Seulontakuulumiset

Meillä oli nt-ultra eilen ja iloksemme sieltä löytyi elävä ihmisenalku.
Tammikuisen km vuoksi olen suhtautunut varovaisesti tähän raskauteen.
Helpottavaa oli huomata, että nyt kaveri on pysynyt matkassa ja kaikki hyvin vielä toistaiseksi. 🥰 En oikein vieläkään usko asiaa todeksi vaikka ultrassa saadut kuvatkin ovat todisteena.

NT-ultrapäivät:

21.7 Olive
29.7. Tiiiu
1.8. Fuksia
2.8 summerlemon
3.8. valkyrie, Iltatäht1
5.8. HennaJ
10.8 Tanita, Helpsuli
11.8. Hamalisko
12.8. Misa

NIPT
22.8 Finjojo
 
Mahtavaa Helmisade! Meillä oli keskenmeno maaliskuussa ja se on kyllä varjostanut kovin tätä odotusaikaa ja olin varma, ettei ultrassa löydy ketään ja oli kyllä maailman paras fiilis nähdä elossa oleva pikkuinen.
 
Tiiiu, komppaan täysin tuota fiilistä kun ultrassa näkyikin eloa! Toivotaan, että nyt päästään loppuun asti odotuksen kanssa.

Tuli yllätyksenä itselle km jälkeen, miten pahalta se tuntui. Omassa lähipiirissä muille on välillä sattunut km tai tuulimuna, enkä aiemmin osannut kuvitella miten kurjalta se on heistä mahtanutkaan tuntua.
Vaikka omalla kohdalla km tuli melko aikaisilla viikoilla, oli se silti järkytys. Edelleen se kummittelee takaraivossa, eikä täysin osaa vielä nauttia tästä uudesta odotuksesta.

Voin vain todeta, että kyllä naiset ovat kovaa tekoa kun jaksavat yrittää uudestaan. 💪🏻Saati he, jotka joutuvat käymään menetyksen läpi useamman kerran tai käyvät hoidoissa sinnikkäästi. 🌷 Kaikille voimia yritykseen ja odotukseen!
 
Tänään ultrassa kaikki hyvin 🥰
Niskaturvotus oli 1,7 (alle 3 on normaali)
Syke 160
Ja liikettä oli paaaljon 😆
Kuulemma riskiluvut näkyy myöhemmin...
Ihana tietää että siellä sykkii ja liikkuu mun ihana pikku pulla 😍
Ai niin ja laskettua aikaa aikaistettiin jälleen. Nyt se on 13.2! 😁
 
Tiedättekö voiko papp-a mom tulos olla liian korkea?
Näin tänään omakannasta nt-ultran loputkin luvut. Luki että tulos normaali mutta...
Korkeammista papp-p arvoista ei juuri ole tutkimuksia tehty. Löysin vain sen, että yli 2.5 arvoilla riski istukankiinnittymishäiriöihin kasvaa (placenta accreta).
Nt-ultran aikana kätilö tarkisti myös istukan paikan ja napanuoran kiinnittymiskohdan. Ei silloin maininnut erityistä siitä.
Pitääköhän tuosta papp-a arvosta olla nyt huolissaan 🤔 ehkä kysäisen siitä seuraavalla neuvolakäynnillä jos vielä vaivaa mieltä.
 
Tiedättekö voiko papp-a mom tulos olla liian korkea?
Näin tänään omakannasta nt-ultran loputkin luvut. Luki että tulos normaali mutta...
Korkeammista papp-p arvoista ei juuri ole tutkimuksia tehty. Löysin vain sen, että yli 2.5 arvoilla riski istukankiinnittymishäiriöihin kasvaa (placenta accreta).
Nt-ultran aikana kätilö tarkisti myös istukan paikan ja napanuoran kiinnittymiskohdan. Ei silloin maininnut erityistä siitä.
Pitääköhän tuosta papp-a arvosta olla nyt huolissaan 🤔 ehkä kysäisen siitä seuraavalla neuvolakäynnillä jos vielä vaivaa mieltä.
Mitä se sitten oli? Toisaalta jos ultrassa kaikki oli hyvin ja lukee että tulos normaali niin ei kai siinä sitten mitään huolta 🤔
 
Tänään NT-ultrassa kaikki pienellä hyvin ja riskiarvot matalimmat mahdolliset ❤️ Oli kovinkin tanssahteleva ja aktiivinen kamerassa 😊 Viikkoja 11+6 ja LA aikaistui takaisin helmikuulle (25.2.) joten täällä ollaan taas 👋🏼
 
Mitä se sitten oli? Toisaalta jos ultrassa kaikki oli hyvin ja lukee että tulos normaali niin ei kai siinä sitten mitään huolta 🤔

2.76 eli ei kait mitenkään hälyttävän korkea mutta muutamissa julkaisuissa ilmoitetaan normaaliksi papp-a arvoksi 1.0 niin tuohon verrattuna tuntuu korkealta.
Olisi vain parempi kun ei tietäisi noita lukuja, koska ei niitä itse osaa oikein tulkita 😅
 
2.76 eli ei kait mitenkään hälyttävän korkea mutta muutamissa julkaisuissa ilmoitetaan normaaliksi papp-a arvoksi 1.0 niin tuohon verrattuna tuntuu korkealta.
Olisi vain parempi kun ei tietäisi noita lukuja, koska ei niitä itse osaa oikein tulkita 😅
Mulla oli 2.16 ja riskiluvut molempiin 1:100000 eikä kyllä missään mitään mainintaa että olisi jotain poikkeavaa ollut 🤔

