Selkäkipu

Pörtsä79

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Vaikka on tukivyö selkä törkeän kipeä, enään ei auta panadol, akupunktio ei hieronta. Nukkuminen yhtä tuskaa. Vielä 14 vko pitäisi venailla, että pikkuinen pulahtaa maailmaan. Taitaa olla mun loppu raskaus sänkypotilaana kohta edessä. Tänään meinaisi kaupassa lähteä taju, kun sattuu käveleminen. Pikku nti voi hyvin se senkun potkii menemään
 
Voi ei... :sad001 Kieltämättä itelläkin on selkä aika koetuksella! Mutta onneks ite pärjänny viel tukivyön, lepäilyn ja venyttelyn turvin..
 
Mie ajattelin tässäkin raskaudessa passata tukivyön. Nyt alkaa merkkejä selän kipuilusta olemaan, mikä tarkottaa miun kohdalla sitä, että kohdistetut treenit ois pitäny jo alottaa! Toivon, ettei vielä oo myöhästä, ja treenit alko siis eilen, kuten myös keskittyminen ryhdin ja keskivartalon asentoon aina liikkuessa. Niillä pärjäsin viimeks, ja yritys on kova samaan myös nyt. Omalle kohdalle ainakin nuo oli lähes ihmeen veronen muutos siinä kipuilussa viimeks!
 
Jeep, selkä ollut kipeä kohta 10 viikkoa. KOko ajan pahenee ja nyt jumiutuu jo lonkat ja häpyluu, ettei kävellä pysty. Kipu pahenee varsinkin selinmakuulla ja lapsen kanssa lattialla touhutessa eli omia ansiotöitä tuun jatkamaan, kunnes en enää sängystä ylös pääse. Panadol ei kyllä auta yhtään, ihan vitsi koko lääke :)

Oon menossa fyssarille parin viikon päästä (eka vapaa aika) ja toi tukivyö on ollut käytössä jo...en ees muista? Rv20+-jotain? Ei oo enää mitään hajua ees ajan kulumisesta :D Pitäs välttää nostoja ja kiertoja -ja pitäs nostaa syliin kohta 1-vuotiasta. Ei se tajua, et äitillä on selkä kipeä. Koitan kyl jalkojen kautta tehä nostot.

Positiivista: viimeks nää kivut jäi synnärille kaikkien muiden vaivojen kera! :) 13 viikkoa enää (tai sit 15)
 
Onko muilla lonkat kipeenä? Aamulla niin jumalaton särky! Ja kankeus.
Täällä on... :sad001 Lonkat tuntuu kiertyvän ja muljahtelevan miten sattuu.. Ja yöllä herää viimeistään jos on liian pitkään ollut kyljellään ja lonkkaa alkaa särkemään.
 
Mulla selkä pysyny yllättävän hyvänä, mut lonkat ja pakarat on iltasin tulessa. Ei auta kävely eikä panadol. Iskias varmaan puristuksissa :sad001
 
Ite kävin just neuvolalääkärillä ja sieltä tuli se fysioterapialähete. Sinne vaan! On tää Suomen neuvolasysteemi vaan hieno!
 
Julkinen fyssari on anteeksi nyt vaan aika syvältä. Koskaan en ole apua vaivoihin saannu sieltä ainoastaan jumppa ohjeet mitä ei voi toteuttaa ennen kun paikat auki
 
^Onpas harmillinen kokemus! Itse sain kovasti viimeraskaudessa apua terveyskeskuksen fysioterapeutilta. :)
 
Kyllä se varmaa riippuu myöskin ihan fysioterapeutista ja paikasta, tuskin kaikki voi samaan nippuun laittaa.
 
Mulla molemmissa raskauksissa järkyt selkäkivut, mutta neuvolalääkäri ei sano siihen juuta eikä jaata. Ekasta kirjotti loppuun asti saikkua, mutta nyt kun oon kotona pojan kanssa, niin sanoo vaan, että ota rauhallisesti. Mulla ei ole edes rahaa nyt laittaa mihinkään hierojaan tai fysioterapeuttiin. :sad001
 
Mä käyn kyllä säännöllisesti hierojalla muutenkin. Käyn sellaisessa oppilaitoksessa jossa tunti maksaa 25€ kun opiskelija hieroo. Kohta ei vatsallaan lainkaan ainoastaan hetken. Akupunktio toimii, mutta se ei ole kela korvattava asia. Maksaa n. 80€ kerta ja kestää noin 40 min.

