Sokerirasitus ja radi

En ole tässä raskaudessa vielä radi-diagnoosia saanut (sitä odotellessa) mutta edellisessä tuli hyvin koluttua, että mitä voi ja ei voi syödä.

Mulla se meni pitkälti siihen, että söin kasviksia ihan huikeita määriä ja siihen lisäksi proteiinia (kalaa, lihaa, jne). Parasta oli spagettikurpitsa jonka oheen tomaattipohjainen jauhelihakastike. Tortilloja söin salaatinlehteen käärittynä. Leipää ei juuri ollenkaan, välipalaksi avokadoa, kananmunia, jne. Raejuusto ja tonnikala oli helppoa ja nopeaa. Oon tän aiemminkin sanonut, että mulla oli niin pahana radi siellä 30+ viikoilla, että mitään hiilaria ei käytännössä voinut syödä ilman, että heilahti. Aika nopeasti tottui siihen, että kaikki hiilarit jäi pois. Eniten minua silloin huoletti se, että en pystynyt myöskään syömään juustoa / juomaan maitoa ilman sokereiden heilumista mutta korvasin sen sillon pavuilla, kaalilla jne... Vegaanin ruokavalio + liha :rolleyes:

Herkutteluun vihanneksia ja laihaa dippiä :grin

Mulla oli kans edellinen radi viimeiset pari kk niin hurja, että käytännössä elin tomaateilla ja kurkulla jotka ei nostanut arvoja ja lihalla. Maito oli pahin, sillä heilahti arvot taivaisiin.

Mulla alkaa kans mittailut. Paasto-arvo oli ok, muut kaks arvoo ei. Mielenkiintosta tulee olemaan, kun syöminen edelleen "sitä mitä alas saa" pahoinvoinnista johtuen.

Mulla pitää käydä vielä toisen kerran rasituksessa 26-28 viikoilla. Muutaman viikon saa siis vielä onneksi huokaista.. jännittää vaan jo nyt miltä arvot tulee näyttämään kun liikunta on nyt nollassa.

Noh, jos jotain positiivista pitää tämän kaiken kyttäämisen ja mittailun keskeltä yrittää löytää, niin ainakaan Qaakkelin ruokavaliolla ei varmaan painoa tullut edellisessä raskaudessa hurjasti? Vaikka mulla oli ruokavaliohoitoinen radi esikoisen kohdalla niin se oli selvästi "miedompi" kuin nyt ja pystyin kyllä syömään hiilareita ja painoakin tuli se 18 kiloa. Tässä raskaudessa näköjään ikä ja huonompi lihaskunto ovat tehneet tehtävänsä.

Noh, jos jotain positiivista pitää tämän kaiken kyttäämisen ja mittailun keskeltä yrittää löytää, niin ainakaan Qaakkelin ruokavaliolla ei varmaan painoa tullut edellisessä raskaudessa hurjasti? Vaikka mulla oli ruokavaliohoitoinen radi esikoisen kohdalla niin se oli selvästi "miedompi" kuin nyt ja pystyin kyllä syömään hiilareita ja painoakin tuli se 18 kiloa. Tässä raskaudessa näköjään ikä ja huonompi lihaskunto ovat tehneet tehtävänsä.
Oispa ollut näin... :grin Mulla on riippakivenä tuo kilpparin vajaatoiminta joka mun raskauden aikana laski aineenvaihdunnan ihan minimaaliin. Kiloja tuli viime raskaudessa 14kg mutta ne oli kaikki pois jälkitarkastuksessa kuusi viikko myöhemmin. Eli lähinnä vissiin pöhöä koska mä en todellakaan säästellyt syömisiä sen jälkeen kun lapsi tuli ulos. Oli toinen käsi karkkipussissa ja toinen leipäpussissa koko ajan :rolleyes:

Oispa ollut näin... :grin Mulla on riippakivenä tuo kilpparin vajaatoiminta joka mun raskauden aikana laski aineenvaihdunnan ihan minimaaliin. Kiloja tuli viime raskaudessa 14kg mutta ne oli kaikki pois jälkitarkastuksessa kuusi viikko myöhemmin. Eli lähinnä vissiin pöhöä koska mä en todellakaan säästellyt syömisiä sen jälkeen kun lapsi tuli ulos. Oli toinen käsi karkkipussissa ja toinen leipäpussissa koko ajan :rolleyes:

Ainiin sulla oli se... no mutta onneks kilot lähti noin nopeaan. Mulle jäi joku nelisen kiloa vielä tähän uuden raskauden alkuun. Ja joo, se synnytyksen jälkeinen makeanhimo ja hiilarihimo... ei terve :p

Voihan p*rse!!! Ylitys... eikä mikään pieni:eek: ennen lounasta arvo oli 6.2:( prkl

Ei mun tarvi mitata ennen ruokia, outoa. Mä mittaan vaan paaston, aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen. En edes välipalojen jälkeen.