Nopeasti nyt selasin niin yhdessä tutkimuksessa korkeaksi papp-a mom arvoksi sanottiin yli 2.9
 
Mulla oli 2.16 ja riskiluvut molempiin 1:100000 eikä kyllä missään mitään mainintaa että olisi jotain poikkeavaa ollut 🤔

Nopeasti nyt selasin niin yhdessä tutkimuksessa korkeaksi papp-a mom arvoksi sanottiin yli 2.9

On kyl vaihtelevia tietoja noista papp-a arvoista. 🤔

No, jos yhtään osaa noista pappa-a arvoja tulkita niin omalla kohdalla ehkä vähän kohonnut riski istukan kinnittymishäiriöön, mutta luulis terveydenhuollossa sit seuraavan tilannetta jos niin vaatii. Kyllä mulla sen verran luottoa on Suomen terveydenhuoltoon. 😊
Ei noita silti aina osaa olla miettimättä 🙈

Muuten, tarkistiko kätilö ultran aikana istukan/napanuoran teiltä muilta? Mietin, että kuuluuko se ihan rutiinisti tarkistaa. Tai onko siinäkin eroja sit ultraajien kesken.
 
Muokattu viimeksi:
Muuten, tarkistiko kätilö ultran aikana istukan/napanuoran teiltä muilta? Mietin, että kuuluuko se ihan rutiinisti tarkistaa. Tai onko siinäkin eroja sit ultraajien kesken.
Mulla tarkisti ilmeisesti veren virtauksen(?) ultratessa ja sanoi että istukka on edessä.
 
On kyl vaihtelevia tietoja noista papp-a arvoista. 🤔

No, jos yhtään osaa noista pappa-a arvoja tulkita niin omalla kohdalla ehkä vähän kohonnut riski istukan kinnittymishäiriöön, mutta luulis terveydenhuollossa sit seuraavan tilannetta jos niin vaatii. Kyllä mulla sen verran luottoa on Suomen terveydenhuoltoon. 😊
Ei noita silti aina osaa olla miettimättä 🙈

Muuten, tarkistiko kätilö ultran aikana istukan/napanuoran teiltä muilta? Mietin, että kuuluuko se ihan rutiinisti tarkistaa. Tai onko siinäkin eroja sit ultraajien kesken.
Joo, no nyt mäkin löysin pari uudempaa tutkimusta aiheesta. Harmi kun ei pääse käsiksi koko tutkimukseen. Täytyy kysyä neuvolalääkärissä asiasta. Kai se viimeistään rakenneultrassa selviää, ainakin noissa joissain sivustoissa mainittiin, että se (placeboa accreta) voidaan todeta jo ekan kolmanneksen ultrassa, mutta yleensä vasta toisella kolmanneksella.

Multa katsottiin mielestäni ainakin napanuoran kiinnittyminen istukkaan, istukan paikkaa ei sanottu mutta nyt neuvolassa sanoivat että yleensä katsotaan vasta rakenneultrassa kun se paikka voi muuttua kohdun kasvaessa.
 
Mä kysyin itse istukan paikkaa, muttei voinut varmuudella sanoa. Kahdessa edellisessä istukka oli edessä, mutta rakenneultrassa sitten kohdun ylhäällä. Eli siirtyy tässä kohtaa kohdun kasvaessa vielä.
 
Meillä katsoi virtaukset ja hieman silmäili paikkaa, mutta sanoi että sijainti tarkistetaan paremmin rakenneultrassa, kun istukkaa hakee vielä tarkkaa paikkaansa kohdun kasvaessa. :)
 
Muuten, tarkistiko kätilö ultran aikana istukan/napanuoran teiltä muilta? Mietin, että kuuluuko se ihan rutiinisti tarkistaa. Tai onko siinäkin eroja sit ultraajien kesken.

Minulta katsoi että lähtee sikiöstä ja että kiinnitettyykö mihin kohtaa istukkaa. Mitään virtauksia ei kyllä katsonut. 😀
 
Mulla kerrottiin, että istukka on takaseinämässä. Näin oli myös muistaakseni esikoisen nt-ultrassa myös eikä siitä enää liikkunut. Voi olla että katsoi virtauksia/ napanuoran kiinnittymistä istukkaan, mutta ei niistä kyllä mitään sanonut, oli kyllä aika nopea ja vähäpuheinen :D
 
Mulle sanottiin että istukka on etuseinämässä, samoin on olleet edellisissä raskauksissa.
En muista mitä muuta katsoi, oisko ainakin että mistä kohti napanuora lähtee ja mihin menee 🙈 en muista mainitsiko virtauksista mitään 🤔
 
😊 kuulostaisi olevan ihan rutiinijuttu, että katsovat istukan paikkaa ja napanuoraa. Muistan nyt, että virtauksista mainitsi myös jotain.

Kiitos kun kerroitte kokemuksistanne, helpottaa omaa oloa tässä vaiheessa ❣️
 
Rv 13+2 meneillään, tänään oli nt-ultra ja turvotusluvuksi sai 1. Vauvalla oli jumppatuokio meneillään ultran aikana, mikä oli hyvä asia, kaikki raajat saatiin kuviin ja selkäranka näkyviin. Muut lukemat tulee maisaan tai kirjeitse kotiin. Meilläkin katsottiin istukan paikka ja napanuoran asentoa. En kyllä muista mitä muuta siellä oli kun ihan vaan sen kaiken näkeminen oli niin jännittävää 🫣
 
Takaisin
Top