Sektion jälkeiset synnytykset

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kaverilla eka syntyi sektiolla kun käynnistys ei edistynyt. Seuraavat lapset syntyneet alateitse ja kaksi on käynnistetykin

Kiva kuulla et kaikki meni hyvin! Mullakin on iso haave saada synnyttää vielä alateitse.. toki kyllähän mä siitä kokemusta pienesti sain jo, kun eteni imukuppivetoihin ja eppariin. Mut joo, onkohan toi raskautumisen kestäminen miten yleistä sektion jälkeen. 🤔 Esikoinenhan tärppäsi jo tokasta kierrosta, mutta yhtä hyvää onnea ei uskalla toivoa enää.
Ainiin meidän raskautumishaasteet ei siis liittyny sektioon, vaan oli ihan olemassa jo ennen sitä. ☺️ Luin sillo aikoinaan siitä ja jäi mielikuva et periaatteessa voi lisätä riskiä raskautumisenhaasteisiin, mutta olisi melko harvinaista.

Kiva kuulla et kaikki meni hyvin! Mullakin on iso haave saada synnyttää vielä alateitse.. toki kyllähän mä siitä kokemusta pienesti sain jo, kun eteni imukuppivetoihin ja eppariin. Mut joo, onkohan toi raskautumisen kestäminen miten yleistä sektion jälkeen. 🤔 Esikoinenhan tärppäsi jo tokasta kierrosta, mutta yhtä hyvää onnea ei uskalla toivoa enää.
Täällä sektioiden jälkeen 2 lasta heti yk1 :Smiling Face With Smiling Eyes: minulla 3 sektioita

Ainiin meidän raskautumishaasteet ei siis liittyny sektioon, vaan oli ihan olemassa jo ennen sitä. ☺️ Luin sillo aikoinaan siitä ja jäi mielikuva et periaatteessa voi lisätä riskiä raskautumisenhaasteisiin, mutta olisi melko harvinaista.
Aivan okei! Joo mäkin oon lukenut siitä jostain, niin oletin heti. 🤭

Me yritettiin esikoista (joka syntyi sektiolla) pitkään. Kuopus taas sai alkunsa ihan 2-3 kierrossa. Ei siis havaittavissa negatiivista vaikutusta raskaaksi tulemiseen. 😊

Mun lapsilla on ikäeroa 2v 11kk eli reilu kaksi vuotta ekan sektion jälkeen raskauduin uudestaan. Olen molemmilla kerroilla tullut raskaaksi heti kun sille on annettu mahdollisuus eli ei näyttänyt sektio vaikuttavan. Ikääkin tokan raskautumisen aikaan oli jo 37v.

Arpi ei tokassa raskaudessa vaivannut mitenkään. En edes ole osannut ajatella, että se olisi voinut oireilla, onkohan yleistä 🤔

Mulla on molemmat synnytykset päätyneet sektioon vastoin omaa toivetta ja olen yrittänyt alatiesynnytystä viimeiseen asti. Toisessa pääsinkin pidemmälle mutta vauvan sydänäänet alkoi heitellä siinäkin liikaa. Vauva sitten syntyikin napanuora tiukasti vartalon ympärille kietoutuneena, joten todennäköisesti ei vain olisi alateitse ulos (ainakaan elävänä) päässyt.

Toka sektio oli rankempi. Sain viillon virtsarakkoon ja ekat päivät kivut oli kamalat. Synnytyspettymys oli myös kovempi kun kovasti hain korjaavaa kokemusta. Mutta sittemmin oon toipunut henkisesti ja fyysisesti hyvin eikä tuosta rakkoepisodistakaan ole jäänyt vaivoja. Vauva nyt 8kk. En silti ymmärrä, että joku valitsee sektion. Toisaalta en ole kokenut alatiesynnytystä, joten en tiedä, kuinka hirveää se voi olla. Erinomaista hoitoa olen kuitenkin saanut molemmissa synnytyksissä vaikken sektion puolesta puhuja olekaan.

Mun lapsilla on ikäeroa 2v 11kk eli reilu kaksi vuotta ekan sektion jälkeen raskauduin uudestaan. Olen molemmilla kerroilla tullut raskaaksi heti kun sille on annettu mahdollisuus eli ei näyttänyt sektio vaikuttavan. Ikääkin tokan raskautumisen aikaan oli jo 37v.

Arpi ei tokassa raskaudessa vaivannut mitenkään. En edes ole osannut ajatella, että se olisi voinut oireilla, onkohan yleistä 🤔

Mulla on molemmat synnytykset päätyneet sektioon vastoin omaa toivetta ja olen yrittänyt alatiesynnytystä viimeiseen asti. Toisessa pääsinkin pidemmälle mutta vauvan sydänäänet alkoi heitellä siinäkin liikaa. Vauva sitten syntyikin napanuora tiukasti vartalon ympärille kietoutuneena, joten todennäköisesti ei vain olisi alateitse ulos (ainakaan elävänä) päässyt.

