Sokerirasitus ja radi

Hei help! Kävin tänään rasituksessa ja nyt kannasta ko katoin tulokset niin kaikki arvot oli 4,9.. voiko tuo olla mahollista? Saman kommentin oli sinne heittäny mun lääkäriki :| ja tosiaa rv 16+1

Ootko saanut asiaan selvyyttä? Mulla ainakin ollut sokerit joko samat kun ennen ruokaa tai jopa alle ennen arvoja... et kaipa tuo mahdollista lie?!
Siitä aasinsiltana, mitenkäs täällä menee mittailujen/ruokien/arvojen kanssa?
Mulla olit tänään taas päiväkäyräpäivä ja hyviltä näytti tai oikeastaan tän 2 viikon aikana oo tullut yhtä ainutta ylitystä eikä edes läheltä piti tilannetta:o
Ruokailujen kellottaminen ja miettiminen ärsyttää edelleen! Ressiä meinaa pukata...

Mulla oli maanantaina äitipolilla lääkäriaika radin suhteen ja pyysin sit sen insuliinin jo nyt, kun ei ne paastot pysy mitenkään alle rajojen. Pitäis olla niin lyhyt se paastoaika, ettei oo käytännössä mahdollista, ts. en todellakaan herää keskellä yötä syömään. Panostan nyt sit siihen kaikin voimin, että muksu lähtee syntymään itsekseen hyvissä ajoin, ennen ku ehditään uhkailla millään käynnistyksellä (johon en siis suostu ennen laskettua, jos kaikki on kuten pitää.) Jännä kyllä, että viimeks mulla aloitettiin inska vasta ihan reilusti vikalla kolmanneksella ja nyt ne arvot on jos nyt ei päin persettä, niin koholla jo tässä vaiheessa, eikä mikään oikein meinaa auttaa. Nyt siis rv 17. Lääkäri pohti, että kun ikää on jo taas pari vuotta enemmän, et voisko se vaikuttaa, mut tuntuu oudolta sekin, koska rasituksissa on tullu kerta toisensa jälkeen paremmat tulokset. Eli sitä mukaa mitä enemmän liikun ja mitä enemmän paino on pudonnut, niin sitä paremmat tulokset on tullut. No, kummallinen on ihmisen keho, näillä mennään mitä on annettu.

Mä istun just sokerirasituksessa. Niitä harvoja kertoja kun ehdin tänne mitään kirjoittamaan. Varmaankin kärähdän paastosta, näin ollut 2/3 raskauksista tähän mennessä.

Mä odottelen että pääsisin varamaan sen myöhemmän sokerirasitus kokeen, sinne 24 viikolle, ei nappaisi yhtään. Mua ei se litku haittaa yhtään enemmän jännään tuloksia, koska en vaan halua mittailla, ja miettiä mitä voi syödä yms. Toivon niin ettei arvot nousisi. Tosta odottaessa kärysin just tossa 24 viikon tienoilla tehtävässä sokeri rasituksessa ja sit sainkin mittailla loppu raskauden ja oli tuskaa, sormen päät ei tykännyt ja sit vielä pelkäsin sitä veren sokeri mittauksen pistämistä :D

Mä en oo ehtinyt vielä rasituksessa käydä kun oon ollut niin kipeä viimeisen kuukauden. Viime raskaudessa oli radi ja kun fiilikset oli nyt vähän samanlaiset niin mittasin tuossa vähän sokereita ja kohollaan ne on. Eli ei tarvii jännittää mitä rasituksessa tulee sanomista :rolleyes:

Mä sain lääkäriltä luvan että voin vähentää mittailuja kun sokrut sen verran hyvin pysynyt:D edelleenkään ei motia mittaillua tai muutenkaan huoltaa radia o.O