Tiutsi mun pitää mittaa joka toinen viikko 1 päiväkäyrä... jokaisen ruuan ennen ja jälkeen, paitsi välipala!
Muuten mittaan vaan joka viikko 4 aamuna paaston ja aamupalan jälkeisen...

Niin spämmään lisää... en oo tänään edes syönyt mitään ”väärää”! Mitä h*lvettiä mun kropassa tapahtuu:( v*tuttaa, itkettää, harmittaa...:(

Niin spämmään lisää... en oo tänään edes syönyt mitään ”väärää”! Mitä h*lvettiä mun kropassa tapahtuu:( v*tuttaa, itkettää, harmittaa...:(
Onko sulla liian pitkät tai liian lyhyet välit ruokien välissä? Mulle neuvottiin, että vähintään 3h ruokailujen väliin jos haluaa mitata ennen-arvoja. Ja onko se ruuan jälkeinen tunnin arvo ihan ok?

Onko sulla liian pitkät tai liian lyhyet välit ruokien välissä? Mulle neuvottiin, että vähintään 3h ruokailujen väliin jos haluaa mitata ennen-arvoja. Ja onko se ruuan jälkeinen tunnin arvo ihan ok?

No sepä se, 3h on se mun ruoka väli! Jälki arvot on sit alle 5 ja ennen arvot yli 6:o arvatkaa kuinka monta uusinta mittausta oon tänään tehnyt kun usko silmiäni... eikä ne mikskään muutu vaikka mittais kuin:/
Pelottaa mennä kohta iltapala mittauksia tekemään... prkl!!!

No sepä se, 3h on se mun ruoka väli! Jälki arvot on sit alle 5 ja ennen arvot yli 6:eek: arvatkaa kuinka monta uusinta mittausta oon tänään tehnyt kun usko silmiäni... eikä ne mikskään muutu vaikka mittais kuin:/
Pelottaa mennä kohta iltapala mittauksia tekemään... prkl!!!
Mä kokeilisin mitata aiemmin, eli sit vaikka lyhentäisin ensin 2,5h ja jos edelleen yli niin 2h. Voi olla, että sulla ei kestä kroppa noin pitkää "paastoa". Onks aamupaasto kuitenkin ihan normaali vai onko sekin yli?

Mulla siis kesti hyvin esim. yön jälkeen 12h paastoa mutta jos meni yli 13h niin alkoi nousemaan yli sallittujen.

Aamu paasto ja jälkeis arvo oli ihmeen hyvä, arvot alko temppuilemaan vasta ennen lounasta... nytkin meinas olla toi mun syöminen hotkimista joten ruokien aikaistaminen hiukan haaste:/

Onko niillä ruuilla joku mikä sen arvon nostaa sen verran että seuraava arvo ennen ruokaa on korkea? Oisko sellain mahdollista...

Mulla on nyt seitsemäs päivä lääkkeen aloituksesta ja eilen ja tänään paastoarvo alle rajan, jes! Vielä seitsemän päivää jäljellä siihen, että lääke on siis edes nostettu siihen tasoon minkä toivotaan riittävän minulle :)

Tiutsi ei pitäis olla, tai siis samallalailla oon syönyt aina:/ minä en niin ymmärrä! Kaipa ne vikatkin hiilarit pitää vetää veks... ruisleivästä en luovu:p

Tiutsi ei pitäis olla, tai siis samallalailla oon syönyt aina:/ minä en niin ymmärrä! Kaipa ne vikatkin hiilarit pitää vetää veks... ruisleivästä en luovu:p
Voi olla väärä tämä ymmärrys mutta mä oon ymmärtänyt, että jos ruuassa on paljon hiilaria, sokeria jne niin se eka arvo on se mikä pomppaa (eli tunti ruokailusta). Jos ennen ruokaa otettu arvo on liian korkea se yleensä (?) johtuu siitä, että ruokailujen väli on liian pitkä tai edellisessä ruuassa ei ole ollut tarpeeksi pitkäkestoista energiaa/hiilaria.

Olin saanut omat tulokseni,
0h 5,1
1h 8,8
2h 8,6

eli 2h arvo heitti yli... Saas nähdä mitä lääkäri päättää. Varmana joudun uusiksi rasitukseen jos ei muuta.

Muokattu viimeksi:
Takaisin