Sektiosta palautuminen

Känkkis

Puuhakas puhuja
Maalismammat 2017
Kuinka teillä on sektiosta palautuminen käynnistynyt? Itselläni todettiin kohtutulehdus ja lähdinkin tiedustelemaan onko kuinka yleistä täällä meidän ryhmässä? Sain lääkityksen ja kotiin vielä kahdeksi päiväksi, muuten lähtö sairaalaan jos ei parane tai olo heikkenee. Sektio oli kiireellinen ja koko synnytys kamala, joten tämä tästä enää puuttui.
 
Ikävä kuulla Känkkis et synnytys ei menny sun kohdalla hyvin, ja toi kohtutulehdus on varmasti ihan kamala.. :/ Tsemppiä kovasti toipumiseen, toivottavasti lääkkeet alkais purra ettet joutuis takasin sairaalaan!! En muista ootko synnytystarinaa kirjottanu jo tai et oonko sen lukenu (muisti on kyllä menny ihan kokonaan.. :/ ), tuliko sulla synnytyksessä joku tilanne et piti leikata sit kiireellisenä ulos?

Itsellä sektiosta jäi ihan hyvät kokemukset, suunniteltu sektio tosiaan oli mulla, mut vaan sen neljä päivää suunniteltua aiemmin kun säännölliset supistukset alkoi torstaina aamupäivällä, menin sairaalaan tarkkailuun ja lääkäri päätti leikata perjantaina aamulla, kun alunperin leikkaus oli suunniteltu seuraavalle tiistaille.

Kipeä olin kyllä, kotiin kun päästiin niin ilman miestä en olis täällä pärjänny ollenkaan, ja ensimmäiseen vaunuiluunkin meni reilu viikko ennenkuin ulos päästiin. Nyt leikkauksesta on vajaa neljä viikkoa, arpi on parantunut ja itsekin kuntoutunut tosi hyvin. Välillä on vielä kipuja, mutta oon pärjänny välillä pelkällä panadolilla tai ilman lääkkeitä kokonaan.

Joku ihmeen patti mulla tuntuu tuolla arven alla vähän vatsan vasemmalla puolella, ihan kuin siellä olis joku pötkelö poikittain. Se ei oo kipee, mut ihmettelen et mikähän se mahtaa olla. Aiemmin tuntui pelkästään makuulla, nyt tuntuu joskus seistessäkin jos koittaa arven kohdalta painella. En tiiä onko normaalia, mut ainakin ärsyttävää jos ei muuta, kun ei tiedä et mikä se on enkä muista ikinä neuvolassakaan siitä kysyä.
 
Jäänyt täysin kirjoittaminen tämän vointini vuoksi, kunhan tästä paranen niin kirjoittelen paremmin.
 
Känkkis: vastailinkin jo toisessa ketjussa, eli meillä kanssa kiireellinen sektio 2viikkoa sitten ja nyt ab-juuri kohtuttulehdukseen!

miko_84: Verenpurkaumia kai nuo patit ovat, täällä löytyy vasurista isompi ja oikealta pienempi. Monen sentin pötkylä tuolla vasemmalla ja musta Se jopa vähän aristi ja sitä itse epäilinkin kuumeilun syyksi. Ovat vissiin vaarattomia, tosin voivat nekin kuulemma joskus tulehtua. Mulla lääkäri ultrasi myös haavan, mutta sanoi näyttävän niin siistiltä, että ei viitsi lähteä kokeilumielessäkään tuota aristavaa pattia sorkiimaan! Netistä lueskelin, että voi mennä pitkäänkin ennenkuin sulavat pois!
 
Känkkis: En kyllä itekään muista :D Meillä kiireellinen sektio 25.8., sairaalasta kotiuduin hyvävointisena 28.8.. Ainut, että aina kun yritin jättää särkylääkkeitä pois, tuli huono ja kuumeinen olo. Sitten tajusin viime viikolla mitata, niin olihan sitä vähintään lämpöilyä. Sunnuntaina viimein lääkäriin ja kohtutulehdus (hyhmää ja pientä aristusta) siellä diagnosoitiin kun tulehdusarvotkin oli koholla. Antibiootti onneksi lähti vaikuttamaan heti, liekö asiaa auttaa tämä minun pieni kokokin (55kg)... ainakin apteekissa oli varoiteltu että voin mennä sekaisin tuosta satsista. Kuume oli jo toista antibioottisatsia ottaessa laskenut ja tulehdusarvotkin olivat maanantaina iltapäivällä laskussa! Maanantai-iltana vielä oli hiukan huonoa oloa ja mittari näytti 37,1C.

