistä lukemista arvo lähtee nousuun jotta voin hieman suhteuttaa pikainsuliinin määrää syötyyn määrään hiilihydraatteja. Aamupalalla esim ei riitä 1ky/10g hh vaan sen on vähintään oltava 2ky/10g hh. Lounaalla ja päivällisellä riittää pienempi tai ei ollenkaan. Jossain vaiheessa lopetan mittaamisen ennen syömistä ja pistän vaan syötyä hh vstaan mutta vasta kun tilanne on paremmin hallinnassa. Mutta niihin sormiin palatakseni niin yritän mitata aina samaa "kierrosta" sormien kanssa jotta tulisi maksimi välit pistoihin. Välillä myös sipaisen bepanthenia pienen määrän sormien päälle yötä vasten tms. Se ehkä auttaa myös vähän.

Sellainen huomio niille jotka tappelee korkeiden aamuarvojen kanssa...

Mulla on aina ollut hyvä aamupaasto. Sit jäin lomalle ja iski flunssa ja yhtäkkiä aamupaasto on siellä 5.8 melkein poikkeuksetta. Flunssakin lähti (jota siis syytin aluksi) mutta aamupaaston huonot arvot jäi. Sain lähetteen sairaalaan jossa kehoittivat lyhentämään paastoa ja lisäämään hiilaria iltapalaan. Tein käskettyä > aamupaasto 6.2+.

Itseäni jäi kalvamaan se, että miksi se oli yhtäkkiä hypännyt kun jäin lomalle ja koin "ahaa"-elämyksen. Mittailen lomalla n. 20-30min herättyäni aamupaaston (eli juuri ennen aamupalaa) kun taas työaamuina teen muut jutut ensin ja syön jos ehdin tai matkalla jolloin mittaan aina 1-1.5h herättyäni.

Olin siis lomalla mittaillut ns. kehon "yösokereita" eli ylläpitosokeria. Annoin kulua sen 1-1.5h heräämisestä ja nyt on taas aamupaastot kohdillaan, 4.5-4.8 eli minulle normaalit.

Että jos joku taistelee aamupaastojen kanssa eikä ymmärrä miksi ne ovat koholla niin tuo mittausajankohta voi olla tarkastelemisen arvoinen.

Oma lukunsa qaakkeli on sit se, onko tuo ”oikea” tai ”pätevä” paastoarvo. Virallinen ohje on kai mitata heti herättyä ja tarkoitus on nimenomaan saada kiinni jos verensokeri on läpi yön liian korkea, sitähän se korkea paasto tarkoittaa. Mut on tää sellaista kikkailua ja pelleilyä että ota siitä sit selvää mikä on oikein ja viisasta..

Jäin juuri miettimään tuota aamupaaston mittausta, kun itselleni kuitenkin painotettiin, että mittaus pitäisi tehdä heti herättyä. Näin toki olen tehnytkin ja 16 aamupaaston mittauksella 14 on mennyt yli. Mulla on maanantaina äitipolilla lääkäri, niin kysäisen vielä sieltä tuota aamupaaston mittausaikaa.

Mäkin olen siinä käsityksessä, että mittaus pitäisi nimenomaan tehdä heti tai mahdollisimman pian heräämisen jälkeen., jotta tulos kertoo sen mitä halutaan tietää. Itse kävelen oikeastaan suoraan sängystä vessaan pissalle ja mittaan heti vessakäynnin jälkeen.

Takaisin