Mä odottelen että pääsisin varamaan sen myöhemmän sokerirasitus kokeen, sinne 24 viikolle, ei nappaisi yhtään. Mua ei se litku haittaa yhtään enemmän jännään tuloksia, koska en vaan halua mittailla, ja miettiä mitä voi syödä yms. Toivon niin ettei arvot nousisi. Tosta odottaessa kärysin just tossa 24 viikon tienoilla tehtävässä sokeri rasituksessa ja sit sainkin mittailla loppu raskauden ja oli tuskaa, sormen päät ei tykännyt ja sit vielä pelkäsin sitä veren sokeri mittauksen pistämistä :D
Sama täällä: litkulle ja rasitukselle muuten ihan sama, mutta voi jumpe, kuinka pelkäänkään niitä tuloksia! Oon jostain syystä ollut koko raskauden ajan täysin vakuuttunut siitä, että varmasti kärähdän. Olis tosi mälsää joutua miettimään, mitä syö, ja pelkään pistämistä aivan kamalasti. Ilmeisesti ensi viikon neuvolakäynnillä terkka puhuu rasitukseen menosta. Apua :oops:

Mulla kahden viikon ajan paastoarvo joka aamu korkea. Huoh. Ylihuomenna rakenneultra yhteydessä asiaa pohditaan.. haluaisin inskat heti siihen niin ei tarviis stressata asiaa niin paljon. Ihan sama mitä syön tai oon syömättä niin koholla ne on.. ruuan jälkeisissä mittauksissa ei oo mitään ongelmaa. Sama se oli esikoisellakin...

Olikin aika positiivinen kokemus sokereitten kanssa rakenneultra.
Koska mun paastoarvot on koko ajan tasaisesti koholla, ei heittely eroja ja kaikki ruuan jälkeiset arvot on ok niin mun ei tarvii enää mittailla kun paastoarvoa. Yhtenä arkipäivänä ja yhtenä päivänä viikonloppuna myös ruuan jälkeiset. Jo tämä helpottaa itseä :happy: myös ruokapäiväkirja voin unohtaa jos haluan, kuhan muistan hyvän ruokavalion.

Noh, ilman lääkitystä ei selvitty kuitenkaan. Mutta en saanut vielä insuliinia vaan tablettilääkitys joka kahden viikon aikana nostetaan hiljalleen 2tabua aamulla ja 2tabua illalla annokseen. Sitten kun sitä on mennyt viikko sillä määrällä niin on kontrolli käynti ja katotaan onko sillä vaikutusta paastoarvoihin.
Tämän lääkkeen pitäisi siis parantaa minun oman insuliinini "vastusta" sokereiden, se ei siis lisää insuliinia vaan parantaa sitä minun omaani. Kun taas jos tämä hoitomuoto ei auta niin joudutaan ottaa käyttöön insuliinit jotka sitten lisäävät "keinotekoisesti" elimistöni lisää insuliinia. Osasinkohan selittää ymmärrettävästi :D

Mutta tästäkin jäi tosi hyvä mieli :)

Täällä sitä maataan. Viime raskaudesta viisastuneena pyysin heti päästä makuulle ettei tarvii käydä oksentamassa huonoa oloa.

Meni taas eilisillan ruokailut sekaisin kun olin koirien kanssa treeneissä ja olin kotona niin myöhään etten enää viitsinyt syödä. On sitten 15h paasto takana. No, elämä on. Ekan tunnin mittaus menee varmana yli, toka jää rajalle joten mittaukset odottaa. Toivon lääkitystä myös tällä kertaa.

Mä sain vihdoin neuvolasta mittausvälineet ja ruokaohjeet. Mutta siis wtf.... :eek: Nuo ruokaohjeet. Leipää, leipää, lisää leipää. Syökö joku oikeesti noiden mukaan? Mulla lähtee varmaan kaikki arvot nousuun jos alan vetää ton ohjeen mukaisen määrän leipää päivässä, lisäksi se on pois muulta, minusta ravitsevammalta ruoalta. Oon jonkin verran tutustunut ravintotieteisiin jo aiemmin elämässä ja mieluummin kyllä suosin tuoresmoothieita ja vaikka keitettyä kananmunaa kun tota leivän puputtamista.

