Sisarusten ikäero

Bambu

Oman äänensä löytänyt
Jos kaikki menee "niinkuin pitää" niin meidän esikoisen ja tulevan vauvan ikäeroksi tulisi 2v 5kk.

Minkä verran teidän lapsilla on ikäeroa ja mikä on mielestänne hyvä ikäero?
 
Meillä sisarusten ikäeroksi tulee reilu 2v 9kk - jos tosiaan kaikki menee hyvin. Kokemusta ei tietenkään ole, mutta uskon, että tuo olisi juuri hyvä ikäero lapsille. :happy: Esikoinen ei ole enää sylivauva vaan melko toimelias taapero, ja etenkin vanhemmiten ikäero on sen verran pieni että ovat varmasti toisilleen läheistä seuraa. :smug:
 
Jos kaikki menee hyvin niin tämän vauvan syntyessä esikoisemme on 5 vuotta ja 11 kuukautta. Kaksosemme 3 vuotta ja 9 kuukautta Ja voin kokemuksesta sanoa, että oli se aika rankkaa kun kaksoset syntyivät ja esikoinen oli vähän päälle 2-vuotias. Hänkin oli silloin niin pieni vielä..
 
Meillä ei tule kuin 1v10kk. Olenkin jo panikoinut miten selviää kahden pienen kanssa. Tämä toinen kun tuli vähän "yllättäen"...
 
Meillä näköjään vähän enemmän ikäeroa :) Tämä on meidän ensimmäinen yhteinen ja yritystäkin on ollut jo kohta viisi vuotta, 11/2010 aloitettiin.
Joka tapauksessa, laskettu aika on maaliskuun lopussa joten ikäeroa tulee poikaani viikkoa vajaa 10 vuotta ja mieheni tyttäreen 12 vuotta ja pari kuukautta.
Ajattelin jo tätä seuraavaa samaan putkeen ja sitten piuhat poikki, mies käski rauhoittua jostain syystä :wink
Eikä mielestäni ihanteellista ikäeroa ole olemassa. Pienempinä on seuraa toisistaan, isommat taas ovat avuksi vauvan kanssa vaikkei pullon lämmitystä tai kylpyveden laskua enempää voi vastuuta antaakaan.
 
Meilläkin ikäväliks tulee 1v10kk. Onhan se varmasti aluks rankkaa mutta on niistä varmaankin jossain vaiheessa seuraa toisilleen.
 
Meillä ikäeroksi tulee 2 vuotta ja 11 kuukautta.
Mielestäni ihan hyvä...esikoinen on jo vähän isompi niin ei oo kahta vaippaikäistä ainakaan talossa.

Mää oon kans sitä mieltä että kaikissa ikäeroissa on hyvät puolensa niinku ne huonotkin ja tää sopii meille hyvin :)
 
Huh, meillä tulee syntymähetkellä esikoinen olemaan 1v 5kk. Ensimmäinen vuosi on varmasti rankka, mutta onpahan sitten seuraa toisistaan. Oikeastaan aika itsestäänselvää oli, että mahd pienellä ikäerolla tullaan toinen tekee putkeen ja sit ei tarvii enää lapsien tekemistä miettiä. Ennen ku taas näkee jossai "ihanan pikkuvauvan".:D Sektio takana ni aiemmin ei uskaltanu edes miettiä. Nytkin ns liian aikasin. Miten toi yksiki on nyt just 10kk ja niiiiin iso omasta mielestä. Verrattuna "pikkuvauvoihin".
 
Ei varmastikaan ole täydellistä ikäeroa. Itselläni on yksi sisko ja hän on minua kuusi vuotta nuorempi. Olemme ystävystyneet vasta aikuisiällä, sillä hän oli aina liian pieni leikkeihin ja jouduin vahtimaan häntä paljon myös nuorempana. Vanhempien kannalta 6 vuotta on varmasti mukava, kun esikoinen on jo lähes koulussa, mutta seuraa ei minulle ollut siskostani.

Joku 2-vuotias voi olla jo täyskuiva ja hyvinkin omatoiminen, joku toinen lapsi taas vielä enemmän apua ja hoitotoimia tarvitseva, joten siinäkään ikäero ei välttämättä kerro kaikkea.

Meille olisi sopinut pienempikin ikäero, jos asiat voisi niin tarkkaan suunnitella. Nyt jos kaikki menee hyvin, esikoinen on maaliskuussa 3v 10kk.
 
Meillä ikäeroksi tulee n.1v8kk. PienI ikäero niin toivottavasti on seuraa toisistaan :)
 
Kurkistelen tuolta tammikuisista..

Meillä esikoinen oli 11,5v kun seuraava syntyi ja tuo nuorimmainen on tämän syntyessä 4v2kk suunnilleen. Meille nämä ikäerot ovat olleet pienimmät mahdolliset. Esikoisen vauva-ajasta "toivuin" vasta kun hänellä oli ikää n 8v. Siinä vaiheessa aloitettiin toisen yritys, mutta se venyi muutamaksi vuodeksi. Nyt taas yritys aloitettiin heti kun olimme suunnilleen selvillä vesillä nuoremman kanssa. Tällä kertaa tärppi kävi onneksi nopeasti. Meillä siis lapset ovat olleet huonosti nukkuvia mahakipuisia moniallergikkoja + muita vaivoja päälle eli pikkulapsiaika on ollut varsin haastavaa. Meillä isommasta lapsesta ei ole ollut apua pienemmän hoidossa/vahtimisessa/viihdyttämisessä, koska esikoinen on tietyllä tavalla erityislapsi, mutta nuorempi ihailee häntä ja tarjoilee innokkaasti leikkikahvia ym esikoisen nähdessään. Sattuneesta syystä tuo lasten tapaaminen on vaan harvinaista vaikka samassa talossa asutaan.. Teinit kun harvemmin viihtyy perheen seurassa :wink Ja tuo 11,5v ikäero on muuten aika paha aikuisten kannalta koska pienemmällä on uhmaikä samaan aikaan kun isommalla pahin teinivaihe :D