Toka sektio oli rankempi. Sain viillon virtsarakkoon ja ekat päivät kivut oli kamalat. Synnytyspettymys oli myös kovempi kun kovasti hain korjaavaa kokemusta. Mutta sittemmin oon toipunut henkisesti ja fyysisesti hyvin eikä tuosta rakkoepisodistakaan ole jäänyt vaivoja. Vauva nyt 8kk. En silti ymmärrä, että joku valitsee sektion. Toisaalta en ole kokenut alatiesynnytystä, joten en tiedä, kuinka hirveää se voi olla. Erinomaista hoitoa olen kuitenkin saanut molemmissa synnytyksissä vaikken sektion puolesta puhuja olekaan.
Minä valitsin sektion omasta tahdostani 3kertaa. Meidän kohdalla kävi juurikin niin, että rv41 alatiesynnytystä yritettiin väkisin liian pitkään ja vauva syntyi puoli kuoleena. Sitten hän kuoli elvytyspöydälle.

Minä valitsin sektion omasta tahdostani 3kertaa. Meidän kohdalla kävi juurikin niin, että rv41 alatiesynnytystä yritettiin väkisin liian pitkään ja vauva syntyi puoli kuoleena. Sitten hän kuoli elvytyspöydälle.

Oon tosi pahoillani 💔 Mä puhun vain omakohtaista kokemuksista, kun sanon, että itse vieroksun ajatusta, että sektio valitaan helpompana synnytystapana. Varsinkin tokalla kerralla olin todella kipeä, katetrin kanssa säätö 10 päivää synnytyksen jälkeen jne.

Mutta hyvin tietoinen myös siitä, että omat lapset on hengissä tuon synnytystavan ansiosta. Itselle on joka tapauksessa ollut tärkeää, että alatiesynnytystä on yritetty. Kätilö myös toisella kerralla sanoi, että vauva hyötyy siitä, että on kokenut supistuksia ja avautumista on tapahtunut, ilmeisesti bakteerialtistusta tapahtunut siinäkin vaikka ei vauva synnytyskanavan läpi loppuun asti tullutkaan ja supistukset valmistavat vauvaa syntymään. Mutta tilanteet on niin moninaisia, että eihän kukaan voi toisen tilanteesta sanoa, mikä on oikea tapa.

Hei kaikille, liityn mukaan tähän keskusteluketjuun kun ajatukset laukkaa ties miten moneen suuntaan, enkä oo saanut lääkärin kanssa vielä keskusteltua. Jospa teillä vertaisilla olis jotain kokemuksia. 😊
Mulle on tehty yks kiireellinen sektio 2014, vauvan poikkitilan ja vedenmenon takia. Ulosautto on ollut vaikea ja mulle on tehty t-viilto kohtuun. Tämän vuoksi jatkossa synnytyksen sektiolla.
Oltiin ajateltu että meidän lapsiluku on täysi, kunnes sitten tulikin ajatus vielä yhdestä. 🫶🏻
Mulle on tehty viime viikolla tähystys kohdunulkoisen raskauden takia, poistettu vatsaontelosta verta ja toinen munanjohdin. 😔
Leikkaava lääkäri kertoi leikkauksen jälkeen, että oli ollut yllättävän paljon kiinnikkeitä, kohdun/rakon alueella..
Tämä tieto tuli niin yllättäen, että en tajunnut keskustelusta juuri mitään.
Lääkäri mainitsi jotain tulevista mahdollisista leikkauksista, rakkovaurioista yms, mutta mulla meni kyllä kaikki ihan ohi siinä..
Laitoin nyt soittopyynnön vielä lääkärille, että haluaisin keskustella asioista.
Meillä kuitenkin vielä raskaustoive on, niin haluaisin tietää miten nuo kiinnikkeet sitten vaikuttaa asiaan. Onko kenelläkään kokemusta?
Jos raskaaksi tulen, niin suunniteltu sektio on sit edessä, voiko siinä leikkauksessa jotenkin ennakoida noita kiinnikkeitä?
Tuo tuli nimittäin ihan puskista, en oo yli kymmeneen vuoteen ollut tietoinen niistä.
Vaikuttaako ne mahdollisesti joten raskauden aikana?