En mä seuraa niitä ohjeita. Mä syön itse silleen, että koen sen terveelliseksi ja hyväksi. En myöskään kykene syömään sellaisia määriä ylipäätänsä mitä ohjeet sanois... Mutta eilen se lääkäri sanoi kun kerroin etten pysty syömään niin paljon, että pääasia että syö jotain mutta kuitenkin fiksusti ja mahdollisimman vähän sokeria ja syömättömyys olisi pahin vaihtoehto eli edes vähän saisi syötyä. Tuo paha olo kun on monesti läsnä ruokaillessa niin annokset minulla on tosi pieniä. Iltaisin on juuri helpompi saada alas joku kylmä smoothie kuin leipää tms

Mangusti, samaa mieltä!!! Mä en pysty niin paljoo hiilaria vetämään mitä siinä ohjeessa sanotaan... alkaa vaan väsyttää ihan liikaa ja paino nousee kohisten! Nyt sain neuvola lääkäristä synnin päästön että syöt mitä parhaaksi näät, kunhan terveellistä eikä herkkuja!

Argh! Oltiin eilen sirkuksessa illalla ja mätin popparia ja karkkia naamariin ihan urakalla. Paasto 4.6. Inskaa pistin 8ky, olin parina iltana pistäny 6ky eikä mainittavaa muutosta (paastot 5.6 ja 5.4), enkä jaksa uskoa että se kahden yksikön nosto tuota noi reilusti laski vaan tietenkin ne herkut. Olis varmasti ollu ilman inskaakin reilusti alle rajan. Sama homma aiemmissa raskauksissa, mitä enemmän mättöä sen parempi paastoarvo. Millä terveellisellä voi saada samat lukemat? Oikeesti, saisin karkilla ihan helposti priimaa niissä paastoissa, mut eihän sellaseen voi ruveta. Toisaalta mitä väliä enää, kun ehdin sen insuliinin jo aloittaa.

Mä sain vihdoin neuvolasta mittausvälineet ja ruokaohjeet. Mutta siis wtf.... :eek: Nuo ruokaohjeet. Leipää, leipää, lisää leipää. Syökö joku oikeesti noiden mukaan?
Nauroin samoille ohjeille... Viime raskaudessa pystyin aamuisin syömään kaksi viipaletta vähähiilarista leipää kinkulla aamuisin ilman että sokerit heitti. Pahimmillaan jouduin vähentämään yhteen viipaleeseen (mun koko aamupala..). En tiedä kenen mukaan nuo ohjeet on tehty mutta ilmeisesti sellaiselle jolla ei nouse sokerit leivästä :D

Joo... enpä tiedä. Ihan tulee tunne, että halutaan syöttää ihmiset sairaiksi, jotta saadaan ne lääkitykselle. Aika paljon oli hedelmiäkin siinä meidän ohjeessa ainakin, olikohan peräti 5 hedelmäannosta päivässä. Ymmärrän kyllä jos aiempi ruokavalio on koostunut lähinnä pikaruoasta ja burgereista, että hedelmät on parempi vaihtoehto, mutta sellaiselle joka niitä käyttää muutenkin maltillisesti ja suosii ennemmin marjoja niin 5 hedelmää päivässä on minusta paljon.

Ja sitten vielä yksi iso ihmetyksen aihe. Liikunta! Onko teistä kellekään kerrottu miten liikunta vaikuttaa glukoosiaineenvaihduntaan? Ohjeissa siitä oli pari hassua riviä ja suositeltiin ennemmin rauhallista kuin rasittavaa liikuntaa. Opiskelen tässä hoitovapaan ohella terveystieteitä ja juurikin sattui osumaan käteen tenttiin valmistautuessa tutkimuksia liikunnan vaikutuksesta tyypin 1 ja 2 diabeteksen hoitoon. Toki nämä ovat eri sairauksia kuin radi, erityisesti 1-tyypin diabetes, mutta luulisi joidenkin mekanismien toimivan samalla tavoin. Tässä pari otetta kirjasta Liikuntalääketiede:

(Luuranko)lihaksisto vaikuttaa suuresti elimistön insuliiniherkkyyteen eli siihen, miten paljon sokeria elimistö pystyy käyttämään.

