Saunominen raskausaikana

Meillä lämmitettiin lauantaina sauna ensimmäistä kertaa useampaan kuukauteen kun kesällä ei vaan kyennyt koska makuuhuone lämpenee niin turkasen paljon siitä... (Sauna siis toisella puolella seinää makkarin vieressä.) Nyt kun kelit viilenneet niin ei vaikuta niin paljoa ja ikkunan avaamalla saa huoneen viilennettyä.

Mutta voi miten ihanaa olikaan kaikessa rauhassa saunoa pitkästä aikaa! Kerran kesällä käynyt mökillä saunassa, joten ei ole siitä päässyt nauttimaan. Ykköstäkin odottaessa nautin saunasta todella paljon, niin jotenkin ihana oli taas päästä rentoutumaan lämpöön. Oikeastaan ainoa ongelma on se että hirveällä vaivalla joutuu äheltämään ja könyämään sinne ylälauteelle kun lonkat vähän huonona, maha tiellä ja painoa kertynyt. :wacky: Ja sitten toinen ongelma se että turvallisesti kipuaa sieltä vielä alaskin. :hilarious:
 
Mitä ootte muuten mieltä, että kannattaako lämpimässä vedessä kylpemistä rajoittaa? Tarkoitan juurikin paljua, kylpy/poreammetta tai lämminvesialtaita. Vesi kun lämmittää kroppaa tehokkaammin kuin sauna ja vedessä ollaan yleensä pidempään. Itse olen ollut paljussa, kun tuntuu hyvältä olla, ei tule tukala olo kun juo paljon ja on vilukissa :wink Voiko tuntien lilluminen kuumentaa lapsivettä liiaksi? Asteita vedessä 37-38. En kehdannut raskauden takia olla niin pitkään kuin tavallisesti olisin, mutta olin useita tunteja parissa-kolmessa erässä ja lisäksi saunassa. Voinnin puolesta olisin pidempäänkin jaksanut. Ei oikein tietoa löytynyt :) Tuli vaan tunne lilluessa, että onkohan tämä varmasti täysin turvallista. Jos nyt unohdetaan esim. se infektioriski, koska luotan omiin paljunpesutaitoihin ja sisätutkimuksessa kahta päivää aiemmin kaikki oli ok.
 
Muokattu viimeksi:
Mitä ootte muuten mieltä, että kannattaako lämpimässä vedessä kylpemistä rajoittaa? Tarkoitan juurikin paljua, kylpy/poreammetta tai lämminvesialtaita. Vesi kun lämmittää kroppaa tehokkaammin kuin sauna ja vedessä ollaan yleensä pidempään. Itse olen ollut paljussa, kun tuntuu hyvältä olla, ei tule tukala olo kun juo paljon ja on vilukissa :wink Voiko tuntien lilluminen kuumentaa lapsivettä liiaksi? Asteita vedessä 37-38. En kehdannut raskauden takia olla niin pitkään kuin tavallisesti olisin, mutta olin useita tunteja parissa-kolmessa erässä ja lisäksi saunassa. Voinnin puolesta olisin pidempäänkin jaksanut. Ei oikein tietoa löytynyt :) Tuli vaan tunne lilluessa, että onkohan tämä varmasti täysin turvallista. Jos nyt unohdetaan esim. se infektioriski, koska luotan omiin paljunpesutaitoihin ja sisätutkimuksessa kahta päivää aiemmin kaikki oli ok.

Mun mielestä joku oli tästä kysellyt sähköisen neuvolakortin kysymys-/keskustelupalstalla ipanassa, ja terkan vastaus oli, että oman voinnin mukaan. Eli jos heikottaa niin sit ei. Ja ehkä kannattaa muistaa myös se, että helposti se huono olo tulee vasta pois noustessa, niin vähän tarkemmin kannattaa omaa vointia kuulostella. :) Ja tietysti pitää mielessä myös tulehdusvaarat, jos on jo pitkällä ja limatulppa saattanut irrota. En muista onko sille nykyään vielä joku viikkokohtainen ohjeistus, et mistä eteenpäin kannattaa välttää? 36 tms?


Edit: kävin vielä kaivamassa yhtä ketjua, johon terveydenhoitaja on vastannut näin: "Mikäli äiti voi hyvin eikä hänellä ole vuotoja, kovia supisteluja tai ennenaikaisen synnytyksen riskiä (kohdunkaulan tilanteen voi tarkistuttaa lääkärissä) voi käydä niin pitkälle raskautta kuin jaksaa. Usein esim. paljussa voi tulla huono olo vaikkei raskaana olisikaan joten kovin pitkiä aikoja siinä ei kannata loppuvaiheessa olla. "
 
Mun mielestä joku oli tästä kysellyt sähköisen neuvolakortin kysymys-/keskustelupalstalla ipanassa, ja terkan vastaus oli, että oman voinnin mukaan. Eli jos heikottaa niin sit ei. Ja ehkä kannattaa muistaa myös se, että helposti se huono olo tulee vasta pois noustessa, niin vähän tarkemmin kannattaa omaa vointia kuulostella. :) Ja tietysti pitää mielessä myös tulehdusvaarat, jos on jo pitkällä ja limatulppa saattanut irrota. En muista onko sille nykyään vielä joku viikkokohtainen ohjeistus, et mistä eteenpäin kannattaa välttää? 36 tms?


Edit: kävin vielä kaivamassa yhtä ketjua, johon terveydenhoitaja on vastannut näin: "Mikäli äiti voi hyvin eikä hänellä ole vuotoja, kovia supisteluja tai ennenaikaisen synnytyksen riskiä (kohdunkaulan tilanteen voi tarkistuttaa lääkärissä) voi käydä niin pitkälle raskautta kuin jaksaa. Usein esim. paljussa voi tulla huono olo vaikkei raskaana olisikaan joten kovin pitkiä aikoja siinä ei kannata loppuvaiheessa olla. "

Hei kiitos tästä tiedosta! :) En viimeksi neuvolassakaan tajunnut kysyä. Jotenkin kumma, kun tuntui että normaalia pidempään olisin jaksanut lillua paljussa raskaudesta huolimatta. Kai se oli se oma viluisuus ja kylmän runsas juominen :rolleyes: Ehkä kehon nesteillä kestää kauemmin lämmetä, kun niitä on raskauden aikana enemmän verenkierrossa :grin Loppuajasta en kyllä ehkä yhtä huolettomasti olisi paljussa, ellen olisi varma juuri tuosta kohdunkaulan tilanteesta. Jee, voin siis melko huoletta jatkaa paljuilua, ellei jotain ilmaannu :happy: Ihanaa!
 
Saunominen on ihanaa ja voisin 24/7 istua vaan siellä :D rentoudun siellä niin täysillä :Heartred sekä se lämpö tekee hyvvää.
 
Sanoin joka raskaudessa normaalisti n. kerran viikossa. Muistan että joku näistä lapsista alkoi aina kovasti potkimaan saunassa ja se mietitytti silloin onko hyväksi, enkä viitsinyt kovin pitkään silloin olla.
 
Itse huomasin kyllä eron jaksamisessa, eli en istunut kuin pari minuuttia ja se riitti. Saattoi myös joskus huipata kun en aina tajunnut juoda tarpeeksi vettä. Muuten tykkäsin kovasti saunoa raskausaikana, se helpotti kaikkia krampeja ja lihasjumeja. :)
 
Takaisin
Top