Hei kaikille, liityn mukaan tähän keskusteluketjuun kun ajatukset laukkaa ties miten moneen suuntaan, enkä oo saanut lääkärin kanssa vielä keskusteltua. Jospa teillä vertaisilla olis jotain kokemuksia. 😊
Mulle on tehty yks kiireellinen sektio 2014, vauvan poikkitilan ja vedenmenon takia. Ulosautto on ollut vaikea ja mulle on tehty t-viilto kohtuun. Tämän vuoksi jatkossa synnytyksen sektiolla.
Oltiin ajateltu että meidän lapsiluku on täysi, kunnes sitten tulikin ajatus vielä yhdestä. 🫶🏻
Mulle on tehty viime viikolla tähystys kohdunulkoisen raskauden takia, poistettu vatsaontelosta verta ja toinen munanjohdin. 😔
Leikkaava lääkäri kertoi leikkauksen jälkeen, että oli ollut yllättävän paljon kiinnikkeitä, kohdun/rakon alueella..
Lääkäri mainitsi jotain tulevista mahdollisista leikkauksista, rakkovaurioista yms, mutta mulla meni kyllä kaikki ihan ohi siinä..
Laitoin nyt soittopyynnön vielä lääkärille, että haluaisin keskustella asioista.
Meillä kuitenkin vielä raskaustoive on, niin haluaisin tietää miten nuo kiinnikkeet sitten vaikuttaa asiaan. Onko kenelläkään kokemusta?
Jos raskaaksi tulen, niin suunniteltu sektio on sit edessä, voiko siinä leikkauksessa jotenkin ennakoida noita kiinnikkeitä?
Tuo tuli nimittäin ihan puskista, en oo yli kymmeneen vuoteen ollut tietoinen niistä.
Hyvä et jätit soittopyynnön, uudesta keskustelusta saa varmasti enemmän irti kun on saanut nyt hetken pyöritellä ajatuksia! ❤️

Mulla tuli toisessa sektiossa rakkovaurio todennäköisesti kiinnikkeiden takia. Ehkä mun rakko muutenkin sijaitsee sektion kannalta jotenkin vaikeasti, koska ekassakin sektiossa kirurgi testasi, tuliko vauriota, kun oli mennyt kuulemma niin läheltä.

Ennen tokaa sektiota mainitsin tästä, että ekassa sektiossa meinasi tulla viilto, pelkäsin sitä ja pyysin, että olkaa varovaisia, jos vain mahdollista. Tokassa sektiossa ei ollut yhtä kiire mutta niin vain iso viilto rakkoon tuli. Se onneksi huomattiin heti ja saatiin korjattua.

10 päivää piti käyttää katetria ja sitten käydä varjoainekuvauksessa. Siinä oli kaikki ok ja katetri poistettiin. Suositeltiin, että vielä jonkin aikaa välttää sitä, ettei rakko täyttyisi äärimmilleen. Kivut oli heti sektion jälkeen pari päivää _kamalat_, sen jälkeen kipulääkkeiden voimin siedettävät. Ei meinattu eka saada perhehuonetta, kun en ollut ensisynnyttäjä mutta lopulta saatiin se hoidollisin perustein kun taisivat ymmärtää, ettei vauvan hoidosta yksin tule mitään kun en pystynyt sängyssä edes nousemaan sellaiseen asentoon, että olisin pystynyt omin avuin syödä. Parissa viikossa paranin enkä nyt 8 kuukautta synnytyksestä huomaa tuota mitenkään. Välillä mietityttää, voiko nuo jotenkin vaivata vuosien jälkeen, esim arpeen kasvaa jotain tms.

Hyvä tosiaan, että pääset keskustelemaan lääkärin kanssa. Mäkin sain todella hyvää hoitoa ja keskusteluapua omassa tilanteessa. Ei jäänyt vaivaamaan mutta onneksi on vahvasti olo, että meidän lapsiluku on täynnä, ei kyllä sektio ajatuksena houkuttele.

Edit: jos sillä nyt on merkitystä, mulla tosiaan ei ole kummassakaan synnytyksessä ollut toiveena sektio mutta tilanne on vaatinut sitä. Omat kokemukset Naistenklinikalta.

Muokattu viimeksi:
Kiitos @Sylvikki kun vastasit!
Kuulostaa kyl rankalta sun synnytyksen jälkeinen aika! Mutta onneksi oot toipunut hyvin! 🤗

Olin jotenkin uhan 😲 kun lääkäri alkoi just puhua rakkovaurioista yms riskeistä. Ja siis tottahan ymmärrän et leikkauksissa on riskejä, mutta siinä kohtaa kun kaikki vaan meni ohi, niin onneksi tosiaan sain nyt jutella vielä lääkärin kanssa..
Lääkäri soitti tänään ja ilmeisesti ne kiinnikkeet mistä leikannut lääkäri puhui, liittyi tähän kohdunulkoiseen. Ja oli myös puhetta siitä, että jos vielä raskaaksi tuun, niin mahdolliset kiinnikkeet yms pitää huomioida sit sektiossa. Mulla siis automaattisesti sektio jos vielä raskaudun. 😏
Toki mun kohtu on saanut levätä viimeiset kymmenen vuotta, että toivottavasti se olis iskussa! 😄🫶🏻

Kirjoita tähän...
Takaisin