Säännöllinen liikunta parantaa insuliiniherkkyyttä lihas- ja rasvakudoksessa, kuten maksassakin. Liikunta vaikuttaa elimistön glukoosi- ja rasva-aineenvaihduntaan ja lisää sokerin käyttöä lihaskudoksessa. Nämä muutokset tulevat esiin jo yhden liikuntasuorituksen yhteydessä. Liikunta parantaa heti insuliiniherkkyyttä, mutta vaikutus kestää alle 72 tuntia.

Koska liikunnalla on sekä lyhyt- että pitkäaikaisia vaikutuksia diabeetikon aineenvaihduntaan, sen tulisi olla päivittäistä (noin 30min päivässä).

Parhaat tulokset liikunnan käytöstä tyypin 2 diabeteksen hoidossa saavutetaan yhdistämällä kuntosaliliikuntaa kestävyysliikuntaan.

Johan tuli avautuminen :wacky:

Muokattu viimeksi:
Joo siis toi liikunta + Radi (tai raskaus ylipäätään) tuntuu olevan neuvolassa tyyliin jos kävelet päivässä n 30 min vaikka erissä on ihan hyvä:o siis anteeksi mitä? Niin vähän:o mulla tulee päivässä vähintään 2h reipasta kävelyä rattaiden kanssa ja kaikki muu liikunta, lihaskunto tms päälle! Jotenkin tuntuu että neuvola ei tiedä mitään liikunnasta saati sitten ruokavaliosta... Ok eihän tähänkään ole mitään yksi selitteistä ratkaisua jos miettii että lähtö kohta on älytön ylipaino, syödään p*skaa älyttömiä määriä ja ei liikuta yhtään niin sillon noi ruokavalio oppaat ja 30 min päiväliikunta on ihan hyvä alku, mut sitten tämmönen jolla ei ole ylipainoa, liikun lähtökohtaisesti taukoamatta ja ruoka valio hyvä niin noi neuvolan ohjeet on suoraan sanottuna tuulesta temmattuja... en siis ketään halua syylllistää painosta tai elämäntavoista, itsekin tässä vasta taannoin sain 30kg lällyä pois varresta ja ei muuten ollu projekti helpommasta päästä... vielä olis 5kg ylimääräistä mutta se saa odottaa;) mut pointti tässä vaan se että olen edeltäjän kanssa samoilla linjoilla ja neuvolan toimia voi ajoittain kysein alaistaa;) mä vähensin tota vilja hiilarin pupellusta niin vireys taso on huomattavasti parempi! Hiilarit (eli sokerit) otan hedelmistä ja 2 leipä palasta päivässä:)

Mitä sä Äippä x5 syöt hiilarien tilalla? Mulla aiheuttaa kamalaa päänvaivaa tää syöminen kun en oo syönyt kaupan lihaa kohta 20 vuoteen ja nyt pitäisi nimenomaan niitä protskuja kai painottaa. Kotona on pakkasessa riistaa, mutta ei sitä voi joka päivä pupeltaa eikä siitä saa mitään leivänpäällisiä. Lohtakaan ei voi päivittäin, ohjeiden mukaan kait edes viikottain syödä, ja muuta kalaa tulee talouteen vasta kesemmällä. Kananmunia joo, arvaako niitä syödä kolme päivässä? Juustoa joo, mutta ei sitäkään älyttömästi voi koska on kuitenkin rasvaista (mitään 5% kumijuustoa en ala syömään). Pähkinöitä... kauheasti kaloreita, vaikka terveellisiä ovatkin. Mutta ei niitäkään kouratolkulla voi syödä. Tonnikalaa syön salaatin seassa.