Itselläni on kaksi siskoa. Toinen on minua yli viisi vuotta vanhempi ja olemme olleet läheisempiä vasta kun saimme esikoiset hyvin lähekkäin. Nuorempi taas on 1v10kk minua nuorempi ja olimme lapsena parhaat leikki- ja tappelukaverit :wink

Miehen perheessä taas hänen vanhempi pikkuveljensä on 6v nuorempi ja kahden nuorimmaisen ikäero on 8v. Eivät ole ikinä leikkineet toistensa kanssa vaan lähinnä toimineet nuorempien leikittäjinä. Ja minä ja mies oltiin aikoinaan miehen nuoremmalle veljelle kuin jotain kummeja tms. Hän kävi alakouluikäisenä meillä välillä yökyläilemässä ja tehtiin seikkailuretkiä jne. Ja tuo samainen veli pitää minun esikoistani lähes pikkuveljenään kun heillä on vaan 6v ikäeroa :D
 
1 vuosi 2 kk. Samaa mieltä kuin muutkin, ideaalia ikäeroa ei ole. Tuo ikäero sattuu olemaan aika lailla sama kuin itselläni veljeen, ja meillä oli lapsina seuraa toisistamme.

Eka on ollut melko helppo, kunhan ekoista kuukausista selvittiin. Onhan se vielä ihan pikkuinen kun toinen syntyy, mutta tavallaan toivon, ettei ymmärtäisi edes olla mustasukkainen... Toiveajattelua.

Alan olla sen verran iäkäs, etten halua pitkää väliä lapsille, plus että ollaan miehen kanssa lasketeltu aika paljon. Harrastus on aika jäissä sen aikaa kun lapset on liian pieniä rinteeseen, enkä halua odottaa 10 vuotta että pääsee taas laskettelemaan.

Voi olla, että ensi kesänä olen sitä mieltä, että tämä oli huonoin idea ikinä.
 
kun vauva syntyy niin nuorimmainen on meillä 1v3kk ja esikoinen 2v9kk ei oltu kans ihan suunniteltu kolmatta heti putkeen mutta ihana yllätys
 
Meillä ikäeroksi tulee 5 vuotta ja 4 kuukautta. Alkuun olin toivonut vähän pienemmällä ikäerolla lapsia, mutta tämä toinen ei olekkaan ollut mikään itsestään selvyys ja luonto on meillä päättänyt tällaisen ikäeron (jos siis tämä onnistuu). Ykkönen nappasi äkkiä ja raskaus sujui hienosti. Nyt tämä toisen saaminen onkin sitten ollut vaikeaa, joten jos vaan nyt tämän raskauden kanssa maaliin päästään, on tuo ikäero homma meille ihan yks ja sama, en sitä ala suremaan. Kaikki ikäerot varmasti hyviä omalla tavallaan. :) Ja toisaalta olen tosi onnellinen, että esikoisen kanssa on saanut viettää tosi mahtavaa aikaa tähän asti ja keskittyä vain häneen kaiken tämän ajan.
 
Meillä on esikoinen 12v ja nuorempi on 6v kun tämä seuraavaa saapuu. :) Meillä nämä kaksi ovat kuin paita ja peppu vaikka ikäeroa onkin.
 
Meillä esikoinen tulee olemaan 8 ja nuorempi 6, kun uusin tulokas syntyy. Esikoisen ja toisen ikäero 1v10kk oli minun mielestäni hirveän rankka ja nuoremman koko vauva-aika tuntui menevän sumussa, joten nyt toivon että pääsisin tämän kolmannen vauva-ajasta taas nauttimaan täysillä. Koskaan ei vain tiedä, mitä tapahtuu; voi tulla koliikkia tai muita vaivoja tai jotain murheita vanhemmille lapsille.
 
Kiva, taalla on muitakin joilla lapsille tulee tosi pieni ikaero. Meidan esikoinen olis 1v3kk kun vauva syntyy, jos kaikki menee hyvin :) Haluttiinkin pienella ikaerolla, mutta tarppasi nopeammin kuin osattiin odottaa. Esikoinen on hyvantuulinen ja muuten helppo, mutta on ollut todella huono nukkumaan.

Itse en ajattele, etta veisin esikoiselta mitaan, jos han ei saa vuosia nauttia jakamattomasta huomiosta. Eihan muut sisarukset koskaan saa jakamatonta huomiota, kuten esikoinen :)
 
Mun tyttäreni kerkee tammikuussa täyttämään kymmenen, ensimmäinen yhteinen siis tulossa. Yli kaksi vuotta yritystä takana ennenkuin tärppäs. Ikäeroa en osaa sanoa mikä olisi paras, mutta toivonut olen tyttärelleni sisaruksia aina kun itsellänikin kolme koen elämän rikkaammaksi kun saa jakaa sisaruksien kanssa paljon.
 
Takaisin
Top