Jälkivuoto muuttui jossain vaiheessa näin jälkikäteen ajateltuna kellertäväksi ja limaiseksi, tänään on ollut jo ihan normaalia kirkkaan veristä. Jälkivuoto on lisääntynyt särkylääkkeiden jättämisen myötä, eli varmaan hyvä juttu sekin. Muistan, että sairaalassa tuli jälkivuodon mukana sellainen kellertävä kalvonpalanen (?) ja nyt mietityttääkin, että jäikö niitä sinne enemmänkin. Siellä jo kysyin asiasta, mutta sanoivat, että ei syytä huoleen. Aika vakavasti kuitenkin ottivat tuon kohtutlehdusepäilyn, kun kerran piti käydä kontrollissa, jos tulehdusarvot eivät olisi laskeneet, niin kai se olisi sitten ollut kaavinta? Eilen kun soittelin tuloksia verikokeista, niin sanottiin että ei tarvitse kontrolloida, mutta mun muistaakseni se sunnuntainen lääkäri sanoi, että ehdottamasti pitää katsoa myös kuurin jälkeen tilanne... Sovin sitten puhelimessa olleen kanssa, että neuvottelen asiasta neuvolassa. Tiedän, että ketuttaa sitten kuurin jälkeen lähtee soitteleen ja kyseleen, että mihinkä pääsis näytille, jos siis oireet palaa!
 
Känkkis: Aijoo löysitkin :) Mites siellä muuten lähti muuten antibiootit tehoon? Mulla on Trikozol ja oisko Kefexin kuurit ja aina ottamisen jälkeen yleensä sammun unille kuin kynttilä... muuten on olo aika ok. Vauvalla on välillä pieruvaivoja, mutta voivat johtua noista d-vitamiineistakin (vaihdoin eilen rela-d:hen). Puhuttiinko sulle noista kontrolleista mitään??
 
Ei mitään puhetta kontrolleista, ja tosiaan vauva kovin kipuileva ja ajattelin paljonko toi Kefexin kuuri vaikuttaa, vaikka joudun kyllä antamaan myös korviketta. Nyt antibiootit alkanu tehoamaan, neljäs päivä niitä plus burana 600 ja paratabs 1g kolmasti päivässä.
 
Mä palauduin sektiosta aika nopeasti, 3 yötä sairaalassa ja kotiin. 5pv söin burana-panadol mixiä sit jätin pois kun ei ollut ihmeempiä kipuja (pakotin itteni kävelemmään 1-2h per pv vaikka kiristi mahaa ja väsytti)kun jätin pois lääkkeet tuntui ihan kun olisi kuumetta ja kauhee hedari..joka kesti noin 2pv ja meni ohi.
2vk oli pikkusen toipilas ton mahan kans mut sit loppu kaikki tuntemukset.Luulen että se "pakko liikunta"auttoi toipumisessa vaikka kipeetä tekikin.
Jälkivuotoa noin 3vk,suunnilleen samoihin aikoihin kokoeiltiin seksiä.
Haava siisti 6 tikkiä oli ja ei kipuile enää. Ja liikuntaa ihan normisti. Neuvolasta en ole saanut mitään ohjeita milloin voi alkaa treenaa ja ratsastamaan kun kysyin, ne sanoi vaan - ei me tosta sektio toipumisesta oikeen tiedeä mitään,odota jälkitarkatukseen ja kysy lääkäriltä, no kysyin ja ei sekään tiennyt :D sanoi vaan että kyllä ne sisäiset arvet jo kestää liikkumista.aha okei no eikun liikkumaan...
 
Mäkin tunnen toipuneeni nyt hyvin, kun sai antibiootit ja lopetin ne särkylääkkeet (ilman tuota tulehdusta olisin varmaan voinu lopettaa nuo buranat jo viikkoa aiemmin).

Tuo liikkuminen sektion jälkeen on yks iso kysymysmerkki! Joillekin on suositeltu jopa puolen vuoden taukoa rankkaan treeniin, eli jännityksellä odotan mitä jälkitarkastuksessa sanotaan! Pystyarpi vissiin rajoittas enemmän... Ja kai sitä voi tässäkin itseään kuunnella. Vatsalihakset kai toipuu vielä hitaammin sektion jälkeen ja ne sisäiset haavat voi tosiaan revetä. Mä mietin, että jos kävis jossain vaiheessa ihan fyssarilla hakemassa neuvoja, kun haluisin mahd. nopeesti oman harrastukseni pariin... Se vaan on kontaktilaji, et ainakin lääkäri saattaa antaa turhan tiukkojakin rajoituksia (ratsastus on mun mielestä vaarallisempaa :wink ).
 