Mulla ongelma se ennen raskautta kävin salilla n. 4-6 krt per vko riippuen työvuoroista. Nyt ei enään pystynkun fysiikka antaa periksi.

Mä niin odotan syksyä siteet pääsee treenaa taas, se pitää pääkopan kanssa hyvässä kunnossa. Salilla mahdollisuus laittaa vauva muksulaan siksi aikaa kun tekee tunnin ohjelman.

Mulla jo missio biksu kuntoon kesäksi 2016
 
Mulla ollut vaikeita selkäongelmia ennen raskautta ja vaikka on tottunut elämään selän ehdoilla, niin kyllähän se ketuttaa, kun alkaa tulla takaisin sellaisia vaivoja, joita sai jo kuriin.

Oon pohtinut käyntiä kiropraktikolla, kun nikamien virheasennot on vaan pahentuneet. Auttais jumppakin paremmin, kun saisi selkärankaa suoraksi. Onko joku käynyt raskaana ollessa? Fyssari sanoi, ettei voi tehdä nikamakäsittelyjä raskaana olevalle, mutta tiedän ihmisiä, jotka käyneet kiropraktikolla.

Vuodelepoa en kyllä kellekään selkä kivun takia suosittele. Tiedän hyvin sen tunteen, kun kaikki sattuuu ihan hirveästi ja tuntuu, ettei pysty mihinkään, mutta kyllä täyslepo vaan pahentaa. Täsmäjumpat sen verran ku pystyy, vaikka se tarkoittais kolmea toistoa kerralla ja ihan pienet kävelyt, ensin vaikka talon tai korttelin ympäri. Vesijuoksu on hyvä ja jos se tekee liian kipeetä niin lilluntaa ja random liikettä vedessä. Tärkeintä varmaan, että erottaa hyvän ja pahan kivun.

Kuulostaa nyt saarnaamiselta, vaikka oon iteki ihan tuskastuneena selkäni kanssa.
 
Ite en tee tälläkään kertaa mitään suunnitelmia vauvan syntymän jälkeiselle ajalle, kun ei siitä voi tietää etukäteen. Jos vauva nukkuu huonosti tai syö huonosti ja on ite väsynyt, niin kyllä mulla oma aika meni siihen, et söin ite tai nukuin :) Asiat helpottaa, kun napero on 3-4kk (koliikki loppuu) ja vielä helpommaks käy kun on 1v. Just eka vauvavuos alkaa lähetä loppuaan, ni on tuoreessa muistissa :)
 
Mulla lähtee siis järki. Kaksi päivää se kipu oli poissa nyt taas ihan kauhee kipu ristiselästä niskaan asti. Huonosti nukuttu yö. Mies ei nukkuu yöllä kunnolla mun pyörimisen takia. Meni aamulla töihin. Olen kuin perseeseen ammuttu karhu univelan ja kipujen takia. Sitten mies sanoo etbsämoot nykyään kokoajan pinna kireällä. Minkäköhän takia. UGH olen puhunut
 
Yksityisellä tuli käytyä. Sanoi siellä et mulle ei auta fysioterapia ennen kun akuutti kipu hoidettu pois. Sanoi suoraan soita jorvin äitiyspoliklinikkalle ja pyydä sieltä kiireellinen lähete ostopedille. Osa mu. Selkäkivuista johtuu ummetuksesta. Sain aina tarvittaessa otettavien listalle yöksi panacodia. Siis soitan heti tiistaina Jorviin. Mä oon nii. Monesti pettynyt julkisen puolen hoitoon. Lisäksi sain hevoskuuria macrogoleja otettavaksi jos panacodia käytän. On toi Diacor vaan hyvä paikka.
 
Takaisin
Top