Oon nyt yrittänyt elää terveellisemmällä ja pienemmällä ruokavaliolla viikon, mutta nälkä on koko ajan älytön. Tänään söin aamupalaksi kaurapuuroa voisilmällä, siemennäkkärin juustosiivulla ja pari desiä marjoja. Lounaaksi kaupan pakastevalmisruoka, joku linssihalloumipata. Välipalaksi proteiinirahka ja kahvi. Neljältä oli niin kamala nälkä, että vedin viiden kalapuikon kylkiäisiksi puoli kiloa wokkivihanneksia :rolleyes:

Muoks. niin ja mulla siis lähtötilanne se, että raskautta edeltävä painoindeksi oli 26 ja paino 73kg. Ei siis mikään älytön ylipaino, mutta painoa tullut jo puoliväliin mennessä 6kg lisää ja jos esikoisen raskautta noudattelee, niin tämän kanssa mennään 90kg raja lopussa rikki. Että sikäli olisi tietysti ihan fiksua saada jotain tolkkua tohon syömiseen. Neuvolan eläkeikää lähestyvältä tädiltä on ihan turha kysyä vinkkejä, sieltä tulee vaan sitä virallisterveellistä leipää ja maitoa -suositusta.

Mä oon korvannut perunan ja riisin kukkakaalilla, joko sellaisenaan tai sit ”riisinä”, juureksia ja kaaleja syön muutenkin aikalailla, niin ja tietysti palkokasveja;) aika usein mulla just joku salaatti tai lämpöiset vihannekset ja joku prode, kana/liha/palkot/kala (yleensä lohi/sei/tonnikala), raejuustoa menee aikalailla... pastaa syön (on mun intohimo) mutta sen pitää olla tummaa ja maks oma kourallinen (joka on pieni)... paljon kasviksia joka ruualla:) toi siemen näkkäri on kyllä parasta mutta nyt oon sen syömistä rajoittanut kun ne pirun siemenet on siellä kielto listalla:( ehkä kerran pari kk syön muutaman näkkärin, on se vaan niin hyvää:p hummus muuten toimii hyvin siemennäkkärin kaa, siinä sitä prodee löytyy;)
kananmunista, miks ei sais päivittäin? Mulla nuorempana massakautena (harrastin painon nostoa ja puolustus lajeja) oli ruokalistalla päivittäin kananmuna jossain muodossa, jos se kolesteroli huolettaa niin valkuaisessa ei ole yhtään kolesterolia tai rasvaa, kaloreitasi siinä vähemmän kun keltuisessa ja proteiinia piirunverran enempi kun keltuisessa... mutta keltuisessa on ne omegat;) mulla parhaimpina viikkoina menee helposti paketillinen munia, millon missäkin muodossa:D tuli muuten noista sun wokkivihanneksista mieleen että kokeileppa joskus että paista pannulla vihannekset, maustat chilillä, soijalla ja inkiväärillä ja päälle rikot pari munaa ja sötkötät että se muna kypsyy ja ääntä kohti, mun lemppari pika ruoka;) namnam...
Juustot on kyllä hyviä, mä syön kans ihan täysrasvasta sen muutaman viipaleen leivän päällä;) ja sit halloumi/raejuusto salattissa... toivottavasti sait tosta jotain vinkkiä:) toi hormooni (?) nälkä on kyllä kamala!!! Itsekin sen kanssa tappelen melkein päivittäin...
Munkin ennenraskautta BMI 25 että ei sitä painoo nyt kovin liikaa oo mutta kiinteämpi vois olla:D

Kiitos Äippä x5, tossa tulikin hyviä vinkkejä, ainakin tuo sei on mulla jäänyt unholaan, sehän on helppo ja nopea tehdä. Eilen maustoin vihannekset chili-soija-hunaja-öljy-seesaminsiemen-kastikkeella, sekin oli ihan jees!

Takaisin