marbles: toi sun saama ohje poikkeaa kyllä niistä, mitä oon aiheesta lueskellu! Mullakin tuo haava on kuin kissan raapaisu, tikkejäkin oli vain kolme ja kivut lähti kun haavateipistä ja tikeistä pääs eroon. Mut toi näkyvä haava ei kai olekaan Se juttu... Tikkejä on tuolla piilossa monessa kerroksessa ja varmaan toista kymmentä. Eikä niitä vatsojakaan saisi aloittaa ennenkuin vatsat on palannu yhteen... Mulla on 3 viikkoa sektiosta ja ihan on tyhjää täynnä koko maha. Eli mulla ainakin lihakset on vielä matkalla paikoilleen (tai sit ne on vaan näivettyny). Olis tosiaan kyllä kiva jos pääsis mahd. pian liikkumaan kunnolla, mut vähän pelottaa oma korkea kipukynnyskin noitten sisäisten haavojen suhteen.
 
Mulla sektiosta nyt kaksi viikkoa ja päällä kefexin kuuri sekä burana 600 ja Paratabs 1g, kuume nousee heti kun unohtuu lääkkeenotto, tai jos kokeilen että en ota särkylääkkeitä. Väittivät sairaalassa että maidonnousu nostaa lämpöä, joka jää alle 38, muta tuntuu kehossa ikävästi. Mistä ihmeestä tää kuume? Edelleen vaan jatkuu..
 
Ootko montaki päivää Känkkis ehtiny jo antibioottia syömää? Jos tuntuu et kuume aina vaa nousee, ni sitte toi kuuri ei sulla tulehdukseen pure. Ja se pitäs vaihtaa. Kannattaa sinnikkäästi vaa mennä lääkärii ja vaatia sitä hoitoa.
 
10 pv kuuri ja viä on jäljellä kolme päivää, huomenna kysyn neuvolassa. Terveyskeskuslääkäri arpo että ei oo vakavaa ku ei nouse kuume sen korkeemmalle ja soitin synnytyssairaalaan jossa sanoivat että usko lääkäriä... Ihmetyttää että voiko maidonnousu tehä tän tai joku muu.
 
Mulla oli täsmälleen sama homma Känkkis! Ja mä uskon nyt, että kohtutulehdus oli, koska olo alkaa olla jo tosi hyvä... Mitä nyt nuo ab:t väsyttää. Jälkivuotokin on pysyny edelleen kirkkaan verisenä. Mullekin sitä maidonnousua tarjottiin, kysyin että nouseeko se tosiaan ihan viikonkin, kun itellä oli vakaa tunne että tulehdus jyllää. Päivystävä gyne tosiaan käski lopettaa särkylääkkeet kun söin niitä vaan kuumeeseen ja siitä seuraavat 12h olikin 37-38C lämpöä ja olo tosi huono. Eli jos vaan kivulta siedät, ni mieti buranoiden lopettamista, koska nuo tulehduskipulääkkeet voi sitä vuotoakin tyrehdyttää... Ultrattinko sua? Katottiinko tulehdusarvot? Mä sain Kefexinin lisäksi sen Trikozolin, joka on vissiin vähän tujumpi antibiootti. Trikozol vissiin toimii nimenomaan noissa kohdun hapettomissa oloissa ja on yleisesti määrätty kohtutulehduksiin, vaikka imetys sen kanssa onkin vähän niin ja näin. Vaadi tutkimuksia, koska olet erityisasemassa... Pitäisihän sinun olla mahdollisimman hyvävointisena hoitamassa vauvaasi! Sen mäkin tajusin vasta, kun ei tarvinutkaan päivystyksessä jonotella lääkärille, vaan ohjattiin suoraan synnärin päivystykseen (mun onni, että sattu oleen viikonloppu, arvauskeskuksen päivystyksessä olis varmaan menty vaikeimman kautta).
 
Ja mikä estää sanomasta, että kuume oli illalla 38,2C tms. kun näkyvät pitävän tuota 38C maagisena rajana. Mulla tosiaan kerran vaan 12h aikana oli tasan 38C, mutta kaikki lasketaan... Kun olokin huononi selkeesti ilman buranaa ja panadolia! Toki kroppa voi kuulemma toivuskella lämpöilyllä synnytyksestä, mutta mulla verikoekin lopulta kertoi että muustakin oli kyse. Ja se, että ab:t auttoi!
 
Se maidon nousu aiheuttaa kyllä lämpöilyä, mut ei sitä kestä päivä eikä viikkotolkulla. Ja mä kans aattelin et tarvisit sellasen ab:n mikä tehoo hapettomien olojen bakteereihin.
 
Takaisin
Top